• Anonym (fundersam)

    Osäker på förhållandet

    Hej,

    Jag är 32 och min tjej (sambo) 30. Vi har bott i lite över 1,5 år.
    Hon är bipolär typ 2 vilket jag visste innan, men märkt senaste tiden att det kan vara lite jobbigt ibland, men har väl på nåt sätt vant mig. Hon är väldigt svartsjuk samt på nåt sätt kontrollerande, dvs vill ha koll på vilka jag jobbar med (om det är tjejer), vart jag är osv. Jag är väldigt lugn och pålitlig och kommer alltid hem efter jobbet om jag inte gör något på kvällen, vilket jag säger till innan. Hon gillar inte när jag planerar nåt spontant efter jobbet, då hon hatar att vara själv hemma, och hon hinner inte alltid att planera in nåt då om jag gör nåt spontant, vilket krockade mycket förut i början, men jag har blivit bättre på att säga till innan.
    Jag tror ovanstående handlar mycket om svartsjuka, och jag har tagit upp det ofta att det inte finns nåt att varar orolig över. Jag har aldrig varit otrogen och inte heller hennes ex. Jag har läst nånstans att bipolära kan ha mycket ångest i sig och det triggar väl igång allt om jag gör spontana saker eller är med annat folk när inte hon är med. Jag har tagit med henne på mina saker ibland, men då ingen av mina kompisar tar med sig sina tjejer så vill jag såklart vara själv med dom. Det är mina kompisar och inte gemensamma och det är nyttigt att vara ifrån varandra ibland, eller hur?

    Hon tar mycket mediciner men hon jobbar iaf 100 % för närvarande. Det är mediciner för bipolariteten, sömnmedicin, sköldkörtel, magmedicin etc och nu det senaste mot mensen. Det är hela tiden nåt nytt och hon går till läkare ofta och psykiatriker. Utan att överdriva kommer jag knappt ihåg en dag utan att det var nåt som hade dykt upp. Allt detta i samband med att hon pratar mycket vad som hänt på hennes jobb för hon tar in så mycket intryck, och då pratar hon så detaljerat och önödigt så man somnar. Och sen har vi svartsjukan på detta. Allt ovan är så avtändande. Jag är inte lycklig, och jag undrar om det ska vara såhär? Hon är omtänksam och vill väl, men allt det här är så jäkla mycket bara. Hon kan snäsa om jag inte kommer ihåg nåt hon sagt, och då har jag sagt att hon pratar hela tiden så det är omöjligt att komma ihåg, medan hon glömmer ibland de få saker jag säger, med hänvisning att det inte är viktiga saker, vilket de mycket väl kan vara, men ändå, det är principen. Hon är också jättekänslig med sömn, så om hon blir väckt kan hon i princip inte somna om, det har jag sagt att det kan vara största utmaningen om vi skaffar barn, men jag är inte så på att skaffa det som det ser ut nu. Det känns som jag skulle få dra det största lasset, jag menar vissa dagar går hon inte jobbet för att hon har ont i magen eller sovit dåligt och behöver sova ut. Tänk om vi har barn också och jag jobbar, man kan inte fortsätta så. Och när hon är hemma så tar hon knappt tag i vardagssakerna utan sover till kanske 14, sen chillar och sen har det blivit kväll och då har jag kommit hem. Avtändande.

    Hon pratar också väldigt negativt om det mesta (jobb,kollegor,familj,grannar,händelser) så det gör ju inte saken bättre. Det är ofta att "varför ska jag gå på den där julfesten på jobbet, är ändå tråkigt" eller "alla är idioter". Är inte så kul då att snacka som ni förstår.

    Men iaf, hon vill nog väl och är omtänksam mot mig, men vet inte om det räcker. jag vet inte om jag kan gifta mig och skaffa barn med en sån person, men det är också taskigt att göra slut får att "du tar mycket mediciner och är allmänt ett problem". Än så länge har det inte gått ut över mitt liv förutom svartsjukan men det har jag sagt till på skarpen att det är bara att släppa det. Med mitt liv menar jag karriären och privata, men det är bara en tidsfråga känns det som. Förra veckan var hon hemma från jobbet och hade ont i magen igen och kände sig ensam och ville att jag skulle jobba hemma istället för hon var också svartsjuk då. Men då sa jag att det går för långt om du vill att jag ska strunta i jobbet och sitta hemma med dig. Hon verkade lyssna på det.

    Jag tänker iaf att om det går ut för mycket över mitt liv så får jag göra slut. Jag gör inte slut bara för att nån tar medicin om ni undrar, utan det är själva sammanhanget och hur man beter sig som jag börjar ifrågasätta. Jag orkar inte med krävande personer, jag är själv väldigt lugn och sansad, medan hon kommer upp i varv hela tiden och pratar skit. 

    Hur resonerar ni? Synpunkter? Vet att det blev mycket men tror det behövdes för att få perspektiv på vardagen.

  • Svar på tråden Osäker på förhållandet
  • Mongoliet

    Tycker inte att sjukdomen har någon betydelse. Man väger ju alltid pros vs cons och ser om det är värt det. Tycker att du ska tänka så.

  • Tecum

    Då du har såna tankar och tvivel och hon uppför sig som hon gör så hade jag gjort slut. Hon har en massa krav på dig men är inte beredd att göra något för dig eller för relationen. Och skaffa absolut inte barn med henne. 

  • Anonym (...)

    Men snälla du. Du är inte kär i henne och av din beskrivning förstår jag varför. Hon ger ingen positiv energi till ditt liv. Föreställ dig att leva med en tjej som har de egenskaper du gillar, livet skulle bli mycket roligare. Jag lever med en man som jag inte alls delar humor med och han pratar också extremt detaljerat. Är ofta sjukt uttråkad, men med två barn bryter man inte upp. Lämna medan du kan och ge er båda chans att skapa ett bättre liv. Hon låter faktiskt både jobbig och tråkig att leva med.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (...) skrev 2018-12-11 17:39:16 följande:

    Men snälla du. Du är inte kär i henne och av din beskrivning förstår jag varför. Hon ger ingen positiv energi till ditt liv. Föreställ dig att leva med en tjej som har de egenskaper du gillar, livet skulle bli mycket roligare. Jag lever med en man som jag inte alls delar humor med och han pratar också extremt detaljerat. Är ofta sjukt uttråkad, men med två barn bryter man inte upp. Lämna medan du kan och ge er båda chans att skapa ett bättre liv. Hon låter faktiskt både jobbig och tråkig att leva med.


    Jo jag har tänkt på det. Jag är rolig som person men känns inte som det längre. Vet inte vart det har tagit vägen.
  • Anonym (fundersam)
    Tecum skrev 2018-12-11 17:06:16 följande:

    Då du har såna tankar och tvivel och hon uppför sig som hon gör så hade jag gjort slut. Hon har en massa krav på dig men är inte beredd att göra något för dig eller för relationen. Och skaffa absolut inte barn med henne. 


    Har du själv erfarenhet kring detta? Hon är ju omtänksam och tänker på maten och ställer in disken iaf
  • Tecum

    Nej, ingen egen erfarenhet. Men mtp den ålder ni är i (inga ungdomar) och som du beskriver henne har jag svårt att tro att hon kommer att ändra beteende. Fast det är ditt val att gilla läget eller ej.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (K) skrev 2018-12-11 16:40:55 följande:

    Oj du verkar inte gilla henne alls.


    Nja. Hon har en del bra sidor med men det är detta som jag tänkt mycket på och stört mig på.
  • Anonym (fundersam)

    Nu är det iaf slut sen igår. Så sjukt jobbigt nu bara då man bor under samma tak.

    Men men. Får vara stark och inte ta tillbaka henne med risk att det blir som förr med inga förändringar alls.

  • Anonym (A)
    Godisbuske skrev 2018-12-11 18:45:10 följande:
    Vänd om och spring så fort du kan. Livet kommer sakta rinna ur dig. Tro mig.
    Säger detsamma
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (A) skrev 2019-01-02 20:35:49 följande:

    Säger detsamma


    Jo så är det nog... bara så segt nu, spec när man är under samma tak efter jobbet.
  • Anonym (lgh)
    Anonym (fundersam) skrev 2018-12-11 18:28:50 följande:
    Har du själv erfarenhet kring detta? Hon är ju omtänksam och tänker på maten och ställer in disken iaf
    Om du tycker att det räcker för att kalla det kärlek, så stanna. Om inte, gör slut. 
  • Anonym (lgh)
    Anonym (lgh) skrev 2019-01-03 22:22:53 följande:
    Om du tycker att det räcker för att kalla det kärlek, så stanna. Om inte, gör slut. 
    Såg nu att det var slut. Bra, du kommer må bättre när den här fasen är över 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (lgh) skrev 2019-01-03 22:23:44 följande:

    Såg nu att det var slut. Bra, du kommer må bättre när den här fasen är över 


    Tack för ditt stöd. Det tror jag med. Försöker tänka så lite som möjligt på det. Tur man har jobb och andra man kan hänga med. Vi pratar typ ingenting här hemma, går förbi varandra. Hoppas hon tänker på att flytta inom kort, ingen kan ju gilla det här... annars får jag ta upp det om kanske en vecka när saker har smälts lite.
Svar på tråden Osäker på förhållandet