• transparent

    Ni som inte kopplar hundarna

    Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

  • Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • LFF
    pump skrev 2022-10-25 08:43:57 följande:
    Det har gått överstyr. Att hundägare själva inte ser detta, trots alla incidenter, är skrämmande. Det är bara ursäkter hela tiden.
    Vad har gått över styr? Vilka är "alla incidenter"? Tycker snarare att det varit förvånansvärt få incidenter de senaste åren trots alla coronahundar med oerfarna ägare. 

    Är inte hundägare längre (sen snart 10 år tillbaks) men har hundar i släkten och många hundar i bostadsområdet där jag bor. 
  • pump
    molly50 skrev 2022-10-25 09:23:38 följande:
    Men du kan ju inte dra alla över en kam.
    Vi finns som respekterar att andra människor kan vara hundrädda och håller hunden kopplad.
    Och vi finns som inte bara skulle släppa fram hunden till folk,hur gärna den än vill hälsa.
    Men det finns ju även problem med folk som gärna går fram till hunden och försöker klappa den utan att ens fråga om det går bra.
    Vad tycker du man ska göra åt andra människors bristande respekt?
    För det är vad det ofta handlar om. Bristande respekt.
    Sen finns det såklart hundägare som överhuvudtaget inte borde ha hund.
    Men det är långt ifrån alla.
    Så jag tycker du ska vara försiktig med att generalisera som du gör. 

    Vad gäller Hundstallet så tror jag att de vet vad de gör.
    De får nog in en del hundar som har haft en jobbig bakgrund och behöver komma till någon som kan hantera dem på rätt sätt. 
    Så jag förstår inte varför du ens drar upp det?
    När någon säger "oss kan du lita på", det är då varningsklockorna börjar ringa. Riskerna är för stora med hundar, vi måste börja ta det på allvar.
    Du kanske inte har läst om hur skadade människor har blivit av hundar? Barn som fått ansiktet helt förstört Gråter
  • pump
    LFF skrev 2022-10-25 09:25:40 följande:
    Vad har gått över styr? Vilka är "alla incidenter"? Tycker snarare att det varit förvånansvärt få incidenter de senaste åren trots alla coronahundar med oerfarna ägare. 

    Är inte hundägare längre (sen snart 10 år tillbaks) men har hundar i släkten och många hundar i bostadsområdet där jag bor. 
    Jättebra att du inte har hund, finns redan för många tyvärr. Hur många fler incidenter tycker du att det behövs, innan du inser att hundar är en stor risk för andra (speciellt barn)?
  • molly50
    pump skrev 2022-10-25 09:27:56 följande:
    När någon säger "oss kan du lita på", det är då varningsklockorna börjar ringa. Riskerna är för stora med hundar, vi måste börja ta det på allvar.
    Du kanske inte har läst om hur skadade människor har blivit av hundar? Barn som fått ansiktet helt förstört Gråter
    Jodå,jag har läst om det.
    Men hur många är de incidenterna i förhållande till de hundar som aldrig gör något?
    Kvinnan som blev ihjälbiten t ex måste ju ha misskött hunden gravt för att den ska ge sig på henne som ägare.
    Det som måste tas tag i är de hundägare som uppenbarligen inte kan hantera en hund.
    För det är,i majoriteten av fallen,den mänskliga faktorn som är problemet. Inte hunden.
  • LFF
    pump skrev 2022-10-25 09:32:04 följande:
    Jättebra att du inte har hund, finns redan för många tyvärr. Hur många fler incidenter tycker du att det behövs, innan du inser att hundar är en stor risk för andra (speciellt barn)?
    Enda anledningen till att jag inte har hund är eftersom jag inte har tiden för en hund. Annars hade jag haft en. 

    Hur många incidenter är det som sker? Inga hundar i min omgivning är en risk för andra, speciellt inte barn. Detta eftersom de har vettiga hundägare som ser till att skydda sina hundar från påträngande ungar som inte vet hur man beter sig runt barn. 

    Mina egna barn är inte heller någon fara för hundar eftersom de vet hur man beter sig runt hundar och har fått lära sig (via mig) hur man läser av en hund. 

    Vettiga hundägare och vettiga föräldrar lär barn hur man ska bete sig. Man lär ut att morrning är ett avståndstagande beteende från hunden sida istället för att straffa bort det. Man lär barnen att de inte kan dra i hunden, gå fram till den när den äter eller sover etc. 

    Att olyckor mellan hundar och barn sker är inte bara hundens eller hundägarens fel utan lika ofta är det föräldrar och barns fel. 

    Så, ska vi avskaffa barn också?
  • Linnie
    LFF skrev 2022-10-25 11:43:59 följande:
    Enda anledningen till att jag inte har hund är eftersom jag inte har tiden för en hund. Annars hade jag haft en. 

    Hur många incidenter är det som sker? Inga hundar i min omgivning är en risk för andra, speciellt inte barn. Detta eftersom de har vettiga hundägare som ser till att skydda sina hundar från påträngande ungar som inte vet hur man beter sig runt barn. 

    Mina egna barn är inte heller någon fara för hundar eftersom de vet hur man beter sig runt hundar och har fått lära sig (via mig) hur man läser av en hund. 

    Vettiga hundägare och vettiga föräldrar lär barn hur man ska bete sig. Man lär ut att morrning är ett avståndstagande beteende från hunden sida istället för att straffa bort det. Man lär barnen att de inte kan dra i hunden, gå fram till den när den äter eller sover etc. 

    Att olyckor mellan hundar och barn sker är inte bara hundens eller hundägarens fel utan lika ofta är det föräldrar och barns fel. 

    Så, ska vi avskaffa barn också?
    Instämmer helt!

    Sista frågan, ja, det verkar ha fötts en massa coronabarn till oerfarna föräldrar på sistone, så nu är barnen för många, kanske dags att "reglera lite"? ; D

    (Hjälp får man ens dra ett sånt skämt utan att bli kölhalad här? Jo, det var ju ett skämt, jämfört med den hundreglering det skrevs om tidigare på betydligt större allvar. )
  • LFF
    molly50 skrev 2022-11-03 12:00:58 följande:
    Eller så vore det bättre att införa körkort på hund så att de som inte klarar av att hantera dem kan sållas bort. 
    Körkort blir komplicerat att införa. Och ska man införa det så ska det vara för alla raser, inte bara de "kraftfulla". 

    Om folk la ner tillstymmelsen av lika mycket tid när de ska köpa hund som de gör vid köp av vilken annan kapitalvara som helst (ja, hundar går under kategorin kapitalvara). Hur många skulle spontanköpa en tvättmaskin eller ett kylskåp? För att inte tala om en bil eller en lägenhet. 

    Om sen även hunduppfödarna ställde lite högre krav på sina valpköpare och kollade om de har en aning om vad de ger sig in på så vore det också bra. 

    När vi skaffade hund för 20 år sedan så var det
    1) ett impulsköp (själva hunden, inte rasen) och
    2) inga frågor alls från uppfödaren om vi hade koll på vare sig rasen eller hundägande.

    Nu hade jag läst om rasen sen ett antal år tillbaks men det hade lika gärna kunnat gå väldigt snett trots att vi "bara" hade en jack russell terrier. 

    Sen behöver det bli högre ansvarskrav OM en hund skadar en människa eller en annan hund i form av brottsrubricering. Å ena sidan så har vi inskrivet i lagen om hund och katt att man som hundägare är ansvarig för allt ens hund gör men det finns liksom inga påföljder direkt om hunden skadar någon (hund, människa, annat djur). Har man otur så blir det djurförbud och lite böter men djurförbud kommer du ju undan genom att flytta. 
  • pump
    LFF skrev 2022-11-03 12:18:35 följande:
    Körkort blir komplicerat att införa. 
    Ja, för jobbigt. Bättre att riskera andra människors liv.
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna