• anonymous8981

    Hur länge ska man vänta?

    Hej!

    Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig då jag inte har några vänner eller liknande att prata med.

    Min sambo och jag (båda fyller 27 i år) har varit tillsammans i lite över 4 år, vi bor i en bostadsrätt och har båda heltidsjobb.

    Problemet är att min sambo inte vill ha barn nu då han inte känner att han jobbar med det han vill jobba med och han tjänar "för lite pengar" för att skaffa barn just nu. Dock vet han inte vad han vill jobba med heller.

    Det jag undrar över är om andra varit i samma sits? Sambon har sagt att han lovar att vi ska ha barn innan 30, men jag vill verkligen inte vänta längre då jag redan känner mig gammal och min dröm har alltid varit att vara en ung mamma... Sen tänker jag, tänk om min sambo fortfarande är missnöjd med sin lön eller sitt jobb vid 30, då har jag väntat på något i onödan? Och sedan är det ju inte garanterat att man blir gravid utan problem heller.

    Varje gång jag drar upp detta med min sambo och beskriver att det är min största dröm osv så blir det bråk och han säger till slut att jag får hitta någon annan om att skaffa barn är viktigare än att vara med honom..

    Jag börjar faktiskt seriöst fundera på att hitta någon annan eller att bestämma mig för att inte ha barn alls .... Det gör så ont i mig att se andra gravida eller lyssna på mina kollegor när de pratar om sina barn osv..... Tänk om jag väntar till 30 och sen visar det sig att det är för sent?

    Någon annan som varit i likande situation och kan vägleda mig i hur ni gjorde? Det känns som om han bara skjuter upp detta gång på gång då han för cirka 3 år sedan sa att han ville ha barn inom ca 3-4 år.

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur länge ska man vänta?
  • ALM82

    Det finns väl inget "ska", men bäst är väl att skaffa barn innan det för dig är för sent, men det är väl i 40-årsåldern? 

    Man kan aldrig veta hur en person kommer att resonera. Jag var tillsammans med en man i 12 år och som alltid hade sagt att han ville ha barn, med mig förstås, men som sköt upp det konstant. Det var alltid något som inte passade just då. Jag var tålmodig och väntade... Sen fungerade inte det förhållandet och såhär i efterhand är jag glad att vi inte skaffade barn tillsammans (jag träffade sen en annan man och vi har en underbar liten dotter tillsammans nu).

    Min rekommendation är att du sätter lite press på honom, inte för mycket! Men t.ex att "Om vi ska ha barn innan vi är 30 så kanske du ska börja tänka på vad du faktiskt vill jobba med, det är dags att göra förändringen nu, vi är ju faktiskt 27" eller " Vad kan vi göra för att allting ska fungera med att vi börjar försöka med att bli gravida om c.a 1.5-2 år?".
    Kommunikation är viktigt! Berätta hur du känner. 

  • anonymous8981

    Tack för ditt svar ALM82.

    Jag försöker komma med tips på vad han ska jobba med men inget verkar duga och han är ju inte direkt pådrivande heller. Men tack jag ska försöka ta upp det på det sättet.

    För det tar kanske 2 år att komma på vad man vill göra, söka jobbet, få jobbet och sen få fast anställning och då börjar ju det bli bråttom... Jag försöker kommunicera men tyvärr slutar det alltid i att han tycker att jag försöker "tvinga honom" att skaffa barn bara för att jag säger att det är min största dröm osv... Jag vill ju inte tvinga honom, jag vill att han ska vilja lika mycket som jag gör :(

  • ALM82

    Jag tror att du sätter för mycket press på honom. Han kanske helt enkelt inte är redo? Och när du då kommer och säger att det är din högsta dröm o.s.v så vill han ge dig en "lämplig" ursäkt och det är jobb, för att inte göra dig besviken. 
    Det här är ju något ni måste bestämma tillsammans, man ska inte tvinga in någon i föräldraskap (tycker jag). Så diskutera med honom hur han tycker att ni ska lägga upp det och att det känns bra för dig att planera lite även om ni kanske inte ska börja försöka redan nu. 

Svar på tråden Hur länge ska man vänta?