• Anonym (???)

    Har vi 25% invandrare?

    En av fyra niondeklassare har utländsk bakgrund. Innebär det att vi har 25% invandrare i Sverige?

    I Malmö lever 20% av högstadieeleverna i hederskultur. Om alla invandrare levde i en hederskultur skulle det finnas 20% invandrare i Malmö, men det finns ju en massa invandrare som inte lever i hederskultur. Är det kanske 30% invandrare i Malmö, eller mer?

    När en skola kommer upp i en viss procent utrikesfödda börjar svenskarna söka sig till andra skolor. Jag har inte den siffran tyvärr, men tydligen finns det en gräns.

  • Svar på tråden Har vi 25% invandrare?
  • Anonym (Praktisk)
    nihka skrev 2019-02-22 01:15:07 följande:
    Jag känner igen det du skriver, bland annat två afghanska killar som jobbade som vårdbiträden under tiden de utbildade sig till undersköterskor. De har båda ett gott handlag med människor. Den ena har nyligen fått en fast tjänst som undersköterska och den andra som siktar mot att läsa till sjuksköterska blir ständigt inringd, jobbar mer än heltid och måste till och med tacka nej till jobb.

    Ja, de behövs verkligen!
    Nu när Centerpartiet har bestämt att sjukdom/hög ålder skall vara grund till asyl så behöver vi verkligen alla invandrare som kan jobba.
  • nihka
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-22 10:31:36 följande:
    Nu när Centerpartiet har bestämt att sjukdom/hög ålder skall vara grund till asyl så behöver vi verkligen alla invandrare som kan jobba.
    Jaså du. Hahaha. *harkel* Källa på det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Anonym (???) skrev 2019-02-06 08:46:24 följande:
    Nja, särskilt mycket integrering sysslar vi inte med. Det är mest snack.
    Grön Ungdom och reaktionerna på den här har precis lyckats bevisa just detta:

    www.expressen.se/debatt/det-ar-svenskarna-som-inte-vill-integrera-sig/

    GU: Svensken måste också anpassa sig.

    Många(*): Gaaah!

    (*) = även högt renommerade debattörer med gott rykte.

    Skrattande
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-03-04 12:13:52 följande:
    www.expressen.se/debatt/det-ar-svenskarna-som-inte-vill-integrera-sig/
    Ja, mycket läsvärt! Tack så mycket för denna utmärkta beskrivning:
    "Vissa högerspöken kanske genuint hatar mångkultur och fattiga, men de flesta är hycklare, enkla röstjägare. Högercynikerna är internets nya åsiktspolis som mejar ner varje försök till diskurs genom att piska upp antiintellektuellt svammel från hundratals svärmande (fejk)konton. De menar att PK-feminister redan krossat rasismen"


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Pilsner
    nihka skrev 2019-03-04 14:53:28 följande:
    Ja, mycket läsvärt! Tack så mycket för denna utmärkta beskrivning:
    "Vissa högerspöken kanske genuint hatar mångkultur och fattiga, men de flesta är hycklare, enkla röstjägare. Högercynikerna är internets nya åsiktspolis som mejar ner varje försök till diskurs genom att piska upp antiintellektuellt svammel från hundratals svärmande (fejk)konton. De menar att PK-feminister redan krossat rasismen"
    Dessa medlemmar av Grön Ungdom försöker utmåla alla som inte delar deras åsikter som högercyniker och internet-troll. Härskarteknik.
  • Anonym (..)
    Anonym (???) skrev 2019-02-05 11:54:09 följande:

    En av fyra niondeklassare har utländsk bakgrund. Innebär det att vi har 25% invandrare i Sverige?


    Jag gissar utifrån formuleringarna att vad du vill bara är att byta invandrarkritiska åsikter, men i alla fall:
    Utländsk bakgrund behöver inte innebära att man är invandrad till Sverige=invandrare, utan kan också betyda att man har två utlandsfödda föräldrar (tidigare avsågs en utlandsfödd förälder). Utlländsk bakgrund kan alltså beteckna någon som är nyinvandrad från Syrien eller någon som är född i Lund med en danskfödd och en norskfödd förälder.
    Anonym (???) skrev 2019-02-05 11:54:09 följande:

    När en skola kommer upp i en viss procent utrikesfödda börjar svenskarna söka sig till andra skolor. Jag har inte den siffran tyvärr, men tydligen finns det en gräns.


    Det finns försök till sådana beräkningar men de är inte entydiga. Vad föräldrar idag mer ofta väljer bort är inte i sig skolor där många har utländsk bakgrund utan skolor där undervisningen inte fungerar. Detta kan sammanfalla (ideligt tillskott av nyanlända utan för svenska förhållanden relevanta förkunskaper i ämnen eller hur skolan fungerar, eller dåliga språkkunskaper, kräver givetvis mycket mer av skolan för att det ska fungera). Men sambandet är inte helt rakt. En och annan  "högstatusskola"med goda resultat har nämligen hög andel elever med utländsk bakgrund men både de och de "helsvenska" eleverna på de skolorna har oftare än genomsnittet föräldrar som är väletablerade i samhället, själva är högutbildade eller åtminstone aktivt engagerade i god skolgång för barnen, alla faktorer med koppling till framgång i skolan. Såvida inte föräldrarna är uttalat invandrarfientliga är det mer troligt att de väljer bort någon av de dåligt presterande skolorna å våra "helsvenska" småorter (på resultatnivå med de mest invandrartäta förorterna) än att de väljer bort en välfungerande skola pga andel elever med utländsk bakgrund.
  • nihka
    Pilsner skrev 2019-03-04 15:20:46 följande:
    Dessa medlemmar av Grön Ungdom försöker utmåla alla som inte delar deras åsikter som högercyniker och internet-troll. Härskarteknik.
    Nej, de pratar om just högercyniker och internettroll. Det stod klart och tydligt, eller tror du verkligen att sådana inte finns?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Pilsner
    nihka skrev 2019-03-04 19:23:23 följande:
    Nej, de pratar om just högercyniker och internettroll. Det stod klart och tydligt, eller tror du verkligen att sådana inte finns?
    Du missar min poäng, de försöker måla ut alla som har aningens annan åsikt än deras egen som högercyniker och internettroll. De drar rasist-kortet för alla avvikande åsikter.
Svar på tråden Har vi 25% invandrare?