• Hallonpaj

    BF december 2019

    Stort Grattis till plusset!!

    Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

    Välkomna :)

  • Svar på tråden BF december 2019
  • Anonym (Em)
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-04-07 08:06:07 följande:

    Nä, det där är en myt.

    Jag vet en tjej som mådde jätteilla, men det visade sig att fostret ej utvecklats. Däremot var moderkakan kvar och fortsatte producera gravidhormoner. (Hon var tvungen att genomgå en skrapning och då försvann illamåendet med moderkakan).

    Mao så behöver inte konstant illamående betyda bra graviditet! Det finns alla varianter!


    Hur vet du att det är en myt? Jag har fått berättat av både läkare och barnmorska att illamående är ett gott tecken.
  • Stellan11

    Ang illamående så kan jag bara berätta att första sonen visste jag inte om att jag var gravid fören i v17. Mådde inte illa en gång eller hade några som helst symptom, han är idag 8år :) efter de fick jag två MA, ett i v9 o ett i v13. Spydde då varje morgon o hade alla symtom man kunde. Ma i v13 hade vi även sett ett fullt friskt foster i V8 med tickande hjärta men de gick inte vägen ändå:( sonen som är 1år idag kräktes jag varje dag i 9mån. Så de kan skilja sig väldigt mellan graviditeter även om de går vägen eller inte :) men måste hålla med om att man känner sig mer gravid om man mår illa, trots mina erfarenheter! :)

  • Ingentingviktigt
    Najo skrev 2019-04-07 06:38:45 följande:

    Hej, måste fråga dig en sak som tagit fler gravtest. Det här är inte likt mig men jag överväger att ta gravtest för att konfirmera tt jag ff har hcg i kroppen. Aldrig gjort så tidigare, men nu har jag börjat noja då jag tycker brösten ömmar mindre. Jag har dock molvärk i livmodern. Ser att det finns gravtest med veckoindikator. Har du kört det? Och i sånt fall funkar det/tillförlitligt?


    Det var ett sånt test som var mitt första test. Tog ett sånt test 13 dagar efter äggutplock på ruvdag8 med ett 5 dagars. Då visade testet 1-2 veckor. Sen nästa dag tog jag ett vanligt test som gav ett rätt tydligt streck och 3 dagar senare tog jag ett till vanligt som gav ett starkare streck. Jag är orolig för att det ska stå fel siffror. Har läst att såna test kan visa fel, och att det inte behöver betyda att graviditeten stannat av.

    Mina bröst har knappt ömmat på ett dygn nu. Det är fortsatt större än de brukar vara och jag ser blodådror, men har kunnat sova på mage i natt utan problem. Känner mest bara svanksmärta nu.
  • Ingentingviktigt
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-04-07 08:06:07 följande:

    Nä, det där är en myt.

    Jag vet en tjej som mådde jätteilla, men det visade sig att fostret ej utvecklats. Däremot var moderkakan kvar och fortsatte producera gravidhormoner. (Hon var tvungen att genomgå en skrapning och då försvann illamåendet med moderkakan).

    Mao så behöver inte konstant illamående betyda bra graviditet! Det finns alla varianter!


    Ingen garanti för att det kommer gå bra, men statistiskt verkar det vara ett bättre tecken än inget illamående. I artikeln står det att ungefär hälften mår illa och hälften mår inte illa, men det betyder ju inte att alla som mår illa föder levande barn och att alla som inte har illamående får missfall.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6526929
  • Anonym (hemlisen)
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-07 10:31:15 följande:
    Ingen garanti för att det kommer gå bra, men statistiskt verkar det vara ett bättre tecken än inget illamående. I artikeln står det att ungefär hälften mår illa och hälften mår inte illa, men det betyder ju inte att alla som mår illa föder levande barn och att alla som inte har illamående får missfall.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6526929
    Studien visar att det är en indikation på att så är fallet ja. Urvalet 797 personer i en homogen grupp. 

    Men att illamående automatiskt skyddar en från missfall vidhåller jag är en myt  
  • Ingentingviktigt
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-04-07 10:45:05 följande:

    Studien visar att det är en indikation på att så är fallet ja. Urvalet 797 personer i en homogen grupp. 

    Men att illamående automatiskt skyddar en från missfall vidhåller jag är en myt  


    Vem har påstått något sånt? Jag skrev att illamående var ett bra/bättre tecken, inte ett säkert tecken eller ett automatiskt skydd.
  • Minmakaron
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-04-07 08:06:55 följande:

    det kommer gå vägen!!

    är i din ålder by the way!


    Tack, och vad kul att höra att du är i min ålder också. :)
  • Minmakaron
    z19 skrev 2019-04-07 11:16:16 följande:

    Stegrat bra

    Bim-2 idag eller -3

    Snart kanske man kan våga hoppas


    Härligt! :)
Svar på tråden BF december 2019