• EE2017

    Hur få ut så mycket kaffesmak som möjligt när man tillexempel gör chokladbollar, kärleksmums och chokladbollskladdkaka?

    Hej.

    Jag gillar när det är tydlig och stark smak av kaffe i chokladbollar med mer. Men jag tycker alltid att kaffesmaken nästan helt försvunnit vid det färdiga resultatet. Har ni några knep och tips på hur man får fram så god och stark smak som möjligt av kaffet i olika bakverk?

    Jag har provat lite olika; haft i mer kaffe (då blir smeten för lös), bryggt extra starkt kaffe osv. Inget blir bra.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur få ut så mycket kaffesmak som möjligt när man tillexempel gör chokladbollar, kärleksmums och chokladbollskladdkaka?
  • Deceree1
    EE2017 skrev 2019-01-08 04:28:30 följande:

    Hej.

    Jag gillar när det är tydlig och stark smak av kaffe i chokladbollar med mer. Men jag tycker alltid att kaffesmaken nästan helt försvunnit vid det färdiga resultatet. Har ni några knep och tips på hur man får fram så god och stark smak som möjligt av kaffet i olika bakverk?

    Jag har provat lite olika; haft i mer kaffe (då blir smeten för lös), bryggt extra starkt kaffe osv. Inget blir bra.

    Tack på förhand!


    Gör kaffet i sig dubbelt så starkt.
  • EE2017

    Hej. Jag har provat men upplever att det inte blir någon skillnad.


    Deceree1 skrev 2019-01-08 04:34:26 följande:

    Gör kaffet i sig dubbelt så starkt.


  • EE2017

    Ibland när jag gjort chokladbollskladdkaka så tycker jag smaken på smeten blir jättebra och tydlig kaffesmak. Men efter den blivit gräddad och man sen ska äta kladdkakan så är kaffesmaken mer eller mindre borta. Nån som vet varför det blir så?

  • svartakatten98

    Kanske finns det någon koncentrerad kaffe-essens? Man använder ju t ex arrakessens när man gör arrakbollar. Tror inte det funkar med vanligt bryggkaffe om man verkligen vill ha smak.

  • K Kalle

    Jag blandar snabbkaffepulver med lite vatten. Typ hälften kaffe och hälften vatten = mycket smak utan att det blir vattnigt.

Svar på tråden Hur få ut så mycket kaffesmak som möjligt när man tillexempel gör chokladbollar, kärleksmums och chokladbollskladdkaka?