• Barnlängtan31år

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • Jitang
    Dontgiveup skrev 2019-03-02 17:25:02 följande:

    min läkare sa också att spolning inte gör någon skillnad, är det stopp så är det stopp. min läkare sa att det är helt onödigt att göra en spolning och istället skicka remissen direkt för IVF. jag tog upp det då jag ville spola. hon sa att spola är en risk också för infektion.


    Fast det beror ju helt på vad stoppet beror på.

    Jag har haft en äggledare som varit helt blockerad. Nu sist när jag spolade så var det stopp först, sen andra gången började det rinna igenom, det hade det ju inte gjort om jag inte spolat.

    Jag vet flera andra som försökt länge, men som lyckats direkt efter spolning.

    Så klart om man spolar bort något som är i vägen så måste det göra någon skillnad.
  • Kandelaber
    Barnlängtan31år skrev 2019-02-28 16:39:34 följande:

    Hej!

    Jo, inget plus än... Känns såå tufft. Som du säger får ALLA barn runt omkring...

    Efter lång väntan har vi äntligen fått en remiss skickad för IVF. Har inte funnit några fel på oss förutom att jag har en blockerad äggledare och det är inte alls säkert att det är det som är orsaken. Känns såå jobbigt att inte veta varför det inte går. Och rädslan att inte bli gravid är så stor. Men hoppet måste finnas där... annars går man ju under.

    Tuff resa för er! Stort lycka till med allt!

    Vet ni förresten när IVF kan tänkas bli för er?


    Ok och det borde ändå ha gett NÅT plus längs vägen med tanke på att vissa bara har en Äggledare o lyckas ändå?! Jag tycker själv att vårt enda plus på nästan 2 år inte känns så jättefertilt men de hittar ju inga fel??

    Remissen skickades från en vanlig gyn/fertmottagning till ivf klinik som ligger i annat län. Och vi har inte fått någon återkoppling från ivf att de fått det. Så vi måste ringa o kolla om de hör av sig först när kön gått framåt eller om de iaf kan meddela Hur mkt de har kommande månader och hur lång kö det kan tänkas vara! Vet inte hur det brukar funka, om de hör av sig oavsett om kön är jättelång när de får remissen?

    Har nu exakt 1v till bim och tyckte vi verkligen nailade ÄL och dagarna innan o efter. Har såklart symtom som vanligt men vet ju av bitter erfarenhet att det betyder INGENTING. vill bara pausa livet tills jag får veta om jag får nyckeln till lyckan eller ännu mer bitterhet nästa sön. Usch vad jag hatar det här barnlöshetslivet! Livet är i 2v cykler om och om igen... aldrig varit med om nåt som sliter så mkt på självkänslan och livslusten.
  • Barnlängtan31år
    Dontgiveup skrev 2019-03-02 17:25:02 följande:

    min läkare sa också att spolning inte gör någon skillnad, är det stopp så är det stopp. min läkare sa att det är helt onödigt att göra en spolning och istället skicka remissen direkt för IVF. jag tog upp det då jag ville spola. hon sa att spola är en risk också för infektion.


    Det positiva för oss med att vi fick spola var att vi fick en remiss för IVF redan nu. Annars hade vi fått vänta ytterligare och få den skickad i höst. Så det känns positivt. Nu väntar dock en ganska tuff period med allt vad IVF innebär.

    Hoppas det kommer gå för er nu när du ska börja med Ovitrelle. Stort lycka till!
  • Kandelaber
    Dontgiveup skrev 2019-03-02 17:25:02 följande:

    min läkare sa också att spolning inte gör någon skillnad, är det stopp så är det stopp. min läkare sa att det är helt onödigt att göra en spolning och istället skicka remissen direkt för IVF. jag tog upp det då jag ville spola. hon sa att spola är en risk också för infektion.


    Man fick ju en tablett mot infektion efter spolningen men läkaren som gjorde det på mig sa att hon inte sett ett enda fall av infektion efter spolningen så måste vara SJUKT ovanligt..
  • Barnlängtan31år
    Kandelaber skrev 2019-03-03 10:56:17 följande:

    Ok och det borde ändå ha gett NÅT plus längs vägen med tanke på att vissa bara har en Äggledare o lyckas ändå?! Jag tycker själv att vårt enda plus på nästan 2 år inte känns så jättefertilt men de hittar ju inga fel??

    Remissen skickades från en vanlig gyn/fertmottagning till ivf klinik som ligger i annat län. Och vi har inte fått någon återkoppling från ivf att de fått det. Så vi måste ringa o kolla om de hör av sig först när kön gått framåt eller om de iaf kan meddela Hur mkt de har kommande månader och hur lång kö det kan tänkas vara! Vet inte hur det brukar funka, om de hör av sig oavsett om kön är jättelång när de får remissen?

    Har nu exakt 1v till bim och tyckte vi verkligen nailade ÄL och dagarna innan o efter. Har såklart symtom som vanligt men vet ju av bitter erfarenhet att det betyder INGENTING. vill bara pausa livet tills jag får veta om jag får nyckeln till lyckan eller ännu mer bitterhet nästa sön. Usch vad jag hatar det här barnlöshetslivet! Livet är i 2v cykler om och om igen... aldrig varit med om nåt som sliter så mkt på självkänslan och livslusten.


    Ja, jag tänker också att vi borde fått nått plus. Men jaaa, svårt att veta.

    Så segt att vänta och inte veta när det kommer bli av. Jag hoppas på april, men vill inte ha för höga förhoppningar. Så jag kanske bör ställa in mig på maj. Men men, vänta är något man fått lära sig att göra vid det här laget.

    Usch, veckan innan BIM är så jobbig. Jag brukar alltid får beiga flytningar då typ och sedan spotting några dagar innan. Så mitt hopp brukar svika ganska snabbt efter äl tyvärr. Dock har jag läst att flera ändå varit gravida trots att de fick sina vanliga spottings den månaden. Jag fick positivt ÄL-test idag, så nu blir det att köra på! Hehe. Kan ju alltid hoppas att det går!

    Hoppas din mens uteblir nu då! Stort lycka till!
  • Barnlängtan31år
    Kandelaber skrev 2019-03-03 11:00:14 följande:

    Man fick ju en tablett mot infektion efter spolningen men läkaren som gjorde det på mig sa att hon inte sett ett enda fall av infektion efter spolningen så måste vara SJUKT ovanligt..


    Jag fick inte ens någon tablett mot infektion. Konstigt att det är så olika!
  • Luno
    Dontgiveup skrev 2019-03-02 17:07:01 följande:

    Det har inte hänt något för oss heller sen sist jag skrev. Jag har ätit letrozol i omgångar hade lite paus för några månader sen. Nu har jag ätit letrozol dubbel dos den här menscykeln och har bim på tisdag, men hoppet sviker och det känns åter igen som mensen är på ingång. Min läkare har nu sagt att nästa menscykel ska jag ta letrozol+ovitrelle så lite hopp kanske finns. Har någon bra erfarenhet av ovitrelle? Jag har bra ägg varje månad när jag varit på vul och mannen har bra spermier. Men det tar sig inte 2.5 år har gått.


    Blir så irriterad! Äter ju också Letrozol. Hade ett fint ägg och efterfrågade ovitrelle och de sa att "de brukar inte använda det" och vill istället höja dosen nästa gång. Hallå? Vi har ett ägg, varför ska vi planera för nästa omgång istället för att ba ta ovitrelle och få det här ägget att släppa! Har läst flera som får samma svar på vissa kliniker. Verkar vara väldigt olika. Blir så trött. Hoppas verkligen att ni får  till ÄL. Hur har du haft det med ägg? Positivt Äl-test? Flera ägg? Jag hade 18 mm på dag 12 men sen dess inget positivt ÄL (förutom att jag hade en ÄL-flytning dag 15.) Nu dag 22.. Känner du biverkningar av letrozolen? 
  • Dontgiveup
    Jitang skrev 2019-03-03 07:41:29 följande:
    Fast det beror ju helt på vad stoppet beror på.

    Jag har haft en äggledare som varit helt blockerad. Nu sist när jag spolade så var det stopp först, sen andra gången började det rinna igenom, det hade det ju inte gjort om jag inte spolat.

    Jag vet flera andra som försökt länge, men som lyckats direkt efter spolning.

    Så klart om man spolar bort något som är i vägen så måste det göra någon skillnad.
    jo det är ju sant. jag tog upp det med min läkare att det kan rensa ut lite. hon tittade bara konstigt på mig och sa "nej är det stopp så är det stopp" och jag tog upp det att jag läst många som plussar efter spolning, hon sa att det bara är tur. jag fick göra en spolning om jag ville, men jag sa att hon kunde skicka remissen för IVF istället. men nu börjar jag tveka, kanske ska prova att göra en spolning ändå.
  • Dontgiveup
    Luno skrev 2019-03-03 11:31:13 följande:
    Blir så irriterad! Äter ju också Letrozol. Hade ett fint ägg och efterfrågade ovitrelle och de sa att "de brukar inte använda det" och vill istället höja dosen nästa gång. Hallå? Vi har ett ägg, varför ska vi planera för nästa omgång istället för att ba ta ovitrelle och få det här ägget att släppa! Har läst flera som får samma svar på vissa kliniker. Verkar vara väldigt olika. Blir så trött. Hoppas verkligen att ni får  till ÄL. Hur har du haft det med ägg? Positivt Äl-test? Flera ägg? Jag hade 18 mm på dag 12 men sen dess inget positivt ÄL (förutom att jag hade en ÄL-flytning dag 15.) Nu dag 22.. Känner du biverkningar av letrozolen? 
    jo jag har märkt att det beror på vilken läkare man har, för nu den här omgången jag åt letrozol ringde jag läkaren efter avslutat kur och frågade om jag inte kunde få prova att få ta ovitrelle,det var INTE min läkare jag pratade med utan en annan som var jätte otrevlig, hon sa direkt nej du får inte ta ovitrelle,helt onödigt för dig sa hon. jag blev så ledsen och ville att min läkare skulle ringa upp mig så fort hon var tillbaka. Min läkare ringde mig i fredags och sa direkt att om jag inte lyckas på den här kuren med letrozol så ska jag ta letrozol och ovitrelle, jag blev så glad.
    jag tycker du ska stå på dig och säga att du verkligen vill prova ovitrelle, det är värt ett försök iallafall. mina ägg har varit 20mm. har ofta två ägg på 20 mm, så finns risk för tvillingar.jag får alltid positivt på äl test på dag 14. jag känner mig jätte nedstämd, huvudvärk ont i magen av letrozolen. hur går det för dig med den? nu väntar jag bim på tisdag.
  • Jitang
    Dontgiveup skrev 2019-03-03 20:28:48 följande:

    jo det är ju sant. jag tog upp det med min läkare att det kan rensa ut lite. hon tittade bara konstigt på mig och sa "nej är det stopp så är det stopp" och jag tog upp det att jag läst många som plussar efter spolning, hon sa att det bara är tur. jag fick göra en spolning om jag ville, men jag sa att hon kunde skicka remissen för IVF istället. men nu börjar jag tveka, kanske ska prova att göra en spolning ändå.


    Jag spolade och ställde mig i IVF kön samtidigt, så tänkte jag att vi försöker tills det blir vår tur.

    Min ena var verkligen helt blockerad då dom såg det under laparoskopi, men som sagt på spolningen nu så fick hon igenom på andra försöket, och jag såg det själv på skärmen med.

    Tycker alltid man ska lyssna till flera läkare och inte enbart på en eller två. Sen har inte alltid alla läkare rätt heller.
Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...