• beccagranen

    Tvist med fröken

    Min 10 åring går i 4e klass. Förra veckan, i torsdags fick han gå hem från skolan vid lunchtid, och var hemma i fredags pga feber.  Så han missad en och en halv skoldag.  I fredags hade hans klassföreståndare lämna en hel hög med läxor på mitt andra barns förskola, som han skulle göra under helgen. 

    Först ut läxor till denna veckan (mån/tis)
    * 15 engelska glosor
    * Svara på 4 frågor ang boken dom läser i svenska + läsa minst 5 sidor om dagen. Skriv en sammanfattning av händelse i boken, sedan förra veckan. 
    * 2 a4 sidor matteblad med uppgifter

    Sen skulle han ta igen det han missat på lektion
    * 2x10 sidor matteblad (=20 sidor!)
    * Göra uppgifter i matteboken 4 sidor
    * Gör uppgifter i eng boken 5 sidor
    * Läs två sidor i religion och skriv sammanfattning/ svara på frågor
    * Svenska läxa om nordiska språk, läsa + svara på frågor.

    Jag tycker det är helt absurt att skicka med så mycket över helgen, när man ligger hemma i feber! Under lördagen mådde han bättre, och då tog vi oss an lite av det. Jag valde att läsa högt för honom, och så diskuterade vi frågorna och jag skrev svaren som han sedan skrev av. Matteläxan gjorde han själv. Men den extra läxan med 20 sidor slängde jag. Vi kollla igenom och det var repetitioner. 

    Mattefröken ifrågasatte att han inte gjort de 20 lösa bladen och jag sa att hon är inte frisk som skickar med så mycket till ett sjukt barn. Hon älta om att nationella proven snart är och det är viktigt. Han ligger inte efter i skolan och jag sa att jag prioriterar hans välmående före hennes prestationskrav. Sen slank det också ur mig att undervisningen måste bli bättre så barnen lär sig det dom behöver i skolan, istället för att vara i skolan på heltid och sen göra läxor resterande av dagen. Det är inte sunt att barnen har så mycket press på sig i så låg ålder.

    Är det inte sjukligt mycket att klara av på en helg när man inte ens är frisk?

  • Svar på tråden Tvist med fröken
  • John22

    Det låter mycket ja, om förväntningen var att han skulle göra absolut allt. Skicka hem kan man väl göra, men då under förutsättningarna att barnet gör så mycket det orkar och kan.

  • BurningDiamond

    i min värld så får man alltid ta igen det man missat i efterhand, oacsett om det gäller sjukdom eller ledighet. Dock tycker jag tidsfristen för att hinna ikapp är för kort.

  • beccagranen
    BurningDiamond skrev 2018-03-07 09:17:03 följande:

    i min värld så får man alltid ta igen det man missat i efterhand, oacsett om det gäller sjukdom eller ledighet. Dock tycker jag tidsfristen för att hinna ikapp är för kort.


    Absolut jag förstår att det är viktigt att han tar igen det han missa som dom gick igenom på lektionerna. Nu underlättade jag för honom genom att jag läste för honom, och vi diskuterade religions/svenska läxan, googlade fram svar på frågor han hade etc. Men han lärde sig om det iaf. 

    Men när det kommer till matten ser jag ingen anledning att truga ett barn att göra 20 sidor med uppgifter som dom arbetat med hela terminen. Han ligger bra till i matten och kan lösa uppgifterna. Därför prioritera jag det andra.
  • Scoops

    Kallade du seriöst hans lärare för sjuk för att hon skickade med mycket läxor?? Vilken oproportionerligt stor reaktion! Förvånad 
    Jag kan också tycka det kändes mycket, men inte förväntat mig att han skulle hinna allt under helgen och så tänkte nog inte lärarna heller. Det behöver ju göras och han får göra det eftersom även om det spiller över på veckan som kommer, tänker jag.

  • Långbenopluto

    Om du överreagerar så mycket så kommer dina barn göra samma och tycka att lärare är sjuklig.....

    Du curlar dina barn......

  • annabellelee

    Jag arbetar i skolan, och pratar en elev med mig (jag undervisar äldre barn) om att hen varit sjuk så godtar jag dels senare inlämning, och vi diskuterar också vilka läxor som kanske kan minskas (den enskilda eleven kanske inte behöver träna på allt det som resten av klassen behöver träna på).

    Men jag hade INTE godtagit att eleven struntat i läxan och slängt den.

    En klokare taktik måste väl vara att föra en dialog med skolan?

  • varmlanning

    Men han var ju sjuk fredagen. Någon av läxorna kanske var planerade utifrån ifall han skulle vara sjuk veckan efter också?

    Läxor har han väl samma som alla andra. Det andra är vad han missat i skolan och således bör ta igen.

  • Duckan

    Vi har en i stort sett läxfri skola, åk 4, så jag hade blivit förvånad över den mängden.
    Inte ens vid ledighet har dottern fått så många uppgifter med sig hem.

  • Snuttis2

    Hade försökt med en ödmjukare dialog men jag håller till till fullo med dig om mängden,

  • Snuttis2

    Hade försökt med en ödmjukare dialog men jag håller till till fullo med dig om mängden,

Svar på tråden Tvist med fröken