• Anonym (?)

    De eller dem

    Är detta rätt?

    "Jag ville inte göra dem arga"? Eller ska det vara de?

  • Svar på tråden De eller dem
  • KaptenOhoy

    De = Jag, du, vi, ni. Dem = Mig, dig, oss, er.

    Byt ut orden mot respektive så ser du lättare om det passar.

  • Anonym (Lärare)

    Det har att göra med vem som är aktiv i satsen. Här ska det vara "dem" eftersom det är "Jag"-individen som gör något aktivt, de andra är passiva mottagare.

  • Duckan
    De = Jag, du, vi, ni. Dem = Mig, dig, oss, er.

    Byt ut orden mot respektive så ser du lättare om det passar.

    Fick det tipset för många år sen här på fl, av Stårschan. Bästa hjälpen jag nånsin fått då ingen svenskalärare lyckades förklara det på ett vettigt sätt.
    Ex ovan inräknat.
  • Anonym (!)

    Helt rätt! Tänk: jag/du/han/hon/vi/ni/de mig/dig/honom/henne/oss/er/dem

  • Anonym (C)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-06-11 15:07:29 följande:

    Det har att göra med vem som är aktiv i satsen. Här ska det vara "dem" eftersom det är "Jag"-individen som gör något aktivt, de andra är passiva mottagare.


    Det där blir rätt missvisande när det kommer till passivsatser. Även subjektet kan ju vara "passiv mottagare". Du är inte lärare i svenska, vad?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2018-06-11 15:12:08 följande:
    Det där blir rätt missvisande när det kommer till passivsatser. Även subjektet kan ju vara "passiv mottagare". Du är inte lärare i svenska, vad?
    Jag är mycket riktigt lärare i svenska. Man använder generellt inte passivsatser men det gäller samma mönster där. Du hade inte godkänt i svenska, va(d)?
  • Kurlie
    Anonym (Lärare) skrev 2018-06-11 15:16:39 följande:

    Du hade inte godkänt i svenska, va(d)?


    Och vad är det för lärare som säger såhär? Får hoppas mina barn aldrig råkar på en lärare med så otrevlig och spydig attityd oavsett hur fel de har. Men är väl lätt att vara otrevlig när man kan va anonym på nätet?
  • KaptenOhoy
    Kurlie skrev 2018-06-11 15:21:06 följande:

    Och vad är det för lärare som säger såhär? Får hoppas mina barn aldrig råkar på en lärare med så otrevlig och spydig attityd oavsett hur fel de har. Men är väl lätt att vara otrevlig när man kan va anonym på nätet?


    Nu skojar du väl ändå? Personen i fråga svarade ju bara på en rätt spydig kommentar (med en kommentar som dessutom var rätt fyndigt). Jag hoppas inte att dina barn är lika lättstötta som du är. :/
  • Kurlie
    KaptenOhoy skrev 2018-06-11 15:23:45 följande:

    Nu skojar du väl ändå? Personen i fråga svarade ju bara på en rätt spydig kommentar (med en kommentar som dessutom var rätt fyndigt). Jag hoppas inte att dina barn är lika lättstötta som du är. :/


    Visst att personen var något spydig. Men jag får dåliga vibbar när någon som jobbar som lärare och vet vilka svårigheter många har i skolan uttrycker sig sådär. Annars är jag inte särskilt lättstött, nej.
  • Anonym (Lärare)
    Kurlie skrev 2018-06-11 15:21:06 följande:
    Och vad är det för lärare som säger såhär? Får hoppas mina barn aldrig råkar på en lärare med så otrevlig och spydig attityd oavsett hur fel de har. Men är väl lätt att vara otrevlig när man kan va anonym på nätet?
    En lärare som är less på folks spydiga attityd så fort man försöker hjälpa till, that's who. Vad heter du själv förresten?
  • Kurlie
    Anonym (Lärare) skrev 2018-06-11 15:35:38 följande:

    En lärare som är less på folks spydiga attityd så fort man försöker hjälpa till, that's who. Vad heter du själv förresten?


    Såg inte att det stod lärare i ditt nick förrän nu så ok, my bad, andra personen var otrevlig först.

    Och med anonym menar jag att många är otrevliga just för de inte behöver stå för det. Medan en del bryr sig om hur de bemöter folk och hur det påverkar dem även om de är anonyma och är trevliga ändå.
  • Anonym (Lärare)
    Kurlie skrev 2018-06-11 15:46:43 följande:
    Såg inte att det stod lärare i ditt nick förrän nu så ok, my bad, andra personen var otrevlig först.

    Och med anonym menar jag att många är otrevliga just för de inte behöver stå för det. Medan en del bryr sig om hur de bemöter folk och hur det påverkar dem även om de är anonyma och är trevliga ändå.
    Tyvärr ett ganska vanligt fenomen på just FL har jag märkt. Det är ganska många som inte kan bete sig online, även i sociala medier med namnet helt öppet.
  • Anonym (C)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-06-11 15:16:39 följande:
    Jag är mycket riktigt lärare i svenska. Man använder generellt inte passivsatser men det gäller samma mönster där. Du hade inte godkänt i svenska, va(d)?
    Det var inte meningen att låta spydig. Du får gärna förklara påståendet "man använder generellt inte passivsatser". I normal text är ju passiva satser rätt vanliga.

    Hur passar det du skriver in i en mening som "Jag jagades av dem", till exempel?
  • Anonym (753)
    Duckan skrev 2018-06-11 15:09:26 följande:
    De = Jag, du, vi, ni. Dem = Mig, dig, oss, er.

    Byt ut orden mot respektive så ser du lättare om det passar.

    Fick det tipset för många år sen här på fl, av Stårschan. Bästa hjälpen jag nånsin fått då ingen svenskalärare lyckades förklara det på ett vettigt sätt.
    Ex ovan inräknat.
    Det där har aldrig hjälpt mig, då jag inte riktigt fattar vad folk menar

    Jag byter bara ut till them eller they. Då hör man ju skitlätt om det är fel.


  • Anonym (lll)
    Duckan skrev 2018-06-11 15:09:26 följande:
    De = Jag, du, vi, ni. Dem = Mig, dig, oss, er.

    Byt ut orden mot respektive så ser du lättare om det passar.

    Fick det tipset för många år sen här på fl, av Stårschan. Bästa hjälpen jag nånsin fått då ingen svenskalärare lyckades förklara det på ett vettigt sätt.
    Ex ovan inräknat.
    Helt övertygad om att dina gamla lärare sagt exakt detta, eftersom det nämligen är exakt det som det handlar om - och står i varje grammatikbok och på varje grammatiksite. Av någon anledning får vissa elever inte alltid in det  ändå. 

    Ett tips jag annars tycker är bra är att tänka på engelska:
    I saw them - they saw me 
    jag såg dem - de såg mig 
  • Duckan

    (III) om jag fått infon då hade jag kopplat det.

    Se bara (Lärares) förklaring långt upp, den var annorlunda.

Svar på tråden De eller dem