• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • sandaler88
    Tösen01 skrev 2019-03-30 18:24:22 följande:

    Alltså tack för din kommentar. Jag har så dåligt samvete för att jag inte äter någon fisk alls... Jag avskyr fisk vanligtvis och sedan jag blev gravid har det blivit värre. Har verkligen försökt tvinga i mig fisk, för vår lilla e's skull... Men mår så illa och får sådan ångest över det. Har nu bestämt mig för att strunta i det, även om folk har åsikter. Äter skaldjur i alla fall. Ska jag ta omega 3 kapslar? Måste man det?


    Jag är EXAKT likanda! Tror inte folk har åsikter, brukar tänka på dom som spyr konstant! Det blir friska barn där med :) så vi får nog bara ta det lugnt & äta det som går! Nja tror inte man måste ta kapslar. Men jag tar det ibland (försöker 1-2 grr i veckan) i samband med måltid, tänker att det absolut inte gör någon skada. Eftersom jag typ aldrig äter fisk! Men sen finns det ju andra livsmedel som innehåller omega 3 som jag tycker är lättare att få i sig :) kanske något för dig också? Typ linfröolja/rapsolja i smoothie eller över yoghurten och så :)
  • Anonym (chockad!)

    Hur har er kropp förändrats hittills och vilken vecka är ni i?


    Jag gick in i v 17 nu i helgen och har inte ännu gått upp nåt i vikt men nu börjar magen synas lite grann. När jag ligger ner kan jag också känna "bebismagen", när jag står upp är magen fortfarande svullen också, inte bara bebismage alltså.


    Jag känner rörelser nästan varje dag nu. 


    Mina boobisar har blivit 1-2 storlekar större redan. Vet att jag gick från A till DD när jag var gravid senast! Galet att det kan ändras så mkt!! haha


    Känner mig ännu rätt pigg faktiskt. Fram till v 12-13 mådde jag så illa hela tiden men sedan försvann det och nu mår jag som sagt rätt bra. Lite ont i fogarna i korsbenet. Var sjukskriven från v 23-24 tidigare graviditeter men nu hoppas jag innerligt att jag slipper det. Känner mest av det om jag suttit konstigt eller om jag sprungit. 


    Så än så länge, peppar peppar, går det rätt bra när ca hälften av graviditeten gått!


    Ni andra?

  • Daphodil
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-30 22:17:43 följande:

    Hur har er kropp förändrats hittills och vilken vecka är ni i?

    Jag gick in i v 17 nu i helgen och har inte ännu gått upp nåt i vikt men nu börjar magen synas lite grann. När jag ligger ner kan jag också känna "bebismagen", när jag står upp är magen fortfarande svullen också, inte bara bebismage alltså.

    Jag känner rörelser nästan varje dag nu. 

    Mina boobisar har blivit 1-2 storlekar större redan. Vet att jag gick från A till DD när jag var gravid senast! Galet att det kan ändras så mkt!! haha

    Känner mig ännu rätt pigg faktiskt. Fram till v 12-13 mådde jag så illa hela tiden men sedan försvann det och nu mår jag som sagt rätt bra. Lite ont i fogarna i korsbenet. Var sjukskriven från v 23-24 tidigare graviditeter men nu hoppas jag innerligt att jag slipper det. Känner mest av det om jag suttit konstigt eller om jag sprungit. 

    Så än så länge, peppar peppar, går det rätt bra när ca hälften av graviditeten gått!

    Ni andra?


    V 15. Fått lite mage enligt mig själv men det är ju ytterst diskret och bara tarmsvullnad än så länge. Mina tuttar har också blivit större, är jättenöjd! Minns inte att det blev nån större skillnad förra gången, så det var en glad överraskning. Mådde illa v 7-13 ungefär, men nu är det i stort sett borta. Blivit förstoppad och har en del humörsvängningar.
  • September89
    Tösen01 skrev 2019-03-30 18:24:22 följande:

    Alltså tack för din kommentar. Jag har så dåligt samvete för att jag inte äter någon fisk alls... Jag avskyr fisk vanligtvis och sedan jag blev gravid har det blivit värre. Har verkligen försökt tvinga i mig fisk, för vår lilla e's skull... Men mår så illa och får sådan ångest över det. Har nu bestämt mig för att strunta i det, även om folk har åsikter. Äter skaldjur i alla fall. Ska jag ta omega 3 kapslar? Måste man det?


    Tycker du gör helt rätt i att strunta i fisken då! Jag tror inte att man måste ta omega 3 kapslar. Det går ju att få i sig omega 3 via annan kost än fisk också, tex rapsolja och valnötter :)
  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-30 22:17:43 följande:

    Hur har er kropp förändrats hittills och vilken vecka är ni i?

    Jag gick in i v 17 nu i helgen och har inte ännu gått upp nåt i vikt men nu börjar magen synas lite grann. När jag ligger ner kan jag också känna "bebismagen", när jag står upp är magen fortfarande svullen också, inte bara bebismage alltså.

    Jag känner rörelser nästan varje dag nu. 

    Mina boobisar har blivit 1-2 storlekar större redan. Vet att jag gick från A till DD när jag var gravid senast! Galet att det kan ändras så mkt!! haha

    Känner mig ännu rätt pigg faktiskt. Fram till v 12-13 mådde jag så illa hela tiden men sedan försvann det och nu mår jag som sagt rätt bra. Lite ont i fogarna i korsbenet. Var sjukskriven från v 23-24 tidigare graviditeter men nu hoppas jag innerligt att jag slipper det. Känner mest av det om jag suttit konstigt eller om jag sprungit. 

    Så än så länge, peppar peppar, går det rätt bra när ca hälften av graviditeten gått!

    Ni andra?


    Jag är i vecka 19 nu och fattar knappt vad som händer med min mage. Den är så stor! Ser ut att vara längre gången än jag är. Har gått upp något kilo sedan inskrivningen nu. Men vägde också något mer på inskrivningen i vecka 12 än vad jag brukar väga. Kan känna av lite i ryggen, höfterna och blygdbenet om jag gått långt eller suttit mycket, speciellt om jag suttit med korsade ben. Men än så länge känns det väldigt hanterbart. Jag försöker att inte gå för långa sträckor åt gången samt att inte sitta ner för länge. Som tur är kan jag variera mycket mellan att sitta och gå på jobbet. Något jag känner av mer och mer är dock mina fötter. De blir väldigt trötta och kan känna mig rätt svullen på kvällarna men tycker inte att någon svullnad syns än.
  • Sandrusx

    Hej alla gravida!

    Jag har läst i tråden ett tag men detta blir mitt första inlägg här :)

    Jag är gravid i vecka 15, har bf 26 september och ska få en flicka.

    Det blir mitt andra barn, har en son som är 7 år.

    Så det var ju längesen sedan sist och man kommer knappt ihåg hur det känns.

    Har mått bra hela graviditeten tack och lov, emellanåt så glömmer jag nästan av att det bor en liten krabat i mig. Har nog inte landat helt och hållet i det här än hehe.

    Lider verkligen med er andra som är illamående och fortfarande spyr osv, vet hur det känns. Gick igenom det eländet med sonen.

    Förlossningen var rent ut sagt hemsk, lång och utdragen, det blev kritiskt i slutfasen och det var panik i rummet. Ut kom en liten pojke som inte skrek och de fick ruska och ruska i honom.

    Det är underbart att vara gravid men känner en sådan förlossningsrädsla att man inte riktigt kan glädjas åt det fullt ut.

    Är så rädd att det ska bli så igen.

    Nån mer än jag???

    Jag överväger att få bli snittad istället men hur lätt/svårt är det att få igenom det?

    Jag tog upp detta med min BM och hon sa att man kan gå på Aurora-santal för sådan rädsla.

    Jag tror dock inte att det kommer hjälpa mig(som jag känner nu) nån som har erfarenheter av aurora?

  • Anonym (chockad!)
    Sandrusx skrev 2019-03-31 10:52:24 följande:

    Hej alla gravida!

    Jag har läst i tråden ett tag men detta blir mitt första inlägg här :)

    Jag är gravid i vecka 15, har bf 26 september och ska få en flicka.

    Det blir mitt andra barn, har en son som är 7 år.

    Så det var ju längesen sedan sist och man kommer knappt ihåg hur det känns.

    Har mått bra hela graviditeten tack och lov, emellanåt så glömmer jag nästan av att det bor en liten krabat i mig. Har nog inte landat helt och hållet i det här än hehe.

    Lider verkligen med er andra som är illamående och fortfarande spyr osv, vet hur det känns. Gick igenom det eländet med sonen.

    Förlossningen var rent ut sagt hemsk, lång och utdragen, det blev kritiskt i slutfasen och det var panik i rummet. Ut kom en liten pojke som inte skrek och de fick ruska och ruska i honom.

    Det är underbart att vara gravid men känner en sådan förlossningsrädsla att man inte riktigt kan glädjas åt det fullt ut.

    Är så rädd att det ska bli så igen.

    Nån mer än jag???

    Jag överväger att få bli snittad istället men hur lätt/svårt är det att få igenom det?

    Jag tog upp detta med min BM och hon sa att man kan gå på Aurora-santal för sådan rädsla.

    Jag tror dock inte att det kommer hjälpa mig(som jag känner nu) nån som har erfarenheter av aurora?


    Jag gick i Aurora med mitt första barn men det är 13 år sedan!! Jag var så rädd så för mig hjälpte det inte ett dugg men jag har kompisar som gått som sedan kunnat föda "normalt".


    Jag tycker det är bra att testa i alla fall!


    Angående att få igenom ks så tror jag det är väldigt olika från olika landsting. I mitt fall gick det ganska lätt men blev tyvärr inte beviljad förrän i v 36 så jag var rätt orolig hela graviditeten. Hade önskat att jag hade fått beviljat tidigare.

  • Sandrusx
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-31 10:57:47 följande:

    Jag gick i Aurora med mitt första barn men det är 13 år sedan!! Jag var så rädd så för mig hjälpte det inte ett dugg men jag har kompisar som gått som sedan kunnat föda "normalt".

    Jag tycker det är bra att testa i alla fall!

    Angående att få igenom ks så tror jag det är väldigt olika från olika landsting. I mitt fall gick det ganska lätt men blev tyvärr inte beviljad förrän i v 36 så jag var rätt orolig hela graviditeten. Hade önskat att jag hade fått beviljat tidigare.


    Tack för svar!

    Det kan jag jag verkligen förstå, så sent i graviditeten.

    Jag kanske ska ge det en chans men hade varit så skönt om man kunde bli skonad från denna oro och veta redan nu att man kommer få ks. Och gå på samtal ändå för hjälp med rädslan i hopp om att ändra sin känsla.
  • September89
    Sandrusx skrev 2019-03-31 10:52:24 följande:

    Hej alla gravida!

    Jag har läst i tråden ett tag men detta blir mitt första inlägg här :)

    Jag är gravid i vecka 15, har bf 26 september och ska få en flicka.

    Det blir mitt andra barn, har en son som är 7 år.

    Så det var ju längesen sedan sist och man kommer knappt ihåg hur det känns.

    Har mått bra hela graviditeten tack och lov, emellanåt så glömmer jag nästan av att det bor en liten krabat i mig. Har nog inte landat helt och hållet i det här än hehe.

    Lider verkligen med er andra som är illamående och fortfarande spyr osv, vet hur det känns. Gick igenom det eländet med sonen.

    Förlossningen var rent ut sagt hemsk, lång och utdragen, det blev kritiskt i slutfasen och det var panik i rummet. Ut kom en liten pojke som inte skrek och de fick ruska och ruska i honom.

    Det är underbart att vara gravid men känner en sådan förlossningsrädsla att man inte riktigt kan glädjas åt det fullt ut.

    Är så rädd att det ska bli så igen.

    Nån mer än jag???

    Jag överväger att få bli snittad istället men hur lätt/svårt är det att få igenom det?

    Jag tog upp detta med min BM och hon sa att man kan gå på Aurora-santal för sådan rädsla.

    Jag tror dock inte att det kommer hjälpa mig(som jag känner nu) nån som har erfarenheter av aurora?


    Känner också en enorm rädsla för att föda. Har två barn sedan innan varav första föddes vaginalt och andra fick jag ett snitt beviljat. Jag var tvungen att gå på aurora samtal innan för att få snitt och jag tyckte att de var väldigt bra och förstående även om det inte hjälpte nämnvärt för min rädsla. Aurora-barnmorskan skrev en rekommendation om snitt efter våra samtal som läkaren som skulle ta beslutet sedan utgick ifrån. Tyvärr fick jag inget beviljat förrän väldigt sent i graviditeten. Fick första aurorasamtalet i december, blev beviljad i januari och var beräknad 4/2. Fick snitt 24/1 men förlossningen startade spontant 21/1 så det blev ett akutsnitt då istället för det planerade 24/1. Så om jag får snitt denna gång ska jag påpeka att mina tidigare förlossningar startat innan bf.
  • Anonym (chockad!)
    September89 skrev 2019-03-31 13:09:30 följande:
    Känner också en enorm rädsla för att föda. Har två barn sedan innan varav första föddes vaginalt och andra fick jag ett snitt beviljat. Jag var tvungen att gå på aurora samtal innan för att få snitt och jag tyckte att de var väldigt bra och förstående även om det inte hjälpte nämnvärt för min rädsla. Aurora-barnmorskan skrev en rekommendation om snitt efter våra samtal som läkaren som skulle ta beslutet sedan utgick ifrån. Tyvärr fick jag inget beviljat förrän väldigt sent i graviditeten. Fick första aurorasamtalet i december, blev beviljad i januari och var beräknad 4/2. Fick snitt 24/1 men förlossningen startade spontant 21/1 så det blev ett akutsnitt då istället för det planerade 24/1. Så om jag får snitt denna gång ska jag påpeka att mina tidigare förlossningar startat innan bf.
    Jag fick snitt 13 dagar före resp 9 dagar före BF. Nu sa bm att de tar det så nära BF som möjligt men jag kommer vara påstridig att jag vill ha det minst 9 dagar före för min skräck vore att förlossningen kom igång och att jag får akutsnitt.
Svar på tråden Bf September 2019