• Anonym (Misslyckat med 1a barnet)

    Misslyckats med 1a barnet

    Kan inte rå för mina hemska tankar, men vår snart 11 åriga son känns som en stor besvikelse. Så fort han börja skolan börja problemen med lässvårigheter, vilket påverkade alla andra ämnen. Han har fått massor av stöd från skolan och hemma, men fortfarande i 4e klass har han svårt för högläsningen. I övriga ämnen tycker vi det funkar bra, men i skolan har han svårt att hinna göra klart. 

    Sen är det hans beteende. Han är väldigt snäll och empatisk, men är helt O-atletisk. Har noll intresse för sport, vill inte gå ut och röra på sig som andra barn. Ser grannpojkarna som är ute heltiden och leker, spelar boll, cyklar och trixar med skateboard. Jag köper saker, uppmuntrar osv. men noll intresse. Han vill helst sitta inlåst och spela tv-spel eller kolla på mobilen. Varje dag är det bråk om att koppla ur och gå ut och leka. Han har kompisar som kommer förbi, han går ut med kompisar och sitter på parkbänken och spelar på mobilen.

    De senaste året har han även gått upp mycket i vikt. Han får numera inte gå på fritids utan kommer hem efter skolan. Jag köper nyttig mat, står på kvällarna och mixar smoothies till mellanmål, har burk med snacksnötter,  frukt, och morötter och annat nyttigare mellanmål han kan ta av. Trotts allt går han upp i vikt. Har insett att han går med kompisar efter skolan och köper bullar/godis/läsk efter skolan. Sen kommer han hem och äter det jag fixat med. Och vi har haft samtal om hälsan och vikten, att vi får unna oss måttligt men bara på helgen osv. 
    Men så fort samtalet är slut sticker han till affären och köper läsk mm. 
    Har vart tvungen att ta hans pengar nu. 

    Det känns som att skolan ser ner på oss, han är överviktig, halvdan i skolan, asocial/udda/nördig. Och jag vet inte vad jag ska göra mer?

    Han syskon är inte alls samma, aktiva, duktiga i skolan, väldigt sociala med mycket vänner. Man får tvinga hem dom.

  • Svar på tråden Misslyckats med 1a barnet
  • Anonym (Skämmes)

    Fy vilken vidrig tråd. Stackars ert barn som har föräldrar som skäms över honom. Ni borde skämmas. Utred honom för dyslexi och läs på lite själva.

  • Anonym (Mamma)

    Det där var faktiskt rätt hemskt. Antar att man inte kan få för hur man känner alla gånger, men försök ändra din attityd gentemot barnet. Tänk om han känner av att du ser ner på honom och att det i sin tur gör saker värre?

  • Anonym (.)

    Alla barn gillar inte sport jättemycket. Det finns faktiskt andra intressen än just fotboll/innebandy.

  • Anonym (Dyslexi)

    Reagerade på dedär *ännu i 4an har han svårt för högläsning*. Då kan jag berätta att min man är 24, han frågar mig hur man ska stava olika ord. Det kallas dyslexi. Ingen skillnad på ålder...

  • Anonym (S)

    Vilken vidrig tråd. Stackars barn. Sök hjälp för honom/er och sluta för fan ge honom smoothies och nötter till mellanmål! Sjukaste tråden jag läst på länge.

  • Anonym (Dyslexi)

    Och om man har dyslexi så hör man inte som vi andra kan höra hur ett ord ska stavas eller vilka bokstäver det handlar om, det funkar inte så med dyslektiker. Och om ditt barn faktiskt HAR dyslexi så kan han ha svårt med siffror också, min man brukar säga att siffror/bokstäver går ihop med varann, att det blir liksom *kaos*, svårt att se logiskt.

  • Rudbeckius

    Oj, ni behöver nog prata med någon professionellt så att detta blir rätt för er och framför allt att inte barnet ska känna något av detta. Det gör lite ont att läsa TS inlägg. Men modigt att våga dryfta sådana förbjudna känslor och förhoppningsvis lufta dem.

    Jag kommer själv från en märkligt framgångsrik familj där vi nog till för ännu 10 år sedan trodde att ingen i släkten liksom kunde halka snett i livet. Men den unga generationen visar sig vara högst vanlig och dessutom ojämn. Mormor/farmor är fortfarande häpen över att alla inte alls verkar bli akademiker, är strålande sociala, sportiga, smarta och vackra. Hon ställer små spörjande frågor, lite sorgset och förvånat.

    Vi säger till henne att sluta. Alla har rätt att bli älskade som de är, men jag kan förstå henne lite. Flera ur vår släkts yngre medlemmar har ännu bättre förutsättningar att kunna bli vad de vill och drömmer om.

    Ambitionen och ibland förmågan saknas. Vad det nu beror på.

  • Anonym (Misslyckat med 1a barnet)

    Skolan upptäckte väl problem att han inte hade läsförståelsen i 2a klass. Det släppte under terminen och skolan satte in extra läsning samt att vi hade högläsning 30-45 min varje kväll. Att han fick läsförståelsen skapade problem i matten då han inte förstod uppgifterna, i 2an. Detta släppte under året och han fick läsförståelsen. Sen har vi kämpat med högläsningen. Han har fått extra läsning varje dag i skolan, och i hemmet. Han kan läsa men han saknar flyt. En logoped från kommunen har träffat honom under höstterminen och kunde inte sätta fingret på vad det var. Han har svårt att automatisera korta ord som "dom, som, vara, klara" osv. däremot inga problem med långa ord som "katedral, långdistans, automatisera" mfl. Men en remiss är skickad för utredning, men väntetiden är 6-8 månader. Nu oroas jag inte så mycket då han har läsförståelsen, så matten är inga problem längre. Han har lätt för sig att räkna, bara han vet vad han ska göra. Engelskan drabbas pga läsningen.

  • Anonym (Misslyckat med 1a barnet)
    Anonym (S) skrev 2018-05-22 14:44:02 följande:

    Vilken vidrig tråd. Stackars barn. Sök hjälp för honom/er och sluta för fan ge honom smoothies och nötter till mellanmål! Sjukaste tråden jag läst på länge.


    Vad ska jag ge för mellanmål föreslår du?

    Han är inte extremt överviktig men skulle behöva gå ner ca 5-7kg. När han genomgått hälsoundersökning på skolan och jag fick hem papperna träffade jag skolsköterska och dietist från kommunen.  Vi gick igenom kosten och jag fick rådet att ge detta. Att göra mellanmålet lätt tillgängligt när han kommer hem, för att det annars ofta blir fel val när man kommer hem trött och hungrig från skolan. 
    Smoothien är gjord på a-fil och ex hallon/blåbär & banan. Annars fixar jag grönsaksstavar och har i burk hemma som tilltugg. Sen har vi snacksskål men valnötter, gojiibär, mullbär mm. har rensat ur allt skräp så man inte blir frestad. Men vad hjälper det när han går till mataffären intill och köper daim och läsk, 
  • Anonym (Misslyckat med 1a barnet)
    Anonym (.) skrev 2018-05-22 14:39:07 följande:

    Alla barn gillar inte sport jättemycket. Det finns faktiskt andra intressen än just fotboll/innebandy.


    Han spelade fotboll i tre terminer när han börja 1an, men han gilla inte det. Han gick simning i 2an, men slutade när han lärt sig simma. Sen har vi testat tennis, basket och bandy men inget fånga hans intresse. Nu går han i scouterna och trivs väldigt bra. Men det är just på fritiden, att han inte har något intresse alls för att leka ute med andra, det är bara teknik och spel i huvudet. Får han ge upp allt, så står han bara och vet inte vad han ska göra. Så träffar han kompisar som är likasinnade, då sitter dom ute och pratar om spelkaraktärer. Jag försökte akivera dom och kom ut med kubb, men dom tröttna för fort. 
Svar på tråden Misslyckats med 1a barnet