• Lettibax

    Smittar han fortfarande?

    Jo, har en grabb på 8 månader som för 9 dagar sen fick magsjuka i form av diarre. Han har mått fint och inte påverkats alls av detta, men han har fortfarande diarre. Inte hela tiden utan blir lite fastare och varierar i färg typ sen i går.

    Så min fundering, har han fortfarande magsjuka? eller är han ba fortfarade fålig i magen. Och hur vet man när han slutar smitta?

    Tack för svar !


    sandra Näslund
  • Svar på tråden Smittar han fortfarande?
  • LeyasMamma

    Normalt sett brukar det vara 48 timmar efter sista symptom, så som diarré, spya eller nedsatt allmäntillstånd. Men sen kan ju magen vara i obalans efter en magsjuka så undvik sånt som inte är snällt för magen t.ex mjölkprodukter eller stekt mat och ge istället kokt mat :)

  • Lettibax

    Jo 48 timmar är ja medveten om, är just de där att bedömma om de fortfarande är magsjuka eller bara fortfarande risig. Ja vågar ju inte fara någonstans ???? han får äta ersättning, välling, gröt, hemmalagat (ska undvika stekt) banan och blåbär.

  • LeyasMamma

    Ja de är svårt att bedöma på små barn. Men bajsar han lika ofta som normalt men med bara annan konsistens? Tänker att då borde du ju i alla fall kunna åka och t.ex handla med honom i vagnen? Sen kanske man inte ska utsätta varken honom eller andra för smitta i ?onödan?. Han har ju antagligen lite lägre immunförsvar nu när han precis varit sjuk.

  • Lettibax

    Han har varken bajsat mer eller mindre under hela perioden, bara löst och ljust. Men du har ju en poäng där, onödigt att riskera om han har lite nedsatt immunförsvar. Vi får avvakta några dagar till helt enkelt, så får han lite tid att sätta ihop sig :)

    Tack för svaren :)

  • LeyasMamma
    Lettibax skrev 2017-12-06 15:46:00 följande:

    Han har varken bajsat mer eller mindre under hela perioden, bara löst och ljust. Men du har ju en poäng där, onödigt att riskera om han har lite nedsatt immunförsvar. Vi får avvakta några dagar till helt enkelt, så får han lite tid att sätta ihop sig :)

    Tack för svaren :)


    Låter som en bra idé! Hoppas han kryar på dig fort!

    De va så lite så :)
  • Rockstar

    Ena dottern hade magsjuka när hon var 9-10 mån. Hon hade diarré/lös i magen länge efter. Enligt sjukvården kan små barn bli så efter magsjuka då bakteriefloran i tarmen blir rubbad. Vi fick rådet att ge kokad mat, som var lättjobbad för magen. Det gick över efter några veckor.

  • Nilla6

    Väldigt förståndig mamma måste jag säga???? inte många som tänker som du, att man kanske ska avvakta ett par dagar för allas skull typ. Jag har en väldans fobi när det gäller magsjuka, jag mår illa av att höra ordet, men sen har min sambo och 2(än så länge) av 3 barn en njursjukdom, min sambo äter en massa mediciner så en magsjuka för honom skulle kunna innebära döden då han behöver dessa mediciner i kroppen. Vi har en son i skolan och en på dags(samt en dotter på 5 månader) så när det går magsjuka i fsk lr skolan så får dom vara hemma till det är borta. Dock har vi fått höra att flera föräldrar på fsk har sagt ena dan att barnen är hemma för migrän typ och kommer nästa dag och spyr ner överallt för som haft magsjuka. Människor bryr sej inte om andra som det kan drabba hårt och det är hemskt hur föräldrar är funtade. Mina barn och sambo kan dö men folk bryr sej bara om pengar och sej själva.???? Så tack för att du åtminstone stannar hemma lite längre.??

  • Oizenz

    Jag blev smittad av min lillebror hela TVÅ veckor efter att magsjukan bröt ut pga att han fortfarande vad lös i magen, så ja det kan fortfarande smitta tyvärr :Z trodde det var lugnt men nej det var det inte ;)

  • Lettibax
    Rockstar skrev 2017-12-07 10:51:32 följande:

    Ena dottern hade magsjuka när hon var 9-10 mån. Hon hade diarré/lös i magen länge efter. Enligt sjukvården kan små barn bli så efter magsjuka då bakteriefloran i tarmen blir rubbad. Vi fick rådet att ge kokad mat, som var lättjobbad för magen. Det gick över efter några veckor.


    Ahaa ja jag anade att de kunde vara något sånt. Tack!
    Nilla6 skrev 2017-12-07 20:11:10 följande:

    Väldigt förståndig mamma måste jag säga???? inte många som tänker som du, att man kanske ska avvakta ett par dagar för allas skull typ. Jag har en väldans fobi när det gäller magsjuka, jag mår illa av att höra ordet, men sen har min sambo och 2(än så länge) av 3 barn en njursjukdom, min sambo äter en massa mediciner så en magsjuka för honom skulle kunna innebära döden då han behöver dessa mediciner i kroppen. Vi har en son i skolan och en på dags(samt en dotter på 5 månader) så när det går magsjuka i fsk lr skolan så får dom vara hemma till det är borta. Dock har vi fått höra att flera föräldrar på fsk har sagt ena dan att barnen är hemma för migrän typ och kommer nästa dag och spyr ner överallt för som haft magsjuka. Människor bryr sej inte om andra som det kan drabba hårt och det är hemskt hur föräldrar är funtade. Mina barn och sambo kan dö men folk bryr sej bara om pengar och sej själva.???? Så tack för att du åtminstone stannar hemma lite längre.??


    Tack! Uppskattas att få höra att man är.lite funtad som förstabarnsföräldre :) kan verkligen inte förstå folk som myglar och är oärliga bara för att inte behöva va hemma en extra dag! Magsjuka sprids ju som en osynlig löpeld trots att folk försöker och tror att de är friska. Hoppas ni klarar er ifrån de i vinter! :)
    Oizenz skrev 2017-12-07 20:15:12 följande:

    Jag blev smittad av min lillebror hela TVÅ veckor efter att magsjukan bröt ut pga att han fortfarande vad lös i magen, så ja det kan fortfarande smitta tyvärr :Z trodde det var lugnt men nej det var det inte ;)


    Men gu, 2 veckor! Men just de här ja menar, så sjukt svårt att avgöra!

    Nu har iaf lillens mage börjat sätta ihop sig och bli mer och mer normal! Att ha stannat hemma några dagar va värt endå! :)
  • Palestrina
    Lettibax skrev 2017-12-07 22:27:53 följande:
    Nu har iaf lillens mage börjat sätta ihop sig och bli mer och mer normal! Att ha stannat hemma några dagar va värt endå! :)
    Visst ska man vara försiktig med smitta, men du har ju ett blöjbarn som väl inte går i förskola ännu? Du kan lugnt vara ute med ditt barn utan att det utsätter andra, som inte hanterar honom, för någon smitta. Det vore en helt annan sak om han gick på förskola, var mer rörlig, eller kräktes. Du ska förstås vara noggrann med din egen handhygien, men det utgår jag från att du är, eftersom du är så försiktig och medveten.
  • Lettibax
    Palestrina skrev 2017-12-08 08:42:15 följande:

    Visst ska man vara försiktig med smitta, men du har ju ett blöjbarn som väl inte går i förskola ännu? Du kan lugnt vara ute med ditt barn utan att det utsätter andra, som inte hanterar honom, för någon smitta. Det vore en helt annan sak om han gick på förskola, var mer rörlig, eller kräktes. Du ska förstås vara noggrann med din egen handhygien, men det utgår jag från att du är, eftersom du är så försiktig och medveten.


    Jo vi har ju vart ute med bara oss och så iaf och dragit någon runda på affär och så men varför jag frågade från början va för att vi hade planer på hälsa på folk men struntade i de helt enkelt :)
Svar på tråden Smittar han fortfarande?