• C.J

    Ung och försökt få barn länge

    Hej! 
    Finns de fler unga människor/par som har försökt att bli gravida ett tag utan framgång som skulle ville följas åt? Stöd och erfarenheter? 
    Jag är 22 år och min sambo är 24 år. Vi har försökt att bli gravida i över två år nu och får hjälp av en fertilitetsklinik. Jag har PCO och tar metformin. 

  • Svar på tråden Ung och försökt få barn länge
  • whenangelsfall
    C.J skrev 2017-12-26 00:57:16 följande:

    Hej! 

    samma här, jag är inne på andra månaden med letrozol, dubbla dosen denna månaden, vad tar du för tabletter eller liknande? Min läkare sa att jag också svarade bra på behandlingen men det hände ingenting förra månaden, lyckades inte få positivt på ägglossningsstickorna ens :/


    Jag tar letrozol som ger mig bra och fina äggblåsor. Har kur 1 och kur 2 fått även ovitrelle som satt igång en ägglossning men eftersom kur 3 hamnade helt galet (CD 14 idag) så vi inte kunde göra några undersökningar så fick jag ingen ovitrelle den här gången. Vilket inte gjort så mycket för ägglossningen skedde igår! :)
  • Lamphuvud
    C.J skrev 2017-12-26 00:54:27 följande:

    Hej! Precis samma som vi då men vi har inte lyckats bli gravida alls.. åh..beklagar missfallet... :/

    Blev ni gravida på egen hand eller tar du några tabletter? :) 

    Hoppas det går hela vägen för er snart! 


    Hej! Åh så jobbigt, jag förstår precis hur det är.. :/

    Vi lyckades bli gravida på egen hand. Men det är enda gången så väntar på brev på posten nu om tid. Förhoppningsvis så får man börja med tabletter då!

    Har du medicinerat länge? Håller tummarna för er :)
  • linnhe

    Hej!

    Jag är 23 och min sambo är 25. Vi har försökt i 2,5 år. Jag har PCOS på både äggstockarna och ägglossar inte själv. Varit på en privat klinik i ett år och fick börja äta letrozol samt overtille spruta. Lyckades bli gravid på första kuren men slutade i MA i v12 i somras. Efter missfallet har jag regelbunden mens men ingen ÄL och jätteproblem med smärtor. Jag är på andra kuren letrozol men får aldrig positiva äl test, skulle få komma tillbaka nu efter nästa mens och den borde komma till helgen. 

    Jag hoppas att vi alla plussar snart. Känns som att man inte blir tagen på allvar av min omgivning pågrund av åldern, hade jag inte haft en bra klinik hade jag aldrig pallat alla påståenden om att vi fortfarande är unga och borde inte ha sådan stress. Som att åldern gör att man vill ha barn mindre? 

  • C.J
    Lamphuvud skrev 2018-01-04 20:01:48 följande:
    Hej! Åh så jobbigt, jag förstår precis hur det är.. :/

    Vi lyckades bli gravida på egen hand. Men det är enda gången så väntar på brev på posten nu om tid. Förhoppningsvis så får man börja med tabletter då!

    Har du medicinerat länge? Håller tummarna för er :)
    Hoppas ni får svar snart Skrattande

    Just med letrozolen så tog jag en enkeldos en månad och en dubbeldos i en månad och i måndags plussade jag efter två års försök o är i v5 nu! Nu är jag bara supernojjig att jag ska få MF eller att det kommer vara något annat fel.. funderar på att be om ett tidigt ultraljud :) 
  • C.J
    linnhe skrev 2018-01-09 17:34:46 följande:

    Hej!

    Jag är 23 och min sambo är 25. Vi har försökt i 2,5 år. Jag har PCOS på både äggstockarna och ägglossar inte själv. Varit på en privat klinik i ett år och fick börja äta letrozol samt overtille spruta. Lyckades bli gravid på första kuren men slutade i MA i v12 i somras. Efter missfallet har jag regelbunden mens men ingen ÄL och jätteproblem med smärtor. Jag är på andra kuren letrozol men får aldrig positiva äl test, skulle få komma tillbaka nu efter nästa mens och den borde komma till helgen. 

    Jag hoppas att vi alla plussar snart. Känns som att man inte blir tagen på allvar av min omgivning pågrund av åldern, hade jag inte haft en bra klinik hade jag aldrig pallat alla påståenden om att vi fortfarande är unga och borde inte ha sådan stress. Som att åldern gör att man vill ha barn mindre? 


    Hej! 

    Åh va tråkigt med MA.. jag är i v.5 nu och är superrädd för att det ska bli missfall..

    När jag gick på letrozol för att få igång min ägglossning så fick jag aldrig positivt på stickorna, det var väldigt svårt med att lyckas få positivt på ägglossningsstickorna tyckte jag.. fick du positivt ÄL innan du blev gravid?

    Håller tummarna för oss alla! Jag håller precis med dig, min läkare på provat kliniken är väldigt duktig och snäll men säger alltid att vi är så unga så vi har all tid i världen ochsåvidare.. Känner inte heller att jag har någon att prata om med de här just för att jag är "ung" och borde "lägga min energi på annat" i princip.. 

     
  • Lillatjejen1992

    Jag är 25 och sambon 32 och vi har försökt i 1 1/2 år. Vi har inte plussat en enda gång.

    Jag har pco och sambon lågt antal spermier.


    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • ChansTillLiv
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-11 13:02:27 följande:

    Jag är 25 och sambon 32 och vi har försökt i 1 1/2 år. Vi har inte plussat en enda gång.

    Jag har pco och sambon lågt antal spermier.


    Synd att ni haft det så svårt! Har ni funderat på att ta hjälp av donerade spermier för att kunna bli gravida?
  • Lillatjejen1992
    ChansTillLiv skrev 2018-01-11 14:45:16 följande:

    Synd att ni haft det så svårt! Har ni funderat på att ta hjälp av donerade spermier för att kunna bli gravida?


    Sambon har spermier men såpass några att vi inte klarar det på egen hand , men via ivf ska det kunna fungera. Dock har vi nu en paus för att jag inte riktigt kan acceptera att vi ska behöva hjälp via ivf för att ev få barn :(
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • ChansTillLiv
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-11 16:19:05 följande:

    Sambon har spermier men såpass några att vi inte klarar det på egen hand , men via ivf ska det kunna fungera. Dock har vi nu en paus för att jag inte riktigt kan acceptera att vi ska behöva hjälp via ivf för att ev få barn :(


    Jag kan förstå att det känns tufft att inte kunna bilda familj naturligt! Det är ju det man önskar mest, vare sig man är moder och fader (själv är jag fader). Kanske känns konstlat och onaturligt med vibbar av sjukhus-känsla, om jag försöker sätta mig in i hur det kan kännas. Du får gärna skriva meddelande här om det känns som vi har något att prata om
  • linnhe
    C.J skrev 2018-01-10 21:10:13 följande:

    Hej! 

    Åh va tråkigt med MA.. jag är i v.5 nu och är superrädd för att det ska bli missfall..

    När jag gick på letrozol för att få igång min ägglossning så fick jag aldrig positivt på stickorna, det var väldigt svårt med att lyckas få positivt på ägglossningsstickorna tyckte jag.. fick du positivt ÄL innan du blev gravid?

    Håller tummarna för oss alla! Jag håller precis med dig, min läkare på provat kliniken är väldigt duktig och snäll men säger alltid att vi är så unga så vi har all tid i världen ochsåvidare.. Känner inte heller att jag har någon att prata om med de här just för att jag är "ung" och borde "lägga min energi på annat" i princip.. 

     


    Åh vad roligt att ni är gravid! Jag kan ifrån egen erfarenhet säga att oron kommer varken minska chansen för missfall eller öka. Men förstår att det är svårt att tänka bort den. Jag håller alla tummar jag har att eran bebis är frisk! Jag fick positivt efter jag tagit sprutan. Har ni fått positivt äl test någon gång eller vart du gravid ändå?
  • C.J
    linnhe skrev 2018-01-17 13:17:53 följande:
    Åh vad roligt att ni är gravid! Jag kan ifrån egen erfarenhet säga att oron kommer varken minska chansen för missfall eller öka. Men förstår att det är svårt att tänka bort den. Jag håller alla tummar jag har att eran bebis är frisk! Jag fick positivt efter jag tagit sprutan. Har ni fått positivt äl test någon gång eller vart du gravid ändå?
    Tack! Ja så tråkigt att man inte kan njuta av det än.. men vi ska gå på privat ultraljud när vi är i v10+3, hoppas på hjärtljud då.

    Ska ni göra samma sak igen med sprutan och de iom att det fungerade? :) Jag fick aldrig positivt men jag kan ha missat det också, var så svårt att ha ett hum eftersom jag har sån oregelbunden mens och ingen koll på menscyklar. 
  • C.J
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-11 13:02:27 följande:

    Jag är 25 och sambon 32 och vi har försökt i 1 1/2 år. Vi har inte plussat en enda gång.

    Jag har pco och sambon lågt antal spermier.


    Hej! Va jobbigt att ni båda har faktorer men va skönt att ni vet vad som inte funkar..

    Jag har som sagt också PCO och det är inte kul, dock har min man helt fungerade spermier men det hjälpte inte mycket utan hjälp ändå. Får ni någotn hjälp eller kommer ni ta till hjälp? :)
  • zuces

    Skrev i denna grupp för ett tag sen! Tänkte uppdatera lite, vi fick börja spruta 112,5 ie förra fredagen och idag är det ju lördag och sprutdag 9.

    Var på första ultraljudet i torsdags och hade då 7 blåsor på 11-15 mm men hade även massa mindre som de inte räknade. För att de skulle få en chans att växa till sig så ökade de dosen till 125 ie, varför de är så försiktiga är för att jag har bra AMH värde och är i riskzonen för ÖS.

    Imorgon ska vi på nytt ultraljud och jag hoppas på att några av de små växt till sig så man kan få plocka dom också nästa vecka!

  • C.J
    zuces skrev 2018-01-20 21:58:50 följande:

    Skrev i denna grupp för ett tag sen! Tänkte uppdatera lite, vi fick börja spruta 112,5 ie förra fredagen och idag är det ju lördag och sprutdag 9.

    Var på första ultraljudet i torsdags och hade då 7 blåsor på 11-15 mm men hade även massa mindre som de inte räknade. För att de skulle få en chans att växa till sig så ökade de dosen till 125 ie, varför de är så försiktiga är för att jag har bra AMH värde och är i riskzonen för ÖS.

    Imorgon ska vi på nytt ultraljud och jag hoppas på att några av de små växt till sig så man kan få plocka dom också nästa vecka!


    Hej igen! Va kul att du uppdaterar!

    ååh jag hoppas verkligen att det går vägen! Håller tummarna för er! Men då har du blåsor som är på gång förhoppningsvis Skrattande
  • zuces
    C.J skrev 2018-01-20 22:15:34 följande:

    Hej igen! Va kul att du uppdaterar!

    ååh jag hoppas verkligen att det går vägen! Håller tummarna för er! Men då har du blåsor som är på gång förhoppningsvis 


    Såg nu att du blivit gravid! Stort grattis och hoppas allt går bra! :)

    Jaa jag svarar bra på behandlingen så jag är hoppfull, även om det inte lyckas första gången så hoppas jag det lyckas de andra gångerna! :)
  • Lamphuvud

    Hej!

    Fick beskedet i början av januari att vi fick vänta tills i oktober (ett år efter missfall) innan vi var välkomna tillbaka för att fortsätta utredning. Snacka om frustration :( Vi pratade om att vi skulle ta kontakt med en privat klinik istället, men sambon tyckte att vi skulle vänta månaden ut och se om man träffar ägglossningen. Häromdagen gjorde jag både ägglossningstest och gravtest (tyckte temperaturen har legat högt), båda visar positivt!! Men känner mig så splittrad, vill inte ta ett digitalt än för att få det svart på vitt. Vet att graviditeten är tidig, typ v.4 och man vågar liksom inte hoppas efter missfallet i höstas. :(

  • Lamphuvud
    C.J skrev 2018-01-10 21:02:39 följande:

    Hoppas ni får svar snart 

    Just med letrozolen så tog jag en enkeldos en månad och en dubbeldos i en månad och i måndags plussade jag efter två års försök o är i v5 nu! Nu är jag bara supernojjig att jag ska få MF eller att det kommer vara något annat fel.. funderar på att be om ett tidigt ultraljud :) 


    Åh men grattis! Jag håller tummarna för er :) Då tycker jag att du ska fråga, för att dämpa den värsta nojjan :)
  • linnhe
    C.J skrev 2018-01-20 21:39:41 följande:

    Tack! Ja så tråkigt att man inte kan njuta av det än.. men vi ska gå på privat ultraljud när vi är i v10+3, hoppas på hjärtljud då.

    Ska ni göra samma sak igen med sprutan och de iom att det fungerade? :) Jag fick aldrig positivt men jag kan ha missat det också, var så svårt att ha ett hum eftersom jag har sån oregelbunden mens och ingen koll på menscyklar. 


    Ja var till min klinik förra veckan på tisdagen och hade två fina äggblåsor så fick ta sprutan då. Men denna gången mår jag så otroligt dåligt av sprutan. Ligger vaken nu med illamående men den går ut ur kroppen om 2 dagar så är ingen idé att testa heller eftersom det kan ge falskt positivt 10 dagar efter man tagit den. Så om en vecka vet jag ifall jag är gravid eller inte men man vågar liksom inte hoppas. Min sambo ser mitt humör och illamående som positivt medans jag bara kommer bli ledsen ifall det är pga sprutan. Efter så många år är man så rädd för att hoppas.

    Jag tycker ni gör helt rätt som gör tidigt ul. Det kommer vi också göra nästa gång jag blir gravid bara för säkerhetenskull. Får ni det gratis? Vi måste betala 2500 för tidigt ultraljud i landstinget.
  • onewish

    Hej!

    Jag var 27 år när jag diagnostiserades med för tidigt klimakterie. Jag kommer aldrig kunna bli gravid på egen hand med mina egna ägg. Sorgen var enorm och jag ville inte leva. Min man är fyra år yngre än jag. Efter en lång resa och flera år sitter jag nu här med min snart två månader gammal bebis som blivit till via äggdonation och även om vi inte delar gener så har jag burit honom i nio månader och han är mitt barn biologiskt och lika mycket mamma är jag som alla andra. Har aldrig varit lyckligare <3 sluta aldrig kämpa och det finns så många sätt att bli förälder och glöm aldrig att resan är tuff men att hålla sitt barn i sin famn har varit värt varenda behandling och varje tår och smärta ! Lycka till alla ni fina ! I år fyller jag 30 år och även om det alltid kommer vara en sorg att jag som är så ung inte kan få barn på naturlig väg så ångrar jag inte en dag att just min son som jag håller i famnen kom till världen. Det var en mening med att just jag skulle bli mamma till honom !

Svar på tråden Ung och försökt få barn länge