• Blåstjärna

    BF maj 2019

    Hej!!

    Har tyckt att de varit så bra med alla dessa BIM trådar att man kan följas åt och diskutera och stötta varandra. Så nu när jag äntligen plussat så tänkte jag att jag skapar en tråd då det inte fanns någon för maj 2019 ännu.

    Kort om mig:

    29 år

    Gift

    Första barnet (andra graviditeten, första slutade dessvärre i MA v 12 i okt 2017)

    BF någonstans mellan den 29 apr till den 1 maj. (Har ej varit his BM ännu)

    Självklart är jag orolig för missfall igen, men de hör väl till att vara lite orolig har jag förstått.

    Kul om det är fler som vill följas åt!

  • Svar på tråden BF maj 2019
  • Kramardig
    lindabinda skrev 2018-08-29 11:21:17 följande:

    Jag kommer nog vänta ganska länge med att berätta. 

    I min förra graviditet hade jag lätt kunnat vänta till v 26-27 med att berätta eftersom magen knappt syntes. Berättade dock i v 13 då.
    Jag antar att magen kommer synas mycket tidigare denna gången, så v 15-20 någonstans kanske är bra att avslöja.

    Mitt mål just nu är bara att ta mig till v 12-13 då missfallsrisken sjunker och jag har fått göra KUB eller NIPT. Sen får vi väl se vad som händer.

    Hur ställer ni er andra till dessa test, kommer ni göra Kub eller nipt?


    Hur gammal är du? Här var jag bor så blir man inte erbjuden testerna om man inte är i "riskgrupp".
  • lindabinda
    Kramardig skrev 2018-08-29 11:29:17 följande:
    Hur gammal är du? Här var jag bor så blir man inte erbjuden testerna om man inte är i "riskgrupp".
    Jag bor i Stockholm och är 32.

    Med min förra graviditet var jag 27 och fick göra KUB , så jag antar att jag kommer få göra det igen. NIPT ingår inte, så det får man göra privat (och betala för) så därför är jag lite fundersam på om jag verkligen ska göra det. Dock är det säkrare än Kub har jag hört. 

    Har en kusin som föddes med ryggmärgsbråck och efter att ha följt hans resa så är jag livrädd för att det skulle kunna hända vårt barn. Därför är jag extra nojig och vill veta allt, för att sedan kunna antingen välja att ta bort barnet eller förbereda mig på hur livet kommer förändras. 
    Men det är ju inget lätt beslut att ta såklart. 
  • alva91

    Jag vill också vara med här, har bf 11 maj testade idag med ett tidigt graviditetstest och det blev positivt :) min tredje graviditet.

    Jag är 27 år och gifte mig  i år, min man är 29 år

    Vi har två döttrar ihop som är 4 år och 2 år.

    Jag ska berätta för min man ikväll genom att ge honom ett kinderägg och jag har öppnat den och lagt en lapp där leksaken ska vara där det står att jag är gravid :D
    satte ihop den genom att ta en varm kniv med lite vatten på :) är inte perfekt men det kommer inte han tänka på.

    hur berättar ni ? har ni något tips att berätta för släkten ?

    Vi bor i Jönköpingskommun

  • Emelieb17

    Grattis till alla härinne!

    Hoppas kunna få lite svar från någon med liknade upplevelse. Jag har nyligen plussat och är enligt uträkning i vecka 5+3. Jag har sedan en vecka efter ägglossning haft ömma och spända bröst plus svullen mage. Igår hade jag extra ömma bröst och uppblåst mage. Men idag är det som bortblåst.. blir såklart orolig för missfall. Har fått tid för vul om 10 dagar. Men en evighet tills dess.... Kan tillägga att jag ligger hemma sjuk just nu.

    Någon som haft liknade som det gått bra för?

  • Anga
    Emelieb17 skrev 2018-08-29 15:49:47 följande:

    Grattis till alla härinne!

    Hoppas kunna få lite svar från någon med liknade upplevelse. Jag har nyligen plussat och är enligt uträkning i vecka 5+3. Jag har sedan en vecka efter ägglossning haft ömma och spända bröst plus svullen mage. Igår hade jag extra ömma bröst och uppblåst mage. Men idag är det som bortblåst.. blir såklart orolig för missfall. Har fått tid för vul om 10 dagar. Men en evighet tills dess.... Kan tillägga att jag ligger hemma sjuk just nu.

    Någon som haft liknade som det gått bra för?


    Grattis till dig!

    Jag har inte haft samma upplevelse, mår illa varje dag ungefär hela dagen. Men jag hade mest molvärk i början och den känner jag knappt av alls längre. Det var som att molvärken la av och illamåendet började. Så symptomen kan nog tillta och avta lite som det vill.
    Har läst lite andra trådar och sett att fler haft som dig. Att det börjar sen slutar tvärt. Och vissa har inte haft symptom alls såhär tidigt. Sen så tänker jag att dina symptom inte försvinner så snabbt för missfall. Kroppen är ju inställd på graviditet och kroppen ställer inte om lika snabbt som hjärnan. Du kanske kommer känna symptom ikväll? Eller imorgon. När man är hemma så är det ju lättare att känna efter och hjärnan börjar tänka hemskt direkt. Det kommer säkert gå jättebra på VUL. :)
  • Anga
    alva91 skrev 2018-08-29 14:41:55 följande:

    Jag vill också vara med här, har bf 11 maj testade idag med ett tidigt graviditetstest och det blev positivt :) min tredje graviditet.

    Jag är 27 år och gifte mig  i år, min man är 29 år

    Vi har två döttrar ihop som är 4 år och 2 år.

    Jag ska berätta för min man ikväll genom att ge honom ett kinderägg och jag har öppnat den och lagt en lapp där leksaken ska vara där det står att jag är gravid :D
    satte ihop den genom att ta en varm kniv med lite vatten på :) är inte perfekt men det kommer inte han tänka på.

    hur berättar ni ? har ni något tips att berätta för släkten ?

    Vi bor i Jönköpingskommun


    Grattis!!

    Vad roligt sätt att berätta! Jag hade planerat att ge min man ett presentkort på footlocker eller annan skoaffär (för han älskar sneakers) och skriva inuti kortet -hej pappa, jag kommer i vår och behöver sneakers! eller nånting i den stilen. MEN haha, så blev det inte för dagen jag gjorde gravtestet (gjorde ett tidigt gravtest) så var han hemma och jag var säker på att det skulle vara negativt (för det var första försöket) så jag tog det bara för att. Kissade, hoppade in i duschen snabbt och när jag kom ut var det tvär positivt och jag blev så chockad så jag ropade in mannen och bara stirrade på honom haha. Han vart jätteglad och jag med, vi skakade båda två för det var så overkligt. Men ja, så andra barnet kanske blir en mer strukturerad överraskning haha!

    Släkten däremot kommer vi bara berätta rakt ut till samt till hans familj (dom är inte för överraskningar). Men till mina föräldrar kommer jag nog köpa något som det står mormor / morfar på. Tröja, tekopp eller nånting annat så får dem öppna presenterna. :) 

    Hur ska ni berätta för släkt?
  • Emelieb17
    Anga skrev 2018-08-29 16:24:09 följande:

    Grattis till dig!

    Jag har inte haft samma upplevelse, mår illa varje dag ungefär hela dagen. Men jag hade mest molvärk i början och den känner jag knappt av alls längre. Det var som att molvärken la av och illamåendet började. Så symptomen kan nog tillta och avta lite som det vill.

    Har läst lite andra trådar och sett att fler haft som dig. Att det börjar sen slutar tvärt. Och vissa har inte haft symptom alls såhär tidigt. Sen så tänker jag att dina symptom inte försvinner så snabbt för missfall. Kroppen är ju inställd på graviditet och kroppen ställer inte om lika snabbt som hjärnan. Du kanske kommer känna symptom ikväll? Eller imorgon. När man är hemma så är det ju lättare att känna efter och hjärnan börjar tänka hemskt direkt. Det kommer säkert gå jättebra på VUL. :)


    Tack och detsamma till dig! Hur långt gången är du?

    Ja jag hoppas att jag bara börjat överanalysera för mycket. Känns jobbigt att gå och vara orolig i 2 veckor innan man får svar....
  • FloraLinnéa

    Hej allihopa!

    Har skrivit lite i aprilgruppen men passar kanske bättre här egentligen då jag enligt egna beräkningar har bf någon gång mellan 27/4-1/5.

    Är 34 min sambo är 31, första barnet och allt är super spännande :) Mår oförskämt bra! Bättre än innan jag blev gravid. Hoppas det håller i sig! 

  • alva91
    Anga skrev 2018-08-29 16:29:38 följande:
    Grattis!!

    Vad roligt sätt att berätta! Jag hade planerat att ge min man ett presentkort på footlocker eller annan skoaffär (för han älskar sneakers) och skriva inuti kortet -hej pappa, jag kommer i vår och behöver sneakers! eller nånting i den stilen. MEN haha, så blev det inte för dagen jag gjorde gravtestet (gjorde ett tidigt gravtest) så var han hemma och jag var säker på att det skulle vara negativt (för det var första försöket) så jag tog det bara för att. Kissade, hoppade in i duschen snabbt och när jag kom ut var det tvär positivt och jag blev så chockad så jag ropade in mannen och bara stirrade på honom haha. Han vart jätteglad och jag med, vi skakade båda två för det var så overkligt. Men ja, så andra barnet kanske blir en mer strukturerad överraskning haha!

    Släkten däremot kommer vi bara berätta rakt ut till samt till hans familj (dom är inte för överraskningar). Men till mina föräldrar kommer jag nog köpa något som det står mormor / morfar på. Tröja, tekopp eller nånting annat så får dem öppna presenterna. :) 

    Hur ska ni berätta för släkt?
    haha ja han blev väldigt chockad :) han fattade ingenting när det inte var en leksak i... ovärderligt att se hans min. 

    det här var också första försöket ^^ min man kallar mig frögurka :D

    vad roligt för er att det gick snabbt :) det är en overklig känsla speciellt första.

    jag tror vi ska smyga in en bulle i sambons föräldrars ugn och så får äldsta dottern säga, - men ni har ju en bulle i ugnen precis som mamma. :)

    det är väldigt roligt att se reaktioner när man berättar. just det här när dom börjar förstå. ^^
Svar på tråden BF maj 2019