• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • mammsen79
    Kokarororo skrev 2018-09-08 17:31:44 följande:

    Generell fråga... Hur länge har ni behövt stimuleras innan äggplock? Själv inne på dag 13 med gonal-f och orgalutran. 


    För mig blev det på dag 16 väldigt sent tycker jag och de ska återförenas på Måndag.
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-09-08 20:18:09 följande:

    Idag blev jag ruvare till ett 2-dagars. Nu väntar två veckor av spänning, oro och förhoppningar. Den såg bra ut iallafall så det kändes bra. Kanske får vi några till frysen med, 4 andra hade hög kvalitet. Men det är inget jag förväntar mig :)


    Härligt att du är ruvare nu!!::) hoppas du får en bonus med någon eskimå också :)! Nu börjar den lååånga väntan! Kram spännande detta!
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-09-08 21:04:33 följande:

    Sist när jag fick så få blåsor gjorde vi långa protokollet med menopur. Tror vi började på 300 ie då och sen höjde till 375 ie och la till gonal f 75 ie i slutet. Jag har innan dess gjort korta två gånger, med Gonal f endast vilket gett 4-6 blåsor och 4 respektive 3 ägg (fem embryon totalt). Det var på privat klinik i väntan på att komma fram i landstingets kö.

    Denna gången gör vi korta igen och jag får 375 ie gonal f och 75 ie menopur från start så därför kan de tyvärr inte höja mer (iallafall inte just denna kliniken). Men det funkade ju bra på gonal f de första två ivferna så jag försöker hålla fast vid det hoppet!

    Tack för din pepp! <3 Hur känns det med ruvningen?


    Ok då låter det som att de gör allt för att ditt resultat ska bli bra i alla fall! :) lika bra köra hög dos från början så de växer till sig, jag håller tummarna och hejar härifrån!!

    Känner inget direkt av ruvningen :/ i morgon blir RD 5 och jag har hört att vissa fått positivt så tidigt men jag måste nog ändå vänta med tjuvtestningen några dagar till ;) förra gången tror jag fixk starkt plus på RD10 med blastocyst vid färskförsök, så nästa vecka blir det ju def test! Vill nog hellre testa neg än att vänta in mensen...blir liksom så jobbigt då har jag fått för mig.. kramar!
  • Vildismamma
    Akira Öken skrev 2018-09-08 19:05:40 följande:

    Nää, det känns ju oftast inte så mycket. Det kommer säkert att gå bra!


    Ja det tror jag också att det kommer att gå bra. Man vänjer sig säkert efter ett tag att få en spruta varje dag. Kanske till och med gör att min rädsla försvinner lite grann.
  • Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-09-09 00:57:03 följande:

    Ok då låter det som att de gör allt för att ditt resultat ska bli bra i alla fall! :) lika bra köra hög dos från början så de växer till sig, jag håller tummarna och hejar härifrån!!

    Känner inget direkt av ruvningen :/ i morgon blir RD 5 och jag har hört att vissa fått positivt så tidigt men jag måste nog ändå vänta med tjuvtestningen några dagar till ;) förra gången tror jag fixk starkt plus på RD10 med blastocyst vid färskförsök, så nästa vecka blir det ju def test! Vill nog hellre testa neg än att vänta in mensen...blir liksom så jobbigt då har jag fått för mig.. kramar!


    Ja, vi får hoppas att det ger resultat. Innan har ju äggen ändå bekänt färg även om de varit få. Jag är bara 28 ovh läkarna har sagt att mina ägg bör vara av bra kvalitet även om min äggreserv är låg. Det läskiga med att de kör högsta från början är att de ju inte kan göra mer om det visar sig att jag inte har några äggblåsor idag vid vul :(

    Oj, vad snabbt tiden går när man inte själv ruvar! Vilken dag ska du testa? Så spännande! Håller med dig om att det är bättre med negativt än mens. Första ruvningen tjuvtestade jag och andra tjuvtestade jag inte. Mensen var sen andra ruvningen (ostimulerat fet) och jag fick upp hoppet rejält men mensen kom. Tog då direkt ett test som visade svagt. Hade jag tjuvat hade jag vetat tidigare och kanske fått ett starkare plus och därmed med mer säkerhet kunnat konstatera att det åtminstone fäste. Och så hinner man ju förbereda sig mer om man tjuvar och får neg. Håller tummarna!
  • meshelg

    Tack allihop för svaren ni ger mig, jag som är både ny i tråden och okunnig. Jag försöker läsa era erfarenheter. Gör ni alla era behandlingar i Sverige? 


    Akira Öken skrev 2018-09-08 18:24:32 följande:
    Hej!

    Jag instämmer med Gammelpysen om att du bör prata med kliniken för att få lite tydligare information kring upplägget av behandlingen. Håller också med om att det kan bli väldigt tufft att pendla fram och tillbaka under själva hormonstimuleringen.

    Här du gjort IVF tidigare? Är det åldern som gör att du inte får hjälp i Sverige?
    Jag har inte gjort IVF tidigare och har barn men vill ha fler och försökt men inte fått, tror det är åldern fast jag är bara 40. Efter hormonspiral och cysta som spruckit har mina äggledare slutat producera... 

    Anledningen till att jag försöker förstå processen är att kliniken bara förväntar sig att jag kommer och stannar så länge det behövs och jag måste tänka på eventuella ledigheter, familj, skolplikt för barn... 
    Kokarororo skrev 2018-09-08 17:30:03 följande:
    Jag genomför min första behandling nu, så jag är ju rätt så rookie i det här också men det jag vill framföra är att det är mycket som kan hända på vägen! Vi hade tagit för givet att ha plockat ut ägg redan i fredags, men min behandling har blivit förlängd och vi vet ännu inte när det är dags för äggplock. Med andra ord, planera inte för mycket runt dessa veckor
    Förmodligen kommer jag bara boka resa dit och anpassa mig till hur det går men behöver ändå planera att jag kommer dit utan att behöva slösa dagar på att de inte tar emot mig eller att jag inte åker precis efter ägglossning eller annat jag måste tänka på.  
    gammelpysen skrev 2018-09-08 13:46:56 följande:
    Jag skulle kolla med kliniken. Det är ju även en del undersökningar under tiden du tar sprutorna. Jag var på ultraljud och blodprov på dag 8, därefter ytterligare två eller tre gånger innan själva äggplocket. Vi fick tillbaka ett embryo två dagar efter äggplock. Sen kan det vara bra att tänka på att det kan vara skönt att slippa stressa utan få vila rejält. Har du inte gjort ett ivf förut så bör du vara beredd på att det inte är en jätterolig upplevelse. Jag mådde bättre under min sista behandling med ny medicin än jag gjorde de två första gångerna då jag var svullen och fick biverkningar av hormonerna. Fick rätt många blåsor och hade nästan svårt att gå och mådde illa. Sista gången tog jag ledigt från jobbet en ganska lång period efter äggplocket (sjukskriven så länge det gick) för att vila och slippa stressa. Tidigare gånger har jag varit tillbaka dagen efter av lojalitet gentemot min arbetsgivare. Kunde knappt gå dagarna efter äggplock, var fruktansvärt öm, men kände att jag inte hade "råd" att vara hemma. Ångrar definitivt inte att jag jag tog dessa extra dagar nu.

    Mitt råd om det är första gången och ni kör utomlands: stanna där om det inte är helt omöjligt. Du vill inte utsätta kroppen för extra stress. Att flänga fram och tillbaka med sprutor är ingen bra idé. Vi fick kämpa i 2 år innan vi fick vårat plus, sammanlagt 7 försök, och jag kan helt ärligt säga att jag inte vet om jag hade orkat så många gånger till. Ivf är en slitsam resa som tär på både kropp och själ. Jag hoppas att jag inte avskräcker någon Nu, det finns ju många som har det lättare och lyckas snabbare. Men mitt råd - ta det lugnt och lycka till.
    Jag ska försöka inte stressa och ta tiden det behövs men jag är som du väldigt lojal arbetsgivaren och älskar mitt jobb. men klart det inte bör vara stress, man vill ju göra det så bra som möjligt både för att det ska lyckas och för att minnet kring processen.
    Hoppomliv skrev 2018-09-08 15:10:58 följande:
    Du kör kort protokoll eller? Annars är det först nässpray på dag 17 och sprutstart nästa mens. Återförandet efter äggplock kan bli på dag 2, 3 eller 5.
    När jag pratat med klinikerna har de bara tagit upp den korta protokollet med mig, det var först när jag googlade och läste själv som jag såg att det fanns en lång oxå...
  • Wonderfluff

    Ni som är kunniga på detta: är det möjligt att ha ÄL dagar efter Äggplock, om äggen i vissa folliklar då inte ännu var mogna och således inte lossnade ur follikeln. Jag hade ÄP i fredags och han fick inga ägg ur 4 äggblåsor. Idag känns det som ÄL och jag har även fått tillbaks äggviteflytningarna.. Någon som vet?

  • Hoppomliv
    meshelg skrev 2018-09-09 10:45:14 följande:

    Tack allihop för svaren ni ger mig, jag som är både ny i tråden och okunnig. Jag försöker läsa era erfarenheter. Gör ni alla era behandlingar i Sverige? 

    Jag har inte gjort IVF tidigare och har barn men vill ha fler och försökt men inte fått, tror det är åldern fast jag är bara 40. Efter hormonspiral och cysta som spruckit har mina äggledare slutat producera... 

    Anledningen till att jag försöker förstå processen är att kliniken bara förväntar sig att jag kommer och stannar så länge det behövs och jag måste tänka på eventuella ledigheter, familj, skolplikt för barn... Förmodligen kommer jag bara boka resa dit och anpassa mig till hur det går men behöver ändå planera att jag kommer dit utan att behöva slösa dagar på att de inte tar emot mig eller att jag inte åker precis efter ägglossning eller annat jag måste tänka på.  Jag ska försöka inte stressa och ta tiden det behövs men jag är som du väldigt lojal arbetsgivaren och älskar mitt jobb. men klart det inte bör vara stress, man vill ju göra det så bra som möjligt både för att det ska lyckas och för att minnet kring processen.När jag pratat med klinikerna har de bara tagit upp den korta protokollet med mig, det var först när jag googlade och läste själv som jag såg att det fanns en lång oxå...


    Det kan vara så att mammigts börjar med det korta första gången, men är osäker på det.
  • Wonderfluff
    Wonderfluff skrev 2018-09-09 10:49:54 följande:

    Ni som är kunniga på detta: är det möjligt att ha ÄL dagar efter Äggplock, om äggen i vissa folliklar då inte ännu var mogna och således inte lossnade ur follikeln. Jag hade ÄP i fredags och han fick inga ägg ur 4 äggblåsor. Idag känns det som ÄL och jag har även fått tillbaks äggviteflytningarna.. Någon som vet?


    Är det verkligen ingen som vet??
  • gammelpysen

    Vet inte tyvärr. När jag haft äggplock har det funnits tomma blåsor och andra ägg har varit omogna. De kommenterar att de inte räknar med att alla blåsor ska ge något.

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018