• transparent

    Ni som inte kopplar hundarna

    Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

  • Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • LFF
    pump skrev 2022-11-03 12:22:22 följande:
    Ja, för jobbigt. Bättre att riskera andra människors liv.
    Läste du hela inlägget? Då ser du att det finns saker man kan göra utan att skapa en orimlig administration. Plus att jag anser att SKA man införa körkort så gäller det ALLA 300+ raser, inte bara de som räknas till de kraftfulla eller "farliga". 

    Men visst, vi förbjuder hundar, bilar, tågresor, flygresor etc. Allt som kan riskera människors liv om det handhas på fel sätt. Sen lindar vi in alla i bubbelplast och rosa fluff så blir det jättebra. 
  • molly50
    LFF skrev 2022-11-03 12:18:35 följande:
    Körkort blir komplicerat att införa. Och ska man införa det så ska det vara för alla raser, inte bara de "kraftfulla". 

    Om folk la ner tillstymmelsen av lika mycket tid när de ska köpa hund som de gör vid köp av vilken annan kapitalvara som helst (ja, hundar går under kategorin kapitalvara). Hur många skulle spontanköpa en tvättmaskin eller ett kylskåp? För att inte tala om en bil eller en lägenhet. 

    Om sen även hunduppfödarna ställde lite högre krav på sina valpköpare och kollade om de har en aning om vad de ger sig in på så vore det också bra. 

    När vi skaffade hund för 20 år sedan så var det
    1) ett impulsköp (själva hunden, inte rasen) och
    2) inga frågor alls från uppfödaren om vi hade koll på vare sig rasen eller hundägande.

    Nu hade jag läst om rasen sen ett antal år tillbaks men det hade lika gärna kunnat gå väldigt snett trots att vi "bara" hade en jack russell terrier. 

    Sen behöver det bli högre ansvarskrav OM en hund skadar en människa eller en annan hund i form av brottsrubricering. Å ena sidan så har vi inskrivet i lagen om hund och katt att man som hundägare är ansvarig för allt ens hund gör men det finns liksom inga påföljder direkt om hunden skadar någon (hund, människa, annat djur). Har man otur så blir det djurförbud och lite böter men djurförbud kommer du ju undan genom att flytta. 
    Ja,självklart ska det i så fall gälla alla raser.
    Alla hundar,oavsett ras,kan bli farliga vid fel hantering.

    Och ja,jag håller med om att det ska ställas lite högre krav på hundköpare.
    Därav att jag förde körkort på hund på tal.
    Det är alltför många som inte klarar av att hantera sin hund.
    Och i majoriteten av fallen så är det den mänskliga faktorn som ligger bakom när något händer med en hund. 
    Så ja,hårdare straff är kanske inte heller helt fel väg att gå. 
  • pump
    molly50 skrev 2022-11-03 12:38:13 följande:
    Ja,självklart ska det i så fall gälla alla raser.
    Alla hundar,oavsett ras,kan bli farliga vid fel hantering.

    Och ja,jag håller med om att det ska ställas lite högre krav på hundköpare.
    Därav att jag förde körkort på hund på tal.
    Det är alltför många som inte klarar av att hantera sin hund.
    Och i majoriteten av fallen så är det den mänskliga faktorn som ligger bakom när något händer med en hund. 
    Så ja,hårdare straff är kanske inte heller helt fel väg att gå. 
    Krav på hundägare. Bara få ha hund när man inte bor i tätort.
    Endast om man bor på landet, i skogen, eller på en ö.
  • molly50
    pump skrev 2022-11-03 12:51:24 följande:
    Krav på hundägare. Bara få ha hund när man inte bor i tätort.
    Endast om man bor på landet, i skogen, eller på en ö.
    Varför känner du så´nt hat emot hundar?
    Har det hänt dig något?
  • pump
    molly50 skrev 2022-11-03 12:57:51 följande:
    Varför känner du så´nt hat emot hundar?
    Har det hänt dig något?
    Jag hatar inte hundar. Men anser inte att hundar bör vistas i miljöer med många människor. Det är för många hundar nu. Ett exempel: Dom bajsar ofta i städerna och här kommer den mänskliga faktorn in. Därför så ligger många hundbajskorvar kvar på marken där människor befinner sig.
  • molly50
    pump skrev 2022-11-03 13:03:31 följande:
    Jag hatar inte hundar. Men anser inte att hundar bör vistas i miljöer med många människor. Det är för många hundar nu. Ett exempel: Dom bajsar ofta i städerna och här kommer den mänskliga faktorn in. Därför så ligger många hundbajskorvar kvar på marken där människor befinner sig.
    Och därför ska hundar minskas ner på i städerna,för att människor är lata och inte plockar upp efter dem?
    Eller för att en del inte klarar av att hantera dem?
    Det är ju som du själv skriver,den mänskliga faktorn.
    Ska vi då minska ner på människor inne i städerna också?
  • pump
    molly50 skrev 2022-11-03 13:12:31 följande:
    Och därför ska hundar minskas ner på i städerna,för att människor är lata och inte plockar upp efter dem?
    Eller för att en del inte klarar av att hantera dem?
    Det är ju som du själv skriver,den mänskliga faktorn.
    Ska vi då minska ner på människor inne i städerna också?
    Nej, människor behövs inne i städerna. Många butiker som går under nu p g a köpcentrum utanför städerna. Mer miljövänligt också om man slipper resa för att kunna shoppa.
  • molly50
    pump skrev 2022-11-03 13:03:31 följande:
    Jag hatar inte hundar. Men anser inte att hundar bör vistas i miljöer med många människor. Det är för många hundar nu. Ett exempel: Dom bajsar ofta i städerna och här kommer den mänskliga faktorn in. Därför så ligger många hundbajskorvar kvar på marken där människor befinner sig.
    Om vi ska prata om människor som inte plockar upp efter sina hundar.
    Hur ser du på utekatter som springer runt och bajsar utan att ägarna plockar upp efter dem?
  • molly50
    pump skrev 2022-11-03 13:15:00 följande:
    Nej, människor behövs inne i städerna. Många butiker som går under nu p g a köpcentrum utanför städerna. Mer miljövänligt också om man slipper resa för att kunna shoppa.
    Då kanske det vore bättre att ställa högre krav på att köpa hund och hantera den istället för att minska ner på hundar,
    De behövs också.
    Inom polisen t ex. 
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna