• Anonym (Johanna)

    Ni som äter billigt, vad äter ni?

    Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

    Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.

  • Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?
  • Anonym (Äter)
    Anonym (T) skrev 2018-03-20 07:32:28 följande:

    Men nu gällde ju frågan dom som äter ordentligt, vilket du uppenbarligen inte gör.

    Pasta och falukorv var och varannan dag är varken hälsosamt eller normalt. Och sen sa du inget om din kvällsmat vilket oftast är det dyraste målet.


    Nämnde inte kvällsmat eftersom jag inte har råd med det!
  • Anonym (Johanna)
    Lovatic91 skrev 2018-03-20 07:46:59 följande:

    Äter vegetabiliskt eftersom jag är vegan. Billigt och nyttigt


    Anonym (Veg) skrev 2018-03-20 07:57:01 följande:

    Äter vegetariskt


    Det är såklart jättebra, men jag som inte kan så mycket om varken vegansk eller vegetarisk, har ni några maträtter att dela med er av, jag har aldrig provat eftersom jag tycker det verkar krångligt.

  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-20 08:33:30 följande:
    Anonym (Veg) skrev 2018-03-20 07:57:01 följande:

    Äter vegetariskt


    Det är såklart jättebra, men jag som inte kan så mycket om varken vegansk eller vegetarisk, har ni några maträtter att dela med er av, jag har aldrig provat eftersom jag tycker det verkar krångligt.

    Sitter faktiskt och planerar ihop en veckas mat just nu (veganskt) så kan återkomma med vad vi ska äta! :)
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Preggo) skrev 2018-03-20 08:40:47 följande:
    Sitter faktiskt och planerar ihop en veckas mat just nu (veganskt) så kan återkomma med vad vi ska äta! :)
    Det vore toppen :) Tack så jättemycket.
  • enmanmedskägg

    Dessa ingridienser blir till cirka 12 matlådor för mig. 


     



    Notera dessa makron och mikron. 


     




    Billigt och extremt näringsrikt.

  • Mrshedgehog

    Alltså hur kan ni äta så lite och varför försöker ni spara in på maten? Jag är ensamstående tjej på 22 år och äter för ca 6000:- i månaden. Har ett välbetalt jobb och skulle inte kunna leva utan mat. Bara tanken över någon som skrev att den knappt har råd till mat på bordet är oroväckande... Vad gör ni som inte kan mätta era magar ordentligt? Studerar? Arbetslösa? Eller är ni bara rent av sjukt jävla snåla?

  • enmanmedskägg

    Ok det verkar strula med att posta bilder, men gör så här. Gå in på matkalkyl.se/ och bygg en meny själv. Stäm av mot makron och mikron, och så håller du koll på kostnaderna samtidigt. 

  • Anonym (Tjah)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-20 07:16:36 följande:

    Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

    Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.


    Vitkål - god som den är eller för att dryga ut köttfärs
    Säsongsgrönsaker
    Linser och bönor som man blötlägger själv
    Kolla extrapriser i affären - köp mycket billigt kött och frys in
Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?