• C.J

    Ung och försökt få barn länge

    Hej! 
    Finns de fler unga människor/par som har försökt att bli gravida ett tag utan framgång som skulle ville följas åt? Stöd och erfarenheter? 
    Jag är 22 år och min sambo är 24 år. Vi har försökt att bli gravida i över två år nu och får hjälp av en fertilitetsklinik. Jag har PCO och tar metformin. 

  • Svar på tråden Ung och försökt få barn länge
  • C.J
    zuces skrev 2017-12-08 10:57:36 följande:

    Jag är 22 och min man 26, vi har också försökt i två år och får snart hjälp med IVF! Vi har manlig faktor för barnlösheten.


    Hej! Va skönt att ni vet vad problemet är och att ni ska få hjälp.
    Vi går via privat klinik just nu men jag har fått höra att det är 25-års gräns för IVF i landstinget?  
    Men det kanske är olika från län till län? 
  • C.J
    zuces skrev 2017-12-09 15:45:50 följande:
    Det stämmer, som jag förstått det så har alla landsting 25 årsgräns förutom västra götaland! Vi bor i här så det är verkligen tur! Detta är ju inget som går att fixas med mediciner.

    Hur länge har ni fått hjälp med att framkalla ägglossning då?
    Oj vilken tur! vi bor oxå i västra götaland så det var skönt att höra om vi skulle behöva ivf i slutändan. Har ni fått stå i kö länge? 

    Vi har gått till privat klinik i över ett år nu men det går segt. Nu testar vi en annan typ av hormontabletter för att det andra inte har fungerat. Inne på månad 2 och man får bara ta dem i max 6 mån så hoppas att detta ska vara lösningen! 
    Vi försöker fortfarande ta reda på om jag har ägglossning överhuvudtaget då alla ultraljud ser bra ut men inget händer...  
  • C.J
    zuces skrev 2017-12-09 23:11:34 följande:
    Jaa faktiskt! Vår remiss skickades i slutet av maj och vi fick komma in på kortvarsel tid 22 november, så det är en lång väntan. Hoppas ni inte behöver gå den vägen :) månad 2 är ju inte så länge så hoppas det funkar snart! Uppdatera gärna här :)
    Vi skickade in en egen remiss i slutet på maj men har inte hört någonting än.. ska ringa dem när julhelgerna är över och kolla vad som händer! 

    Denna månaden kör vi på dubbla dosen så hoppas! Du får gärna också uppdatera hur det går för er :)
  • C.J
    Lamphuvud skrev 2017-12-17 22:17:13 följande:

    Hej!

    Jag är 23 och min sambo är 28, vi har försökt i tre år nu till våren.

    Påbörjade fertilitetsutredning i april - konstaterade pco, inget fel på spermierna. Blev spontant gravida i somras, slutade i missfall 11+6 i oktober :(

    Ska ringa i veckan och höra vad nästa steg i processen är nu :)


    Hej! Precis samma som vi då men vi har inte lyckats bli gravida alls.. åh..beklagar missfallet... :/
    Blev ni gravida på egen hand eller tar du några tabletter? :) 
    Hoppas det går hela vägen för er snart! 
  • C.J
    whenangelsfall skrev 2017-12-20 07:35:51 följande:

    Både jag och min sambo är 24 och har försökt i två år i januari... Vi går just nu, sen tre månader tillbaka, på behandling för att framkalla så pass stora äggblåsor att det kan bli en ägglossning då jag tydligen inte gör det här själv. Behandlingen har funkat bra! Men än har det inte tagit sig...


    Hej! 
    samma här, jag är inne på andra månaden med letrozol, dubbla dosen denna månaden, vad tar du för tabletter eller liknande? Min läkare sa att jag också svarade bra på behandlingen men det hände ingenting förra månaden, lyckades inte få positivt på ägglossningsstickorna ens :/
  • C.J
    Lamphuvud skrev 2018-01-04 20:01:48 följande:
    Hej! Åh så jobbigt, jag förstår precis hur det är.. :/

    Vi lyckades bli gravida på egen hand. Men det är enda gången så väntar på brev på posten nu om tid. Förhoppningsvis så får man börja med tabletter då!

    Har du medicinerat länge? Håller tummarna för er :)
    Hoppas ni får svar snart Skrattande

    Just med letrozolen så tog jag en enkeldos en månad och en dubbeldos i en månad och i måndags plussade jag efter två års försök o är i v5 nu! Nu är jag bara supernojjig att jag ska få MF eller att det kommer vara något annat fel.. funderar på att be om ett tidigt ultraljud :) 
  • C.J
    linnhe skrev 2018-01-09 17:34:46 följande:

    Hej!

    Jag är 23 och min sambo är 25. Vi har försökt i 2,5 år. Jag har PCOS på både äggstockarna och ägglossar inte själv. Varit på en privat klinik i ett år och fick börja äta letrozol samt overtille spruta. Lyckades bli gravid på första kuren men slutade i MA i v12 i somras. Efter missfallet har jag regelbunden mens men ingen ÄL och jätteproblem med smärtor. Jag är på andra kuren letrozol men får aldrig positiva äl test, skulle få komma tillbaka nu efter nästa mens och den borde komma till helgen. 

    Jag hoppas att vi alla plussar snart. Känns som att man inte blir tagen på allvar av min omgivning pågrund av åldern, hade jag inte haft en bra klinik hade jag aldrig pallat alla påståenden om att vi fortfarande är unga och borde inte ha sådan stress. Som att åldern gör att man vill ha barn mindre? 


    Hej! 

    Åh va tråkigt med MA.. jag är i v.5 nu och är superrädd för att det ska bli missfall..

    När jag gick på letrozol för att få igång min ägglossning så fick jag aldrig positivt på stickorna, det var väldigt svårt med att lyckas få positivt på ägglossningsstickorna tyckte jag.. fick du positivt ÄL innan du blev gravid?

    Håller tummarna för oss alla! Jag håller precis med dig, min läkare på provat kliniken är väldigt duktig och snäll men säger alltid att vi är så unga så vi har all tid i världen ochsåvidare.. Känner inte heller att jag har någon att prata om med de här just för att jag är "ung" och borde "lägga min energi på annat" i princip.. 

     
  • C.J
    linnhe skrev 2018-01-17 13:17:53 följande:
    Åh vad roligt att ni är gravid! Jag kan ifrån egen erfarenhet säga att oron kommer varken minska chansen för missfall eller öka. Men förstår att det är svårt att tänka bort den. Jag håller alla tummar jag har att eran bebis är frisk! Jag fick positivt efter jag tagit sprutan. Har ni fått positivt äl test någon gång eller vart du gravid ändå?
    Tack! Ja så tråkigt att man inte kan njuta av det än.. men vi ska gå på privat ultraljud när vi är i v10+3, hoppas på hjärtljud då.

    Ska ni göra samma sak igen med sprutan och de iom att det fungerade? :) Jag fick aldrig positivt men jag kan ha missat det också, var så svårt att ha ett hum eftersom jag har sån oregelbunden mens och ingen koll på menscyklar. 
  • C.J
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-11 13:02:27 följande:

    Jag är 25 och sambon 32 och vi har försökt i 1 1/2 år. Vi har inte plussat en enda gång.

    Jag har pco och sambon lågt antal spermier.


    Hej! Va jobbigt att ni båda har faktorer men va skönt att ni vet vad som inte funkar..

    Jag har som sagt också PCO och det är inte kul, dock har min man helt fungerade spermier men det hjälpte inte mycket utan hjälp ändå. Får ni någotn hjälp eller kommer ni ta till hjälp? :)
  • C.J
    zuces skrev 2018-01-20 21:58:50 följande:

    Skrev i denna grupp för ett tag sen! Tänkte uppdatera lite, vi fick börja spruta 112,5 ie förra fredagen och idag är det ju lördag och sprutdag 9.

    Var på första ultraljudet i torsdags och hade då 7 blåsor på 11-15 mm men hade även massa mindre som de inte räknade. För att de skulle få en chans att växa till sig så ökade de dosen till 125 ie, varför de är så försiktiga är för att jag har bra AMH värde och är i riskzonen för ÖS.

    Imorgon ska vi på nytt ultraljud och jag hoppas på att några av de små växt till sig så man kan få plocka dom också nästa vecka!


    Hej igen! Va kul att du uppdaterar!

    ååh jag hoppas verkligen att det går vägen! Håller tummarna för er! Men då har du blåsor som är på gång förhoppningsvis Skrattande
Svar på tråden Ung och försökt få barn länge