• Gullan803

    Vi som planerar starta syskonproduktionen vår/sommar 2019

    Vi har en dotter född juni 17 och planerar att starta våran syskonproduktion i slutet av våren 2019. Tänkte att det kan vara lite kul att hitta fler som kanske tänkt starta ungefär samtidigt. Alltid härligt att ha någon att bolla sina tankar med :)

    Lite historia om oss :

    Vi är gifta och båda 26 år och har även hund. Våran dotter är extremprematur pga havandeskapsförgiftning. Så samtidigt som vi är taggade på att börja syskonproduktionen är vi också livrädda för att samma sak ska ske igen.

  • Svar på tråden Vi som planerar starta syskonproduktionen vår/sommar 2019
  • Gullan803
    Fröken W skrev 2019-01-06 13:09:54 följande:

    Det var svårt att utläsa av ditt svar att du förstår och inte dömer eftersom du skriver att du tycker att det är konstigt att utesluta månader för att undvika bf under en viss period.

    När man skriver att man tycker att något är konstigt så är det enligt mig inte förstående utan snarare tvärtom. Men förklara gärna hur du tycker att du visade förståelse och var icke dömande.


    Jag skrev att jag INTE tycker det är konstigt. Kolla gärna mitt svar igen :)
  • Fröken W
    Gullan803 skrev 2019-01-06 13:19:42 följande:

    Jag skrev att jag INTE tycker det är konstigt. Kolla gärna mitt svar igen :)


    Oh, my bad! Ber verkligen om ursäkt. Antar att jag är så van att behöva försvara vårt beslut så jag missade det lilla, men dock så viktiga, ordet inte. Tack för att du förtydligade <3
  • Gullan803
    Fröken W skrev 2019-01-06 13:25:39 följande:

    Oh, my bad! Ber verkligen om ursäkt. Antar att jag är så van att behöva försvara vårt beslut så jag missade det lilla, men dock så viktiga, ordet inte. Tack för att du förtydligade <3


    Ingen fara :) tycker det är så tråkigt att det finns så många elaka människor här på fl :(

    Våran tanke har också varit att börja i april :) men pga min mans studier kanske vi skjuter på det till maj :( svårt att bestämma oss speciellt då det kan ta tid att bli gravid sen :/ jag vet inte om jag kanske överanalyserar? Haha överplanerar kanske det ska kallas ;)
  • Fröken W
    Gullan803 skrev 2019-01-06 13:40:42 följande:

    Ingen fara :) tycker det är så tråkigt att det finns så många elaka människor här på fl :(

    Våran tanke har också varit att börja i april :) men pga min mans studier kanske vi skjuter på det till maj :( svårt att bestämma oss speciellt då det kan ta tid att bli gravid sen :/ jag vet inte om jag kanske överanalyserar? Haha överplanerar kanske det ska kallas ;)


    Ja verkligen!

    Men kan ni inte köra i april ändå? Det kan ju som sagt ta tid. Skulle det vara så att du blir gravid direkt så är det väl inte mycket kvar av din mans studier? Ni har ett barn sedan innan? Hade ni försökt länge med det barnet?
  • Gullan803
    Fröken W skrev 2019-01-06 14:24:43 följande:

    Ja verkligen!

    Men kan ni inte köra i april ändå? Det kan ju som sagt ta tid. Skulle det vara så att du blir gravid direkt så är det väl inte mycket kvar av din mans studier? Ni har ett barn sedan innan? Hade ni försökt länge med det barnet?


    Jo ja det kan vi ju men jag har också den gnagande oron för att få havandeskapsförgiftning igen och rädslan att få en bebis 15 veckor för tidigt ännu en gång. Vilket gör att jag gärna hade planerat för något "perfekt" där man är i typ v 25 i jan/feb och fullgången april/maj. Hahah om man endå hade den makten hahaha
  • Fröken W
    Gullan803 skrev 2019-01-06 17:38:33 följande:

    Jo ja det kan vi ju men jag har också den gnagande oron för att få havandeskapsförgiftning igen och rädslan att få en bebis 15 veckor för tidigt ännu en gång. Vilket gör att jag gärna hade planerat för något "perfekt" där man är i typ v 25 i jan/feb och fullgången april/maj. Hahah om man endå hade den makten hahaha


    Förstår oron! Finns det något belägg för att om man drabbats av havandeskapsförgiftning en gång så är det ökad risk att man drabbas igen?

    15 veckor är många veckor för tidigt! Hur gick det för er?
  • Gullan803
    Fröken W skrev 2019-01-07 21:12:59 följande:

    Förstår oron! Finns det något belägg för att om man drabbats av havandeskapsförgiftning en gång så är det ökad risk att man drabbas igen?

    15 veckor är många veckor för tidigt! Hur gick det för er?


    Eftersom jag drabbades så tidigt så är risken nästa 50% att få det igen :/ hade den förebyggande medicinen första graviditeten också, som tyvärr inte verkade ha så stor effekt på mig :/

    Våran dotter låg på sjukhus i nästan 5 månader men nu när hon är 18 månader märks det nästan inte att hon är så tidigt född :) hon är bara lite liten i vikten för son ålder :)
  • Fröken W
    Gullan803 skrev 2019-01-07 22:00:35 följande:

    Eftersom jag drabbades så tidigt så är risken nästa 50% att få det igen :/ hade den förebyggande medicinen första graviditeten också, som tyvärr inte verkade ha så stor effekt på mig :/

    Våran dotter låg på sjukhus i nästan 5 månader men nu när hon är 18 månader märks det nästan inte att hon är så tidigt född :) hon är bara lite liten i vikten för son ålder :)


    Fy, förstår att det känns jobbigt! 5 månader är väldigt lång tid! Skönt att hon verkar må bra nu :)
  • Gullan803
    Fröken W skrev 2019-01-08 23:26:45 följande:

    Fy, förstår att det känns jobbigt! 5 månader är väldigt lång tid! Skönt att hon verkar må bra nu :)


    Ja det va ganska jobbigt, jag tror dock att det va lite lättare då det va första barnet så man inte redan hade ett hemma att oroa sig över också liksom :) men det har ju gjort att man har en rädsla i för nästa graviditet :/

    Såg nu att jag inte svarat på en fråga i ett tidigare svar från dig (skyller på mammahjärnan som inte läser så noga ;) )

    Det gick förvånande fort med första barnet, endast 2 aktiva försök. Så försöker ställa in mig på att det kommer ta längre tid denna gång :)
  • Anonym (Bebisdrömmar)

    Hej tjejer! Nu har min mens äntligen kickat igång efter exakt 1 månad! Blev lite orolig där ett tag då jag inte ens fick någon p-piller mens vid avslut! Tankarna på att det blivit något fel i kroppen pga p-pillerna eller att jag blivit för gammal satte genast i gång. Otroligt tacksam över att den startade av sig själv och en månad är ju inte särskilt lång tid även om det varit en månad av oro. Var inne och läste på om rosenrot och bidrottninggele som verkar ha hjälpt många på traven och hade en tanke på att köpa hem en burk till nästa månad om den inte skulle startat av sig själv. Är det något ni andra provat på? Riktigt roligt att läsa trådar efter trådar där tjejer skriver om sina positiva erfarenheter om hälsopreparat :)

    Nu är det ju svårt såklart att veta om mensen kommer att vara regelbunden men är iallafall otroligt glad och lättad över att den överhuvudtaget kom! Har vid mina tidigare graviditeter fått tillbaka mensen inom 1 månad och blivit gravid månad 2 men räknar inte med det nu då jag är äldre nu. Överallt står det ju om statistik och hur mycket chanserna sjunker för stigande ålder så vill i allafall vara inställd på att det inte är en piece of cake för en annan heller och att det kan ta tid. Låt höra vilka funderingar som går runt i era huvuden! :)

Svar på tråden Vi som planerar starta syskonproduktionen vår/sommar 2019