• Anonym (Ångest!)

    Julmiddag imorgon med jobbet, ångest!

    Jag lider av svår social fobi och imorgon är det julmiddag med jobbet vilket innebär att jag måste vara rolig och social. Fast det kommer jag inte kunna vara, istället kommer ingen att välja att sätta sig bredvid mig, och jag kommer inte att våga säga ett ord på hela middagen. Sen kommer jag att gå hem och gråta. VILL INTE!!!

  • Svar på tråden Julmiddag imorgon med jobbet, ångest!
  • Glinda från Oz

    Varför går du då? Jag har mycket svårt att tro att det är obligatoriskt.

  • Anonym (Ångest!)
    Glinda från Oz skrev 2018-12-11 16:39:00 följande:

    Varför går du då? Jag har mycket svårt att tro att det är obligatoriskt.


    Jag tänker att jag måste. Vad ska jobbet tro om jag aldrig är med på saker som dem hittar på, då får jag ju sparken...
  • Anonym (Sätt upp ett mål)

    Så tragiskt att läsa! Jag var själv där för ett antal år sedan men mår idag utmärkt.
    Det har varit en jobbig resa, men jag vill ge dig hopp om att det går bli fri från detta. Mitt råd är att du försöker gå en  kort stund på julmiddagen. Sätt upp ett rimligt mål för dig? Till exempel att du ska vara kvar tills middagen (maten är uppäten). Sedan kan du säga att du måste tyvärr åka. Då har du ändå vunnit genom att delta! Du kommer klara det!!!

  • Anonym (Ångest!)
    Anonym (Sätt upp ett mål) skrev 2018-12-11 16:43:10 följande:

    Så tragiskt att läsa! Jag var själv där för ett antal år sedan men mår idag utmärkt.

    Det har varit en jobbig resa, men jag vill ge dig hopp om att det går bli fri från detta. Mitt råd är att du försöker gå en  kort stund på julmiddagen. Sätt upp ett rimligt mål för dig? Till exempel att du ska vara kvar tills middagen (maten är uppäten). Sedan kan du säga att du måste tyvärr åka. Då har du ändå vunnit genom att delta! Du kommer klara det!!!


    Ja det är jättejobbigt och jag mår väldigt dåligt över det här! Jag kommer bli så ledsen när ingen kommer välja att sätta sig bredvid mig..bordet kommer fyllas på och sen kommer det vara en tom plats bredvid mig och den som kommer sist får tyvärr sätta sig bredvid mig. Sen kommer jag att åka hem och gråta mig till sömns och tänka art folk hatar mig.
  • Monchichier
    Anonym (Ångest!) skrev 2018-12-11 16:42:40 följande:
    Jag tänker att jag måste. Vad ska jobbet tro om jag aldrig är med på saker som dem hittar på, då får jag ju sparken...
    Du kommer INTE få sparken för att du inte är med på frivilliga saker. Strunta i att gå bara. Man får faktiskt göra det.
  • taquine

    Men herregud... gå inte . Jobbfester/julbord ska ju vara kul och får du ångest så stanna hemma. Eller häll i dig en stor whiskey så tänker du att skit samma;)


    Goodness me
  • Fiona M

    Var det du som hade en tråd tidigare också?


    Andas, ingen kommer reagera negativt på att du inte går (mer än de kanske tyckt det vore trevligt om du kom) och du kan inte få sparken.

  • Aniiee
    Anonym (Sätt upp ett mål) skrev 2018-12-11 16:43:10 följande:

    Så tragiskt att läsa! Jag var själv där för ett antal år sedan men mår idag utmärkt.
    Det har varit en jobbig resa, men jag vill ge dig hopp om att det går bli fri från detta. Mitt råd är att du försöker gå en  kort stund på julmiddagen. Sätt upp ett rimligt mål för dig? Till exempel att du ska vara kvar tills middagen (maten är uppäten). Sedan kan du säga att du måste tyvärr åka. Då har du ändå vunnit genom att delta! Du kommer klara det!!!


    Har man riktigt jobbig social fobi är första målet inte att ta sig igenom en middag, det är att överhuvudtaget kunna gå fram till dörren. Inte ens gå igenom den, alltså, utan bara fram till.

    Vet inte var TS är mellan dessa punkter, men förmodligen någonstans.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sanipani

    Jag har själv känt lika, jag gick på julfesten som var första året jag började på mitt jobb, hade extrem ångest, trots att det gick okej har jag sedan dess valt att inte vara med på senare julfester eller andra aktiviteter. Du kommer absolut inte få sparken för att du inte är med, och om du verkligen inte vill gå tycker jag inte att du ska göra det.

    Om du ändå väljer att gå så är mitt tips att försök att vara dig själv bara, den enda som har krav på att du ska vara social och rolig är du själv. När det är dags att sätta sig till bords så sätt dig bredvid andra så slipper du den där delen med att sitta själv. Det kanske finns några som du tycker är okej (eller mer) på din arbetsplats? Sätt dig vid dem, och även om du inte lägger dig i i samtalen så är det nog uppskattat om du bara sitter med om visar att du lyssnar på samtalen, kanske nickar eller något åt något som någon säger bara för att visa att du är med.

    Men det viktigaste är att du lyssnar på dig själv och gör som du själv vill :)

  • Anonym (Ångest!)

    Till alla som säger att jag inte ska gå så är det inget alternativ, det är ett litet företag och det märks direkt om inte jag skulle vara där. Har redan tackat nej till en after work så nu måste jag gå på detta.

Svar på tråden Julmiddag imorgon med jobbet, ångest!