• Doftljuset

    Vi som längtar efter en liten 2019 bebis

    Hej alla,

    Jag är helt ny här på familjeliv så om jag skriver i  fel tråd,så hoppas jag ni kan ha överseende med det.

    Jag och min sambo försöker skaffa vårat första barn :) Är inne på 3 försöker nu

    Ska ha BIM i slutet och hade positivt Äl - test i tisdags ( 11/12). Vi har gosat hela veckan så hoppas verkligen det tar sig denna gång.  Vore så himla kul!

    Trots längtan så är jag osäker på detta test om det verkligen va positivt. För detta var enda jag fick som visade någorlunda positivt och sen sjönk det dagen efter för sen bli obefintligt, medans dagarna innan så syntes båda strecken lite mer. Samt att tempen höjdes efter ev ägglossningsdag.



    Vad tror ni? Kul utbytta lite och peppa varandra här.
    För vi har inte gått ut med att vi försöker. Just för minimera utomstående stress. Kan man dela med varandra här lite istället.


    Vi som försöker få barn
  • Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis
  • Doftljuset
    Anonym (Bebisdrömmar) skrev 2019-02-07 08:57:42 följande:
    Blev inget denna månad heller. Mensen kom idag. 1 dag senare än beräknat så det blir nya tag! Undrar vad det rosa aktiga var som kom tidigare då det sen inte kom något alls på ett par dagar? Aja. Men lite besviken känner man sig ju när man fick upp hoppet lite. Igen. Känns bra iaf att mensen verkar rulla på som den ska. Var lite orolig för det från början när jag käkat p-piller så många år och när det inte ens kom en p-pillermens där första månaden. Har varit väldigt många på sistone i mina sociala medier och omgivning som gått ut med att de väntar smått i år. Finns ju fortfarande ett par månaders chans detta år att det kan bli en liten även här detta år men det återstår att se. Annars blir det när det blir. Funderar på att avvakta med ägglossningstest ännu en månad och försöka lära mig att lära känna min kropp och dess signaler lite mer och sen slå till med tester i mars om det inte tar sig nu i feb heller. Får se om jag kan hålla mig. Hur gör ni andra?
    Tråkigt men vi kämpar vidare här i gruppen :) Blir det ingen 2019 unge så byter vi namn till 2020. Det kan har varit en nidblödning men tänker om mensen kommit nu så kanske inte. ( Är inte jätte bra på sånt där)... 

    Förra månaden blev jag nästan hysterisk vid ägglossning, allt blev bara fel och så missade vi ÄL dagen för min man orkade typ inte med mig kändes det som. Denna månaden kommer jag köra på CL - äl, men tänker att jag gör inte sånt projekt. Framför allt inte ligga sönder alla dagar i månaden, för då orkar ingen när det väl är dags. Gör som du vill och känner är rätt, ibland behöver man äl samtidigt för lära känna kroppen och ibland kan man sitta på en stol o känna efter och känner allt... Väldigt skumt! Jag har lärt mig att alla gör olika, och  i olika omgångar. 
  • Anonym (Bebisdrömmar)
    jamåduleva skrev 2019-02-05 19:02:04 följande:

    Det här är tredje försöket, slutade med p-piller i november :) så vi har inte försökt så länge, men jag har längtat i flera år. Man gick in i det här och trodde naivt att det skulle bli på första, det är först nu som man börjat läsa om hur det funkar och vad en menscykel är, haha. Men visst blir man otålig. Har nog bim 11/2, är inte helt säker, min cykel har varit ganska regelbunden sen jag slutade med p-piller, men man vet ju absolut inte säkert än hur den väljer att bli.

    Haha, känner igen mig att springa och titta hela tiden. Heja dig att du klarar av att vänta med att testa, själv är jag stolt att jag inte tagit ett test än. Jag testar hela tiden och alldeles för tidigt, så onödigt. Men det är lite kul tycker jag, blir på nåt vis nåt annat att tänka på :) hoppas inte mensen dyker upp och att du är gravid, gud vad kul det skulle vara!

    Jag håller mina förhoppningar lite för mig själv, min sambo blir lite stressad och tycker väl att det kommer när det kommer. Han är en sån som inte behöver dela med sig av allt och jag är en sån som måste göra det, babblar av mig här istället :) ser dock på honom att han hoppas och vill väl skydda sig från besvikelse.


    Hittade ditt andra inlägg nu! Svårt att scrolla med mobilen tycker jag och med all reklam som kommer upp.

    Okej, då har ni försökt drygt en månad längre än oss:)

    Känner igen mig i det du skriver om att man naivt trodde att det skulle ta sig på första! Tänkte så jag med även fast inte ens p-piller mensen kom. Hade ju någonstans läst att det kunde ta sig direkt. Testade strax innan julafton. Hoppades på ett pluss på julaftonsmorgonen. Sen kom ju mensen. Vi sexade på rejält. Tänkte åter igen att nu! Nu måste det ju ha tagit sig! Och det blev ett nytt test som visade neg. Sen kom det jag trodde var nidblödningen men det blev ju inget av det heller då mensen knackade på idag. Okej så bim på måndag blir det då va? Då håller jag tummarna för dig! Det där med att hålla sig ifrån att testa har för mig varit mer för att det är rätt dyrt och det känns som pengar i sjön varje gång det är neg. Ska försöka hålla mig längre nästa gång! Ja ok, jo tror att min blir lite stressad med eller främst besviken. Han har längtat i så många år efter att bli pappa. Jag längtar jag med men har två äldre barn sedan tidigare så hans längtan är nog ännu större! Ja fl är ett bra ställe att ventilera på!
  • Doftljuset
    oshark skrev 2019-02-06 22:58:41 följande:
    Jag förstår vad du menar. Min cykel efter p-pillerstopp har varit lite hej-kom-och-hjälp-mig. Fick tursamt nog ÄL ganska snabbt så första cykeln var 33 dagar, sen blev det 29, sen 27, sen 43(!). Då tog jag rosenrot och fick en cykel på 29 dagar igen och nu sitter jag på CD25 och vetefasen vad som händer. FF hävdar ÄL på CD25 men jag är ytterst skeptisk och tror snarare att det kommer bli runt CD32 igen (som i 43-dagarscykeln) trots rosenrot. Men jag har börjat en självutredning om sköldkörtelbesvär (då sjukvården inte vill hjälpa mig eftersom jag ligger inom referensvärdet för TSH i Sverige) och hoppas jag kommer kunna ta mig ur det här. För 43-dagarscykler är definitivt inte normalt.

    Jag skulle initialt vara optimistisk till att cykeln förkortats om jag var du - så länge lutealfasen är densamma. Sen kan hu definitivt en endometriosundersökning vara bra, men att cykeln gått från 38 till 33 dagar borde ju betyda (om man tittar på vad som är normalt) att du har gjort något bra som gör det lättare för din kropp att ägglossa!
    Du är så bra så att du vet det :) Min lutealfas är lika trots att dom lika dagarna varierat. Jag tror kanske rosenroten varit bra men sen var jag väldigt stressad o rasade i vikt förra året, efter en lång sjukskrivning och där jag börjat se efter kropp o själ igen har nog också gjort kroppen glad..

    Har du sökt hjälp för din menscykel(?), ibland kan gyn hjälpa till lista ut lite runt det hela och med tabeller komma på hur det bör ska se ut.
    Känner igen mig i att jag nästan kan bli irriterad för appen säger nåt som man själv känner - fast nej sådär kan det inte bli eller det ska va den dagen. 
    Vet du, tror som du, många har nog mycket mer problem med körteln än vad sjukvården orkar utreda. Bara en osämja så kan mycket i kroppen bli fel, Jag har gjort två såna tester, för jag tjatat mig till det. Märker du några resultat av din egna utvärdering?
    oshark skrev 2019-02-06 22:58:41 följande:
    Jag förstår vad du menar. Min cykel efter p-pillerstopp har varit lite hej-kom-och-hjälp-mig. Fick tursamt nog ÄL ganska snabbt så första cykeln var 33 dagar, sen blev det 29, sen 27, sen 43(!). Då tog jag rosenrot och fick en cykel på 29 dagar igen och nu sitter jag på CD25 och vetefasen vad som händer. FF hävdar ÄL på CD25 men jag är ytterst skeptisk och tror snarare att det kommer bli runt CD32 igen (som i 43-dagarscykeln) trots rosenrot. Men jag har börjat en självutredning om sköldkörtelbesvär (då sjukvården inte vill hjälpa mig eftersom jag ligger inom referensvärdet för TSH i Sverige) och hoppas jag kommer kunna ta mig ur det här. För 43-dagarscykler är definitivt inte normalt.

    Jag skulle initialt vara optimistisk till att cykeln förkortats om jag var du - så länge lutealfasen är densamma. Sen kan hu definitivt en endometriosundersökning vara bra, men att cykeln gått från 38 till 33 dagar borde ju betyda (om man tittar på vad som är normalt) att du har gjort något bra som gör det lättare för din kropp att ägglossa!D
  • oshark
    Doftljuset skrev 2019-02-07 09:10:21 följande:
    Du är så bra så att du vet det :) Min lutealfas är lika trots att dom lika dagarna varierat. Jag tror kanske rosenroten varit bra men sen var jag väldigt stressad o rasade i vikt förra året, efter en lång sjukskrivning och där jag börjat se efter kropp o själ igen har nog också gjort kroppen glad..

    Har du sökt hjälp för din menscykel(?), ibland kan gyn hjälpa till lista ut lite runt det hela och med tabeller komma på hur det bör ska se ut.
    Känner igen mig i att jag nästan kan bli irriterad för appen säger nåt som man själv känner - fast nej sådär kan det inte bli eller det ska va den dagen. 
    Vet du, tror som du, många har nog mycket mer problem med körteln än vad sjukvården orkar utreda. Bara en osämja så kan mycket i kroppen bli fel, Jag har gjort två såna tester, för jag tjatat mig till det. Märker du några resultat av din egna utvärdering?
    oshark skrev 2019-02-06 22:58:41 följande:
    Jag förstår vad du menar. Min cykel efter p-pillerstopp har varit lite hej-kom-och-hjälp-mig. Fick tursamt nog ÄL ganska snabbt så första cykeln var 33 dagar, sen blev det 29, sen 27, sen 43(!). Då tog jag rosenrot och fick en cykel på 29 dagar igen och nu sitter jag på CD25 och vetefasen vad som händer. FF hävdar ÄL på CD25 men jag är ytterst skeptisk och tror snarare att det kommer bli runt CD32 igen (som i 43-dagarscykeln) trots rosenrot. Men jag har börjat en självutredning om sköldkörtelbesvär (då sjukvården inte vill hjälpa mig eftersom jag ligger inom referensvärdet för TSH i Sverige) och hoppas jag kommer kunna ta mig ur det här. För 43-dagarscykler är definitivt inte normalt.

    Jag skulle initialt vara optimistisk till att cykeln förkortats om jag var du - så länge lutealfasen är densamma. Sen kan hu definitivt en endometriosundersökning vara bra, men att cykeln gått från 38 till 33 dagar borde ju betyda (om man tittar på vad som är normalt) att du har gjort något bra som gör det lättare för din kropp att ägglossa!D
    För ca 8 år sen när jag hade p-pilleruppehåll i två år hade jag en ganska regelbunden cykel om ca 42 dagar. Då gick jag till gyn för att utesluta PCO/S och han sa att jag inte hade några tecken på det. Sen träffade jag min man och gick tillbaka på p-piller och tänkte inte mer på det.

    Nu när jag slutade med p-piller igen för att bli gravid så trodde jag först att min cykel verkade bli normal eftersom den blev kortare för varje cykel med tidigare ÄL och längre lutealfas. Sen kom 43-dagarscykeln och jag insåg att det nog var kört - jag var tillbaka på mitt "vanliga". På CD32 när jag ännu inte fått ÄL (eftersom den kom på kvällen) ringde jag gyn och fick tid för VUL. Men när jag kom dit då så hade jag ju redan ägglossat, så hon sa att jag inte skulle oroa mig för att jag har jättefina äggstockar som kommit igång ordentligt efter pillerstoppet. Jag sa att jag ändå var orolig för min cykel var för lång, och då sa hon bara "kom tillbaka om ett år om inget hänt". Kul.

    Efter mycket Googlande diagnostiserade jag mig själv med östrogendominans först (möter i princip alla symptom) och därigenom började jag läsa på om hypotyreos - eller subklinisk hypotyreos som jag tror att jag har - då östrogendominans ofta hör ihop med en underfunktion i sköldkörteln. Gick och gjorde ett fertilitetstest hos Werlabs där jag såg att mitt östrogenvärde verkade ok, AMH är toppen, FSH ok, LH lite för högt jämfört med FSH, men framförallt att mitt TSH är för högt. Vill man bli gravid ska man ha ett TSH på uunder 2,0, men svenska sjukvården har ett referensvärde på 4,0, så jag som ligger på 3,2 blir inte behandlad. 

    Jag har dock fått tid för ett till besök om några veckor då jag ska få testa TSH igen. Jag vill dock testa TPO-ak också (antikroppar som inte ska finnas i blodet med gör det om man har sköldkörtelbesvär som är autoimmuna) men min läkare sa att det gör de inte om man inte har ett för högt TSH. Så i dagsläget har jag inte ändrat mina vanor något (förutom att jag tar en massa kosttillskott som är bra för mig, men det har jag gjort sen augusti) då jag inte vill förvränga mitt blodprov. 

    Om jag när jag går nästa gång får ett likadant test (dvs inom ramen men egentligen för högt) kommer jag gå till Werlabs igen och göra deras stora sköldkörteltest där man även mäter antikroppar. Är antikropparna för höga kommer jag gå till gyn och försöka kräva behandling även fast det inte gått ett år baserat på att mina cykler är för långa. Ser antikropparna bra ut kommer jag köra en-två månader där jag exkluderar gluten, mejeriprodukter, spannmål och tillsatt socker och sen gå och göra Werlabs lilla sköldkörteltest igen. Har det inte blivit bättre då får jag söka hjälp av en privat gynekolog eller fertilitetsexpert. 
  • oshark
    oshark skrev 2019-02-07 10:40:28 följande:
    Om jag när jag går nästa gång får ett likadant test (dvs inom ramen men egentligen för högt) kommer jag gå till Werlabs igen och göra deras stora sköldkörteltest där man även mäter antikroppar. Är antikropparna för höga kommer jag gå till gyn och försöka kräva behandling även fast det inte gått ett år baserat på att mina cykler är för långa. Ser antikropparna bra ut kommer jag köra en-två månader där jag exkluderar gluten, mejeriprodukter, spannmål och tillsatt socker och sen gå och göra Werlabs lilla sköldkörteltest igen. Har det inte blivit bättre då får jag söka hjälp av en privat gynekolog eller fertilitetsexpert. 
    För det handlar ju inte bara om fertiliteten - det handlar om att jag har varit konstant trött i flera år, ofta känner mig nedstämd, orkeslös och omotiverad, fryser 90% av tiden och fryser jag inte så har jag panik för att det är för varmt, tappar mycket hår, torr hud, m.m, m.m. Jag kan verkligen ticka av typ 75% av alla symptom på Sköldkörtelförbundets hemsida.
  • jamåduleva
    oshark skrev 2019-02-07 10:42:32 följande:

    För det handlar ju inte bara om fertiliteten - det handlar om att jag har varit konstant trött i flera år, ofta känner mig nedstämd, orkeslös och omotiverad, fryser 90% av tiden och fryser jag inte så har jag panik för att det är för varmt, tappar mycket hår, torr hud, m.m, m.m. Jag kan verkligen ticka av typ 75% av alla symptom på Sköldkörtelförbundets hemsida.


    Hoppas verkligen att du hittar nån bra läkare som vill hjälpa dig med detta och förstår din oro. Det är så energikrävande att kämpa för att få hjälp. Särskilt när man såväl vet att det är nåt som är knasigt och man egentligen har det svart på vitt! Usch, håller tummarna.

    Men jävlar vad impad jag är av dina kunskaper och din styrka!

    Det positiva med att kämpa för att få hjälp är ju de enorma kunskaper man får, det är ju alltid nåt :)
  • jamåduleva
    Anonym (Bebisdrömmar) skrev 2019-02-07 08:57:42 följande:

    Blev inget denna månad heller. Mensen kom idag. 1 dag senare än beräknat så det blir nya tag! Undrar vad det rosa aktiga var som kom tidigare då det sen inte kom något alls på ett par dagar? Aja. Men lite besviken känner man sig ju när man fick upp hoppet lite. Igen. Känns bra iaf att mensen verkar rulla på som den ska. Var lite orolig för det från början när jag käkat p-piller så många år och när det inte ens kom en p-pillermens där första månaden. Har varit väldigt många på sistone i mina sociala medier och omgivning som gått ut med att de väntar smått i år. Finns ju fortfarande ett par månaders chans detta år att det kan bli en liten även här detta år men det återstår att se. Annars blir det när det blir. Funderar på att avvakta med ägglossningstest ännu en månad och försöka lära mig att lära känna min kropp och dess signaler lite mer och sen slå till med tester i mars om det inte tar sig nu i feb heller. Får se om jag kan hålla mig. Hur gör ni andra?


    Tråkigt att den kom :( hoppas på nästa gång nu.

    Haha, jag köpte hem skitmycket tester från billigatester.se så jag känner att jag måste testa. Har lite panik att jag skulle bli gravid nu, vafan ska jag göra med alla tester då? Men jag hoppas så att jag får det ?problemet? med ;)

    Om du vill kan du ju börja tempa, det ger en bra koll på cykeln.
  • oshark
    jamåduleva skrev 2019-02-07 16:34:12 följande:

    Tråkigt att den kom :( hoppas på nästa gång nu.

    Haha, jag köpte hem skitmycket tester från billigatester.se så jag känner att jag måste testa. Har lite panik att jag skulle bli gravid nu, vafan ska jag göra med alla tester då? Men jag hoppas så att jag får det ?problemet? med ;)

    Om du vill kan du ju börja tempa, det ger en bra koll på cykeln.


    Då kan du säkert sälja eller skänka vidare dem till någon här
  • oshark
    jamåduleva skrev 2019-02-07 16:00:39 följande:

    Hoppas verkligen att du hittar nån bra läkare som vill hjälpa dig med detta och förstår din oro. Det är så energikrävande att kämpa för att få hjälp. Särskilt när man såväl vet att det är nåt som är knasigt och man egentligen har det svart på vitt! Usch, håller tummarna.

    Men jävlar vad impad jag är av dina kunskaper och din styrka!

    Det positiva med att kämpa för att få hjälp är ju de enorma kunskaper man får, det är ju alltid nåt :)


    Jo, nackdelen är ju att man inte precis mår bättre av att veta att man om man sökt hjälp i kanske USA eller England hade blivit medicinerad men i Sverige vill de inte göra nåt förrän man aktivt försökt och misslyckayts bli gravid i ett år..
  • jamåduleva

    Är jag inte gravid så upplever jag min första pms någonsin. Svettas som om det inte finns en morgondag, hur trött som helst, skitsur och jag började gråta för att potatisen kokade över.

Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis