• Lillputte88

    Gravidillamående- kan vi peppa varandra?

    Jag mår så illa ännu i vecka 11 och har gjort ert mer eller mindre sen jag plussade. Vågar knappt hoppas att det ska gå om runt de magiska 12 veckorna. Trodde redan jag började må lite bättre men så slog det till med ny kraft. :( Mitt humör är uruselt. Känns så svårt att vara glad när man konstant mår illa. Kräks inte men vissa dagar är illamåendet konstant 24/7.

    Finns ni andra där ute som har det som jag? Jag vill inte klaga heeeela tiden till familj och vänner men kanske någon annan i samma situation orkar tycka synd om oss tillsammans? :) Vill ju få en chans att njuta av graviditeten!!

  • Svar på tråden Gravidillamående- kan vi peppa varandra?
  • Lillputte88
    Trallallaa skrev 2018-05-05 11:35:31 följande:

    Här är en till som mår illa. Är i v 9 nu och har mått illa sen v 6. Jag mår illa hela dagarna, men den här gången mår jag konstigt nog minst illa på morgonen, innan jag har ätit frukost. Har bara kräkts några enstaka gånger dock.

    Nu testar jag Postafen. Tar jag det var 12:e timma verkar det fungera lite i alla fall.

    Jag mådde likadant förra graviditeten. Då gick det över i fruktansvärd halsbränna runt v 20. Men det var bättre än illamåendet i alla fall.

    Är mer deppig över det den här gången. Känns framförallt väldigt tråkigt att inte orka leka och busa så mycket med min son som är 2,5 år.

    En sak som har muntrat upp mig lite i alla fall är att jag läste om forskning som visar att risken för missfall kan vara så mycket som 50% lägre om man mår illa. :)


    Huu, din situation låter verkligen inte kul heller. Förstår att det e tråkigt att inte kunna leka med sonen. :( Vad bra om Postafen verkar hjälpa lite iaf! Jaa, det låter ju lovande om illamåendet tyder på en lyckad graviditet. Jag har faktiskt inte stressat så mycket över om allt är okej där inne eftersom jag har mått så illa men har tid till ul först om drygt 2 veckor då jag är i vecka 14 så det känns lite sent.

    Hoppas att ditt illamående går om fort, det behöver ju inte bli lika som förra gången! :)
  • jendoh

    Gravid i vecka 5, känner ett konstant obehag men har inte börjat må riktigt illa ännu. Är nervös över hur jag ska må då jag var illamående och kräktes varje dag från vecka 8 fram till födseln med mitt första barn... Använde då både postafen och lergigan comp men det bara tog udden av det. Sjukskriven nästan hela graviditeten. Tänkte då, aldrig mer! Men efter att ha fått prata ut och bearbeta den graviditeten så är det helt klart värt det, att få ett barn!

  • Trallallaa
    Lillputte88 skrev 2018-05-05 19:49:50 följande:

    Huu, din situation låter verkligen inte kul heller. Förstår att det e tråkigt att inte kunna leka med sonen. :( Vad bra om Postafen verkar hjälpa lite iaf! Jaa, det låter ju lovande om illamåendet tyder på en lyckad graviditet. Jag har faktiskt inte stressat så mycket över om allt är okej där inne eftersom jag har mått så illa men har tid till ul först om drygt 2 veckor då jag är i vecka 14 så det känns lite sent.

    Hoppas att ditt illamående går om fort, det behöver ju inte bli lika som förra gången! :)


    Jag försökte trycka like på ditt inlägg, men det verkar inte fungera i mobilen. :) Vi har också ul först i v 14, men kommer nog gå till en privat tidigare. Även fast man mår dåligt känns det ganska overkligt innan man har fått se det lilla pyret tycker jag.
  • Lillputte88
    jendoh skrev 2018-05-06 00:07:43 följande:

    Gravid i vecka 5, känner ett konstant obehag men har inte börjat må riktigt illa ännu. Är nervös över hur jag ska må då jag var illamående och kräktes varje dag från vecka 8 fram till födseln med mitt första barn... Använde då både postafen och lergigan comp men det bara tog udden av det. Sjukskriven nästan hela graviditeten. Tänkte då, aldrig mer! Men efter att ha fått prata ut och bearbeta den graviditeten så är det helt klart värt det, att få ett barn!


    Jag ska hålla tummarna för att du inte behöver må lika dåligt den här gången! Det är så orättvist, att många mår hur bra som helst under alla sina graviditeter och någon annan mår illa från början till slut. Fint att du ändå vågade igen! Kan nog tänka mig att det känns värt det när man får sin lilla baby. :)
  • Baraentilligen

    Mår inte så illa att jag måste vara sjukskriven men mår mer eller mindre illa hela dagarna vilket är otroligt påfrestande. Går in i vecka 9 imorgon så har ännu en bra bit kvar om det vill sig. Tidigare graviditeter har illamåendet försvunnit helt i vecka 9-10 nån gång och då har jag istället oroat mig för att något är fel ;) Hoppas innerligt att det går vägen för jag vill inte genomlida dessa första veckor en gång till :/ Är väl bara att ta en dag i gången :) Kämpa på! Det kommer ju att vara värt det i slutändan!

  • Allets

    Ojoj! Känner igen mig så väl i det du skriver! Har mått illa i princip sedan jag plussade och går i kommande veckan in i vecka 12. Hoppas att det skall lätta upp då! Jag har inte heller spytt men mår illa från och till hela dagarna och hittar knappt någon mat alls som jag är sugen på, det i kombination med konstant hunger men illamående vid tanke på mat gör allt komplicerat! :( Förstår givetvis att det finns många som har det mycket värre, men så skönt att läsa att man inte är ensam, såklart! Hoppas det löser sig för dig snarast! Lycka till!

  • Lillputte88
    Baraentilligen skrev 2018-05-06 08:53:03 följande:

    Mår inte så illa att jag måste vara sjukskriven men mår mer eller mindre illa hela dagarna vilket är otroligt påfrestande. Går in i vecka 9 imorgon så har ännu en bra bit kvar om det vill sig. Tidigare graviditeter har illamåendet försvunnit helt i vecka 9-10 nån gång och då har jag istället oroat mig för att något är fel ;) Hoppas innerligt att det går vägen för jag vill inte genomlida dessa första veckor en gång till :/ Är väl bara att ta en dag i gången :) Kämpa på! Det kommer ju att vara värt det i slutändan!


    Ja., har helt samma tanke, vill inte vara med om det här igen. Varje minut känns som en timme när man mår illa! Hoppashoppas att ditt illamående snabbt går om nu om det också förut har försvunnit i de här veckorna. Tack det samma, lycka till! :)
  • Lillputte88
    Allets skrev 2018-05-06 20:07:34 följande:

    Ojoj! Känner igen mig så väl i det du skriver! Har mått illa i princip sedan jag plussade och går i kommande veckan in i vecka 12. Hoppas att det skall lätta upp då! Jag har inte heller spytt men mår illa från och till hela dagarna och hittar knappt någon mat alls som jag är sugen på, det i kombination med konstant hunger men illamående vid tanke på mat gör allt komplicerat! :( Förstår givetvis att det finns många som har det mycket värre, men så skönt att läsa att man inte är ensam, såklart! Hoppas det löser sig för dig snarast! Lycka till!


    Jo jag har helt samma tanke, att man vet ju att andra har det värre men det är svårt att tänka på det när man trots allt mår så illa! Vi är helt i samma vecka då, och lever båda på hoppet antar jag. :) Tycker också det e så skönt att veta att andra sitter någonstans och känner som jag, även om jag förstås önskar att vi alla sku få må bra! Lycka till åt dig också. :)
  • stragge
    Lillputte88 skrev 2018-05-04 21:57:38 följande:

    Låter så himla bekant, vi verkar må exakt lika. Så jobbigt att inga mediciner hjälpte dig! Akupunkturen hjälpte mig lite, tror jag, första gången iaf. Nu ligger jag i sängen och fasar inför natten, brukar vakna flera gånger och må illa. Magen kurrar men skulle inte orka äta och lika illa mår jag ändå. :( Får du sova på nätterna? Och väntar du ditt första barn?


    Åh nej vad jobbigt att må illa om nätterna :/ nej jag sover som en stock som tur är.. Jag har slutat med folsyra nu och mitt illamående försvann nästan samma dag mår bara illa på kvällarna nu, men kan man verkligen må illa av folsyra? :o hoppas att du mår lite bättre nu? Ja det är vårt första barn och så som jag mått hittills är jag inte sugen på ett syskon haha ! Ditt första också ?
  • Lillputte88
    stragge skrev 2018-05-07 19:18:09 följande:

    Åh nej vad jobbigt att må illa om nätterna :/ nej jag sover som en stock som tur är.. Jag har slutat med folsyra nu och mitt illamående försvann nästan samma dag mår bara illa på kvällarna nu, men kan man verkligen må illa av folsyra? :o hoppas att du mår lite bättre nu? Ja det är vårt första barn och så som jag mått hittills är jag inte sugen på ett syskon haha ! Ditt första också ?


    Jag har också haft några bättre dagar nu men är alltid rädd att illamåendet ska komma tillbaka. Lite konstigt mår man ju nog hela tiden,hehe. Men vad konstigt, kan det vara folsyran?! Jag äter det ännu. Ja, det är mitt första barn men min kille har 2 sedan tidigare. Det blir nog vårt enda gemensamma, babyn får ju redan syskon så jag behöver inte offra mig flera gånger haha. Hoppas att vi får börja må bra nu. :)
Svar på tråden Gravidillamående- kan vi peppa varandra?