• Anonym (Vill hjälpa)

    Hur hjälpa/stötta?

    Lång historia kort.

    Mitt ena barns kompis mamma har fått tillbaka sin cancer.

    Det blev såklart väldigt gråtmilt idag när vi pratade om det.

    Naturligtvis sa jag direkt att är det något så bara säg till och jag menar det till 100%.

    Men hur kan man göra det mer tydligt liksom?

    Knalla bort med en gratäng känns bara skumt liksom.

    Några tips?

  • Svar på tråden Hur hjälpa/stötta?
  • Aniiee

    Hur gammal är ungen?

    Håll dörren öppen för barnet. Prata om ANNAT, men var beredd att prata om mamman och sjukdomen om barnet vill och behöver. Fråga hur mamma mår ibland, men inte varje gång ni pratar. Bjud med barnet i er vanliga vardag ibland om du har plats och ork.  Prata även med mamman och om barnet har någon annan förälder/föräldrar och tala om att du gärna hjälper till med barnpassning och annat som kan hjälpa, barnet framför allt, men även hela familjen, om du vill. Beroende på hur det ser ut med sjukdom och behandligar och familjeomständigheter kanske mamman skulle bli jätteglad och du och ditt barn kom en dag varannan vecka och tar hand om/hjälper barnet hemma hos dem.

    Ungen kommer märka att du är engagerad och trygg vuxen om du bara är just det - engagerad och trygg vuxen.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Vill hjälpa)
    Aniiee skrev 2018-03-20 23:32:35 följande:

    Hur gammal är ungen?

    Håll dörren öppen för barnet. Prata om ANNAT, men var beredd att prata om mamman och sjukdomen om barnet vill och behöver. Fråga hur mamma mår ibland, men inte varje gång ni pratar. Bjud med barnet i er vanliga vardag ibland om du har plats och ork.  Prata även med mamman och om barnet har någon annan förälder/föräldrar och tala om att du gärna hjälper till med barnpassning och annat som kan hjälpa, barnet framför allt, men även hela familjen, om du vill. Beroende på hur det ser ut med sjukdom och behandligar och familjeomständigheter kanske mamman skulle bli jätteglad och du och ditt barn kom en dag varannan vecka och tar hand om/hjälper barnet hemma hos dem.

    Ungen kommer märka att du är engagerad och trygg vuxen om du bara är just det - engagerad och trygg vuxen.


    De är 12 år gamla.
    Barnet är mer än gärna välkommen hit, ska be mitt barn bjuda in på lek.
    Pappan är med i bilden.
    Men hjälp med olika saker kan man erbjuda ändå.

    Vill att de ska veta att jag står fast vid mitt erbjudande.

    De håller på med behandlingar och så...Jag märkte det på att mamman hade samma mössa som förra gången och avsaknaden av hår.

    Tack för ditt svar.
  • Anonym (A)
    Aniiee skrev 2018-03-20 23:32:35 följande:
    Hur gammal är ungen?

    Håll dörren öppen för barnet. Prata om ANNAT, men var beredd att prata om mamman och sjukdomen om barnet vill och behöver. Fråga hur mamma mår ibland, men inte varje gång ni pratar. Bjud med barnet i er vanliga vardag ibland om du har plats och ork.  Prata även med mamman och om barnet har någon annan förälder/föräldrar och tala om att du gärna hjälper till med barnpassning och annat som kan hjälpa, barnet framför allt, men även hela familjen, om du vill. Beroende på hur det ser ut med sjukdom och behandligar och familjeomständigheter kanske mamman skulle bli jätteglad och du och ditt barn kom en dag varannan vecka och tar hand om/hjälper barnet hemma hos dem.

    Ungen kommer märka att du är engagerad och trygg vuxen om du bara är just det - engagerad och trygg vuxen.
    Håller med
  • Anonym (Xyz)

    Fokusera på barnet, har familjen fler barn? I så fall kan en tänkbar avlastning vara att barnen kan vara hos er. Skjutsa och hämta barn till aktiviteter? Hur väl känner du pappan? Om du känner honom så kan det vara en bra idé att prata med honom.

  • Anonym (Vill hjälpa)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-03-21 18:00:23 följande:

    Fokusera på barnet, har familjen fler barn? I så fall kan en tänkbar avlastning vara att barnen kan vara hos er. Skjutsa och hämta barn till aktiviteter? Hur väl känner du pappan? Om du känner honom så kan det vara en bra idé att prata med honom.


    De har 2 barn.

    Jag känner båda föräldrarna lika väl.

    Tänkte gå över där en dag.

    Jag vet i mitt hjärta att det är rätt att göra det, för alla vill ha någon som bryr sig på riktigt men det känns ändå konstigt.

    Men omsorg kan aldrig bli fel.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Vill hjälpa) skrev 2018-03-21 22:28:58 följande:

    De har 2 barn.

    Jag känner båda föräldrarna lika väl.

    Tänkte gå över där en dag.

    Jag vet i mitt hjärta att det är rätt att göra det, för alla vill ha någon som bryr sig på riktigt men det känns ändå konstigt.

    Men omsorg kan aldrig bli fel.


    Rätt tänkt. Jag har varit anhörig till cancersjuka och många vänner backar undan och försvinner. Ta ett steg fram istället. Små saker kan göra stor skillnad.
  • Anonym (Vill hjälpa)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-03-22 06:44:40 följande:
    Rätt tänkt. Jag har varit anhörig till cancersjuka och många vänner backar undan och försvinner. Ta ett steg fram istället. Små saker kan göra stor skillnad.
    Det är vid såna tillfällen man lär sig saker.

    Jag hade en förälder med diverse olika sjukdomar, cancer var en av dem.


Svar på tråden Hur hjälpa/stötta?