• Glinda från Oz

Varför sådana glädjekalkyler då det gäller mat?

Jag ser i tråd efter tråd som handlar om ekonomi att folk blir helt förfärade över att ts gör av med så mycket på mat, många verkar tro att man klarar sig på 1000 kronor per månad och person, vissa går så lågt som 500. Konsumentverket rekommenderar 1870 kronor/månad för kvinnor och 2460 kronor/månad för män och då är inte städprodukter, tvättmedel mm inräknat.

Det skulle nog gå att komma ner till 1000 kronor (250 kronor per vecka) om man bara åt bönor, linser, rotfrukter och köttfärs för 29 kronor kilot men 500 kronor (125 kronor/vecka) är helt orimligt. Jag tror många som svarar så inte har koll på sina egna matkostnader och tror att de gör av med betydligt mindre än de gör eller så vill de bara håna ts.

Källa: www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/kostnadsberakningar---matkostnader.pdf

• Svar på tråden Varför sådana glädjekalkyler då det gäller mat?
  • Anonym (Anna)

Vi spenderar 2.500 kr på mat och hygien per månad. Två vuxna och 2 små husdjur.

• Anonym (Anna)

Jag räknar varenda krona varje gång vi handlar.

Jag läser reklamen.

Vi äter gott varje dag.

Den som äter dyrare handlar i kvartersbutiken.

• LFF

Eller så anpassar man matsedeln efter sin budget, handlar smart utefter erbjudanden och gör storkok så man får ner kostnaden ytterligare.

Just nu skulle jag säga att vi ligger lite över Konsumentverkets budget men det är just för att vi inte gör så som jag skrivit ovan. Gör man en veckomatsedel utifrån erbjudanden i butikerna, är lite om sig och kring sig och planerar så kan man definitivt komma under den där summan per månad.

• Cadencee

Inte alls omöjligt. Vi är 2 vuxna och 4 barn (2-10 år) varannan vecka och varannan vecka 2 vuxna och 2 barn (2-5 år) varannan vecka. Vi ligger på 4-5000 kr i månaden.

• Duckan

Det går säkert att äta hur billigt som helst om man gör som (Anna), men det skulle vi inte klara av. Vi handlar dag för dag och äter det vi är sugna på. Det kan vara en billig soppa eller en godare köttbit. Vi storhandlar aldrig.

• Anonym (Molly)
    Duckan skrev 2018-03-19 14:04:38 följande:

Det går säkert att äta hur billigt som helst om man gör som (Anna), men det skulle vi inte klara av. Vi handlar dag för dag och äter det vi är sugna på. Det kan vara en billig soppa eller en godare köttbit. Vi storhandlar aldrig.

Går ni och handlar middagsmat varje dag? Det måste bli både väldigt dyrt eftersom ni säkert handlar i affären utandör dörren och framförallt tidskrävande.Hur gör ni om ni blir sjuka? Svälter en vecka tills febern gått ner?

Jag känner bara till en sorts människor som handlar på det viset och det är inget smickrande ord

Räkna ihop tiden och pengarna ni förlorar på det.
  • Panke

Har man inget annat att vara stolt över kan man ju yvas över att man äter billig mat...

• Anonym (äter gott)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-19 13:51:54 följande:

Jag räknar varenda krona varje gång vi handlar.

Jag läser reklamen.

Vi äter gott varje dag.

Den som äter dyrare handlar i kvartersbutiken.

Vi pritoriterar mat och äter hellre bra än billigt.

Jag räknar inte en krona när jag handlar.
    Jag läser ingen reklam.
    Vi äter gott och nyttigt och bra kvalitet varje dag.
    Vi handlar inte i en kvartersbutik utan storhandlar.

Vi äter för ca 5000 kr/månad två vuxna och två barn på 13 och 10 år. 
  • Duckan

(Molly) jaha, vad är det för icke smickrande ord?
    Vi handlar på vägen hem från jobbet, kan bli Hemköp eller Coop. Ser inte vad som är så fasansfullt med det? Varför är människor som shoppar för mycket storköpen bättre menar du?
    Skulle vi mot förmodan bli så sjuka båda två att ingen kan handla så har vi föräldrar som vi kan ringa. Detta har dock aldrig inträffat så inget jag går och känner mig brydd över.

• Anonym (Juice)

Jag är tvärt om och undrar hur folk kan lägga så mycket pengar på mat. Bäljar de i sig färskpressad juice på vardagarna och en ben&jerry låda var till helgen eller?
    Eller är det att folk köper tusen olika ingredienser till varje rätt och resterna slängs?
    Vi äter enkel kravmärkt mat (få ingredienser). Dock äver vi mycket ute så vi har rätt höga kostnader ändå.

Svar på tråden Varför sådana glädjekalkyler då det gäller mat?