• Hallonpaj

    BF december 2019

    Stort Grattis till plusset!!

    Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

    Välkomna :)

  • Svar på tråden BF december 2019
  • Linneaalice14
    jojjea skrev 2019-11-12 20:34:35 följande:

    Hur tänker ni om influensavaccin? Framförallt ni som är beräknade i början på december. Gravida räknas ju som riskgrupp och rekommenderas att vaccinera sig men vaccinationerna börjar ju först 19 nov så det blir ju inte så långt före bf. Å andra sidan vill man ju inte bli sjuk första tiden med en nyfödd heller.


    Jag tänker ta den iaf, som dem berätta för mig att de ger också bebisen ett litet skydd
    Nicole
  • Blirdetsåblirdet
    jojjea skrev 2019-11-12 20:34:35 följande:

    Hur tänker ni om influensavaccin? Framförallt ni som är beräknade i början på december. Gravida räknas ju som riskgrupp och rekommenderas att vaccinera sig men vaccinationerna börjar ju först 19 nov så det blir ju inte så långt före bf. Å andra sidan vill man ju inte bli sjuk första tiden med en nyfödd heller.


    Jag tänkte ta det, men jag är å andra sidan är jag inte beräknad förrän 18e. Tog det förra graviditeten också. :)
  • FruBu

    När går ni hem från ert arbete? Jag har gått ner i tid och det är så skönt :) beräknad 16/12.

  • Värphönan
    jojjea skrev 2019-11-12 20:34:35 följande:

    Hur tänker ni om influensavaccin? Framförallt ni som är beräknade i början på december. Gravida räknas ju som riskgrupp och rekommenderas att vaccinera sig men vaccinationerna börjar ju först 19 nov så det blir ju inte så långt före bf. Å andra sidan vill man ju inte bli sjuk första tiden med en nyfödd heller.


    Jag tänkte ta den. Är beräknad till 9/12 men allt skydd mot influensan i år är värt att ta känner jag. Jag kommer inte orka ta hand om en liten om jag blir sjuk och bebisen kommer få antikroppar, både ett tag i magen och sen genom mjölken (om amningen fungerar). 
  • Värphönan
    FruBu skrev 2019-11-13 21:27:32 följande:

    När går ni hem från ert arbete? Jag har gått ner i tid och det är så skönt :) beräknad 16/12.


    Gick hem för en månad sen. Varit sjuk en del efter det så har mest varit horisontalläge framför tvn. Har ett tungt arbete så fick gravidpenning beviljad. Innan jobbade jag 50% pga foglossning. Fördelen med att ha varit sjuk och tvingad i sängläge är att foglossningen har blivit bättre Glad
  • Anonym (Syskon på väg)

    Jag hade gärna tagit vaccinationen om jag kunnat men bebisen kommer att födas ett par dagar efter så jag vågar inte ifall jag reagerar på vaccinationen. Funderar på att se om man kan få den efter förlossningen för just att man inte vill dra hem något med en nyfödd i huset.

    Jag har varit hemma länge eftersom jag inte hann börja jobba mellan barnen. Det har verkligen varit guld värt jag tror iaf inte jag skulle klarat arbeta de sista två månaderna, arbetar inom vården i vanliga fall.

  • Anonym (Puff)

    Jag har bf i slutet av december och jobbar i elevhälsa där jag kommer i kontakt med många snuviga ungar, så jag tänkte att jag skulle vaccinera mig. Är sjuk i något influensaliknande just nu :(

    Ska jobba fram till skolavslutningen tänkte jag, cyklar fortfarande runt mellan mina skolor och kämpar på! Kanske blir mindre cyklandes om ett tag, men än så längre går det bra bara jag får ta min tid.

  • jojjea

    Ja ger vaccinet bebisen ett visst skydd också känns det ju definitivt värt det. Det nämnde min BM inget om när jag försökte fråga henne om hur rekommendationerna ser ut.

    Jag jobbar sista dagen imorgon, har BF 5 /12. Ska bli skönt att förhoppningsvis hinna ta det lite lugnt ett tag innan bebben kommer. Har ett ganska intensivt jobb och nattsömnen har verkligen inte varit den bästa sista veckorna och det i kombination med lite illamående, foglossning och andra gravidkrämpor börjar bli rätt slitigt. 

  • Blirdetsåblirdet
    FruBu skrev 2019-11-13 21:27:32 följande:

    När går ni hem från ert arbete? Jag har gått ner i tid och det är så skönt :) beräknad 16/12.


    Jag jobbar heltid fram till 5/12 (är planen i alla fall :) ), men jobbar dubbelt med min vikarie sedan ett par veckor tillbaka. Är beräknad 18/12
  • FruBu

    Jag går hem på heltid sista november. Känns skönt att ha någon vecka innan bebisen kommer att vila och ta det lugnt.

    Hur tänker ni kring studien som fick avbrytas pga att barn dog då de låg kvar i magen för länge. Sex barn dog då mamman skulle vänta till vecka 42 för att bli igång satt. Jag vill helst ha lite innan bf om jag får välja men inte en dag längre än 40+6. Efter studien har många sjukhus ändrat från just vecka 42 till 41 för igångsättning.

Svar på tråden BF december 2019