• Deeelicious

    Är i v.8 läkaren sa v.6? Hur troligt?

    Åkte nyligen in för flytningar och blödningar till gyn för att göra ett VUL. Vid detta konstateras det av läkaren att blödningarna verkade komma inifrån livmodern(?) och att fostret inte var större än v.5+3 cirka?

    Hur troligt är det att jag räknat fel/haft oregelbunden mens så graviditeten visar två veckor fel eller är det kört?..

    Hade ett ma för tre månader sedan...

  • Svar på tråden Är i v.8 läkaren sa v.6? Hur troligt?
  • Anonym (xy)

    Är ingen expert men som jag har förstått det så varierar inte fosterstorleken så tidigt i graviditeten, vilket den ju gör senare och därför kan man ange hur långt gången graviditeten är väldigt exakt baserat på storlek. Båda mina barn har varit pyttesmå vid födseln (2,6 och 1,5 kg, prematur) men tidigt i graviditeten följde de standardstorlek. Jag tror alltså på läkarens bedömning. Lycka till.

  • Anonym (ivf mamma)

    Jag är tveksam till att man kan lita fullständigt på läkarens bedömning. Anledning; Mitt barn kom till genom provrörsbefruktning. Första kontrollerna gjordes på ivf kliniken. Jag fick exakt datum vilken vecka jag var i och beräknat förlossningsdatum. Det fanns ju inga oklarheter alls när bebisen blivit till i mitt fall och hur många dagar embyot var när det sattes in. Mer exakt än så kan man inte veta.  Så småningom förflyttades jag över till vanliga mödravården. Vid ultraljudet kring v 20 (eller kanske något tidigare) blev jag flyttad tre veckor. Jag protesterade och sa att det kunde inte stämma och visade åter igen ivf klinikens datum. Hon viftade bort det och sa att hon alltid hade rätt och att mätningen hon gjorde visade vilken vecka jag var i.

  • Anonym (Vänta och se)
    Deeelicious skrev 2018-07-30 15:15:28 följande:

    Men om jag var i v. 6 borde inte läkaren sett ett foster då? Hon såg bara en hinnsäck...


    Det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig tyvärr. Hoppas att det går bra för dig!
  • Deeelicious
    Anonym (ivf mamma) skrev 2018-07-30 15:45:12 följande:

    Jag är tveksam till att man kan lita fullständigt på läkarens bedömning. Anledning; Mitt barn kom till genom provrörsbefruktning. Första kontrollerna gjordes på ivf kliniken. Jag fick exakt datum vilken vecka jag var i och beräknat förlossningsdatum. Det fanns ju inga oklarheter alls när bebisen blivit till i mitt fall och hur många dagar embyot var när det sattes in. Mer exakt än så kan man inte veta.  Så småningom förflyttades jag över till vanliga mödravården. Vid ultraljudet kring v 20 (eller kanske något tidigare) blev jag flyttad tre veckor. Jag protesterade och sa att det kunde inte stämma och visade åter igen ivf klinikens datum. Hon viftade bort det och sa att hon alltid hade rätt och att mätningen hon gjorde visade vilken vecka jag var i.


    Men oj :o är du fortfarande gravid? Vilket datum stämde bäst in på bf tillslut om du haft haft det?
  • Sofia12310

    Jag vet på ul de såg bara en hinnsäck med då, trodde

    Missfall var där 3 dagar senare då syntes en liten å var då i 7+0

    Men trodde som sagt ja va längre gången

  • Sanne88
    Deeelicious skrev 2018-07-30 15:15:28 följande:

    Men om jag var i v. 6 borde inte läkaren sett ett foster då? Hon såg bara en hinnsäck...


    På mig så syntes endast en hinnsäck i början av v. 6. 5 dagar senare syntes det ett litet foster samt ett pickande hjärta. Så det är ju normalt om ÄL kom senare en vad du trodde. Hoppas det går bra!
  • Anonym (H)

    Vid RUL kan dateringen vara lite osäker för det görs ju runt vecka 18-20 och då har fostrena börjat växa i lite olika takt. Däremot i början, säg de första tolv veckorna ungefär växer fostrena i princip lika snabbt, förutsatt att de är friska. Just därför är dateringen i början väldigt säker.

    Jag var bombsäker på när jag haft ägglossning, läkaren sa att fostret var fem dagar yngre och tyvärr slutade det i missfall :( Men det finns ju fall där det gått bra också.

    Du kan ju haft ägglossning lite senare än du trott. När plussade du?

  • Deeelicious

    Varit på VUL idag och fostret levde och beräknades nu till 8(7+5) och hade ett pickande hjärta :) var bara ägglossningen som varit sen förmodligen...

  • Corneliass
    Deeelicious skrev 2018-08-03 17:22:46 följande:

    Varit på VUL idag och fostret levde och beräknades nu till 8(7+5) och hade ett pickande hjärta :) var bara ägglossningen som varit sen förmodligen...


    Vad skönt, och grattis! :) 
    Fick oxå se min lille igår för första gången på VUL, blev tillbakaflyttad 1 vecka men men. Är bara glad att den lille mådde bra.
    Gravid med första barnet
Svar på tråden Är i v.8 läkaren sa v.6? Hur troligt?