• Anonym (Oldie)

    Alla ni som upplevt 70- och 80-talet

    Jag verkligen spricker av avundsjuka på er. Jag är så otroligt insnöad på dessa två årtionden och önskar att jag hade fått uppleva hela 70- och 80-talet som tonåring eller vuxen så att jag i detalj kunnat uppleva allt. Är själv född -79 så mina minnen består av 80-talet, vilka är rätt vaga. Tittar på bilder (privata från mina föräldrar/släktingar och på nätet) och klipp från dessa årtionden och försöker verkligen leva mig in i hur det var då. Besöker ställen jag vuxit upp i på 80-talet. Lyssnar mestadels på musik från dessa tider och anser att bästa musiken faktiskt producerades då. Har gått så långt som att söka på nätet efter riktiga 70-talskläder. Hittar bara skit som säljs som maskeradkläder, dvs inga riktiga vardagskläder.

    Jag har en otroligt romantiserad bild av just 70- och 80-talet, men mest 70-talet. Jag skäms inte för min romantisering. De som känner mig vet om detta. Bruka reta mamma med att säga att hon borde ha fått mig tidigare så jag fått uppleva det hon fått. Brukar fråga personer äldre än mig om hur det var på den tiden. Känner en otrolig fascination för just dessa personer. När jag träffar någon första gången är de första tankarna som poppar upp hos mig att den här personen har upplevt de här årtiondena och jag kan inte sluta tänka på det varje gång jag möter personen. Jag föreställer mig den personen hur denne säkert var och såg ut på den tiden. Och så känner jag en fascination blandat med avundsjuka.

    Jag fattar egentligen inte hur det blev såhär men de här känslorna har bara vuxit fram och stannat kvar. Jag har dock varit en del nostalgisk av och till under mina vuxna år. Nu är det en del av mitt vardagliga liv och jag vill inte släppa det. Jag mår bra av det, känner mig "hemma" i att drömma om dessa årtionden och ta del av allt som går att ta del av och att jag känner mig som mig själv i detta, men är samtidigt frustrerad över att jag inte kan uppleva de åren, och att det inte finns något jag kan göra åt det.

    Så alla ni som fått vara med på riktigt - ett stort hjärta till er <3

  • Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet
  • Zizazi
    Tom Araya skrev 2019-01-08 21:15:39 följande:
    Angående datorer och tv-spel.

    På lunchrestauranger, värdshus och caféer fanns det flipperspel. Under det tidiga 80-talet kompletterades flipperspelen med en typ av datorspel som kallades arkad-spel. Det var en automat med något tidigt digitalt spel, typ Pac man, Raid over Moscov eller liknande. Man betalade spelet med mynt, oftast enkronor på den tiden och senare med fekronor.
    Senare på 80-talet kom mer avancerade spel, som Outrun, där det gällde att köra fort med en Ferrari.

    I slutet av 70-talet kom även Atari's tv-spelskonsoller. Det vara samma simpla spel som ofta fanns i de sk arkad-spelen. Pac man och olika idrottsspel där spelaren bestod av ett streck eller i bästa fall en streckgubbe.

    I början av 80.talet kom de relativt enkla och billiga hemdatorerna, först med Commodores VIC 20, sedan 64, 128 och sist Amiga 500 mot senare 80-talet.
    Bland barn och ungdomar var dessa populära som speldatorer och det fanns mängder av spel till dessa.

    Under 80-talet fanns de som skaffade en PC, datorn för hemmabruk som kom att ersätta de betydligt enklare hemdatorerna. PC var betydligt mer kraftfull och kunde hantera mer avancerade nyttoprogram, inte minst för bild- och ordbehandling.
    Den var dock inte särskilt vanlig, p.g.a. priset, men vissa hade den hemma genom sitt jobb.
    Jag minns att det i högstadiet fanns en handfull datornördar i skolan som skaffat PC, då pratar vi senare delen av 80-talet. Jag tror de köpt dem begagnade eller att föräldrarna hade dem hemma genom jobbet.
    :D

    Xcopy blip blip blip blip blip blip blip blip blip blip blip :D
  • transparent

    Är född -72 så jag minns lite från 70-talet, men mest från 80-talet.
    Saknar ofta den tiden. Mycket är nostalgi, man ser det lite som i ett skimmer. Om jag ska nämna en film som sammanfattar känslan för 80-talet för mig så är det E.T.
    Jag tror det är mer stress nu för tiden. Var mer avslappnat då. Tror det var bra att vi inte hade mobiler. Man var ute och härjade hela dagarna och satt inte och glodde på en skärm.
    80-tals modet var ju lite pinsamt, men kul nu i efterhand. Man tyckte tjejerna var SÅ snygga i sina uppsprejade stora frisyrer.

  • Anonym (Usch)

    Tycker du ska kolla på Dom kallar oss mods och Ett anständigt liv så får du se hur jävla lyckliga vissa ungdomar var på den tiden. Dom du tänker på var medelklass eller trygg arbetarklass i kärnfamilj utan missbruk.

    En massa barn och ungdomar for illa som in i helvete under 70 och 80-talet. Barnavårdsnämnden kunde ta barn från ensamstående mammor med lägre inkomst, kvinnor som blev misshandlade hade ingenstans att gå och det fanns inte psykologer att prata med eller nätforum för dom som mådde psykiskt dåligt.

    Fråga dom som blev misshandlade och vanvårdade i fosterhem hur jävla roligt det var.

    Eller alla som var barn i Kristiania när föräldrarna vägrade vara vuxna föräldrar och bara tog LSD hela dagarna och inte hade koll på var barnen var eller vem som utnyttjade dom.

    Dom som var inlåsta på institutioner eller mentalsjukhus blev i princip torterade och hade ingen chans att komma därifrån.


    Anonym (Skillnad) skrev 2019-02-04 21:45:54 följande:

    Har ni inte liksom jag en känsla av att folk var gladare och lyckligare då? Det märker man ju på hur de pratar när man ser gamla klipp från 70- och 80-talet. Det var en helt annan stämning än idag. Folk pratade annorlunda och verkade överlag mer positiva.


  • Anonym (F)
    Zizazi skrev 2019-02-24 01:29:35 följande:

    Det är som natt och dag. Idag verkar alla deprimerade och generellt sjuka. Så var det absolut inte på 70-80-talet. Då var alla trevliga och hjälpsamma. Hur Sverige blivit som det blivit är för mig en sorg och gåta.


    Håller med.
  • Anonym (Oldie)

    Wow, vilket gehör tråden fick! Lovely

    Naturligtvis finns det bra och dåliga saker med alla tidsåldrar. Hos vissa triggar vissa årtal och årtionden negativa känslor medan det för andra triggar igång positiva känslor. Jag tar såklart del av allas upplevelser. Ju fler olika sätt att se på samhället på den tiden desto större blir perspektivet och helhetsbilden.

  • Normativ

    70-talet kändes lite mer inskränkt och jantelagen var som en stödkrage för de flesta i villakvarteret. Det fanns klara gränser för vad som var möjligt. Sverige var en liten homogen industri och exportnation.

    Samtidigt upplevde jag mitt 70-tal som barn som befriande skönt på många sätt. Sommarlovet var så galet långt och vi hade avklippta jeans, t-shirt med texten Ät mera gröt tillsammans med en svensk flagga. På fötterna hade vi trätofflor. Vi lyssnade på ABBA, Baccara, medan äldre syskon som var lyssnade på Wiehe, Peps och Grus i dojjan samt Aston Reymers Rivaler.

    Det kändes som att sommaren tillbringades på cykeln mellan badsjön och fotbollsplanen. GB var konservativa men släppte nyheter såsom glassen Skate som var som en Nogger med kola istället för mörk choklad. Malaco hade egna bilar målade med märkets logga över det hela för stilfull leverans av lakritsrullar och annat smågodis till landsbygdens småkiosker.

    På vintern tillbringades den mesta tiden i byns idrottshall som var byggd tidigt 70-tal. Man umgicks kring idrotten och nakenhet var verkligen inte så känsligt.

  • Tom Araya

    Jag själv, som är född -73 och uppväxt under 70- och 80-talet uppskattar hur tryggare man var som barn ute i samhället och hur mycket friare man kunde röra sig.

    Jag gick själv till lekis (dåvarande motsvarighet till 6-årsverksamhet) och skola under alla år exempelvis, vilket de flesta gjorde då.

    Många barn fick egen nyckel hem i 7-10 års ålder och kunde gå hem själva efter skolan, innan föräldrarna kommit hem från jobbet.

    Själv gick jag aldrig på dagis, utan hos dagmamma fram tills jag började skolan.

    Lekis, eller lekskola som det egentligen hette, var en slags förskoleverksamhet med viss pedagogisk inriktning, som i stort set alla 6-åringar gick på under några timmar varje dag.

    Jag gick på lekis två år i rad, eftersom mina föräldrar ville försöka få in mig i skolan ett år tidigare. Det första lekiset låg bara 5 min promenad hemmifrån och låg i samma lokaler som dagis och fritids.

  • Tom Araya
    Normativ skrev 2019-06-25 20:43:41 följande:

    70-talet kändes lite mer inskränkt och jantelagen var som en stödkrage för de flesta i villakvarteret. Det fanns klara gränser för vad som var möjligt. Sverige var en liten homogen industri och exportnation.

    Samtidigt upplevde jag mitt 70-tal som barn som befriande skönt på många sätt. Sommarlovet var så galet långt och vi hade avklippta jeans, t-shirt med texten Ät mera gröt tillsammans med en svensk flagga. På fötterna hade vi trätofflor. Vi lyssnade på ABBA, Baccara, medan äldre syskon som var lyssnade på Wiehe, Peps och Grus i dojjan samt Aston Reymers Rivaler.

    Det kändes som att sommaren tillbringades på cykeln mellan badsjön och fotbollsplanen. GB var konservativa men släppte nyheter såsom glassen Skate som var som en Nogger med kola istället för mörk choklad. Malaco hade egna bilar målade med märkets logga över det hela för stilfull leverans av lakritsrullar och annat smågodis till landsbygdens småkiosker.

    På vintern tillbringades den mesta tiden i byns idrottshall som var byggd tidigt 70-tal. Man umgicks kring idrotten och nakenhet var verkligen inte så känsligt.


    Japp, man cyklade överallt.

    Jag var fyra när jag fick min första tvåhjuling och cyklade själv runt i kvarteret.

    När jag var runt 7-8 cyklade jag för första gången till närmsta havsbad, ca en mil bort utefter en landsväg. Bara barn, inga vuxna med, även om några av barnen som var med var 2-4 år äldre.
Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet