• Jennymaria84

    IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

    Hej!

    Jag ska påbörja IVF i höst! Har gjort utredning och ska ha startsamtal i höst!

    Vore kul att följa några fler! ??

  • Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-02 21:28:38 följande:
    Hej, jag tänker såklart hela tiden på om man har lyckats. Imorse gjorde jag crossiant i ugnen och den blev ovanligt stor bred tjock- då direkt tänkte jag att det är ett tecken:). När jag var gravid med min dotter 1996 kände jag plötsligt en kväll att jag var gravid och testade positivt dagen efter. Med min son 1998 kände jag ingenting. Svårt att känna så här tidigt om man är gravid. De flesta får symtom senare. Har testdag om nio dagar 11/10 så bara att härda ut. Jobbar och hinner inte tänka så mycket på dagarna. På kvällen ligger man och tänker. I helgen ska jag träffa vänner och hålla mig upptagen. Min granne är gravid i vecka 20 med tvillingpojkar så det är såklart att man tänker om vi också kommer få barn.
    Hehe, känner igen det där. Jag hade en spillkråka utanför huset imorse och enligt folksägen skall dessa stå för fruktsamhet så man hoppas ju l ;)

    Jag tror det är ganska bra att hålla igång och inte fundera så mycket. Förhoppningsvis gör man sig så slut på kvällen att man ändå inte orkar tänka när det är dags att sova.
  • Mangoodream
    celiasilver skrev 2018-10-04 19:34:57 följande:

    Hehe, känner igen det där. Jag hade en spillkråka utanför huset imorse och enligt folksägen skall dessa stå för fruktsamhet så man hoppas ju l ;)

    Jag tror det är ganska bra att hålla igång och inte fundera så mycket. Förhoppningsvis gör man sig så slut på kvällen att man ändå inte orkar tänka när det är dags att sova.


    Hej hur går det för dig. Jag är hemma idag från jobbet och är förkyld. Bihålorna spränger och halsen är tjock. Jag har testdag på torsdag men känns jobbigt när man inte vet. Känns som man inte kan leva normalt. Testar på sitt psyke. Kram på dig
  • Kawi
    LimeLime skrev 2018-10-04 12:25:30 följande:
    Tack då vet jag :) Åh vad spännande, hur känns det att vara ruvare?
    Ja det känns inget särskilt faktiskt, dvs ingen skillnad motför innan instättningen Glad det är mest biverkningar av Lutinus som jag känner. Försöker att inte tänka på det så mycket.. Vet du hur det har gått för dina ägg..?
  • Kawi

    Jag tycker inte att det svider, dock har det blivit svårare och svårare för varje dag att få in den..? Antar att jag är mer och mer svullen. Sista på kvällen känns det helt stopp och omöjligt att få ens ett par centimeter? Men svider inte. 
    Så bra att du hittat bra trosskydd Tungan ute jag har apotekets egna märke typ, och de är inte alls särskilt bra. Har du tips på märke? Skrattande


    Ja, jag tycker inte att det är rätt kanske, att vara så himla positiv hela tiden, och få det att låta som att de aldrig sett så bra resultat tidigare, typ. Då blir man ännu mer besviken - bättre att hålla sig lite neutrala.


     


    Jag har inte bestämt mig än om jag ska hålla u till testdagen..? Kommer nog bli väldigt sugen att tjuvtesta några dagar innan.. Hur tänker du?


     


    celiasilver skrev 2018-10-04 19:31:32 följande:
    Skönt att det börjar ordna till sig. Man räknar verkligen dagarna tills det är över. Känner du av att det svider en stund efter införandet? jag tycker det blir värre och värre för varje dag. Långt ifrån behagligt.

    Enda ljuspunkten hittills är att jag hittat det ultimata trosskyddet. Lagom tjockt och uppenbarligen doppat i någon citrondoft, min väska luktar som en halv fruktaffär Skrattande 

    Antar att de försöker ge hopp och hålla oss på bra humör för att undvika onödig stress som också är en påfrestning för kroppen. Men det gör ju att ett tråkigt besked blir så mycket tyngre. 

    Ja det är svårt, kanske är dumt för blir det positivt har man ju oroat och muttrat i onödan å andra sidan tror jag att jag blir vansinnigt mycket mer ledsen om jag hoppas för mycket. suck inget av alternativen känns ultimat :/

    Tänker du hålla ut till testdagen eller har du funderat på att göra ett tidigare test? 

      
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-05 10:48:26 följande:
    Hej hur går det för dig. Jag är hemma idag från jobbet och är förkyld. Bihålorna spränger och halsen är tjock. Jag har testdag på torsdag men känns jobbigt när man inte vet. Känns som man inte kan leva normalt. Testar på sitt psyke. Kram på dig
    Det går bra, allt känns fortfarande lite halvt overkligt. Jag är trött på progestron tabletterna som det tycks som om jag får mer biverkningar av helt plötsligt än från början. Imorse mådde jag sjukt illa och har huvudvärk från och till. ;/

    Bara 6 dagar kvar med dom just nu så bara att bita ihop. 

    Usch vad jobbigt att vara så förkyld :/ Krya på dig nu och vila, försök att inte tänka allt för mycket

    kram
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-05 11:32:27 följande:

    Jag tycker inte att det svider, dock har det blivit svårare och svårare för varje dag att få in den..? Antar att jag är mer och mer svullen. Sista på kvällen känns det helt stopp och omöjligt att få ens ett par centimeter? Men svider inte. 
    Så bra att du hittat bra trosskydd Tungan ute jag har apotekets egna märke typ, och de är inte alls särskilt bra. Har du tips på märke? Skrattande


    Ja, jag tycker inte att det är rätt kanske, att vara så himla positiv hela tiden, och få det att låta som att de aldrig sett så bra resultat tidigare, typ. Då blir man ännu mer besviken - bättre att hålla sig lite neutrala.


     


    Jag har inte bestämt mig än om jag ska hålla u till testdagen..? Kommer nog bli väldigt sugen att tjuvtesta några dagar innan.. Hur tänker du?


     


    Ja det är bra meckigt trots den där införarhylsan. jag hittade faktiskt ett tips och tar en liten droppe vatten på tabletten innan så blir den lite mer "slirig".  Vad jag förstår är det inte ovanligt att det kan svida om man har lite känsliga slemhinnor (fass is my friend), så antar att det bara är att bita ihop.

    Jag började använda always dailies, large. det står extra protect och 100% odour protection på (anar att det är därför det luktar citron Drömmer)  Det var faktiskt min man som fixade dom med motiveringen, "det var 100 pack och det första jag såg" *s* ibland blir det väldigt bra när de bara gör. 

    Jo precis, det håller jag faktiskt med dig om. Även om det är bra att man som patient är hoppfull och positiv kanske man inte ska driva det så att man nästan blir helt förtvivlad när det inte blir som man hoppas? Det kan ju vara en god punkt att påpeka som förbättring hos dem? 

    Jag kommer aldrig hålla mig :P jag är hopplös. Jag vet ju att beräknad mens är 14 dagar efter ÄL vilket borde betyda att det går att testa den 9. testdagen blir egentligen BIM +4. Dock kan ju lutinus skjuta upp mensen en del så det kanske blir någon förändring men ett positivt resultat bör man ju kunna se innan. (Helt mina egna filosofier)

    Sen vet man ju aldrig om det blir kemiskt falskt positivt, men det kan det ju lika gärna bli efter testdagen så jag lär nog vara i farten med en sticka den 9-10. Sen får man ju iaf testa testdagen för att kunna rapportera till kliniken. 

    innan bim kommer jag dock inte kolla, blir alltför jobbigt om man ska hålla på och gissa på halvt osynliga sträck eller fundera över ett negativt el positivt resultat.

    vad tror du? låter min lilla filosofiteori rimlig?
     
  • Carinrebecca
    Jooosen skrev 2018-10-04 18:28:57 följande:

    Haha bra! Hur ligger du till nu? Ska på första vul imorn o se hur allt går. Min slemhinna har ju alltid varit så tunn. Hoppas sprutorna biter på den :/


    Hoppas du fick bra besked idag på VUL! Hur ser planen ut framåt? Jag är just nu ruvare, vi fick ett 3-dagars embryo insatt förra fredagen. Vi fick ut 5 ägg, varav 4 befruktades. Men jag har fortfarande inte fått veta om vi fick något till frysen. Har en vecka kvar till testdag, jag känner mig förvånansvärt lugn. Men så klart är det en jobbig väntan.
  • Carinrebecca
    celiasilver skrev 2018-10-04 19:31:32 följande:

    Skönt att det börjar ordna till sig. Man räknar verkligen dagarna tills det är över. Känner du av att det svider en stund efter införandet? jag tycker det blir värre och värre för varje dag. Långt ifrån behagligt.

    Enda ljuspunkten hittills är att jag hittat det ultimata trosskyddet. Lagom tjockt och uppenbarligen doppat i någon citrondoft, min väska luktar som en halv fruktaffär  

    Antar att de försöker ge hopp och hålla oss på bra humör för att undvika onödig stress som också är en påfrestning för kroppen. Men det gör ju att ett tråkigt besked blir så mycket tyngre. 

    Ja det är svårt, kanske är dumt för blir det positivt har man ju oroat och muttrat i onödan å andra sidan tror jag att jag blir vansinnigt mycket mer ledsen om jag hoppas för mycket. suck inget av alternativen känns ultimat :/

    Tänker du hålla ut till testdagen eller har du funderat på att göra ett tidigare test? 

     


    Måste bara hoppa in här och säga att jag håller med dig om svidandet med lutinus. "Skönt" att höra att det inte bara är så för mig. Fast för mig är det inte alltid efter införandet utan mer med det som händer efter, att det kan svida när det rinner ut. Börjar bli riktigt less på trosskydd och lutinus nu.
  • Kawi
    celiasilver skrev 2018-10-05 12:51:27 följande:

    Ja det är bra meckigt trots den där införarhylsan. jag hittade faktiskt ett tips och tar en liten droppe vatten på tabletten innan så blir den lite mer "slirig".  Vad jag förstår är det inte ovanligt att det kan svida om man har lite känsliga slemhinnor (fass is my friend), så antar att det bara är att bita ihop.

    Jag började använda always dailies, large. det står extra protect och 100% odour protection på (anar att det är därför det luktar citron )  Det var faktiskt min man som fixade dom med motiveringen, "det var 100 pack och det första jag såg" *s* ibland blir det väldigt bra när de bara gör. 

    Jo precis, det håller jag faktiskt med dig om. Även om det är bra att man som patient är hoppfull och positiv kanske man inte ska driva det så att man nästan blir helt förtvivlad när det inte blir som man hoppas? Det kan ju vara en god punkt att påpeka som förbättring hos dem? 

    Jag kommer aldrig hålla mig :P jag är hopplös. Jag vet ju att beräknad mens är 14 dagar efter ÄL vilket borde betyda att det går att testa den 9. testdagen blir egentligen BIM +4. Dock kan ju lutinus skjuta upp mensen en del så det kanske blir någon förändring men ett positivt resultat bör man ju kunna se innan. (Helt mina egna filosofier)

    Sen vet man ju aldrig om det blir kemiskt falskt positivt, men det kan det ju lika gärna bli efter testdagen så jag lär nog vara i farten med en sticka den 9-10. Sen får man ju iaf testa testdagen för att kunna rapportera till kliniken. 

    innan bim kommer jag dock inte kolla, blir alltför jobbigt om man ska hålla på och gissa på halvt osynliga sträck eller fundera över ett negativt el positivt resultat.

    vad tror du? låter min lilla filosofiteori rimlig?

     


    Hehe blev lite inspirerad och köpte något väldoftande idag, jag med :) ja ibland lyckas dom, karlarna!

    Jag ska faktiskt framföra det som ett förbättringsförslag, till kliniken. Tycker inte de behöver vara så överdrivet entusiastiska så man känner sig som det mest lyckade fall dom har haft, typ.

    Åh nu blev jag också sugen på att testa tidigare, och det stämmer ju att på måndag är det 14 dagar sedan ÄL, borde ju faktiskt kunna testa då.. Tycker din teori låter väldigt vettig, tror jag kommer testa då jag med :o
  • Jooosen
    Carinrebecca skrev 2018-10-05 15:28:10 följande:

    Hoppas du fick bra besked idag på VUL! Hur ser planen ut framåt? Jag är just nu ruvare, vi fick ett 3-dagars embryo insatt förra fredagen. Vi fick ut 5 ägg, varav 4 befruktades. Men jag har fortfarande inte fått veta om vi fick något till frysen. Har en vecka kvar till testdag, jag känner mig förvånansvärt lugn. Men så klart är det en jobbig väntan.


    Okej spännande!! Körde du gonal f innan? Allt såg jättefint ut! Många ägg redan o slemhinnan var 9mm :). Ska tillbaka imorn redan för att bestämma äp dagen. Stort lycka till som givare nu. Håller alla tummar jag bara kan!!
    Oförklarligt barnlös. Började med första ivf-försöket 29/9
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF