• Anonym (P)

    SD varför är du för / emot?

    Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

    Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

  • Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-16 18:07:14 följande:

    Nu blandar du ihop genus med jämställdhet, det är två olika saker. Människor behöver inte vara androgyna för att vara jämställda


    Det spelar ingen roll. Poängen kommer ändå fram. SD vill även låta föräldrarförsäkringen vara så föräldrar får dela på den som de vill. Och det är bra på ett sätt. MEN, anledningen till nuvarande regering har tvingat att vattenmärka dagar till pappan är för att föräldrar inte delar på ledigheten själva. Regeringen har då gått in och styrt upp det. För verkligen är så att merparten av kvinnorna tar ju all föräldraledighet vilket medför att pappan inte får samma ansvar för barn eller hem. Men ändå ska båda föräldrarna sedan arbeta 100%, däremot är det kvinnan som trots att hon arbetar också har dubbelt ansvar över hemmet, det leder till att ohälsa hos kvinnor med sjukskrivning och utbrändhet.

    Att vara föräldraledig samt sen kanske även sjukskriven drabbar också kvinnor och deras pension.

    Det är snällt av SD att ge föräldrar möjligheten att välja själva.. men i det långa loppet är det bara dumt.. mot kvinnor. Även om kvinnorna idag inte inser det, men det är också lätt att vara efterklok.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Emot) skrev 2018-07-16 09:17:12 följande:
    Sen är väl deras genomförande av politiska beslut lika oavsett parti, att inget går särskilt snabbt :/ och att SD trycker på snabba lösningar är lika säkert som att pensionärsskatten ska försvinna (eller nåt annat som socialdemokraterna lovade men inte har hänt). Så inget är särkilt säkert heller.

    Det är så olika i landet, själv bor jag i Norrland ute på landsbygden, visst vi har haft HVB hem för flyktingar, det har varit tjafs, osv osv. Det mesta är överspelat nu. Men tack vare invandringen så ökar befolkningen i våra små kommuner, ger mer intäkter till kommunen som till slut kan göra det samhället vi bor i bättre. Det är väl tack vare det som gör att vi har busslinjer som fortfarande går in till stan eftersom det är fler som åker.

    Självklart är det olika och vill den som bor där ni bor, ni som lever mitt i det och rösta på SD för att ni tror att er vardag skulle bli bättre.. varsegod. Det lägger jag mig inte i.

    För min egen del ligger fokus på annat, en av många anledningar, därför väljer jag bort SD.
    Jag är också norrlänning men jag har lite svårt att se det som mer intäkter till kommunen. Skola, sjukvård, arbetsförmedlingen mm gick rätt tungt innan befolkningen ökade. Det behövs mer resurser men det händer ju inte, pedagogerna på skolorna ledsnar och slutar.

    Det blev inte som socialdemokraterna lovade, men det var ju ändå uppenbart...
    Ny rapport: Flyktinginvandring en kostnad | SVT Nyheter

    Integrationen av flyktingar kostar i snitt 74 000 kronor per person och år för de offentliga finanserna. Det visar en rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO.
    [...]

    www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/ny-rapport-flyktinginvandring-en-kostnad


  • Anonym (Emot)
    KlunsSmurfen skrev 2018-07-16 20:43:33 följande:

    Jag är också norrlänning men jag har lite svårt att se det som mer intäkter till kommunen. Skola, sjukvård, arbetsförmedlingen mm gick rätt tungt innan befolkningen ökade. Det behövs mer resurser men det händer ju inte, pedagogerna på skolorna ledsnar och slutar.

    Det blev inte som socialdemokraterna lovade, men det var ju ändå uppenbart...


    I och med att de förhoppningsvis arbetar inom kommunen senare så får kommunen mer skatteintäkter= positivt. Fler invånare ökar också möjligheten för kommunen att argumentera för statligt stöd. Bättre skola, sjukvård etc. Oavsett invandrare eller inte så är all ökning av befolkning bra! Speciellt i min kommun. Som är en landsbygdskommun med 5 mil till närmsta stad. Tack vare att befolkningen ökar så ökar också arbetstillfällen, fler läkare, fler lärare, förskelärare etc. och som sagt, i små kommuner med långt till städerna så är det bra!

    Jag förstår inte riktigt vad du menar, det handlar mer om arbetsmiljö och arbetsvillkor än att befolkningen ska minskas? Visst skulle det vara toppen om klasserna minskades från 25 till 15. Men då skulle också arbeten försvinna och den pedagogen skulle isåfall få leta jobb någonstans, kanske ett annat arbete som passar bättre.
  • xMKx
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-16 14:31:26 följande:
    En stor majoritet? Dummaste jag hört
    Ännu ett exempel på hur verklighetsfrånvända SD-väljare är. Visa gärna statistik som visar att de flesta går på bidrag.
  • Anonym (För SD)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-16 17:21:59 följande:

    Så de andra i partiet, har de ändrat åsikt sedan 1998 också?


    Tror det finns rasister och det ena och det andra i alla partier. För mig är det viktigt att det inte står i partiprogrammet idag, och att några tydligt rasistiska profiler är ute ur partiet nu.

    Det är tydligt att Jimmie har ändrat uppfattning,och som partiledare är det ju det han står för som genomsyrar partiet mest.

    SD tar upp viktiga och obekväma frågor som inte är populära att ta upp i vår PK media och övriga politik, det är viktigt för mig när jag ska rösta. Om inget annat parti tydligt tar avstånd för hur invandringspolitiken skötts hittills, så finns det inte så mycket att gå på. Det är ett faktum vad som hänt i min hemstad Malmö, och hur andra svenska förorter förändrats, och att man nu plötsligt inte vill registrera bakgrund av kriminella är ju sjukt. Tack o lov har Malmö inte blivit no go zone, men det är på grund av att vi i rosengård och generellt i stan har många andra grupper, än just de senast anlända.
  • Anonym (För SD)
    Anonym (Emot) skrev 2018-07-16 19:58:32 följande:

    Det spelar ingen roll. Poängen kommer ändå fram. SD vill även låta föräldrarförsäkringen vara så föräldrar får dela på den som de vill. Och det är bra på ett sätt. MEN, anledningen till nuvarande regering har tvingat att vattenmärka dagar till pappan är för att föräldrar inte delar på ledigheten själva. Regeringen har då gått in och styrt upp det. För verkligen är så att merparten av kvinnorna tar ju all föräldraledighet vilket medför att pappan inte får samma ansvar för barn eller hem. Men ändå ska båda föräldrarna sedan arbeta 100%, däremot är det kvinnan som trots att hon arbetar också har dubbelt ansvar över hemmet, det leder till att ohälsa hos kvinnor med sjukskrivning och utbrändhet.

    Att vara föräldraledig samt sen kanske även sjukskriven drabbar också kvinnor och deras pension.

    Det är snällt av SD att ge föräldrar möjligheten att välja själva.. men i det långa loppet är det bara dumt.. mot kvinnor. Även om kvinnorna idag inte inser det, men det är också lätt att vara efterklok.


    För oss betyder det mycket ekonomiskt att vi själva får välja som vi vill. Vi kan väl själva få avgöra vad som är bäst för oss. Det där med att staten ska välja vad som är bäst för mig är jag mycket motstridig till.

    Jag är kvinna, men man kan ju ekonomiska avtal internt i familjen som gynnar även kvinnan.

    Sockerskatt och andra liknande skatter har också avsikt att staten väljer åt mig. Dumheter.
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 22:36:15 följande:
    För oss betyder det mycket ekonomiskt att vi själva får välja som vi vill. Vi kan väl själva få avgöra vad som är bäst för oss. Det där med att staten ska välja vad som är bäst för mig är jag mycket motstridig till.
    Jag är kvinna, men man kan ju ekonomiska avtal internt i familjen som gynnar även kvinnan.
    Sockerskatt och andra liknande skatter har också avsikt att staten väljer åt mig. Dumheter.
    Men staten ska välja abort eller inte abort åt dig, det var ok?

    För det är vad som står i SDs program angående abort.
    Det har inte att göra med fostrets ålder utan att kvinnan inte rätten att bestämma själv.
    Det är en morallag de vill införa, det är inte "sänka abortgränsen till samma som övriga EU", som du skrev..

    "För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen"

    Så det är inte ett medicinskt utlåtande som är avgörande utan ett socialpolitiskt.
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 22:29:04 följande:
    Tror det finns rasister och det ena och det andra i alla partier. För mig är det viktigt att det inte står i partiprogrammet idag, och att några tydligt rasistiska profiler är ute ur partiet nu.

    Det är tydligt att Jimmie har ändrat uppfattning,och som partiledare är det ju det han står för som genomsyrar partiet mest.

    SD tar upp viktiga och obekväma frågor som inte är populära att ta upp i vår PK media och övriga politik, det är viktigt för mig när jag ska rösta. Om inget annat parti tydligt tar avstånd för hur invandringspolitiken skötts hittills, så finns det inte så mycket att gå på. Det är ett faktum vad som hänt i min hemstad Malmö, och hur andra svenska förorter förändrats, och att man nu plötsligt inte vill registrera bakgrund av kriminella är ju sjukt. Tack o lov har Malmö inte blivit no go zone, men det är på grund av att vi i rosengård och generellt i stan har många andra grupper, än just de senast anlända.
    Det finns säkert rasister i andra partier också, det är jag övertygad om.
    Däremot så finns det inga i de andra partierna som gick med i ett parti som hade rasism som del i partiprogrammet.
  • Anonym (För SD)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-16 23:02:52 följande:

    Men staten ska välja abort eller inte abort åt dig, det var ok?

    För det är vad som står i SDs program angående abort.

    Det har inte att göra med fostrets ålder utan att kvinnan inte rätten att bestämma själv.

    Det är en morallag de vill införa, det är inte "sänka abortgränsen till samma som övriga EU", som du skrev..

    "För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen"

    Så det är inte ett medicinskt utlåtande som är avgörande utan ett socialpolitiskt.


    Det är för att skydda den oföddas rättigheter. Rätten till liv. Har man valt att skapa liv, så tycker jag att man har begränsad rätt över att bestämma ödet för det mänsklig livet.
  • Anonym (För SD)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 23:20:43 följande:

    Det är för att skydda den oföddas rättigheter. Rätten till liv. Har man valt att skapa liv, så tycker jag att man har begränsad rätt över att bestämma ödet för det mänsklig livet.


    Det måste ju finnas en gräns... Hillary Clinton (monstret) tycker abort upp till termin är ok.

    Tycker E
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-16 23:04:02 följande:

    Det finns säkert rasister i andra partier också, det är jag övertygad om.

    Däremot så finns det inga i de andra partierna som gick med i ett parti som hade rasism som del i partiprogrammet.


    Det viktiga för mig är vad som är i nuvarande program. De andra etablerade partier har också rasistiskt förflutet. Mycket kan ske på över 10 år.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?