• Anonym (Undrande)

    Varför så elaka och mästrande?

    Jag undrar, varför är så många elaka mot varnada här i forumet?
    Så fort det är tillåtet med anonymt nick så börjar förminskandet oftast på direkten.

    Folk får veta att de är obildade, white trash, lågbegåvad och annat liknande. Inte sällan framgår det tydligt att personer som skriver detta nog kanske skulle fundera lite över sin egen kapacitet innan de öser skit över andra...?

    Och så har vi dem som klagar på människor som inte har helt korrekt grammatik, inte kan skilja på de och dem, använder felaktig interpunktion osv, osv.
    Precis som att deras budskap inte skulle nå fram pga dessa felaktigheter. Det är faktiskt ingen uppsats som ska presteras och i många fall skrivs det nog snabbt utan genomläsning innan man skicka iväg det. 

    Jag bara undrar varför!

    Sedan finns det ett fåtal som konsekvent gör detta men de står iallafall för det.

  • Svar på tråden Varför så elaka och mästrande?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Gooo) skrev 2018-02-17 14:04:48 följande:
    Hmm undra om det smittar av sig om en börjar vara bitter blir flera det, att det triggar igång andra som har inombords-frustration att få ut.

    Den tråden jag scrollade i och syftade på handlade om psykologi och psykopati och de började diskutera narcissism också och då är det någon Nisse eller nissa som skriver rakt ut i kommentarer "du är dum" och flera gånger och ser sig som översittare av kunskapen om vad Personen nu ville förmedla. Det har ingenting med ämnet att göra att kalla andra dumma för att de har en annan syn, en annan fakta eller bara inte gillar eller håller med det översittaren tycker. Man förminskar sig själv när man måste bete sig så.
    I tråden jag läste slutade den påhoppade att svara efter ett tag.
    Jag tror att hon gav upp, de ändrade knappast hennes åsikt med sitt mästrande.

    Man får ha omoderna åsikter så länge man inte skadar eller kränker någon. Att bli förlöjligad gör nog snarare att åsikten förstärks.

    Såg någon skriva om "intelligensreserven"... varför gör man det?
    Och om det nu skulle vara så att någon är mindre intelligent så behöver inte personen få det nedtryckt i halsen. Ofta av någon som säger sig vara så himla human och öppen... hur går det ihop?
  • John22
    Anonym (Undrande) skrev 2018-02-17 14:10:03 följande:
    I tråden jag läste slutade den påhoppade att svara efter ett tag.
    Jag tror att hon gav upp, de ändrade knappast hennes åsikt med sitt mästrande.

    Man får ha omoderna åsikter så länge man inte skadar eller kränker någon. Att bli förlöjligad gör nog snarare att åsikten förstärks.

    Såg någon skriva om "intelligensreserven"... varför gör man det?
    Och om det nu skulle vara så att någon är mindre intelligent så behöver inte personen få det nedtryckt i halsen. Ofta av någon som säger sig vara så himla human och öppen... hur går det ihop?
    Att tillhöra intelligensreserven är något positivt...
  • Anonym (Gooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-02-17 14:00:08 följande:

    Ja, och man får skriva vad man tycker!

    Det är inte det jag vänder mig emot utan att det hela måste förstärkas med elakheter och förminskande. 

    Det är iallafall så jag känner, men men... vi är alla olika.


    Håller med dig.

    Exempel:

    Jag har en åsikt att rosa gräs är finare än grönt gräs.

    Responser som är sakliga och ärliga "jag håller med / nej usch! / Kanske / hellre vitt gräs / jag gillar inte gräs/ älskar också rosa gräs!"

    Sen kommer vissa med argument i sikte: Gräs kan inte vara rosa/ det är inte rosa det är ljusröd/ hellre sand än gräs/ jag blandar gärna rosa med grönt för att sticka ut/

    Sen kommer de som går på personligen och har skippat det sakliga och det sakliga argumentet och satsat på påhopp för att bevisa sin åsikt som fakta: / du har nog grass-child issues som inte vill ha grönt gräs/ är du skadad i hjärnan? Det ska vara grönt annars besök läkare ställ en diagnos på dig / sluta svara så dumma saker om gräs du behöver läsa på i Trädgårdsböcker/ du är gräslig

    Respons tre är den jag syftar på som man kan se ibland.
  • Anonym (Undrande)
    John22 skrev 2018-02-17 14:06:33 följande:

    Äh, det där förekommer ju inte alls på forumet, ditt pucko. Och förresten stavas det "varandra" och "presenteras".


    Haha, ja du har rätt i "varandra", erkänner mitt misstag utan omsvep.
    Dock har du fel angående det andra som faktiskt ska vara "prestera".

    Kul iallafall att du inte är anonym! 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Gooo) skrev 2018-02-17 14:11:30 följande:
    Håller med dig.

    Exempel:

    Jag har en åsikt att rosa gräs är finare än grönt gräs.

    Responser som är sakliga och ärliga "jag håller med / nej usch! / Kanske / hellre vitt gräs / jag gillar inte gräs/ älskar också rosa gräs!"

    Sen kommer vissa med argument i sikte: Gräs kan inte vara rosa/ det är inte rosa det är ljusröd/ hellre sand än gräs/ jag blandar gärna rosa med grönt för att sticka ut/

    Sen kommer de som går på personligen och har skippat det sakliga och det sakliga argumentet och satsat på påhopp för att bevisa sin åsikt som fakta: / du har nog grass-child issues som inte vill ha grönt gräs/ är du skadad i hjärnan? Det ska vara grönt annars besök läkare ställ en diagnos på dig / sluta svara så dumma saker om gräs du behöver läsa på i Trädgårdsböcker/ du är gräslig

    Respons tre är den jag syftar på som man kan se ibland.
    Exakt, precis så!

    Och så har vi dem som inte kan skilja på åsikter och fakta... 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-02-17 14:12:15 följande:
    Haha, ja du har rätt i "varandra", erkänner mitt misstag utan omsvep.
    Dock har du fel angående det andra som faktiskt ska vara "prestera".

    Kul iallafall att du inte är anonym! 
    Hoppsan, oj!
    Missade visst ett s. "Presteras" ska det vara.

    Bästa att rätta sig själv innan någon annan gör det. Tungan ute
  • Anonym (Gooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-02-17 14:10:03 följande:

    I tråden jag läste slutade den påhoppade att svara efter ett tag.

    Jag tror att hon gav upp, de ändrade knappast hennes åsikt med sitt mästrande.

    Man får ha omoderna åsikter så länge man inte skadar eller kränker någon. Att bli förlöjligad gör nog snarare att åsikten förstärks.

    Såg någon skriva om "intelligensreserven"... varför gör man det?

    Och om det nu skulle vara så att någon är mindre intelligent så behöver inte personen få det nedtryckt i halsen. Ofta av någon som säger sig vara så himla human och öppen... hur går det ihop?


    Moderna/ omoderna/

    Man får ha vilka åsikter man vill men man får inte förmedla alla åsikter hur man vill det kan leda till att man blir avstängd i värsta fall så hel yttrandefrihet finns inte här.

    Om någon mäter intelligens och tror sig vara mer smart än andra som de trycker ner, då har denna "mest intelligenta" personen just bevisat alla motsatsen.

    Du trycker ner andra för att du redan är under de.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Gooo) skrev 2018-02-17 14:17:14 följande:
    Moderna/ omoderna/

    Man får ha vilka åsikter man vill men man får inte förmedla alla åsikter hur man vill det kan leda till att man blir avstängd i värsta fall så hel yttrandefrihet finns inte här.

    Om någon mäter intelligens och tror sig vara mer smart än andra som de trycker ner, då har denna "mest intelligenta" personen just bevisat alla motsatsen.

    Du trycker ner andra för att du redan är under de.
    Jo man kan bli avstängd om man uttrycker sig plumpt. Skriver man med lite finess så brukar det inte försvinna. Det är iallafall min reflektion av det hela.

    Jag håller verkligen med dig i det du säger.
  • Anonym (Gooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-02-17 14:15:13 följande:

    Exakt, precis så!

    Och så har vi dem som inte kan skilja på åsikter och fakta... 


    Ja, men även vad som är fakta blir till åsikt.

    Sett trådar om det med.

    Enligt mig krävs vår åsikt för att kunna ta till oss något som faktabaserat. Utan våra egna värderingar i allt hade vi inte trott på någonting alls. Och våra åsikter styrs av hur vi värderar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Gooo) skrev 2018-02-17 14:20:45 följande:
    Ja, men även vad som är fakta blir till åsikt.

    Sett trådar om det med.

    Enligt mig krävs vår åsikt för att kunna ta till oss något som faktabaserat. Utan våra egna värderingar i allt hade vi inte trott på någonting alls. Och våra åsikter styrs av hur vi värderar.
    Du har rätt i det. 

    Fast att en cykel rullar på hjul kan ingen förneka. Oskyldig 
Svar på tråden Varför så elaka och mästrande?