• Anonym (Arg mamma)

    Pojkvännen äter oss ur huset

    Min dotters pojkvän är här jämt, hon är sällan hos honom då han bor lite utanför stan. Han äter och sover här, och han är inte direkt liten i maten. De är båda 18 år.

    När hon ska till honom säger han till henne att äta innan hon kommer och vid ett tillfälle beställde familjen pizza, och då sade pappan till henne att swisha över pengar för sin del av pizzan.

    Han har varit här större delen av höstlovet och i torsdags råkade jag stöta på honom i badrummet när han stod och fluxade. Då sa jag till min dotter att de får köpa nästa Flux för sina egna pengar, varpå hon tyckte jag var ursnål. Hursomhelst bestämde de sig då för att vara hos honom på fredagkvällen, och igår kom hon hem vid 17-snåret fullständigt utsvulten. Då hade hon fått en skål med flingor på morgonen och sedan inget mer.

    Han kommer från en välbeställd familj, och vi är inte direkt fattiga heller. Dock stör den här obalansen mig, och min man är riktigt upprörd över det. Vad tycker ni? Vad bör man ställa för krav?

  • Svar på tråden Pojkvännen äter oss ur huset
  • Gryntroll

    Oavsett om nihar råd eller inte, det handlar inte om det, det håller jag helt med om. Det ska vara balans och samma vilkor från båda håll. Om ni bjuder så ska de bjuda, sedan kanske det inte behöver vara millimeterrättvisa, men på ett ungefär.

    Kan det vara så att pojkvännen säger till sina föräldrar att han betalar för sin mat hos er, får pengar av dem och som han sedan behåller?

  • Jamesdio

    Det verkar ju som om pojkvännens familj inte har råd att betala för flickvännens mat. Eller så är de för snåla för det. Eller så ger de sonen matpengar och förväntar sig att flickvännen ska betala för sig med. Eller så har de en extremt konstig diet/kosthållning/måltidsrutiner som gör att de inte kan inkludera henne. Det kan ju vara någon sedvana att de vill äta tillsammans som familj utan att ha någon utomstående med. Eller att flickvännen helt enkelt inte vill delta i deras måltider pga blyghet/extremt kinkig i maten. Eller whatever. Vilket kommer ju inte fram om du inte pratar med dottern, pojkvännen och hans föräldrar.

    Gör likadant, dvs be pojkvännen att ha ätit innan han kommer. Och ta betalt för hans del om det är pizza/take-away/restaurangbesök.

  • Fiiee

    Det kaaaan ju vara så att din dotter tycker att det är ?pinsamt? att äta ihop med killens familj? Det tyckte iaf jag när jag var i den åldern. Jag stannade hellre på killens rum än att sitta vid ett bord och umgås..

    Jag och killen hängde därför väldigt mycket hemma hos mig ist. För där kände jag mig trygg. Och mina föräldrar hade inga problem med det. Dom har alltid varit väldigt generösa mot mina vänner och pojkvänner.

    Jag tänker lika samma med mina barn. Dotter på 14 år och son på 11.. Här är det alltid fullt hus! Kompisarna hänger mest här. Och vi (jag och maken) är glada för det. Hade varit värre om dom INTE ville vara här alls.

  • Anonym (Pojken)

     


    Det låter som pojken har god aptit det låter bra är han en riktig  gourmand?
  • No Logo

    Ring hans föräldrar och prata med dem!

    Ta inte upp något som varit utan se det som en ny start.

    Säg något i stil med att nu när era barn praktiskt taget bor tillsammans vore det trevligt att prata med dem, kanske kunde de komma till er på middag så ni fick träffas? Och på tal om mat, hur tycker de att ni ska göra med matsituationen, ska ni försöka se till att bjuda barnen på mat ungefär lika många gånger eller tycker de att barnen/föräldrarna ska swisha pengar varje gång de ätit hos den andra familjen?

  • Anonym (ehm)

    Jaa.. Frågan är ju vem som är snål eller om det blivit något missförstånd nånstans? Men oavsett, om killens familj bjuder på pizza och sen ber tjejen swisha, då borde ju killen reagera tycker jag. Kanske själv tala om att snälla nån, jag äter gratis hos dem hela tiden, klart hon inte ska behöva swisha!

    Men å andra sidan så är det han som ber henne att äta innan hon kommer dit. 

    Jag skulle nog sätta "hårt mot hårt" och ställa samma krav på honom, utan att bry mig om ifall dottern tycker jag är snål. Vem är det som är "vuxen" i huset egentligen :) Bara att informera dottern att from nu så är det samma regler, han får äta innan han kommer hit och äter han här så får han betala för sin del.

    Ev att ni bara köper pizza eller hämtmat när han är där, då är det kanske inte lika "konstigt" att man ber honom swisha för sin del. Barn, även 18 åriga barn, tänker inte på att vanlig, hemlagad mat, också kostar. 

    Mycket märkligt dock att hon bara åt en skål flingor när hon var där :o Om nu killen är så stor i maten så måste han väl ha ätit något annat under dagen? Bjöd han inte henne?

    Du borde nog prata med din dotter om den saken också, om de inte erbjöd henne att äta nåt eller om hon själv inte ville äta, det är inte omöjligt att hon är för blyg eller inte vill äta hos dem. Jag åt aldrig hos mina kompisar eller pojkvänner, jag tyckte det var pinsamt.

  • Anonym (Arg mamma)

    Tack för alla svar!

    Problemet inser jag, är att jag känner mig så förbaskat snål, och min dotter tycker det är så förbaskat pinsamt att inte bjuda. Vi kan liksom inte riktigt stå för det, vi känner oss småaktiga.

    Det är inte så tydligt att de inte vill bjuda, då hade det varit enklare. Det är ofta förevändningar som att de inte är hungriga hemma hos honom (sist åt de en skål flingor på nästan ett dygn, normalt äter han 6 mackor till frukost), och jag tror min dotter känner sig dum att fråga efter mat. Eller så har de tyvärr inte mat hemma. Han påminner henne att äta innan hon kommer av "omtanke" eftersom hon är blyg inför hans föräldrar osv. Det har bara hänt en gång att de har hämtat pizza och pappan har bett henne att swisha, och det var för en del av en pizza, det var inte som att hon beställde en egen. Vad jag vet har hon endast ätit middag där en gång, och då ville hon att de skulle äta på hans rum, vilket hans mor hade blivit arg över. Då hade hon klagat till pojkvännen att min dotter bara kom dit för att äta, om hon inte brydde sig om att sitta med dem. Sedan dess har de nästan bara varit här.

    De har som sagt god ekonomi, mamman handlar mat på saluhallen, och när de skulle på semester åkte de business class. Kanske de inte gillar min dotter, eller så är de helt enkelt bara snåla?

    I början av relationen snyltade pojkvännen väldigt på min dotter när de var ute. Glömde att swisha henne när hon hade betalat för dem båda. Vidare vill han att de ska dela notan rakt av när han har beställt dubbelt så mycket som henne (han äter ofta två hamburgare etc.). Nu är hon dock noga med att han gör rätt för sig vid sådana här tillfällen.

    Det är trist, för i övrigt gillar jag honom, men det här förmörkar verkligen allt.

  • Anonym (ta snacket)

    Det låter som han tar efter sin familj, dom låter otroligt snåla och verkar ju ha satt det i system att snylta på andra.

    jag hade nog tagit upp det för hur blir det annars om din dotter och han flyttar ihop och han fortsätter med sitt systematiska snyltande, ska hon då betala mer saker och äta midnre osv.. nej ta ett snack med ungomarna hemma hos er. Din dotter kanske tycker det är pinsamt och kanske ni också  också men den enda som ska tycka det är pinsamt och skärpa till sig är hennes kille.

    Det är ju uppenbart att han inte tycker det är pinsamt att hans föräldrar inte är lika generösa gällande mat som ni är, så nej dags att han och hans familj vaknar upp och inser att snålhet är ett osympatiskt drag som inte uppskattas hos andra.
    Din dotter kanske först blir sur eller tycker det är pinsamt MEN det är ju för hennes skull ni måste säga ifrån för det här är ju inte ok någonstans, det är inte meningen att en ska bli överkörd och utnyttjad, jag utgår ifrån att om er dotter hade visat snåla drag så hade ni tagit upp de tmed henne så ta det här snacket, jobbigt javisst men ni kan inte låtsas om att den hungruiga eleftanden inte finsn i rummet och slukar allt och att er dotter bara är en liten tyst mus som bara får jordnötter.

  • pallazathena
    Anonym (Arg mamma) skrev 2017-11-06 21:30:05 följande:

    Tack för alla svar!

    Problemet inser jag, är att jag känner mig så förbaskat snål, och min dotter tycker det är så förbaskat pinsamt att inte bjuda. Vi kan liksom inte riktigt stå för det, vi känner oss småaktiga.

    Det är inte så tydligt att de inte vill bjuda, då hade det varit enklare. Det är ofta förevändningar som att de inte är hungriga hemma hos honom (sist åt de en skål flingor på nästan ett dygn, normalt äter han 6 mackor till frukost), och jag tror min dotter känner sig dum att fråga efter mat. Eller så har de tyvärr inte mat hemma. Han påminner henne att äta innan hon kommer av "omtanke" eftersom hon är blyg inför hans föräldrar osv. Det har bara hänt en gång att de har hämtat pizza och pappan har bett henne att swisha, och det var för en del av en pizza, det var inte som att hon beställde en egen. Vad jag vet har hon endast ätit middag där en gång, och då ville hon att de skulle äta på hans rum, vilket hans mor hade blivit arg över. Då hade hon klagat till pojkvännen att min dotter bara kom dit för att äta, om hon inte brydde sig om att sitta med dem. Sedan dess har de nästan bara varit här.

    De har som sagt god ekonomi, mamman handlar mat på saluhallen, och när de skulle på semester åkte de business class. Kanske de inte gillar min dotter, eller så är de helt enkelt bara snåla?

    I början av relationen snyltade pojkvännen väldigt på min dotter när de var ute. Glömde att swisha henne när hon hade betalat för dem båda. Vidare vill han att de ska dela notan rakt av när han har beställt dubbelt så mycket som henne (han äter ofta två hamburgare etc.). Nu är hon dock noga med att han gör rätt för sig vid sådana här tillfällen.

    Det är trist, för i övrigt gillar jag honom, men det här förmörkar verkligen allt.


    Det är ju faktiskt de som är pinsamma. Inte okej alls. Han får betala för det han äter hos er, allt annat är orimligt utifrån det du beskriver. Är svårt att kräva pengar i efterhand även om han snyltat på er i ett halvår men inget mer av det nu. Låter som mycket angeläget att sätta gränser här för att lära dottern att inte bli utnyttjad. Hon må tycka det är pinsamt nu men behöver upptäcka att det är han som borde skämmas.
  • nevermind
    Anonym (Arg mamma) skrev 2017-11-06 21:30:05 följande:

    Tack för alla svar!

    Problemet inser jag, är att jag känner mig så förbaskat snål, och min dotter tycker det är så förbaskat pinsamt att inte bjuda. Vi kan liksom inte riktigt stå för det, vi känner oss småaktiga.

    Det är inte så tydligt att de inte vill bjuda, då hade det varit enklare. Det är ofta förevändningar som att de inte är hungriga hemma hos honom (sist åt de en skål flingor på nästan ett dygn, normalt äter han 6 mackor till frukost), och jag tror min dotter känner sig dum att fråga efter mat. Eller så har de tyvärr inte mat hemma. Han påminner henne att äta innan hon kommer av "omtanke" eftersom hon är blyg inför hans föräldrar osv. Det har bara hänt en gång att de har hämtat pizza och pappan har bett henne att swisha, och det var för en del av en pizza, det var inte som att hon beställde en egen. Vad jag vet har hon endast ätit middag där en gång, och då ville hon att de skulle äta på hans rum, vilket hans mor hade blivit arg över. Då hade hon klagat till pojkvännen att min dotter bara kom dit för att äta, om hon inte brydde sig om att sitta med dem. Sedan dess har de nästan bara varit här.

    De har som sagt god ekonomi, mamman handlar mat på saluhallen, och när de skulle på semester åkte de business class. Kanske de inte gillar min dotter, eller så är de helt enkelt bara snåla?

    I början av relationen snyltade pojkvännen väldigt på min dotter när de var ute. Glömde att swisha henne när hon hade betalat för dem båda. Vidare vill han att de ska dela notan rakt av när han har beställt dubbelt så mycket som henne (han äter ofta två hamburgare etc.). Nu är hon dock noga med att han gör rätt för sig vid sådana här tillfällen.

    Det är trist, för i övrigt gillar jag honom, men det här förmörkar verkligen allt.


    De verkar inte rätt för varandra. Hoppas hon fattar det snart.
Svar på tråden Pojkvännen äter oss ur huset