• Anonym (P)

    SD varför är du för / emot?

    Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

    Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

  • Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Emot) skrev 2018-07-16 23:34:47 följande:
    Sååå det är OK att staten begränsar möjligheten till abort, en kvinnas val, hennes kropp, men inte föräldraförsäkringen? Hm. Hur tänkte du nu?

    De finns personer som inte upptäcker graviditet förrän väldigt sent. Blödningar, oregelbunden mens, kanske inte ens har haft mens på länge, kanske är tonåringar som inte har fått regelbunden mens än, kanske tom äter p-piller. Och upptäcker att dem är gravid men sent. Alla väljer inte att skapa liv. Då ska det alltså ligga på socialstyrelsens beslut till en abort men inte kvinnan själv? Är det rimligt att byråkrati och lagar ska bestämma om en kvinna som inte vill behålla graviditeten ändå ska göra det?

    Bör va sagt att det är en otroligt liten procent som gör abort efter vecka 12. Men jag tycker inte att vi ska tro att den möjligheten inte ska behövas. Och då utan myndigheternas inblandning.
    Det är ju stor risk att e som nu kan göra abort i vecka 14 får med ny ordning där det ska sökas tillstånd få sitt tillstånd så sent så att de blir tvinade att vänta till vecka 18 dvs. gå nästan en månad längre.För var och måste begripa att alla de med upptäckta fosterskador vid vecka 18 kommer att gå före de som är i vecka 14
  • Anonym (anonym)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 23:20:43 följande:
    Det är för att skydda den oföddas rättigheter. Rätten till liv. Har man valt att skapa liv, så tycker jag att man har begränsad rätt över att bestämma ödet för det mänsklig livet.
    Blir man oönskat gravid har man inte valt att skapa liv 
  • Anonym (anonym)
    Less is more skrev 2018-07-16 18:55:11 följande:
    Men det berodde nog snarare på sjukdom och funktionsnedsättningar. Därför var / är många av de arbetslösa. En grupp som inte får glömmas bort faktiskt - då de antagligen är ganska många. De får kämpa dubbelt i motvind i vårt samhälle utifrån deras förutsättningar.
    Nu skyfflas de med diverse problem istället runt i diverse åtgärder som aldrig leder någonstans förutom till ohälsa
  • Less is more
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 19:41:36 följande:

    Nu skyfflas de med diverse problem istället runt i diverse åtgärder som aldrig leder någonstans förutom till ohälsa


    Visstvär det så och politikerna borde titta på detta, komma ut i den operativa verkligheten och se hur det fungerarvoch hänger ihop - elller inte hänger ihop.
  • Anonym (anonym)
    Less is more skrev 2018-07-17 19:45:56 följande:
    Visstvär det så och politikerna borde titta på detta, komma ut i den operativa verkligheten och se hur det fungerarvoch hänger ihop - elller inte hänger ihop.
    De har ju varit ute och tittat på verksamheten i olika åtgärder och pratat med personer som deltagit, dessa har ju dock hållit tyst i rädsla för att bli av med ersättningen
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 20:03:15 följande:
    De har ju varit ute och tittat på verksamheten i olika åtgärder och pratat med personer som deltagit, dessa har ju dock hållit tyst i rädsla för att bli av med ersättningen
    Om dom har "hållit tyst", hur kommer det sig att du känner till det?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-17 20:07:09 följande:
    Om dom har "hållit tyst", hur kommer det sig att du känner till det?
    Självklart för att jag har hört vad de säger när bara deltagare i dessa åtgärder kan höra dock bara de man litar på eftersom det finns deltagare som likt barn skvallrar för arbetsförmedlingen om saker och ting.
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 20:34:42 följande:
    Självklart för att jag har hört vad de säger när bara deltagare i dessa åtgärder kan höra dock bara de man litar på eftersom det finns deltagare som likt barn skvallrar för arbetsförmedlingen om saker och ting.
    Så de har inte "hållit tyst" med andra ord, eller hur menar du egentligen?
  • Anonym (Emot)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 19:36:33 följande:

    Det är ju stor risk att e som nu kan göra abort i vecka 14 får med ny ordning där det ska sökas tillstånd få sitt tillstånd så sent så att de blir tvinade att vänta till vecka 18 dvs. gå nästan en månad längre.För var och måste begripa att alla de med upptäckta fosterskador vid vecka 18 kommer att gå före de som är i vecka 14


    Ja precis! Att det ska ske på myndighetsnivå med allt var det innebär, lång väntetid, processer etc. kvinnan kommer inte få göra abort vid den tidpunkten hon vill heller utan kommer behöva vänta.. vilken fruktansvärd situation och kris!

    Och det här med att det är ett liv, såg en kommentar att det är i kvinnans kropp men på nåt sätt är det inte kvinnans beslut eftersom graviditeter på nåt sätt är ?utanför? kroppen.. låter ju jätte konstigt. Ungefär som att man kan plocka ut ett foster i vecka 15 och det klarar av att leva på utansidan, det är vid v 22 som barnet kan överleva på utsidan. Så jag förstår inte hur dem tänker att graviditeten inte är hos kvinnan och hennes beslut. Självklart påverkas kroppen vid en gravdidietet .. jätte konstigt resonemang tycker jag.
  • Less is more
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 20:03:15 följande:

    De har ju varit ute och tittat på verksamheten i olika åtgärder och pratat med personer som deltagit, dessa har ju dock hållit tyst i rädsla för att bli av med ersättningen


    Politikerna och deras tjänstemän behöver komma ut och prata med handläggare inom t.ex. AF, FK och kommuner - i stad och land. Det finns tex mycket kunskap om vad som inte fungerar och vilka regelsystem som motarbetar varandra. Det blir ineffektivt. De måste ut och se och hur det fungerar i verkligheten, lägga pusslet, och fundera på den röda tråden.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?