• engelmede

    Hjälp! Igångsättning humanitära skäl

    Hej! Imorgon ska jag till läkaren för att be om en tidigare igångsättning då jag verkligen inte orkar längre nu. Jag är helt slut både fysiskt och psykiskt. Vad tror ni, kommer jag få en igångsättning och är det något jag borde tänka på inför samtalet? Jag är nu i vecka 39 (38+0)

    Jag blev sjukskriven på grund av lågt blodsocker v15 inte kunnat ta en promenad ens sen dess.. 6 månader! Jag mår psykiskt dåligt av att inte kunna göra något. 0.5-2h efter jag ätit så kan jag knappt stå upp, darrar, svettats och får som kall mjölksyra genom hela kroppen och blir svimfärdig mitt insulin blir för högt (enligt läkaren är detta inget farligt utan bara väldigt obehagligt). Vecka 20 blev revbenet inflammerat och ungefär samtidigt ganska svår foglossning. Kan inte sitta eller ligga på sidan längre på grund av revbenet och utöver det så kräks jag om jag inte ligger på rygg, trots 2 omeprazol per dag. Ligger jag på rygg blir foglossningen värre..ligger hela dagarna och har ont. Tar Panodil, citodon och omeprazol varje dag. Jag kan inte vara mamma, 6 åringen sitter och ser på tv hela dagarna för att jag knappt kan lämna sängen, än mindre gå ut..det är hans första sommarlov dåligt samvete och mår så dåligt psykiskt. Jag har trillat två gånger senaste tiden av blodsockret och slagit mig blå andra gången tog jag mig knappt ens till toan utan min sambo på 3 dagar (han jobbar). Min son försökte hjälpa men de gick inte..han blir rädd och ledsen när jag har så ont..han är så känslig nu och jag känner mig som världens sämsta mamma. Orkar inte med att inte vara mig själv..mår så psykiskt dåligt av att ha varit isolerad och still i 6 månader aldrig känt mig så uppgiven och haft känslor av att inte kunna ta mig för någonting. Rädd för att inte orka varken fysiskt eller psykiskt vid förlossning om jag ska ligga tiden ut. Likgiltig inför allt, bryr mig inte om saker som vanligtvis är viktigt för mig längre.

    Mitt i detta har de varit psykiskt jobbigt att inte ha någon barnmorska att vända mig till. Olika varje gång. Sist hade jag ställt in mig på hinnsvepning men då fick jag en ny igen som vägrade det och jag blev så besviken att jag bara grät. Hemskt tryck i underlivet, hade samma efter förlossningen sist i 3 veckor ungefär. Jag får panik och ångest vid tanken på 4 veckor till stilla i soffan/sängen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-26 19:37
    Det ska tilläggas att jag i 3 dagar haft ganska kraftig diarré och kissat massor..är helt slut i kroppen.

  • Svar på tråden Hjälp! Igångsättning humanitära skäl
  • Jsv17

    Ojojoj... vad stark du är som kommit så här långt. Jag tror nog att det räcker att beskriva det precis så som du gör nu, är inte det humanitära skäl så vet jag inte vad som räknas. Min vän fick igångsättning av humanitära skäl då hon hade gravidklåda, hon kunde inte sova inte göra nånting och vad hon än gjorde så kliade det, hon blev igångsatt 39+0 men blev lovad igångsättningen redan några dagar innan, ibland blir det ju bättre mentalt iaf bara man har ett säkert datum att sikta på så man kan börja räkna ner. Hoppas du får din igångsättning! Håller tummarna för dig


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Gurkan

    Kräv att få komma till förlossningen på igångsättningssamtal. Jag blev igångsatt v 37+3 av humanitära skäl. Var på samtal tre dagar innan och sen det var ungefär ?välkommen tillbaka på fredag?. Tack och lov. Jag hade aldrig orkat tiden ut eller ännu värre gått över!

  • engelmede
    Gurkan skrev 2018-07-26 20:59:01 följande:

    Kräv att få komma till förlossningen på igångsättningssamtal. Jag blev igångsatt v 37+3 av humanitära skäl. Var på samtal tre dagar innan och sen det var ungefär ?välkommen tillbaka på fredag?. Tack och lov. Jag hade aldrig orkat tiden ut eller ännu värre gått över!


    Aha så man pratar först med läkaren på mödravården men de är inte de som avgör? Utan man måste träffa ytterligare en läkare på förlossningen sen?

    Får jag fråga på vilka grunder du fick igångaättningen? Vad var anledningen till att du inte orkade?
  • Gurkan

    Min barnmorska skickade mig till förlossningen för att träffa läkaren där som gjorde ett bedömningssamtal. Jah vet dock inte vad barnmorskan skrivit till honom för jag behövde inte en be om en igångsättning det var redan fixat.

    Jag hade puppp. En ofarlig men vidrig klåda med utslag. Jag hade utslag från topp till tå och 8,5 år senare minns jag fortfarande ångesten klådan framkallade. Jag hade kortisonsalvor som inte lindrade, antihistaminer som inte hjälpte och sömntabletter som hjälpte mig sova två timmar ungefär varje natt innan klådan väckte mig. Jag grät av ångest över att aldrig få sova, att det alltid kliade. Till det band jag enorma mängder vätska, hade svår foglossning och ja min graviditet var bara en enda plåga.

  • Meriall

    Men när du mår så dåligt kan du ju inte vara hemma själv med barnet! Du är sjukskriven eller? Pappan borde vara med 6åringen och då hjälpa till att ta hand om dig.

Svar på tråden Hjälp! Igångsättning humanitära skäl