• Anonym (Ledsen o arg)

    Kan jag anmäla vårdcentralen?

    Jag har försökt få hjälp utav en vårdcentral sen jag var 17år. Jag har blivit misstrodd, hånad, sarkastiskt bemött då tidigare provresultat inte "visade" något. Alltså ett enda S-urat prov. för gikt och prov för borrelia. under alla dessa år tills att jag idag är 30 år.

    Under denna tid har jag även tappat pigment runt könsorganet som jag tror har väldigt stark koppling till detta då jag har haft vätska mellan urinröret och förhuden. Ständiga inflammationer med extrem smärta i ben och fötter, som har på verkat så pass mycket att jag har förlorat jobb efter jobb.

    Har även uppgett att jag fick starka smärtor i fingrar vid alkoholförtäring och bly ben. Senaste gången jag var vid denna vårdcentral så lev jag irriterad då jag möttes av en vägg av ovilja att hjälpa mig och vi tjaffs uppstod då jag har problem ca: 2 ggr i veckan! Det ända dom säger är att jag behöver inlägg i skorna !

    När detta tjaffs uppstod så skrev sen läkarinnan ner verkligen allt om mig. Hon satte en psykisk diagnos på mig och även skrev öppet i anteckningar om att jag tidigare hade haft könssjukdom som jag genomförde behandling emot för 8-10 år sedan där det konstaterades att jag var frisk! Detta skrev hon alltså i anteckningar vilket gjorde att all vårdpersonal kunde komma åt denna informationen.

    Därefter bytte jag vårdcentral och har haft svårt för att få sjuksköterskor att faktiskt lyssna på mig och ge mig tid tid läkare, då "allt står i anteckningar och vi kan inte göra mer än vad ni redan har gjort".

    Jag har varit ensam och har inte vetat vad det har kunnat vara. Har tänkt att det kanske är någon form av näringsbrist å jag alltid har ätit dåligt.

    NU har jag fått veta att S-urat provet kan vara högt utan att man har gikt och att det även inte alltid behöver visa något fast man är under en pågående gikt attack. Fler undersökningar skulle ha gjorts.

    Nu är jag fläckig och ful där nere och vågar inte visa mig för någon då en tidigare spred det för alla mina vänner. 

    Och allt började med en cykelolycka när jag var liten! Ingen har trott på mig men mitt urinrör gick sönder. Jag vet att man pratade med en bekant till familjen som var läkare och han har sagt att jag inte ens behövdes kollas upp fast jag lödde brutalt mycket från pungen. Han här även förtalat mig och varit helt enkelt anti mig så länge jag bara kan minnas då han helt gick i föräldrarnas linje som misshandlat mig under hela uppväxten. 

    Denna läkare visade sig att arbeta på min nya vårdcentral. 
    (Nu kom jag på ett sidospår men behövde få ur mig detta)

    För att återgå, kan jag anmäla den har läkarinnan och vårdcentralen, då dom verkligen inte har försökt än detta minsta möjliga? 

    Jag lär ju dessutom vara singel resten av livet då jag inte vågar visa mig längre.
    Tror att det hade gått att förhindra om jag hade fått hjälp i tid möjligtvis.

    Även chefs läkarinnan för denna vårdcentral var föraktfull och iskall och höll sin arbetare bakom ryggen och ljög för mig om hur uppgifterna var tvungna att behandlas.

    Jag hörde även att denna chef brukade dricka för mycket vin och låste in sig några timmar på förmiddagarna i kontoret för att nyktra till ganska regelbundet. Har varit i kontakt med patientnämnden ang detta då den iskallhet jag mötte inte var "normal". Men dom tog inte till sig det, då det antagligen är för otänkbart för dom. 

    Vad kan jag göra? Jag vill sätta dit denna vårdcentral hårt ! 

    Vad kan egentligen ivo göra i detta fall? Läkarinnan satte även som sagt en psykos diagnos på mig helt oberättigat, men bara för att hon kunde då jag har varit öppen om mitt missbruksproblem.

    (O nej jag är inget soc fall., fick hjälp av dom i 1 år när jag ar 16 med lägenheten, därefter har jag fått klara mig själv förutom min pedofiliska kontaktperson fram tills att jag var 18! 

  • Svar på tråden Kan jag anmäla vårdcentralen?
  • Anonym (lite salt)

    Har du en diagnos nu? För att du ska få igenom en anmälan måste ju något fel ha begåtts och då bör dett ju finnas en diagnos som du har men som vc har missat.

    Om ingen har hittat någon sjukdom blir det svårt att visa att test x eller y borde tagits. Att de bemött dig kyligt är inget IVO tar upp.

  • Anonym (Ledsen o arg)
    Salmiakk skrev 2018-06-15 11:59:53 följande:

    Läkarinna är inte en titel.

    Viss kan du anmäla, men jag fattar egentligen inte varför....


    Jag vill anmäla vårdcentralen då dom inte har gjort någon ledvätska prov eller ens berättat att man kunde se sånt här via röntgen. Jag har förlorat jo efter jo p ga dessa problem och allt dom säger är, inlägg i skorna! Även blivit ful på mitt könsorgan vilket antagligen hade kunnat förhindras om jag hade fått kortison eller andra läkemedel i tid! Jag har varit hos dom så många ggr o dom har bara skitit i att faktiskt gå vidare i provtagningar! 

    Hur kan du inte förstå??
  • Anonym (Jo)
    Anonym (lite salt) skrev 2018-06-15 12:05:48 följande:
    Har du en diagnos nu? För att du ska få igenom en anmälan måste ju något fel ha begåtts och då bör dett ju finnas en diagnos som du har men som vc har missat.

    Om ingen har hittat någon sjukdom blir det svårt att visa att test x eller y borde tagits. Att de bemött dig kyligt är inget IVO tar upp.
    Håller med
  • Anonym (Ledsen o arg)
    Anonym (lite salt) skrev 2018-06-15 12:05:48 följande:

    Har du en diagnos nu? För att du ska få igenom en anmälan måste ju något fel ha begåtts och då bör dett ju finnas en diagnos som du har men som vc har missat.

    Om ingen har hittat någon sjukdom blir det svårt att visa att test x eller y borde tagits. Att de bemött dig kyligt är inget IVO tar upp.


    Hon satte ju psykos diagnos på mig. O patientnämnden sa, det är inget man bara kan sätta på någon utan att faktiskt göra olika saker, tester m.m. Vilket läkarinnan aldrig gjorde, hon bara skrev ner det bakom min rygg efter mötet. Jag är nu idag helt säker på att det är gikt och jag kommer få hjälp nu och diagnos kommer att sättas snart! Ett enkelt ledprov så är det klart ! Ska till en läkare idag, som faktiskt är villig till att hjälpa mig! 
  • Anonym (Fia)

    Har du fått prata med någon om din uppväxt?

    Så du har kunnat biarbetat detta? Alla behöver vi prata med någon och få råd och hjälp.

    Sen tycker jag att det låter kränkande mot dig allt som läkaren har skrivit.

    Tror inte att en läkare får skriva vad som helst i ens journal.

    Vad får inte stå i journalen?

    Det får inte förekomma kränkande uppgifter i journalen.

    Vad man brukar göra när en läkare hanterat en patient på ett olämpligt sätt är att till att börja med försöka reda ut frågan direkt med läkaren. Det händer att uppfattningar bygger på missförstånd. Om man fortfarande inte lyckas komma överens med läkaren kan man vända sig till dennes chef med synpunkter. Kommer patienten inte heller överens med chefen så kan man kontakta den så kallade Patientnämnden i sitt landsting. Patientnämndens uppgift är just att hjälpa patienter och anhöriga när de inte lyckas lösa problem som uppstått i kontakten med sjukvården. Genom nämnden kan det bli lättare att påverka läkaren (och eventuellt dennes chef) att ändra i journalen. Nämnden kan dock inte fatta några beslut som sjukvården måste följa och inte heller ge ersättning till patienter som känner sig kränkta.

    Det är alltså möjligt att ändra i journaler så att förhoppningsvis patienten inte längre känner sig kränkt av uppgifterna där. För att ta bort delar av texten krävs dock att Socialstyrelsens regionala tillsynsmyndighet fattat beslut om detta, och kraven för att ta bort text är ganska höga. Ni kan alltså kontakta Patientnämnden (och om problemet anses särskilt allvarligt även kontakta Socialstyrelsen).

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ledsen o arg) skrev 2018-06-15 12:14:10 följande:

    Hon satte ju psykos diagnos på mig. O patientnämnden sa, det är inget man bara kan sätta på någon utan att faktiskt göra olika saker, tester m.m. Vilket läkarinnan aldrig gjorde, hon bara skrev ner det bakom min rygg efter mötet. Jag är nu idag helt säker på att det är gikt och jag kommer få hjälp nu och diagnos kommer att sättas snart! Ett enkelt ledprov så är det klart ! Ska till en läkare idag, som faktiskt är villig till att hjälpa mig! 


    Men då har du ingen psykisk diagnos. Hon kan möjligen ha skrivit att hon misstänker någon psykisk diagnos men hon kan inte sätta en diagnos på dig.

    Och så länge du inte har fysisk diagnos, där du kan visa att vc har gjort fel som inte upptäckt det så finns det ju inget att anmäla.
  • Anonym (Ledsen o arg)

    Jo, hon satte en diagnos på mig. 
    När dom frågat mig om jag tar droger så har jag alltid varit ärlig och sagt, jag röker cannabis, då o då. O hon satte cannabis psykos p mig fast jag inte hade rökt något på månader! fick heller inte lämna något urinprov eller blodprov i samband till denna diagnos. Så jo.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ledsen o arg) skrev 2018-06-15 12:32:37 följande:

    Jo, hon satte en diagnos på mig. 

    När dom frågat mig om jag tar droger så har jag alltid varit ärlig och sagt, jag röker cannabis, då o då. O hon satte cannabis psykos p mig fast jag inte hade rökt något på månader! fick heller inte lämna något urinprov eller blodprov i samband till denna diagnos. Så jo.


    Fast nej. Hon kan inte sätta en diagnos på dig utan tester som styrker diagnosen. Hon har troligen bara skrivit att hon tror eller anser att du hade en cannabis psykos.
  • Fosse

    TS, det är tråkigt att du känner dig ledsen och arg. Det är uppenbart att du inte mår bra och tror ingen här kan hjälpa dig med det.

    Om du har en läkartid nu och faktiskt får en diagnos som din gamla VC har missat så har du möjlighet att anmäla.
    Det känns som det har hänt väldigt mycket under många år och det går inte dra några vidare slutsatser utifrån det du skriver.

    Lycka till i livet och hoppas du får hjälp med alla dina bekymmer.

Svar på tråden Kan jag anmäla vårdcentralen?