• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-07-17 19:59:37 följande:

    Vi ammar oxå lite extra, som vätska.

    Jodå, sand, stenar, pinnar, kaninpluttar...allt ska in När man ska ta ut det biter han som en liten pirajja.

    Vi är i skuggan och doppar oss ibland. Han älskar att bada!


    Haha! Vad gulligt. Låter som om du beskriver Edvin, kanske gör alla likadant ;)

    BAra jag som tycker det är läskigt när de plockar in massa saker i munnen? fortfarande nervös över majskrokar. Vågar aldrig ge det själv. Han äter dock stora bitar av macka mm utan problem.
  • FiaW

    Vi ammar också mer just nu men det är mest för att lillen varit förkyld och klökts av all mat han vanligtvis äter, men det känns ju lite bra för vätskans skull också :) Ibland får han dock små glädjefnatt och biter mig med de små bissingarna. INTE skönt! Får fortsätta med mina NEJ och AJ, det gör ont på mamma, och hoppas att han förstår till slut. Haha!

    Kul med ett litet risgryn Linnnn, vår lille har två där nere än så länge men det ser lite buligt ut här och var.

    Vår lille gosse älskar också att bada och badar i baljan ute eller i havet nästan varje dag. Leka i sanden är också en favorit.

    Sovrummet håller fortfarande 28 grader på nätterna trots försök med tvärdrag och fläkt. Får kanske bli en sån där dyr AC...

    Lillen kryper inte och reser sig inte heller upp mot saker än, men jag försöker lugna mig med att det är väldigt olika och att det kommer när det kommer. Viljan och styrkan har han men knepet och koordinationen jobbar han fortfarande med.

  • erijon

    FiaW: han får krya på sig! Feber? Måste va hemskt i denna värme.

    Visst gör det grymt ont. Edvin har också bara två tänder nertill. Men hela överkäken är bullig och svullen. Han gnuggar ofta hårda leksaker där, så det är säkert på g. Har jag dock sagt i måånader nu.

    Hur gammal är han?

    Det är ju så olika! Bara här i tråden, Edvin lärde sig nyligen och är ju bland de äldsta om jag inte har fel nu. Född 26 september. Tänkte som du, och så lugnas man ju lite av att det inte går att träna på kryps tex. Dessutom gör inte alla det. :)

    Idag sov vi hemma första natten. Kokhett, Edvin vaknade 03, 04, 4,30, 4,40, 4,50 och så somnade han aldrig om. Ammade typ.. alla gånger. Idag mår jag som en påse skridskor.

  • LitenBlomma

    Jag har mjölkstockning SÅ ont och feber. Mår riktigt skräp. Dessutom spökar örat igen, hade örongångsinflammation och tog droppar 3 ggr om dagar för 3v sen. Får nog köra en kur till.

    Charlie fick 2 tänder uppe i juni. Har för mig att det kommer 2 till uppe sen och så 2 nere. Gud vad man glömmer snabbt. Har ni andra koll?

    Det är mycket stopp och näe nu. Han är dock så söt när han härmas, skakar på huvudet och säger äääe.

    Tramsar lite med maten och trycker ut den så det blir kladd överallt. Han har alltid gapat och ätit allt innan. Slutar när man distraherar honom som att sjunga och klappa. Men vem har matlust i värmen...


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • FiaW
    erijon skrev 2018-07-19 06:00:52 följande:

    FiaW: han får krya på sig! Feber? Måste va hemskt i denna värme.

    Visst gör det grymt ont. Edvin har också bara två tänder nertill. Men hela överkäken är bullig och svullen. Han gnuggar ofta hårda leksaker där, så det är säkert på g. Har jag dock sagt i måånader nu.

    Hur gammal är han?

    Det är ju så olika! Bara här i tråden, Edvin lärde sig nyligen och är ju bland de äldsta om jag inte har fel nu. Född 26 september. Tänkte som du, och så lugnas man ju lite av att det inte går att träna på kryps tex. Dessutom gör inte alla det. :)

    Idag sov vi hemma första natten. Kokhett, Edvin vaknade 03, 04, 4,30, 4,40, 4,50 och så somnade han aldrig om. Ammade typ.. alla gånger. Idag mår jag som en påse skridskor.


    Tack! Han hade ett par dagar med feber förra veckan, så jag tänkte att det kanske var tänder på gång, men så kom halsont och förkylning och förklarade det hela.

    Han fick sina två tänder där nere, med typ en dags mellanrum, i månadsskiftet juni/juli.

    Han är född 14 oktober och ja visst är det väldigt olika. Jag läste också om flera små som hoppat över krypning helt så vi får väl se vad gossen väljer. Han ålar baklänges och i cirklar som det är nu :)

    Usch ja det är tufft för alla nu med denna hettan, man sover verkligen inget vidare :(

    Vet inte om det är därför lillen strular med maten eller om det är efterdyningarna av förkylningen. Han vägrar att äta frukost-gröten och äter överhuvudtaget dåligt under dagen. På kvällen äter han dock bättre och ammar sen ca tre gånger per natt. Förstår att gröt kan kännas geggigt och tjockt i halsen när man är slemmig och har ont.
  • FiaW
    LitenBlomma skrev 2018-07-19 10:36:03 följande:

    Jag har mjölkstockning SÅ ont och feber. Mår riktigt skräp. Dessutom spökar örat igen, hade örongångsinflammation och tog droppar 3 ggr om dagar för 3v sen. Får nog köra en kur till.

    Charlie fick 2 tänder uppe i juni. Har för mig att det kommer 2 till uppe sen och så 2 nere. Gud vad man glömmer snabbt. Har ni andra koll?

    Det är mycket stopp och näe nu. Han är dock så söt när han härmas, skakar på huvudet och säger äääe.

    Tramsar lite med maten och trycker ut den så det blir kladd överallt. Han har alltid gapat och ätit allt innan. Slutar när man distraherar honom som att sjunga och klappa. Men vem har matlust i värmen...


    Usch så jobbigt för dig, och ännu värre nu i värmen! Hoppas du blir bättre snabbt!

    Ja distraktion är av behov här också fast jag helst hade velat slippa, man ska ju inte truga med maten säger de som vet, men hur ska man då få i sin lille vad han behöver för att växa? Klart att det kan bli en negativ känsla runt maten om man trugar för mycket men äter de verkligen igen det de behöver vid ett senare tillfälle? Hur tänker ni andra?
  • Musetti

    Vi har varit på Öland i en vecka nu och det tjorvas väldigt med läggningen. Runt 2 timmar tar det nu mot max 30 min hemma. Så klart det är en omställning, ny miljö, mer folk och dessutom sover hon i ett annat hus än det vi oftast vistas i. Men jag hoppas det blir bättre, kl 22 är ju ganska sent och resten av familjen är inte lika tålmodiga med att vänta med middagen som vi. Låmnar dörren på glänt så hon ska höra oss och få lite fläkt iaf.

    Ilses första tänder stack upp för ganska exakt en månad sedan, två i underkäken. Idag kom den tredje, i överkäken men en sidotand, som på en liten vampyr haha!

    I övrigt svettas hon mycket och har värmeutslag i ansikte och nacke. Och äter sämre på dagen för att sedan sluka typ allt på kvällen. Kan själv och vill helst inte matas, så då blir det en del bröd tyvärr. Hon fräser ut när hon inte vill ha mer, så det flesta kläderna är rosa eller gulprickiga nu. Stoppar det hon hittar i munnen, tallkottar, andbajs, you name it.

    Det är en del fix här som jag och mamma sköter så då får sambon ta mer ansvar för Ilse, vilket är jättebra för alla. Hon kan säga pappa (inte mamma!) så då blir sambon så stolt, även om han får erkänna att hon inte verkar ha koll på vad det betyder :)

  • Linnnn

    Här var det både semesterresor och sjukdomar. Hoppas både små och stora sjuka kryar på sig snabbt! Vi är på västkusten sen en vecka tillbaka och det har blivit Liseberg och mycket bad. Snart dags att åka hemåt. J stoppar också allt han hittar i munnen. Han somnar på 5 minuter även här, men det blir ofta sent i säng.

    Förra året var vi på semester i Ljusdalstrakten, tur att vi inte är där i år. Läskigt med alla bränder.

  • erijon

    LitenBlomma: aj! Hoppas det ger sig! Inte haft mjölkstockning sedan Edvin var pytteliten, en gång. Men det var hemskt!

    Låter som att de flesta bebisar här är väldigt lika ned att äta allt krångla litegrann med maten pga värmen, värmeutslag mm. Då kan man andas ut. :)

    Edvin har börjat ta flaska med välling IGEN! Skrev ju förut att han åt 110 ml på kvällen i tre dagar. Men sen vägrade totalt igen. Jag provade väl 1-3 ggr efter det med gallskrik och viftande armar som resultat. Så jah lät veckorna gå och ammade som vanligt morgon och kväll, vissa ggr (speciell när annat är svårt att komma över/mata med, eller han fått i sig dåligt med vätska ) en gång under dagen.

    Så i går, så ammade han två, tre ggr men släppte och verkade hungrig. Under samma amningstillfälle! Började bli orolig om det var så att mjölken börjat sina, villet jag kwndke inte skulle märka så bra eftersom han äter så mycket annat och därför klarat sig på det lilla jag har att erbjuda. Så jag testade med välling. Han åt allt och somnade. Bästa mål var 8.30 (han äter ju typ två frukostar och fortfarande varannan timma.. börjar bli jobbigt faktiskt!) och jag tog en dusch, bad papp prova med välling. Jajamen! 150ml, eller 165 blir det väl färdigt. Han slukade! Sen åt han nästan en halv smörgås direkt efter.

    Samma igårkväll, 150ml välling, ammade på ena bröstet. Somnade gott.

    Idag är jag rädd att ge för mycket så han får först ikväll. Men vilken känsla när pappa kan mata annat än MAT. Att han tar flaskan. Herregud så söt han är när han snuttar på flaskan!

  • LitenBlomma

    Tips! Gör hål i en kartong, typ glasspaket. Lagom stora för bebisen att plocka i och ur.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här