• Doftljuset

    Vi som längtar efter en liten 2019 bebis

    Hej alla,

    Jag är helt ny här på familjeliv så om jag skriver i  fel tråd,så hoppas jag ni kan ha överseende med det.

    Jag och min sambo försöker skaffa vårat första barn :) Är inne på 3 försöker nu

    Ska ha BIM i slutet och hade positivt Äl - test i tisdags ( 11/12). Vi har gosat hela veckan så hoppas verkligen det tar sig denna gång.  Vore så himla kul!

    Trots längtan så är jag osäker på detta test om det verkligen va positivt. För detta var enda jag fick som visade någorlunda positivt och sen sjönk det dagen efter för sen bli obefintligt, medans dagarna innan så syntes båda strecken lite mer. Samt att tempen höjdes efter ev ägglossningsdag.



    Vad tror ni? Kul utbytta lite och peppa varandra här.
    För vi har inte gått ut med att vi försöker. Just för minimera utomstående stress. Kan man dela med varandra här lite istället.


    Vi som försöker få barn
  • Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis
  • Tigerkvinna
    Anonym (ak) skrev 2019-01-26 14:20:53 följande:
    Tog ett till gravtest idag och linjen var tydligare än i måndags. Dock har jag ett problem. Jag vet inte vart jag ska vända mig. Eftersom jag är så pass ung så ringde jag ungdomsmottagningen men hon började direkt snacka om abort men ville att jag skulle ringa upp dagen efter, vilket jag inte har gjort.. blev rädd och fick ångest över hennes abortsnack.
    Jag var också gravid som ung (17) och gick till min ungdomsmottagning. Där hade dom ingen åsikt alls. Jag fick ta upp abort själv. Och när jag valde abort så hade dom ingen åsikt. Så byt ungdomsmottagning så kasst bemötande ska man inte få!
  • Anonym (ak)
    Tigerkvinna skrev 2019-01-26 16:39:01 följande:

    Jag var också gravid som ung (17) och gick till min ungdomsmottagning. Där hade dom ingen åsikt alls. Jag fick ta upp abort själv. Och när jag valde abort så hade dom ingen åsikt. Så byt ungdomsmottagning så kasst bemötande ska man inte få!


    Vad skönt att dem var neutrala! Jo jag får ta och byta mottagningen
  • Anonym (ak)
    Värphönan skrev 2019-01-26 15:01:56 följande:

    Vilken tråkig attityd, bara för att någon är ung betyder ju inte det att barnet inte är efterlängtat. 

    Testa att googla på MVC (mödravårdcentral) i närheten av där du bor så borde de kunna hjälpa dig. 


    Ja verkligen! Tack för tipset!
  • Doftljuset
    Värphönan skrev 2019-01-26 12:35:04 följande:
    Ja jag hoppas verkligen på att några blev kvar. Har sett ett samband de senaste tre månaderna att min sambo inte lyckas komma när det är precis perfekt för ägglossning. Tror han blir stressad så det låste sig :( om det inte tar sig nu så ska jag låta bli att prata om det nästa månad med honom för att se om det gör skillnad.

    Tror det är större chans att cb missade stegringen än att tempen visade fel så du hade nog äl :) hoppas det tog sig! När har du bim?

    Samma här! Blir en annan strategi nästa månad helt klart.

    Jag tror faktiskt allt stämmer, för i natt kom mensen och då hade tempen sjunkit lite grann igår. Så enligt denna bit verkar allt stämma. Däremot vet man ju aldrig om ett ägg verkligen släppt. Denna månad blir det ingenting hur som helst. Hur går det hos dig?

  • Doftljuset
    Anonym (ak) skrev 2019-01-26 14:20:53 följande:
    Tog ett till gravtest idag och linjen var tydligare än i måndags. Dock har jag ett problem. Jag vet inte vart jag ska vända mig. Eftersom jag är så pass ung så ringde jag ungdomsmottagningen men hon började direkt snacka om abort men ville att jag skulle ringa upp dagen efter, vilket jag inte har gjort.. blev rädd och fick ångest över hennes abortsnack.
    Byt på en gång :) 

    Du behöver någon som ser och hör dig, inte klappar på huvudet och talar över dig. Det är din kropp ditt barn och ditt val...
  • Doftljuset

    Min menscykel har gått från 38 till 33 dagar. 

    Kan rosenroten har nånting med detta att göra mån tro?

    Ska i alla fall utreda dessa vidriga menssmärtor nu, så ska bara överösa den gynekolog alla mina frågor och oro om allt... Är det någon som vet hur man tittar upp om man faktiskt har ägglossning? 

  • oshark
    Doftljuset skrev 2019-01-27 19:42:02 följande:

    Min menscykel har gått från 38 till 33 dagar. 

    Kan rosenroten har nånting med detta att göra mån tro?

    Ska i alla fall utreda dessa vidriga menssmärtor nu, så ska bara överösa den gynekolog alla mina frågor och oro om allt... Är det någon som vet hur man tittar upp om man faktiskt har ägglossning? 


    Ja. Rosenrot har gett mig ÄL på CD17-18 istället för 32.

    Om tempen stiger har du med största trolighet ÄL. ÄL-tester är mycket mindre pålitliga.

    Gyn kan ibland se på VUL att du haft ÄL om det görs tillräckligt nära. När jag var på VUL på ÄL+5 kunde hon se den trasiga äggblåsan som ligger kvar i äggstocken efter ägget släppt.

    Man kan också göra blodprov för att mäta att man har tillräckligt mes progesteron. Det görs vanligtvis på ÄL+7.
  • Doftljuset

    [quote=79398582][quote-nick]oshark skrev 2019-01-27 20:00:35 följande:[/quote-nick]

    Ja. Rosenrot har gett mig ÄL på CD17-18 istället för 32.

    Om tempen stiger har du med största trolighet ÄL. ÄL-tester är mycket mindre pålitliga.

    Gyn kan ibland se på VUL att du haft ÄL om det görs tillräckligt nära. När jag var på VUL på ÄL+5 kunde hon se den trasiga äggblåsan som ligger kvar i äggstocken efter ägget släppt.

    Man kan också göra blodprov för att mäta att man har tillräckligt mes progesteron. Det görs vanligtvis på ÄL+7.

    Du lär mig nånting nytt varje gång :) Tack!

    Blev lite chockad för bara ätit rosenroten 1 månad, men kanske utgett resultat då!

    Vet du om tempen stiger direkt efter ÄL ( jag tyckte testerna var mer missvisande än tempen denna månad. CB gubben utslag en vecka igenom men aldrig hög fertilitet, dom andra va positivt sen försvann det).

    Har tyvärr eller tyvärr men tid innan äl, under fertilia perioden dock. Borde hon iaf kunna se äggen där så får man hopps dom släpper. Fast om rosenroten gör att jah sjunker mer i dagar kanske det blir efter ÄL ???????????Att göra gyn undersökninge påverkar inge hoppas jag!Hur mår du?

  • oshark
    Doftljuset skrev 2019-01-27 22:16:03 följande:

    [quote=79398582][quote-nick]oshark skrev 2019-01-27 20:00:35 följande:[/quote-nick]

    Ja. Rosenrot har gett mig ÄL på CD17-18 istället för 32.

    Om tempen stiger har du med största trolighet ÄL. ÄL-tester är mycket mindre pålitliga.

    Gyn kan ibland se på VUL att du haft ÄL om det görs tillräckligt nära. När jag var på VUL på ÄL+5 kunde hon se den trasiga äggblåsan som ligger kvar i äggstocken efter ägget släppt.

    Man kan också göra blodprov för att mäta att man har tillräckligt mes progesteron. Det görs vanligtvis på ÄL+7.

    Du lär mig nånting nytt varje gång :) Tack!

    Blev lite chockad för bara ätit rosenroten 1 månad, men kanske utgett resultat då!

    Vet du om tempen stiger direkt efter ÄL ( jag tyckte testerna var mer missvisande än tempen denna månad. CB gubben utslag en vecka igenom men aldrig hög fertilitet, dom andra va positivt sen försvann det).

    Har tyvärr eller tyvärr men tid innan äl, under fertilia perioden dock. Borde hon iaf kunna se äggen där så får man hopps dom släpper. Fast om rosenroten gör att jah sjunker mer i dagar kanske det blir efter ÄL ???????????Att göra gyn undersökninge påverkar inge hoppas jag!Hur mår du?


    Tempen höjs oftast dagen efter. Kan ta två dagar.

    Om du går in innan ÄL kan de se äggblåsorna. Om du är nära ÄL kommer de kunna se det på blåsan som kommer vara stor. Är de större än 20 mm är ÄL nära. Ett VUL påverkar ingenting, det är ju bara en UL-stav

    Ja, rosenrot verkar på direkten verkar det som. För mig var det så iaf. Är tredje cykeln med rosenrot för mig nu och jag är på CD15 och har känningar att ÄL är på g. Tyvärr lär det bli onsdag vilket innebär att det är ganska kört den här cykeln. Hoppas på bätte timing nästa.
  • Värphönan
    Doftljuset skrev 2019-01-27 19:42:02 följande:

    Min menscykel har gått från 38 till 33 dagar. 

    Kan rosenroten har nånting med detta att göra mån tro?

    Ska i alla fall utreda dessa vidriga menssmärtor nu, så ska bara överösa den gynekolog alla mina frågor och oro om allt... Är det någon som vet hur man tittar upp om man faktiskt har ägglossning? 


     


    Jag känner mig som vanligt ungefär. Det drar lite i livmodern emellanåt men det gjorde det förra månaden också utan att det innebar något. Har rätt långt kvar till BIM så har inte hunnit/vågat känna efter något än men skriver ner varje dag om det är något speciellt.


    Jag har kört RR denna månaden och jag har exakt på dagen samma cykel som förra månaden. Annars har jag fått fler och fler dagar på den sen jag slutade med mina piller. Nu verkar den ha stannat på 28 dagar. Har hört att det är vanligt annars att den kortar ner tiden om man har en lite längre cykel. Jag va nervös när jag testade att jag skulle få kortare cykel än jag redan har. Började på på 23 dagars cykel när mensen kom igång så det känns rätt lagom med 28 dagar. 


    Tråkigt att mensen kom för dig men då vet man vad som gäller iaf. Det är värre när den är sen och man inte vet vad som hädner. Jag gick från 26-28 förra månaden. Tyckte de två dagarna var jobbiga nog att börja hoppas att jag va gravid när det sen visade sig att jag inte va det.


    Kommer ta ett gravtest på ÄL+9 så det är nästa helg. Sen efter det ska jag försöka hålla mig till BIM. Har massa stickor hemma så känner att jag har råd att "slösa". 

Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis