• Fridiii

    Helgmat?

    Har ni någon typisk helgmat ni äter på helgerna? Eller bryr ni er inte om de är helg eller vardag? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-20 14:24
    Gärna lite tips och förslag/recept på god helgmat för inspiration.

  • Svar på tråden Helgmat?
  • SofieJ

    Köper nästan alltid mat på helgen för att jag är lat. Alternativt gör jag något långkok för det hinns inte med på vardagarna.

  • Carambolan

    På helgerna brukar vi äta rester, hämtmat eller långkok beroende på humör, helgplaner och kylskåpsläge.

  • SofieJ

    Jaha förstod inte att du var ute efter tips. Vill du ha recept eller vad tänker du?

  • SofieJ

    Alltså med risk för att låta väldigt svennig, så är ju en ryggbiff med bea och/eller potatisgratäng jäkligt gott :) Hemgjord plankstek kanske?

    Annars så pratade jag ju om långkok: nån god chili med nachos och guacamole, Boeuf bourguignon, gulasch, en klassisk ragu alla bolognese.

    Är själv inte så glad för skaldjur men musslor eller räkor brukar ju folk lyxa till det med.

    Hemlagade burgare! Eller fish and chips?

    Säg gärna vilken typ av mat du gillar, jag kan komma med mer konkreta förslag och recept. Jag är gravid så jag kan go on and on om mat hahaha :D

  • Anonym (Lååååångkoket)

    Igår körde jag på en chili: högrev, öl, chipotlepasta, tomatpuré, lök, vitlök, habanero, buljong, lagerblad, ingefära, spiskummin, rökt paprika.

    Grytan stod på spisen på läge 2 av 9 hela natten. Mat till hela helgen. Äts med guacamole, picklad rödlök och majschips.

  • modsey

    Vi lagar mycket mat på helgerna. Gärna sånt som får ta lite mer tid, exempel på helgmat; pulled poork, kallops, fylld kalkon, winersnizel, fyllda pastarullar, lasagne, beof bourgone, tjälknöl, saffransrisotto, sjömansbiff, skomakarlåda, hemgjorda fiskbiffar/burgare. Sen gör jag så att det räcker till några matlådor oxå.

  • Milfshake

    Lägger alltid massa tid på matlagning när det är helg. Har dottern vv och när jag är ensam blir det sallad nästan varje vardag. Är särskilt svag för fine-dining, en favorit hos dottern är Kalvfile Oscar. 

Svar på tråden Helgmat?