• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Snickesnack
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-17 14:05:28 följande:

    Hur var era bebisar när ni var på KUB? Lugna eller väldigt aktiva?


    På det ultraljud vi fick istället för KUB var den väldigt aktiv och levde om ordentligt, men på NIPT-ultraljudet en vecka tidigare sov den och rörde sig knappt, så det kan ju vara lite olika det där :)
  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-17 14:05:28 följande:

    Hur var era bebisar när ni var på KUB? Lugna eller väldigt aktiva?


    Våran var aktiv. Min man hade typ väntat sig att den skulle ligga och chilla eller nåt så han var jätteförvånad över all rörelse där inne.
  • Solgul
    Tösen01 skrev 2019-03-17 11:02:58 följande:

    Precis, allt som kommer fram innan försäkringen börjar gälla blir undantag. Men om man skulle välja exempelvis trygghansa, så kan man välja att göra NIPT i v. 16, även om det då är något galet, gäller försäkringen. Då "skadan" uppstod eller kom fram efter atr försäkringen tecknades.


    Inte helt lätt det här med gravidförsäkring! Står själv i valet mellan Trygg Hansa och Folksam... Någon som har några bra tips eller tankar?
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-03-17 11:02:58 följande:

    Precis, allt som kommer fram innan försäkringen börjar gälla blir undantag. Men om man skulle välja exempelvis trygghansa, så kan man välja att göra NIPT i v. 16, även om det då är något galet, gäller försäkringen. Då "skadan" uppstod eller kom fram efter atr försäkringen tecknades.


    Ok. Tolkade ditt inlägg som att vissa diagnoser är undantagna ersättning oavsett när man tecknat försäkringen, alltså att man aldrig får ersättning för just dom diagnoserna.
  • Elcca

    Tycker det är en djungel med alla försäkringar. Gick in på en sida som jämförde och då verkade IF vara den som enligt mig hade bäst förmåner. Någon som tecknat IF?

  • Tösen01
    Jojjans skrev 2019-03-17 20:29:15 följande:

    Ok. Tolkade ditt inlägg som att vissa diagnoser är undantagna ersättning oavsett när man tecknat försäkringen, alltså att man aldrig får ersättning för just dom diagnoserna.


    Jo men så kan det vara, vissa sjukdomar/diagnoser är undantagna, men då oftast oavsett fosterdiagnostik. De är alltid undantagna och står i försäkringsbrevet. Jag är inte expert på försäkringar gällande människor, men hästar,fast de skiljer sig inte alls så mycket rent juridiskt. =)
  • Querty

    Hej! Hoppar in i tråden, hoppas det är ok :) nu var det alldeles för många sidor att läsa, men är det några från Örebro trakten här? Har precis gjort KUB och fått reda på att allt såg bra ut. Sjukt spännande och läskigt på samma gång då det är första barnet.

  • Anonym (chockad!)

    Ingen som vet nån app som är mer exakt när det gäller uträknandet av veckor och dagar?


    Tycker ALLA appar ger olika även om man ger samma BF datum?!? :o JÄttekonstigt!


    Använder ni nån app, isf vilken?

  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-18 16:13:32 följande:

    Ingen som vet nån app som är mer exakt när det gäller uträknandet av veckor och dagar?

    Tycker ALLA appar ger olika även om man ger samma BF datum?!? :o JÄttekonstigt!

    Använder ni nån app, isf vilken?


    Jag använder Preglife bara för att en kompis tvingade på mig haha. Den räknar veckor och dagar rätt enligt vad de sa på kub iaf. Men tycker inte att appen är så jätterolig, ganska lite info under varje vecka.
Svar på tråden Bf September 2019