• Anonym (P)

    SD varför är du för / emot?

    Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

    Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

  • Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:06:59 följande:
    Nej, inte alls. Sluta dra uttjatade klyschor du läst i en kolumns i Aftonbladet. Jag har redan beskrivit vad jag menar.

    Naturligtvis kan man komma överens med individer, men Brasilien ser totalt annorlunda ut än Sverige. Det beror inte bara på de geografiska skillnaderna, utan på att folket i ett land formar både landet och dess kultur. Hade brasilianare varit så lika svenskar hade våra länder varit mycket mer lika än de är. Det är till exempel därför Sverige och Norge och Danmark är relativt lika, för vi delar mycket grundläggande kultur, även om det finns skillnader. Medans länder i andra delar av världen är totalt annorlunda, på grund av en annan kultur.


    Jag har redan gett exempel på svensk kultur och det om gör att vi skiljer oss så mycket från bland annat södra Europa. Det hade du vetat om du läst ordentligt, vilket du uppenbarligen inte har gjort. Eftersom det finns tusentals små exempel som tillsammans bildar kulturen är det svårt att plocka enskilda exempel. De flesta som har sunt förnuft (något ni här uppenbart saknar) vet vad man pratar om när man säger svensk kultur.

    Man vet eftersom man direkt märker skillnad när man åker till andra länder. Men sedan finns det nissar som ska ha allt på papper för att de tydligen saknar iakttagelseförmåga.
    Men den svenska kulturen är individuell, sekulär, öppen och tolerant. Vi har en massa kulturyttringar som är från andra delar av världen. Världen var global redan för tusen år sedan och ännu längre tillbaks

    svenska.yle.fi/artikel/2017/10/07/vikingaklader-bar-spar-av-muslimskt-inflytande

    "Artiklar om de potentiella kopplingarna mellan islam och vikingatraditionerna har upprört folk som satt en viss stolthet i att ha vikingarna som en slags ”ren” symbol för det urnordiska.

    - Vi håller precis på att göra DNA-analyser på människorna i de här vikingagravarna. I Norge har man tittat mycket på DNA och kommit fram till att det finns mycket påbrå från Persien och de här områdena, och det skulle inte förvåna mig om det är precis samma sak i Mälardalen. Att tala om ”rena” vikingar är kanske lite svårt under en hundraårsperiod under vikingatiden."

  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:16:18 följande:
    Jag är sjukt trött på att upprepa det jag säger hela tiden för att ni vägrar ta till er, misstolkar med flit, börjar dra upp saker jag inte ens nämnt (julafton och högtider som ofta importeras av kapitalismen) och annan skit.

    Hade ni läst hälften så mycket som ni snackar skit hade ni inte behövt ställa så många frågor jag redan svarat på.
    Vad har du läst då? på alternativmedia? universitetet? serietidningar?  En uppriktig fråga.
  • Padirac

    Det där med serietidning var kanske dumt. det är en annan skribent i en annan tråd som tror att alla som inte tycker lika bara läser serietidningar (jag tror att 'den tappre soldaten Svejk' är okänd för denne skribent . har aldrig sett den som seriestrip)

    Men i alla fall . dina kunskaper måste ju komma nånstans ifrån. De skiljer sig radikalt från mina kunskaper som dels kommer från universitet så jag undrar hur man kommer fram till de slutsatser du gör, vad ska man studera eller läsa för att få dina insikter?

  • lövet2
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:16:18 följande:
    Jag är sjukt trött på att upprepa det jag säger hela tiden för att ni vägrar ta till er, misstolkar med flit, börjar dra upp saker jag inte ens nämnt (julafton och högtider som ofta importeras av kapitalismen) och annan skit.

    Hade ni läst hälften så mycket som ni snackar skit hade ni inte behövt ställa så många frågor jag redan svarat på.
    Jag har läst alla dina inlägg, och du har gett tre exempel på svensk kultur:
    1. Vi gör oss små när vi möter någon på trottoaren (vart har du fått det i från???).
    2. Vi står tålmodigt i kö och tränger oss inte före (om vi inte är stockholmare eller SD:are förstås).
    3. Vi har stor respekt för myndigheter och lagar (gäller definitivt inte SD:are).

    Skillnaderna i "kultur" där, kan jag inte säga ligger i vilket land man kommer i från. Skillnaderna ligger i om man kommer från storstad eller landsort, och vilken personlighet man har.
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:13:29 följande:
    Och vad är det som skapar samhällen, familjer och aktiviteter? Jo, folket och deras kultur. Det är därför samhällen, familjer och aktiviteter ser olika ut i olika delar av världen - eftersom kulturerna skiljer sig.

    Naturligtvis finns det olika värderingar inom samma länder, men du kommer inte ifrån det faktum att ländernas olika uppbyggnad och kulturer just beror på att folk är olika. Annars hade all världens länder sett ungefär likadana ut. Istället är det så att olika länder är olika utvecklade, har olika kulturer och olika mentaliteter.

    Det beror på att folk är olika, och att olika samhällen har utvecklats olika pga olika kulturer som folket har byggt upp tillsammans. Vi i Sverige har till exempel stor respekt för myndigheter och lag och ordning, medan man i Sydeuropa inte alls har samma respekt för regler utan gör lite som man vill. Det, och alla andra tusentals små detaljer, är det som formar länder och samhällen.
    Så det är Sveriges unika blandning av olika kulturer som skapat världens modernaste land som är sekulärt, individuellt, öppet och tolerant - och nu vill SD rasera detta för att det sekulära, individuella, öppna och toleranta samhället skapar inbördeskrig - det är lite av en paradox - hur får man till den kopplingen utan att agera orwellsktSolig

    www.expressen.se/tv/nyheter/sds-nya-film-inbordeskrig-i-sverige/
  • Ture888
    Padirac skrev 2018-08-04 00:18:59 följande:
    Men den svenska kulturen är individuell, sekulär, öppen och tolerant. Vi har en massa kulturyttringar som är från andra delar av världen. Världen var global redan för tusen år sedan och ännu längre tillbaks

    svenska.yle.fi/artikel/2017/10/07/vikingaklader-bar-spar-av-muslimskt-inflytande

    "Artiklar om de potentiella kopplingarna mellan islam och vikingatraditionerna har upprört folk som satt en viss stolthet i att ha vikingarna som en slags ?ren? symbol för det urnordiska.

    - Vi håller precis på att göra DNA-analyser på människorna i de här vikingagravarna. I Norge har man tittat mycket på DNA och kommit fram till att det finns mycket påbrå från Persien och de här områdena, och det skulle inte förvåna mig om det är precis samma sak i Mälardalen. Att tala om ?rena? vikingar är kanske lite svårt under en hundraårsperiod under vikingatiden."


    Men helt seriöst nu. Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Du länkar till en artikel som visar att vikingar inte var isolerade? Vad är din poäng liksom?

    Alla fattar väl att folk haft med varandra att göra, men det är inte samma sak som att Sverige saknar egen kultur. Att vara öppen innebär inte att man tar in vilket skit som helst. Att vara tolerant innebär inte att man accepterar värderingar som går emot de svenska.

    Jag har förstått att du är extremindividualist. Du skulle förmodligen må bäst om alla bostäder blev sina egna som landplättar där folk fick ha precis vilka regler och lagar de ville.

    Men vi har sett vad en sådan rotlös kultur gör med Sverige. Polariseringen har aldrig varit högre än den är idag. Hatet mellan olika grupper har aldrig varit större (och det sker åt båda håll). Men detta har du ignorerat totalt, så nu tänker inte jag svara på ditt tjat innan du gett ett bra motargument till polariseringen och hatet mellan olika grupper i samhället.
  • Ture888
    Padirac skrev 2018-08-04 00:25:27 följande:

    Det där med serietidning var kanske dumt. det är en annan skribent i en annan tråd som tror att alla som inte tycker lika bara läser serietidningar (jag tror att 'den tappre soldaten Svejk' är okänd för denne skribent . har aldrig sett den som seriestrip)

    Men i alla fall . dina kunskaper måste ju komma nånstans ifrån. De skiljer sig radikalt från mina kunskaper som dels kommer från universitet så jag undrar hur man kommer fram till de slutsatser du gör, vad ska man studera eller läsa för att få dina insikter?


    Jag har rest mycket och upplevt olika länder på nära håll. Du vet riktig kunskap som inte finns i böcker eller i media.
    lövet2 skrev 2018-08-04 00:27:43 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg, och du har gett tre exempel på svensk kultur:
    1. Vi gör oss små när vi möter någon på trottoaren (vart har du fått det i från???).
    2. Vi står tålmodigt i kö och tränger oss inte före (om vi inte är stockholmare eller SD:are förstås).
    3. Vi har stor respekt för myndigheter och lagar (gäller definitivt inte SD:are).

    Skillnaderna i "kultur" där, kan jag inte säga ligger i vilket land man kommer i från. Skillnaderna ligger i om man kommer från storstad eller landsort, och vilken personlighet man har.
    Jag har också sagt att kultur består av tusentals små exempel, varför det är svårt att plocka ut enskilda exempel. Besöker man många olika länder märker man direkt skillnad.
    Padirac skrev 2018-08-04 00:29:07 följande:
    Så det är Sveriges unika blandning av olika kulturer som skapat världens modernaste land som är sekulärt, individuellt, öppet och tolerant - och nu vill SD rasera detta för att det sekulära, individuella, öppna och toleranta samhället skapar inbördeskrig - det är lite av en paradox - hur får man till den kopplingen utan att agera orwellsktSoligwww.expressen.se/tv/nyheter/sds-nya-film-inbordeskrig-i-sverige/
    Vad fan babblar du om? Vad har någonting av det du precis sade med något att göra? De unika kulturerna har skapat Rinkeby, stor arbetslöshet bland folk som inte vill lära sig vare sig språket eller kulturen, våld mot brandkår och sjukvård från kulturer som inte har samma respekt som oss för myndigheter.

    Nu är jag trött på ditt bullshit och kommer inte svara mer om du inte kommer med vettiga argument som på sakliga sätt bemöter det jag skriver (istället för att posta opinionsartiklar från media).


  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:16:18 följande:
    Jag är sjukt trött på att upprepa det jag säger hela tiden för att ni vägrar ta till er, misstolkar med flit, börjar dra upp saker jag inte ens nämnt (julafton och högtider som ofta importeras av kapitalismen) och annan skit.

    Hade ni läst hälften så mycket som ni snackar skit hade ni inte behövt ställa så många frågor jag redan svarat på.
    Nja, julen är inte importerad av kapitalismen , julen är från en förkapitalistisk tid

    sv.wikipedia.org/wiki/Jul_i_Sverige
    "Före kristnandet firade man i Sverige julblot för att hylla de korta midvinterdagarna. Julblotet inföll i mitten av januari och i takt med att Sverige kristnades förlorade julblotet sin status. En del av de hedniska traditioner fortlever dock i förkristen form inom julen. För många svenskar är julen numera dock snarare en kulturell tradition än en religiös högtid. De flesta nutida traditionerna härstammar från 1800- och 1900-talen."

    www.firajul.nu/index.php/julenstraditioner/julklappar
    "I äldre julfirande spelade julklapparna ingen framträdande roll. Det förekom julgåvor till barnen i välbeställda familjer under 1600- och 1700-talen, men först senare började det bli vanligt med sådana presenter i bondgårdarna. 

    De "julklappar" som fanns före de riktiga presenterna var skämtgåvor, som kastades in i hemlighet sedan någon först klappat på dörren. Gåvan kunde vara en halmdocka, ett vedträ eller till och med en grisfot. Till gåvan hörde en skämtsam, ibland kanske elak vers. I den formen var klapparna en del i upptågen som hörde till julfirandet i byarna. Ordet klapp anses höra samman med just bankandet på dörren. 

    Den givmildhet som av tradition skulle prägla julen tog sig uttryck på andra sätt. Allt gårdens folk skulle ha sina gåvor. Det bakades bröd och stöptes ljus till byns fattiga. "

    sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism
    "Ordet kapitalism myntades av författaren William Thackeray 1854 i betydelsen kapitalägande, medan ordet kapitalist användes redan 1792. Ursprungligen var kapitalist en nedsättande benämning på kapitalägare, men idag används det både med negativ och positiv bibetydelse. "

    "Historia 1000–1800
    Huvudartikel: Protokapitalism

    Pengar som betalningsmedel blev vanliga i Europa på 1000-talet, och därmed uppstod också ett bank- och utlåningsväsende. Kyrkan motsatte sig emellertid tagande av ränta. Under medeltiden och fram till renässansen var Kina och arabvärlden de främsta inom handeln, och siden, kryddor och silver var särskilt eftertraktade varor. Europa strävade efter makten över handeln, och i sökandet efter nya handelsvägar till Indien var Columbus upptäckt av Amerika en sidoeffekt. Cortez och andra erövrare besegrade aztekerna, exploaterade kontinenten på guld, startade gruvdrift med slavar och skeppade hem utdelningen till Spanien.[7] Under den tidiga kolonialismens period var den så kallade slavtriangeln, en handelsled mellan Europa, Afrika och Amerika, motorn i världshandeln,[8] och under 400-åriga uppbyggnadsperiod och fram till slaveriets avskaffande 1807 kunde människor köpas och säljas över hela världen. I Manchester uppstod den nya textilindustrin för bomull i slutet av 1700-talet, med "Spinning Jenny" och merkantilismens övergång till den industriella eran.


    Kapitalismen får sitt moderna uttryck i den industriella revolutionen som inleddes i 1700-talets Europa"

  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:35:36 följande:
    Jag har rest mycket och upplevt olika länder på nära håll. Du vet riktig kunskap som inte finns i böcker eller i media.

    Jag har också sagt att kultur består av tusentals små exempel, varför det är svårt att plocka ut enskilda exempel. Besöker man många olika länder märker man direkt skillnad.

    Vad fan babblar du om? Vad har någonting av det du precis sade med något att göra? De unika kulturerna har skapat Rinkeby, stor arbetslöshet bland folk som inte vill lära sig vare sig språket eller kulturen, våld mot brandkår och sjukvård från kulturer som inte har samma respekt som oss för myndigheter.

    Nu är jag trött på ditt bullshit och kommer inte svara mer om du inte kommer med vettiga argument som på sakliga sätt bemöter det jag skriver (istället för att posta opinionsartiklar från media).


    Men jag ger ju argument hela tiden och länkar till artiklar som refererar till dessa argument. Om du läser det jag länkar till så ser du ju att argumenten är underbyggda  - ok, de är underbyggda av en liberaldemokratisk syn på världen och vetenskap.

    Om det är den saken du vill reda ut så är jag med på det.   Solig
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:30:08 följande:
    Men helt seriöst nu. Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Du länkar till en artikel som visar att vikingar inte var isolerade? Vad är din poäng liksom?

    Alla fattar väl att folk haft med varandra att göra, men det är inte samma sak som att Sverige saknar egen kultur. Att vara öppen innebär inte att man tar in vilket skit som helst. Att vara tolerant innebär inte att man accepterar värderingar som går emot de svenska.

    Jag har förstått att du är extremindividualist. Du skulle förmodligen må bäst om alla bostäder blev sina egna som landplättar där folk fick ha precis vilka regler och lagar de ville.

    Men vi har sett vad en sådan rotlös kultur gör med Sverige. Polariseringen har aldrig varit högre än den är idag. Hatet mellan olika grupper har aldrig varit större (och det sker åt båda håll). Men detta har du ignorerat totalt, så nu tänker inte jag svara på ditt tjat innan du gett ett bra motargument till polariseringen och hatet mellan olika grupper i samhället.
    Polariseringen kommer från SDsvansen och skrikhögern som vill ta bort den svenska defacto-kulturen som är är individualistiskt, sekulär, öppen och tolerant Ingen av de kulturella egenskaperna betyder att de människor som har den kulturen skulle tillåta våldtäkt inom äktenskapet, barnaga eller andra brott som för inte så länge sedan inte var brottlsliga och förekom i Sverige och utfördes av 'etniska svenskar'
Svar på tråden SD varför är du för / emot?