• Anonym (Trasig)

    Gemensam eller delad ekonomi

    Hej

    Ni som är gifta o 1 Eller flera barn tillsammans. Har ni gemensam eller delad ekonomi. Ni som har delad hur löser ni det?

  • Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi
  • Mrs Green

    Vi har gemensam ekonomi på så sätt att vi hjälps åt med alla utgifter och ser till att vi lever på samma ekonomiska nivå oavsett inkomst.

    Däremot har vi inte allt på samma konto utan har både ett gemensamt konto för gemensamma utgifter och ett gemensamt sparkonto för sånt vi planerar att göra/köpa tillsammans, men dessutom varsitt eget lönekonto och varsitt sparkonto att använda till egna intressen. 

  • Jemp

    Inte gift men har barn ihop. Gemensam ekonomi med lika mycket egna "fickpengar".

  • Anonym (Familjelivsanalytikern)

    Familjelivs regel är enkel:

    Om mannen tjänar mer ska man ha gemensam ekonomi, om kvinnan tjänar mer delad.

  • Anonym (P)
    Anonym (Familjelivsanalytikern) skrev 2018-12-15 17:46:44 följande:

    Familjelivs regel är enkel:

    Om mannen tjänar mer ska man ha gemensam ekonomi, om kvinnan tjänar mer delad.


    Haha sant. Kvinnorna på FL regel no 1!
  • gbgumman

    Alltid haft delad. När vi träffades tjäna jag mer och nu tjänar han mer. Skulle aldrig bo ihop med någon som inte går med på gemensam ekonomi.

  • gbgumman

    Hur vi löser det:
    Lönerna in
    Räkningar betalas
    Det som blir över sparas
    Vi handlar allt på vårt gemensamma kreditkort.

  • Anonym (Cissi)

    Vi är visserligen sambos och inte gifta. Har ett gemensamt barn och hus.

    Vi tjänar hyfsat lika. Vi delar på alla gemensamma kostnader för hus, barn och mat etc. Resten behåller var och en och betalar sina övriga räkningar för. Sambon har en dyr hobby så därför passar det bra att ha det uppdelat. Under föräldraledigheten delade vi på både inkomsterna och utgifter och tog hälften var av det som var kvar när de gemensamma räkningarna var betalda.

    Sen har det varit jag som gått in med kontantinsats till vårt hus eftersom jag hade en bostadsrätt att sälja när vi flyttade ihop. Så hur man än gör är det svårt att få det hundra rättvist.

  • Anonym (Peter)
    Anonym (Familjelivsanalytikern) skrev 2018-12-15 17:46:44 följande:

    Familjelivs regel är enkel:

    Om mannen tjänar mer ska man ha gemensam ekonomi, om kvinnan tjänar mer delad.


    Anonym (P) skrev 2018-12-15 18:31:04 följande:

    Haha sant. Kvinnorna på FL regel no 1!


    Länka gärna till ett par trådar där detta framförs om det är så vanligt.

    (Såna här påståenden brukar aldrig följas upp...)
  • Anonym (Enskild)

    Vi är förvisso inte heller gifta, men har barn och vi hade löst det på samma vis om vi varit gifta. Vi har enskilt ekonomi där vi delar lika på räkningar och utgifter som hör till hem och barn. Vi har ett gemensamt kreditkort där vi handlar allt sådant vilket gör att vi aldrig behöver fundera på vem som lagt vad. Väldigt enkelt och praktiskt, men det kräver så klart att man inte håller stenhårt på "mitt och ditt". Både mina mensskydd och glassen som bara någon av oss är sugen på hamnar på samma kort.

  • Anonym (Man)

    Gift 2 barn. Gemensam ekonomi. Alla pengar in på ett konto, gemensamma sparkonton. Hon köper det hon vill ha och jag likaså.

    Större beslut över typ 10000kr brukar vi vara överens om.

Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi