• Anonym (Höginkomsttagare)

    Orättvist skattesystem

    Vad är det för fel på skattesystemet? Hur blev det så här?

    Det har gått bra för mig i livet, inte superbra men helt klart bra. Men varför ska jag betala procentuellt mer än en med snittinkomst?

    Tycker verkligen låginkomsttagare och medelinkomsttagare att det är rättvist att höginkomsttagare ska betala procentuellt mer i skatt? Att det blir mer i faktiska kronor köper jag alla dagar i veckan, men inte att åläggas med statlig inkomstskatt och värnskatt.

    I princip så innebär det beskattning av utbildning och driv.

    Vad tycker ni? Behöver väll inte hymla med att jag inte kommer rösta på något av de röda alternativen...

  • Svar på tråden Orättvist skattesystem
  • Anonym (Höginkomsttagare)
    Anonym (H) skrev 2018-09-30 10:03:56 följande:

    Jobbar inom vården och har lyckats få upp min lön så att den kommer upp precis på gränsen för att jag helt plötsligt ska lägga 53% i skatt. Nej jag tycker inte att det känns ok då jag faktiskt inte alls får mer efter nu än tidigare. Kan lika gärna gå ner i tid.


    Exakt! Och det gynnar ju knappast välfärden.
  • Anonym (abby)
    Anonym (H) skrev 2018-09-30 10:03:56 följande:

    Jobbar inom vården och har lyckats få upp min lön så att den kommer upp precis på gränsen för att jag helt plötsligt ska lägga 53% i skatt. Nej jag tycker inte att det känns ok då jag faktiskt inte alls får mer efter nu än tidigare. Kan lika gärna gå ner i tid.


    Löneväxling är ett alternativ.
  • villbusa
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-13 22:15:20 följande:

    Vad är det för fel på skattesystemet? Hur blev det så här?

    Det har gått bra för mig i livet, inte superbra men helt klart bra. Men varför ska jag betala procentuellt mer än en med snittinkomst?

    Tycker verkligen låginkomsttagare och medelinkomsttagare att det är rättvist att höginkomsttagare ska betala procentuellt mer i skatt? Att det blir mer i faktiska kronor köper jag alla dagar i veckan, men inte att åläggas med statlig inkomstskatt och värnskatt.

    I princip så innebär det beskattning av utbildning och driv.

    Vad tycker ni? Behöver väll inte hymla med att jag inte kommer rösta på något av de röda alternativen...


    Jag tycker det är helt i sin ordning. Jag som tagit mina högskolepoäng på min fritid har jobbat o betalat skatt sen jag var 16 så över ett helt arbetsliv tror jag inte skillnaden blir enorm. Driv? Så du menar att det enbart gäller höginkomsttagare?? Finns massor av driv i hantverksyrken. T.ex.
  • villbusa
    Anonym (H) skrev 2018-09-30 10:03:56 följande:

    Jobbar inom vården och har lyckats få upp min lön så att den kommer upp precis på gränsen för att jag helt plötsligt ska lägga 53% i skatt. Nej jag tycker inte att det känns ok då jag faktiskt inte alls får mer efter nu än tidigare. Kan lika gärna gå ner i tid.


    Kortsiktigt tänkt att bara tänka vad din höjda lön ger just nu. Din högre lön är ju underlag för pensionsinbetalningar. Behåller du din höga lön får du förmodligen se resultatet när du pensionerade dig om inte tidigare.
  • PH76
    villbusa skrev 2018-10-06 16:11:39 följande:

    Kortsiktigt tänkt att bara tänka vad din höjda lön ger just nu. Din högre lön är ju underlag för pensionsinbetalningar. Behåller du din höga lön får du förmodligen se resultatet när du pensionerade dig om inte tidigare.


    Ja, om om skatten vore rättvis så skulle personen få sin belöning direkt och när de gick i pension.
  • Stampidus

    Nu 2018-10 fick ju riksdagsledamöterna 1500 kr mer i plånboken per månad. Det är ingen dum löneförhöjning. Vi ska vara glada för att ha så mycket samlad kompetens i riskdagen.

  • PH76
    villbusa skrev 2018-10-06 16:11:39 följande:

    Kortsiktigt tänkt att bara tänka vad din höjda lön ger just nu. Din högre lön är ju underlag för pensionsinbetalningar. Behåller du din höga lön får du förmodligen se resultatet när du pensionerade dig om inte tidigare.


    Nej du får inte mer pension på skatten betald över brytpunkten, du får faktiskt 0kr i pension, föräldrarpenning och sjukförsäkring av de pengarna.

    Men om du menar pensionsinbetalning från företaget så har du i många (inte alla gör detta) fall rätt. Men detta har inget med statlig skatt att göra.
  • Rataxes

    Förr levde 2 personer på en lön.
    Det gör vi idag med..
    Skillnaden är att du inte känner den andra personen.

    Allt jag vill ha är liberala reformer, något som Sverige är i skriande behov av. Jag struntar helt i av vilka med vilka. Sänk skatten, öka det egna ansvaret, minska den rigida arbetsmarknadslagstiftningen och se över behovet av statlig media.


    En socialdemokrat är blott en kommunist med tålamod.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2018-10-18 09:16:14 följande:

    Förr levde 2 personer på en lön.
    Det gör vi idag med..
    Skillnaden är att du inte känner den andra personen.

    Allt jag vill ha är liberala reformer, något som Sverige är i skriande behov av. Jag struntar helt i av vilka med vilka. Sänk skatten, öka det egna ansvaret, minska den rigida arbetsmarknadslagstiftningen och se över behovet av statlig media.


    Det är inte genom ökat eget ansvar vi löser bostadsbristen, då hade vi inte haft någon bostadsbrist.
Svar på tråden Orättvist skattesystem