• Jukka1

    Skuggholmarna, vad är det?

    Hej alla,

    Jag är helt ny här och kanske är detta totalt off topic, men har försökt få reda på vad det här är för något och får inte riktigt fram någon info någonstans. Tänkte att ni kanske vet, tycker man alltid brukar få svar här på både det ena och det andra. 

    Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta "Skuggholmarnas radiopsykolog". Blev väldigt intresserad efter ett par gånger eftersom psykologen alltid ger väldigt skruvade svar och råd på alla brev hon får in. Började kolla runt med både SR och andra radiokanaler om de visste något om det, men ingen visste någonting.

    För några veckor sedan lyckades jag fixa teknik för att kunna spela in det och har lyckats få in nästan tre hela avsnitt, har lagt upp dem här:











    SEN började det riktigt sjuka. Folk har kontaktat mig för att de fått brev hem från någonting som kallas för Skuggholmarnas Vårdcentral, med undergångsinformation under namnet "Tips för din mentala hemberedskap", med tips om vad man ska göra för att förbereda sig på kriget. Men inga vanliga tips! Fick en bild skickad till mig som jag lagt upp på min blogg om ni vill läsa: www.jukkasfaren.se/hem/vad-%C3%A4r-skuggholmarna

    Och när man googlar finns det INGENTING som heter Skuggholmarna!

    Min fråga är: vad är detta? Vem har gjort det? Har någon av er hört det? Har ni fått brev hem? Vad vet ni om detta?

    Är tacksam för all info eller tips som ni kan ge!

    /Jukka

     

  • Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?
  • Anonym (B)
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 17:31:29 följande:

    Nej, nej. Det har INTE gått ut i radio. Allt som sänds i radio måste dokumenteras. Ingen på SR känner till detta program (har ringt och kollat, med samtliga stationer).

    Detta är en inspelad "podd", som enbart gått ut via youtube.


    Men Ts skriver ju "Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta 'Skuggholmarnas radiopsykolog'."

    Sedan förstår jag inte riktigt kopplingen till att det skulle vara en sekt - vad grundas det på?

    Intressant annars och roligt att ni spånar och kommer fram till mycket. Lite misstänksamt bara.. Ni kanske är en del av det med? ;)
  • Anonym (Line)
    OupaOupa skrev 2018-06-23 17:40:59 följande:

    Ahh då förstår jag! Det finns som sagt en kommentar på YT från en annan person som påstår sig ha hört programmet och därför höll jag den möjligheten öppen. Då kan vi iaf avskriva den teorin :)


    I en träd på Facebook är det också (minst) två som säger sig hört programmet på radion varav den ena fattade in det av en slump. Om de personerna hittar på eller är med på detta låter jag vara osagt. Ville bara tala om att flera skrivit att de faktiskt hört det via radio.
  • evaanderzzon
    Anonym (Line) skrev 2018-06-24 02:20:11 följande:
    I en träd på Facebook är det också (minst) två som säger sig hört programmet på radion varav den ena fattade in det av en slump. Om de personerna hittar på eller är med på detta låter jag vara osagt. Ville bara tala om att flera skrivit att de faktiskt hört det via radio.
    vad heter tråden och i vilken grupp?

    låter som tetaer skulle ett helt samhälle bo utanför samhället, med radioteknik, fiskebåtar, strålningsmätare osv så skulle det vara känt.
  • Anonym (Line)
    evaanderzzon skrev 2018-06-24 13:58:17 följande:

    vad heter tråden och i vilken grupp?

    låter som tetaer skulle ett helt samhälle bo utanför samhället, med radioteknik, fiskebåtar, strålningsmätare osv så skulle det vara känt.


    Oj det minns jag inte, jag läste bara snabbt igenom pga kom upp i flödet, la inte på minnet vart det var och tror inte det var en spec lång tråd. Det var alltså innan den här tråden skapades. Kan ha varit i någon GWU-grupp.

    Mjo jag tror också det är teater, eller nåt experiment av nå slag hur långt det kan dras. Men att det sänds via radio är väl inte så konstigt, eller?
  • Anonym (Mesig)

    Haha, nu har jag lyssnat. Det är ganska underhållande. Några studenter som har lite kul på sommaren kanske? Tror knappast att det har sänts via radio, de som säger det är nog med i gänget så att säga.

  • Glitra
    Jukka1 skrev 2018-06-20 21:39:04 följande:

    Hej alla,

    Jag är helt ny här och kanske är detta totalt off topic, men har försökt få reda på vad det här är för något och får inte riktigt fram någon info någonstans. Tänkte att ni kanske vet, tycker man alltid brukar få svar här på både det ena och det andra. 

    Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta "Skuggholmarnas radiopsykolog". Blev väldigt intresserad efter ett par gånger eftersom psykologen alltid ger väldigt skruvade svar och råd på alla brev hon får in. Började kolla runt med både SR och andra radiokanaler om de visste något om det, men ingen visste någonting.

    För några veckor sedan lyckades jag fixa teknik för att kunna spela in det och har lyckats få in nästan tre hela avsnitt, har lagt upp dem här:













    SEN började det riktigt sjuka. Folk har kontaktat mig för att de fått brev hem från någonting som kallas för Skuggholmarnas Vårdcentral, med undergångsinformation under namnet "Tips för din mentala hemberedskap", med tips om vad man ska göra för att förbereda sig på kriget. Men inga vanliga tips! Fick en bild skickad till mig som jag lagt upp på min blogg om ni vill läsa: www.jukkasfaren.se/hem/vad-%C3%A4r-skuggholmarna

    Och när man googlar finns det INGENTING som heter Skuggholmarna!

    Min fråga är: vad är detta? Vem har gjort det? Har någon av er hört det? Har ni fått brev hem? Vad vet ni om detta?

    Är tacksam för all info eller tips som ni kan ge!

    /Jukka

     


    Kan du ta ett bättre foto så man ser vad det står?
  • Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:38:01 följande:

    "DUBBELPLUSBRA" är ett uttryck hon använder mycket.
    Googlade det och fann bla detta:

    polytempik.blogspot.com/2012/10/dubbelplussbra.html

    Där står det: "sanningsministeriet låter hälsa att hen-reformen går som planerat. Dubbelplusbra!"


    Haha, jag förstår tyvärr inte. Vad är sanningsministern? Är det ett politiskt eller filosofiskt uttryck? 

    Försökte kolla länken du skickat, är det ngn skämtblogg? Inläggen är också lite osoft nazistiska, känns inte som att det hänger ihop med Skuggholmarna av vad jag hört från inspelningarna.
  • Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:44:50 följande:

    NU FATTAR JAG!

    Antingen så är detta radioteater - ELLER så är det en sekt!

    Walden är en essä. I denna essä lever de som de tycks leva på Skuggholmarna.
    "Dubbelplusbra" är ett uttryck grundat av George Orwell, ang. samhället som utspelar sig i boken "1984". De på skuggholmarna vänder sig emot ett sådant samhälle, de vill leva som i walden - nära naturen, med fiskare, slutet samhälle, osv.


    Det här är det närmsta ett riktigt svar jag kommit på länge. Vet du mer om vad essän handlar om? Försökte googla lite men får mest fram att det är ngn form av naturromantik och kritik mod det moderna samhället. Har du läst den? Annars får jag väl beställa boken, haha. :)

    När jag googlar walden + sekt får jag upp det här: www.cafe.se/wild-wild-country-netflix/ nån sex-kult som Ted Gärestad var med i. Va? Haha, gud, det här blir konstigare ju mer jag får reda på Skrattande
  • Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:44:50 följande:

    NU FATTAR JAG!

    Antingen så är detta radioteater - ELLER så är det en sekt!

    Walden är en essä. I denna essä lever de som de tycks leva på Skuggholmarna.
    "Dubbelplusbra" är ett uttryck grundat av George Orwell, ang. samhället som utspelar sig i boken "1984". De på skuggholmarna vänder sig emot ett sådant samhälle, de vill leva som i walden - nära naturen, med fiskare, slutet samhälle, osv.


    Det här är det närmsta ett riktigt svar jag kommit på länge. Vet du mer om vad essän handlar om? Försökte googla lite men får mest fram att det är ngn form av naturromantik och kritik mod det moderna samhället. Har du läst den? Annars får jag väl beställa boken, haha. :)

    När jag googlar walden + sekt får jag upp det här: www.cafe.se/wild-wild-country-netflix/ nån sex-kult som Ted Gärestad var med i. Va? Haha, gud, det här blir konstigare ju mer jag får reda på Skrattande
  • Jukka1
    Anonym (Wh) skrev 2018-06-22 23:06:28 följande:

    Wow vad läskigt! På vilken frekvens ligger kanalen? Har aldrig hört om detta i Svergie, men har hört om några sånna här kanaler i USA. Du måste fortsätta ladda upp på youtube! Jag älskar att lyssna på sånt här!


    Jag har fått in det på lite olika frekvenser varje gång, det är det som är det konstiga, jag trodde att man alltid var tvungen att använda samma om man hade ett radioprogram? Började fundera på om det kunde vara att någon "hijackat" olika frekvenser, men verkar inte som att de kan sända långt eftersom jag bara lyckats ratta in det i stugan i skärgården. 

    Var i kontakt med lite olika radiokanaler och en kille jag var i kontakt med på RadioPlay sa att det uppenbarligen inte ska vara särskilt svårt att göra detta, så här skrev han:

    "FM är i grund och botten bara en sändare och en mottagare - så om man har en starkare sändare än befintlig på en specifik plats så kommer den att höras. I skärgården finns det säkerligen många lediga frekvenser i och med att inte alla stationer nås överallt. Har man en sändare kan man välja vilken frekvens man vill sända på - det fungerar kort och gott som en walkie-talkie.

    Utöver detta finns det ju en del regler kring utsändning, men det hindrar säkerligen inte amatörradiostationer - man måste ju lära sig någonstans? Tillstånd till frekvenser delas annars ut av Myndigheten för press, radio och tv - men då rör det sig om större tillstånd (det finns fortfarande lediga frekvenser för amatörradio "lokalradio" som inte omfattas av detta - men då får de inte ha alltför starka utsändningar)."

    DOCK har jag bara lyckats få in det ibland på onsdagar och ibland på fredagar, så det verkar finnas någon form av regelbundenhet till det ändå.

    Vad är det för kanaler du hört i USA? Skulle du kunna skicka någon länk? Kanske går att dra någon slutsats från det.

    TACK!
Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?