• Anonym (granne)

    Grannens hund

    Mina grannar är ett par i strax över medel åldern.
    De är så snälla och trevliga. De älskar verkligen sin hund över allt annat. 
    Men tyvärr finns det ett problem, hunden är för tjock! Den har ingen midja och det känns ärligt talat som att den kommer att spricka när som helst.

    Dom har alltid varit stöttande mot mig och så snälla, så jag vet inte riktigt hur jag ska få fram att jag faktiskt känner en oro för hunden. Den kan inte röra sig som den ska när den svänger runt. Försökte påpeka lite försiktigt att den var ett "kraftpaket" och bra mycket större än en annan liknande hund. Men fick då ett "neej då". Det kan ha uppfattas som att jag menade att den var stark så det behöver inte ha varit en förnekelse ifrån personens sida.

    Hur lägger man fram något sånt här utan att de blir sura på en?
    Vilka är riskerna med en för tjock hund? Tryck på hjärtat / lungor, snabbare dåliga leder? 

    Tips

  • Svar på tråden Grannens hund
  • Anonym (granne)
    Aniiee skrev 2018-06-18 17:06:07 följande:

    Vad är det för ras?


    Runt 3 år, blandras.
    Den borde väga runt 22-25 kg men skulle gissa på att den väger runt 32-35kg.
  • Anonym (granne)
    Anonym (granne) skrev 2018-06-18 19:04:21 följande:
    Runt 3 år, blandras.
    Den borde väga runt 22-25 kg men skulle gissa på att den väger runt 32-35kg.
    Nej förresten, den är ju hel ras!  Amstaff. Hunden jag jämför emot är band ras.
  • Pierott

    Säg som det är. Att hunden är rund och du är orolig för dennes hälsa. Skojar dom bort det så erbjud dom att följa med på en hälsoundersökning. Har du tid o lust kan du ju även erbjuda att motionera den.

    Även om man älskar sina djur så är övergödning snarare djurplågeri. Det kan leda till för tidig död. Min kattdam led i många år av fetma, men det var med för att hon gick upp flera kg under en natt efter kastrering. Hon hade svårt o andas och kunde inte sköta hygienen. Hur kan man kalla det kärlek?! Idag är hon normalviktig och lever ett fantastiskt liv MED godsaker under kontrollerade former:)

  • Aniiee
    Anonym (granne) skrev 2018-06-18 19:04:21 följande:
    Runt 3 år, blandras.
    Den borde väga runt 22-25 kg men skulle gissa på att den väger runt 32-35kg.
    Anonym (granne) skrev 2018-06-18 19:07:04 följande:
    Nej förresten, den är ju hel ras!  Amstaff. Hunden jag jämför emot är band ras.
    Amstaffs har ju inte direkt midja att se på, de är oftast "jämntjocka" i kroppen. De är ju inte världens smidigaste heller. Då är frågan mer om det hänger löst på halsen eller magen.

    En Amstaff kan utan bekymmer väga uppåt 40 kg. 22-25 är VERKLIGEN ingen vikt för en amstaff, snarare tvärt om, lite väl lite. Runt 30 är närmare sanningen för rasen.

    Du kan ju inte jämföra en renrasig hund med en blandras, eftersom det är svårt att veta hur vilka gener slår. Min egen blandras har getingmidja a la border collie (ras 1), öron som en labbe (ras 2) tupp-kamsträng på ryggen a la rhodesian (rast nr 3) mixat med de långhåriga raserna samtbearded collie-skägg (ras nr 4). Det är MEST rhodesian i henne, för pappan var renrasig, men det syns inte på henne mer än pälsen.

    Hur som, jag är inte tvärsäker i nuläget att du har något att oroa dig för, efter vad du skrivit. Men berätta gärna mer så kan vi kanske bena mer i det.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (granne)
    Aniiee skrev 2018-06-18 19:27:18 följande:
    Anonym (granne) skrev 2018-06-18 19:07:04 följande:
    Nej förresten, den är ju hel ras!  Amstaff. Hunden jag jämför emot är band ras.
    Amstaffs har ju inte direkt midja att se på, de är oftast "jämntjocka" i kroppen. De är ju inte världens smidigaste heller. Då är frågan mer om det hänger löst på halsen eller magen.

    En Amstaff kan utan bekymmer väga uppåt 40 kg. 22-25 är VERKLIGEN ingen vikt för en amstaff, snarare tvärt om, lite väl lite. Runt 30 är närmare sanningen för rasen.

    Du kan ju inte jämföra en renrasig hund med en blandras, eftersom det är svårt att veta hur vilka gener slår. Min egen blandras har getingmidja a la border collie (ras 1), öron som en labbe (ras 2) tupp-kamsträng på ryggen a la rhodesian (rast nr 3) mixat med de långhåriga raserna samtbearded collie-skägg (ras nr 4). Det är MEST rhodesian i henne, för pappan var renrasig, men det syns inte på henne mer än pälsen.

    Hur som, jag är inte tvärsäker i nuläget att du har något att oroa dig för, efter vad du skrivit. Men berätta gärna mer så kan vi kanske bena mer i det.
    Nej alltså jag har kännedom av flera jämnstora av samma ras / halvras - amstaff. Min kompis hund som väger ca 25 blir kallad för tjock i tid o otid. Grannens hund är dessutom något mindre än den som väger 25 rent storleksmässigt. Men det ser ut som den har en fotboll i magen och det hänger inte någonstans utan den är rund och hård överallt även under magen. Den kan heller inte röra sig alls liknande i jämförelse med min kompis hund. Och dom ser nästan lika dana ut på pricken!
    Blandrasen som jag jämför med är pitull / amstaff så din blandras går inte att jämföra med dessa hundar. Du tänker antagligen på ren rasiga pitbulls, dom kan väga upp emot 60 kg ungefär. Men de hundar jag pratar om ligger runt 25 kg klassen. O kompisens hund vägde 27-28kg under vintern och han fick höra det överallt att den såg tjock ut och frågan ifall den var gravid. Den här hunden ÄR tjock. Man ser även att den upplever det jobbigt. Kan heller inte klia sig bakom örat med baktassen för att det tar stopp!
  • Anonym (granne)
    Pierott skrev 2018-06-18 19:11:44 följande:

    Säg som det är. Att hunden är rund och du är orolig för dennes hälsa. Skojar dom bort det så erbjud dom att följa med på en hälsoundersökning. Har du tid o lust kan du ju även erbjuda att motionera den.

    Även om man älskar sina djur så är övergödning snarare djurplågeri. Det kan leda till för tidig död. Min kattdam led i många år av fetma, men det var med för att hon gick upp flera kg under en natt efter kastrering. Hon hade svårt o andas och kunde inte sköta hygienen. Hur kan man kalla det kärlek?! Idag är hon normalviktig och lever ett fantastiskt liv MED godsaker under kontrollerade former:)


    Ska försöka prata lite med dom. Vet att sånt här kan vara känsligt, vill inte bli osams med dom på något sätt.
  • Aniiee
    Anonym (granne) skrev 2018-06-18 21:06:40 följande:
    Nej alltså jag har kännedom av flera jämnstora av samma ras / halvras - amstaff. Min kompis hund som väger ca 25 blir kallad för tjock i tid o otid. Grannens hund är dessutom något mindre än den som väger 25 rent storleksmässigt. Men det ser ut som den har en fotboll i magen och det hänger inte någonstans utan den är rund och hård överallt även under magen. Den kan heller inte röra sig alls liknande i jämförelse med min kompis hund. Och dom ser nästan lika dana ut på pricken!
    Blandrasen som jag jämför med är pitull / amstaff så din blandras går inte att jämföra med dessa hundar. Du tänker antagligen på ren rasiga pitbulls, dom kan väga upp emot 60 kg ungefär. Men de hundar jag pratar om ligger runt 25 kg klassen. O kompisens hund vägde 27-28kg under vintern och han fick höra det överallt att den såg tjock ut och frågan ifall den var gravid. Den här hunden ÄR tjock. Man ser även att den upplever det jobbigt. Kan heller inte klia sig bakom örat med baktassen för att det tar stopp!
    Nä, min hund är inte jämförbar, utan det var ett exempel på hur blandrashundars gener slår.

    Nej, en amstaff är större, mycket större, än en pitbull. Matchvikten för en renrasig amstaff är runt 32 kg, matchvikten för en renrasig pittbull är runt 23. Du kanske har de baklänges? Att en pitbull skulle väga 60 kg finns inte på kartan. Pitbulls är terriers, de blir inte så stora.

    Hur som helst så ska en hund så klart inte ha en "fotbollsmage". Det låter faktiskt som att det är något som sitter fast snarare än att den är övergödd. Eller kanske har en tumör.

    Prata med ägarna om att du är orolig för att den är sjuk. Det är ofta bästa sättet att få en öppning. Hjälper det inte så ring länsstyrelsen och be bem titta. Säg att du misstänker att hunden har en stor tumör och ägarna inte verkar vilja göra något.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (A)
    Pierott skrev 2018-06-18 19:11:44 följande:
    Säg som det är. Att hunden är rund och du är orolig för dennes hälsa. Skojar dom bort det så erbjud dom att följa med på en hälsoundersökning. Har du tid o lust kan du ju även erbjuda att motionera den.
    Även om man älskar sina djur så är övergödning snarare djurplågeri. Det kan leda till för tidig död. Min kattdam led i många år av fetma, men det var med för att hon gick upp flera kg under en natt efter kastrering. Hon hade svårt o andas och kunde inte sköta hygienen. Hur kan man kalla det kärlek?! Idag är hon normalviktig och lever ett fantastiskt liv MED godsaker under kontrollerade former:)
    Håller med
Svar på tråden Grannens hund