• Anonym (Hur göra?)

    Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

    Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

    Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

    I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

    Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

    Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

    Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.


    Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

    När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.


    Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

    För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.


    Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.


    Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.


    Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.


    En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

    Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

    Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

    Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

    Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.


    Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

    Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

  • Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:30:56 följande:

    Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.


    Du måste pröva att vara realistiskt och sluta drömma.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:00:44 följande:

    Jag har inte latat mig ett dugg. När jag är vaken sitter jag inte still mer än på kvällen ett par timmar. Lat i min mening är någon som ligger på sofflocket dagen igenom och kolla Netflix, är fet och inte motionerar, äter skräpmat, inte städar sitt hem, inte betalar sina räkningar, inte tränar osv. Jag är precis motsatsen till detta. Samt att jag även försöker ta tag i mitt liv och vill ha en förändring. Detta kallar inte jag lathet. Dock är det svårt att komma någon vart i min situation eftersom jag har varit utan jobb/studier i så många år.


    De flesta har nog en mindre snäv definition av lättja än du. Du uppfattas som lat för att du inte flirt något särskilt vettigt under din tid som vuxen. Att ägna sig åt sina hobbys istället för att göra sådant som att jobba eller studera i så lång tid uppfattas nog av många som lättja.
  • Bunny on speed

    Jag pluggade 4,5 år på högskola. Blev klar 2012. Mitt jobb första året gav drygt 22 000 före skatt.

    Det gav 16-17 Efter skatt vill jag minnas. Du, du vill dock ha minst 26 500 före skatt. Utan utbildning eller erfarenhet. På heltid eller deltid? Den lönen hade jag, fortfarande med högskoleutbildning, efter 3-4 års erfarenhet.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Hur göra?)
    Bunny on speed skrev 2018-11-19 21:36:20 följande:

    Jag pluggade 4,5 år på högskola. Blev klar 2012. Mitt jobb första året gav drygt 22 000 före skatt.

    Det gav 16-17 Efter skatt vill jag minnas. Du, du vill dock ha minst 26 500 före skatt. Utan utbildning eller erfarenhet. På heltid eller deltid? Den lönen hade jag, fortfarande med högskoleutbildning, efter 3-4 års erfarenhet.


    Nej jag begär inte 20.000 efter skatt på mitt första arbete. Men jag tänker mig att man kanske kan arbeta sig upp samt utbilda sig så att man sedan kan ha den summan i län i  framtiden. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:28:23 följande:

    Känner du mig? Nää och då kan du ju omöjligt veta vad jag klara av eller ej. Det ända som jag har påtalat i denna tråd är att jag inte orkar med 12 timmar på denna arbetsplatsen jag är på idag samt att jag troligtvis inte kommer att orka mer 100% på någon arbetsplats. men för den delen så är det inte sagt att jag inte kommer klara fler arbetstimmar på en annan arbetsplats.

    Folk som påstår vad jag klara av och inte när de inte ens har träffat mig 5 minuter ska inte uttala sig.


    Men jag har läst dina typ 6 trådar och det är utifrån vad du säger som jag bildar min uppfattning om dig. Och den uppfattningen jag har är nog snarlik den väldigt många som deltagit i dessa trådar har.

    Varför startar du alla dessa trådar om du ändå bara ska komma med "du har aldrig träffat mig så du ska inte säga nåt" varje gång någon säger något du inte gillar?

    Jag säger inte detta för att vara taskig, men tycker det är tråkigt att du har så orealistiska förväntningar på livet. De flesta av oss kommer ju ner på jorden lite i tonåren, men du verkar ju inte alls kunna anpassa dina drömmar och mål efter dina förutsättningar
  • Bunny on speed

    Om du fortfarande är intresserad av engelska:

    nafs.gu.se/prov_engelska/exempel_provuppgifter/engelska_ak9_exempeluppg

    Gör dessa (läsning och ordkunskap): odd news, small talk, welcome to Wales, young and free.

    Hörförståelse: alla tre

    Gör dem ordentligt- skriftligt- och kolla sedan hur många procent du fick. Kolla läsa för sig och lyssna för sig.

    E är 35%, men det är låga kunskaper och det blir tufft klara engelska 5 då. Du ligger förhoppningsvis minst på 50%.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Annita
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:28:23 följande:

    Känner du mig? Nää och då kan du ju omöjligt veta vad jag klara av eller ej. Det ända som jag har påtalat i denna tråd är att jag inte orkar med 12 timmar på denna arbetsplatsen jag är på idag samt att jag troligtvis inte kommer att orka mer 100% på någon arbetsplats. men för den delen så är det inte sagt att jag inte kommer klara fler arbetstimmar på en annan arbetsplats.

    Folk som påstår vad jag klara av och inte när de inte ens har träffat mig 5 minuter ska inte uttala sig.


    För att vara lite konstruktiv istället för att fantisera om framtida löner: du har sagt flera gånger i tråden att du tror att du skulle göra ett bättre jobb på en annan arbetsplats, och att du blir stressad av att bli övervakad hela tiden mm. 

    Har ni pratat om att du skulle kunna byta ställe att praktisera/träna/jobba på? Jag tror det vore bra för dig att prova lite olika arbetsuppgifter och sammanhang. Du tror själv att du fungerar bättre på vissa arbeten och med vissa förutsättningar (tex ansvar, positiv stress osv), men du vet ju egentligen inte.

    Du har rätt i att ingen här vet vad du klarar, men jag är inte säker på att du vet själv - även om du har idéer och förhoppningar om vad som funkar eller inte funkar. 

    Jag tycker som sagt att du ska lyssna på vad FK säger, men för att det ska bli bra är det ju viktigt att du trivs på din rehabilitering, och du antyder gång på gång att du inte gör det. Har kommunen fler ställen med daglig verksamhet som du kan byta till...? Eller finns det en plan där AF kopplas på och försöker hitta en annan arbetsplats för en mer strukturerad arbetsträning...?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 21:32:52 följande:
    De flesta här inne har läst dina andra trådar och fått en bra bild av dig.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:30:56 följande:

    Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.


    Idag klarar du inte ens att jobba 12h så hur ska du kunna plugga in gymnasiet på kort tid? Du tänker dessutom inte plugga heltid utan möjligen 75% om du klarar det. Du måste iallafall räkna med 6-7 år.
    Jag har aldrig sagt vilken takt jag kommer att orka studera. Jag har bara sagt att jag vill börja i låg takt för att se hur det är att studera så att jag får en uppfattning om det. För om jag skulle börja studera i hög takt på en gång så är jag rädd för att det skulle gå sämre. Men jag har förhoppningar om att kunna kanske om ett år eller så studera i en högre takt, kanske typ 50-75% eller så. Sen studerar man på sommaren så bör man få ner åren det tar att läsa in gymnasiet. kanske upptäcker jag att det går fortare att studera än vad jag tror och så kanske jag kan läsa in en kurs snabb, vissa kurser kanske jag har lättare för att lära mig än andra och då bör dem gå fortare än de andra.
  • Anonym (X)

    TS?


    Anonym (X) skrev 2018-11-19 19:17:14 följande:

    Har du pratat med studievägledaren om hur många poäng och vilka ämnen du behöver för examen?

    Jag tänker att du inte klarade gymnasiet förut, och du är nu mer utanför samhället och att göra något. Det hade tagit dig 3 år då, vad tänker du är rimligt nu?


  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:46:12 följande:

    Jag har aldrig sagt vilken takt jag kommer att orka studera. Jag har bara sagt att jag vill börja i låg takt för att se hur det är att studera så att jag får en uppfattning om det. För om jag skulle börja studera i hög takt på en gång så är jag rädd för att det skulle gå sämre. Men jag har förhoppningar om att kunna kanske om ett år eller så studera i en högre takt, kanske typ 50-75% eller så. Sen studerar man på sommaren så bör man få ner åren det tar att läsa in gymnasiet. kanske upptäcker jag att det går fortare att studera än vad jag tror och så kanske jag kan läsa in en kurs snabb, vissa kurser kanske jag har lättare för att lära mig än andra och då bör dem gå fortare än de andra.


    Så du tror att du kommer kunna läsa hemma och tenta av kurserna? Utan lärarledd undervisning?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?