• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Anonym (Vanja)
    WanderChild skrev 2018-10-09 21:49:31 följande:

    Låter som du också kan ha lite hinder där med så kort lutealfas... under 10 dagar sägs ju vara alldeles för kort, gärna längre än 12 dagar ska den va. Känner att jag inte har ngt att förlora så därför testar jag mig fram. Munkpepparn verkar iaf haft positiv effekt på första delen av min cykel då jag fick tydligare flytningar och starkare streck på äl-testet. Har aldrig fått klart positivt innan men det fick jag nu! Så både östro och lh verkar ha höjts, nu hoppas jag bara prog också kommer höjas. Kommer uppdatera framöver!


    I know :( Samtidigt så läser jag i långa trådar här att många blivit gravida trots kort lutealfas. Men har också läst gott om progesterall, så hoppas att det finns hopp för oss båda! :) Tänker att jag (vi) ska försöka tre försök till och sedan se över hjälpalternativ faktiskt.

    Känner du någonting då? Själv känner jag absolut nada tyvärr :/
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-09 21:05:29 följande:

    Jag hade lite bruna flytningar i två-tre dagar innan mensen kom förr förra månaden :/. Men hoppas så klart det inte är det som är på gång för din del!!


    Tyvärr verkar det som att mensen kom.. med besked mitt i kvällsarbetet igår :(
  • saijda
    Ek90 skrev 2018-10-09 20:07:12 följande:

    Ja det är himla skönt egentligen, man kommer nog uppskatta det när den lilla väl är ute då man inte har lika mycket tid till vila, haha. Tack, vad gullig du är! :*

    Har sett du fått lite bruna ?blödningar? eller vad det kan vara. Hur går det? Jag HOPPAS verklgen för din skull, ge inte upp hoppet ännu! Även om jag vet hur svårt det är. Men hoppas det bara är något litet kärl som är skört så det blöder eller liknande. Eller som det kan bli att kroppen inte fattat vad som sker ännu!


    Förstår dig hjärtat! Äsch då :*

    Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

    Vad tror du om ägglossningstester och rosenrot?
  • Jagerika
    saijda skrev 2018-10-10 07:35:00 följande:

    Tyvärr verkar det som att mensen kom.. med besked mitt i kvällsarbetet igår :(


    Usch vad hemskt :( trodde verkligen dina tester du la upp var positiva! Såg en tjej för ett tag sen som verkligen fick positivt men sedan fick hon mens på Bim som alltid, så världens starkaste spökstreck fick hon :/ det är ganska sjukt att det blir färgrester så! Man vill ju vara säker liksom
  • Jagerika

    Idag har jag börjat få mina första ÄL symtom! Vattniga flyttningar och ÄL om ca 6 dagar :) SNÄLLA GODE GUD GÖR MIG PÅ SMÄLLEN. Amen

  • saijda
    Jagerika skrev 2018-10-10 07:58:57 följande:

    Usch vad hemskt :( trodde verkligen dina tester du la upp var positiva! Såg en tjej för ett tag sen som verkligen fick positivt men sedan fick hon mens på Bim som alltid, så världens starkaste spökstreck fick hon :/ det är ganska sjukt att det blir färgrester så! Man vill ju vara säker liksom


    Ja verkligen vill bara gråta och försvinna :( det trodde jag också framför allt när andra säger att det var ett äkta pluss för deras del. Vilket test ska man ens kunna lita på? Har aldrig fått spökstreck innan med rfsu :0

    Min BIM var förra veckan och mensen kom igår. Måste korta ner min cykel på något sätt. Vad tror du om rosenrot? Och att jag kör på ägglossningstester samtidigt :0
  • Jagerika
    saijda skrev 2018-10-10 08:20:31 följande:

    Ja verkligen vill bara gråta och försvinna :( det trodde jag också framför allt när andra säger att det var ett äkta pluss för deras del. Vilket test ska man ens kunna lita på? Har aldrig fått spökstreck innan med rfsu :0

    Min BIM var förra veckan och mensen kom igår. Måste korta ner min cykel på något sätt. Vad tror du om rosenrot? Och att jag kör på ägglossningstester samtidigt :0


    Jag äter rosenrot andra månaden nu och förra månaden tror jag den blev 1 dag kortare! Ja ägglossningtester är ju bra då man får mer koll men personligen så blir jag så stressad av dom så jag slutade. Har sex varannan dag och sen känner jag när ÄL inträffar, men prova du :D när har du ÄL nästa gång?
  • saijda
    Jagerika skrev 2018-10-10 08:43:02 följande:

    Jag äter rosenrot andra månaden nu och förra månaden tror jag den blev 1 dag kortare! Ja ägglossningtester är ju bra då man får mer koll men personligen så blir jag så stressad av dom så jag slutade. Har sex varannan dag och sen känner jag när ÄL inträffar, men prova du :D när har du ÄL nästa gång?


    Okej det låter ju lovande, känner du av ägglossningen mer? Det är av den anledningen som jag inte har börjat med ägglossningstester tidigare, däremot är jag så trött på mina oregelbundna cyklar och aldrig veta till 100% när ÄL är :(

    Sex varannan dag hade inte gått för vår del, blivit för mycket stress och press :/
  • saijda
    Jagerika skrev 2018-10-10 08:43:02 följande:

    Jag äter rosenrot andra månaden nu och förra månaden tror jag den blev 1 dag kortare! Ja ägglossningtester är ju bra då man får mer koll men personligen så blir jag så stressad av dom så jag slutade. Har sex varannan dag och sen känner jag när ÄL inträffar, men prova du :D när har du ÄL nästa gång?


    saijda skrev 2018-10-10 09:00:46 följande:

    Okej det låter ju lovande, känner du av ägglossningen mer? Det är av den anledningen som jag inte har börjat med ägglossningstester tidigare, däremot är jag så trött på mina oregelbundna cyklar och aldrig veta till 100% när ÄL är :(

    Sex varannan dag hade inte gått för vår del, blivit för mycket stress och press :/


    Bifogar bild på mina cyklar sedan pillerstoppet.

  • oshark
    saijda skrev 2018-10-10 09:02:11 följande:
    saijda skrev 2018-10-10 09:00:46 följande:

    Okej det låter ju lovande, känner du av ägglossningen mer? Det är av den anledningen som jag inte har börjat med ägglossningstester tidigare, däremot är jag så trött på mina oregelbundna cyklar och aldrig veta till 100% när ÄL är :(

    Sex varannan dag hade inte gått för vår del, blivit för mycket stress och press :/


    Bifogar bild på mina cyklar sedan pillerstoppet.

    Först; gud vad tråkigt! 

    Sen; har du pratat med någon BM eller så efter missfallet? Jag har förstått att man kan bli oregelbunden efteråt, men du har ju haft flera oregelbundna cykler nu och 10 dagars diff är ju ändå ganska mycket?

    Jag testade ÄL-tester förra cykeln och gillade det. Men jag vet också att oddsen att vi ska vara i samma land (långdistans) vid ÄL är ganska höga, så jag blir inte stressad för det är ingen idé. Jag tyckte det var kul att jag kunde se en stegring och att sen se min temphöjning, men förstår att det lätt blir stressande om man bor ihop och känner att man "måste" ha sex för att stickan säger så. Förra cykeln var min andra efter pillerstopp, så jag var heller inte säker på om jag skulle ha lika lång follikulärfas - vilket jag sen inte hade - och ville testa med ÄL-tester för att ha lite koll iaf. Kommer nog även testa denna cykeln för nu har jag börjat med rosenrot och munkpeppar för att se om jag kan få lite tidigare ÄL (CD27 och 20 innan) och lite längre lutealfas (7 och 9-10 dagar) så då vill jag ju ha lite koll och se om de funkar. 
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet