• Anonym (???)

    Har vi 25% invandrare?

    En av fyra niondeklassare har utländsk bakgrund. Innebär det att vi har 25% invandrare i Sverige?

    I Malmö lever 20% av högstadieeleverna i hederskultur. Om alla invandrare levde i en hederskultur skulle det finnas 20% invandrare i Malmö, men det finns ju en massa invandrare som inte lever i hederskultur. Är det kanske 30% invandrare i Malmö, eller mer?

    När en skola kommer upp i en viss procent utrikesfödda börjar svenskarna söka sig till andra skolor. Jag har inte den siffran tyvärr, men tydligen finns det en gräns.

  • Svar på tråden Har vi 25% invandrare?
  • Flash Gordon
    Anonym (Micke) skrev 2019-02-14 16:08:45 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/svart-for-utrikesf...

    Om det tar 8 år i snitt för hälften av invandrarna att få jobb hur kan du då påstå att
    det är " många"  ?  

    samt att studion inkluderar alla utrikesfödda, även dom som kom hit när dom var 1-2 år gamla.  Skulle du ta grupppen flyktingar och alternativt skyddsbehövande som enskild grupp skulle siffran vara mycket högre.
    Acceptera fakta, majoriteten har inte jobb och dom kommer inte få jobb.

    det är inte ens "jobb" utan sysselsättning. Dvs det kan vara så lite som en timme i veckan i någon slags skattefinansierad åtgärd.

    www.svd.se/sysselsattning-ar-inte-samma-sak-som-jobb
    Som sysselsatt räknas den som har arbetat en timme under mätveckan, är tillfälligt frånvarande eller har beredskapsarbete och liknande. Såväl sjukskrivna som deltagare i en lång rad arbetsmarknadspolitiska program kategoriseras alltså som sysselsatta.

    Det är absolut inget mått på självförsörjning.
  • Anonym (???)
    Anonym (Slarvigt uttryckt) skrev 2019-02-15 10:02:42 följande:
    Det absolut mest avgörande om en person ska komma i jobb eller inte är dennes personliga egenskaper.
    Språkkunskaper och utbildning är stort endast produkter av ens personliga egenskaper. Med goda personliga egenskaper lär man sig språket, oavsett om man går SFI eller inte, och med goda personliga egenskaper skaffar man sig en utbildning.
    Sant. Känner en kille från Nigeria som bestämde sig för att bara titta på svensk TV och läsa svenska tidningar meddetsamma han kom till Sverige. I början förstod han såklart inte ett ord, men efter ett år var det stor skillnad. Nu pratar han nästan felfri svenska. Han ansträngde sig, han ville komma in i det svenska samhället, bli en del av den svenska kulturen. Han ville inte stänga in sig i ett ghetto med andra från Nigeria och bara prata sitt gamla hemspråk.
  • nihka
    Anonym (???) skrev 2019-02-15 07:40:04 följande:
    Och? Vad jag vet finns inga regler i kristendomen att man måste göra vissa saker på dygnets ljusa respektive mörka timmar. Däremot får det ju enorma konsekvenser för den muslim som bor där det är ljust 20-24 timmar om dygnet under Ramadan. Hen får svälta i en hel månad och man ska ju vara sparsam med vatten också så personen kan mycket väl avlida om hen följer den allsmäktige gudens påbud.
    Och? Varje religion har sina "regler" som följarna kan välja att anamma eller inte, eller anpassa. I den kristna läran ska man vila på den sjunde dagen så det är väl tur för dig att så det går några bussar på söndagar och att det finns vårdpersonal på plats alla dagar.

    I den kristna läran ska ju även kvinna tiga i församlingen och det gör jag jag. Eller inte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (???) skrev 2019-02-15 07:40:59 följande:
    Nej, jag kommer inte från Syrien. De får själva bygga upp landet.
    What? Ska du inte hjälpa till??? Men du är ju så ENGAGERAD i frågan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 10:09:12 följande:
    det är inte ens "jobb" utan sysselsättning. Dvs det kan vara så lite som en timme i veckan i någon slags skattefinansierad åtgärd.

    www.svd.se/sysselsattning-ar-inte-samma-sak-som-jobb
    Som sysselsatt räknas den som har arbetat en timme under mätveckan, är tillfälligt frånvarande eller har beredskapsarbete och liknande. Såväl sjukskrivna som deltagare i en lång rad arbetsmarknadspolitiska program kategoriseras alltså som sysselsatta.

    Det är absolut inget mått på självförsörjning.
    Ja, i extremfall är det så och gäller förstås även sysselsättning för befolkningen som helhet.

    Så även för svenskar är sysselsättning inget absolut mått på självförsörjning.

    Det är de utländska kvinnorna med låg utbildningsnivå som har den lägsta sysselsättningsgraden och som ofta är hemma med barn. Var det inte kvinnorna och barnen som SD är såååå extra måna om att hjälpa?

    https://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (???) skrev 2019-02-15 07:41:58 följande:
    Det är inte så många som klagar på att invandrare kommer och tar våra jobb. Det har jag inte hört en enda gång faktiskt det senaste decenniet åtminstone.
    Så klart du inte har
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Pilsner skrev 2019-02-15 08:47:46 följande:
    Du tror väl inte att småbarn är med i statistiken över arbetslösa?!?
    Nej, det var Anonym (Micke) som verkade tro det. Du vet hen som tror att fler dör av nageltrång än av flygräder i Syrien.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (???)
    nihka skrev 2019-02-15 11:24:44 följande:
    Så klart du inte har
    Nej, eftersom väldigt få invandrare "tagit våra jobb" de senaste åren är det inte många som klagat på just detta.

    Eftersom jag antar att du är en av de som tror att alla, som är kritiska till mängden invandrare och/eller till hur integrationen sköts, är SD:are kan jag berätta för dig att jag aldrig kommer att rösta på SD. Inte ens om det börjar snöa i helvetet.
  • Anonym (???)
    nihka skrev 2019-02-15 11:14:42 följande:
    What? Ska du inte hjälpa till??? Men du är ju så ENGAGERAD i frågan.
    Jag är inte alls engagerad i frågan. Jag fattar dock att landet behöver byggas upp och att det därför borde vara önskvärt att syrianerna nu flyttar tillbaka och bygger upp sitt land. Tydligen är det just vad de syrier som är kvar i landet önskar.  Anledningen till att de som flyr krig definieras som alternativt skyddsbehövande är för att krig tar slut och att skyddsbehovet då försvinner.
  • nihka
    Anonym (???) skrev 2019-02-15 10:36:43 följande:
    Sant. Känner en kille från Nigeria som bestämde sig för att bara titta på svensk TV och läsa svenska tidningar meddetsamma han kom till Sverige. I början förstod han såklart inte ett ord, men efter ett år var det stor skillnad. Nu pratar han nästan felfri svenska. Han ansträngde sig, han ville komma in i det svenska samhället, bli en del av den svenska kulturen. Han ville inte stänga in sig i ett ghetto med andra från Nigeria och bara prata sitt gamla hemspråk.
    Jag har träffat många sådana människor som tagit sig in i det svenska samhället med den här typen av inställning. Utan språkkunskaper tar det förstås bom stopp. Det fattar ju alla! Ja, nästan alla iaf

    Nästan alla invandrare jag har träffat säger att det är svårt att få nya svenska vänner och att få någon att träna sin svenska med. I skolan uppmanas de att prata med vem som helst, var som helst och när som helst. Jag kommer ihåg en morgon när en somalisk kvinna spontant började prata med mig på bussen, ställde frågor på knacklig svenska. Bor du här? osv. Hon fick korta, artiga avslutande svar och jag fick lite dåligt samvete för det, men kl. 06.50 är jag inte speciellt pratglad utan vill mest bara halvsova.

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har vi 25% invandrare?