• Cherry75

    På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?

    Jag förstår ju så klart att bära Hijab är ett religiöst och kulturellt uttryck, men jag förstår inte riktigt argumentet att det är ett feministiskt uttryck att bära Hijab ? Själv har jag ingen åsikt om det hela utan tycker var och en har rätt att bära vilket plagg vare sig det är av en religiös anledning eller inte. 

    Kanske någon som är mer insatt kan förklara ?

  • Svar på tråden På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?
  • CarinaL26
    Maya84 skrev 2019-04-13 23:45:45 följande:

    Vad är det du vill säga? Starta en helt annan diskussion? Fi anser helt klart att dom är feminister, därav namnet på partiet! Själv bryr jag mig dock inte så mycket vad de står i vissa frågor eller hur många "sorters" feminister det finns idag, poängen är att väldigt FÅ som ställer sig i gruppen av alla de sorters feminister idag, vågar ta ställning angående hijab och ej vågar kritisera den.

    Så...?? 


    Så,,, Det är lika lite feministiskt att bära hijab som DDR var demokratiskt. Därför är frågan fel ställd. Det enda som kan vara feministiskt är om kvinna bär den egen vilja utan något som helst inflytande av någon man. Och då endast pga att oavsett plagg är det upp till kvinnan att bära det eller inte. Det är feministiskt att inte bära den om männen försöker övertyga henne att bära den.
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-14 00:09:31 följande:
    Så,,, Det är lika lite feministiskt att bära hijab som DDR var demokratiskt. Därför är frågan fel ställd. Det enda som kan vara feministiskt är om kvinna bär den egen vilja utan något som helst inflytande av någon man. Och då endast pga att oavsett plagg är det upp till kvinnan att bära det eller inte. Det är feministiskt att inte bära den om männen försöker övertyga henne att bära den.
    Ok. Så om en kvinna bär hijab, vad är syftet tror du? Syftet med hijab är att bära den inför andra främmande män för att skyla sin skönhet och inte dra uppmärksamhet till sig från andra män. Hijab behövs inte runt kvinnor. Så att välja att göra något av fri vilja, kanske hör ganska mycket ihop med det andra könet och vad dessa ser och inte ser och kvinnan VÄLJER då, av fri vilja att inte se sig jämnlik med det andra länet eftersom det är hennes uppgift att skyla sig, oavsett om hon väljer det själv eller om någon tvingar henne. Det är knappast feministiskt att anse att sitt eget kön bör bli behandlat olikt än det andra pga utseendet...
  • CarinaL26
    Maya84 skrev 2019-04-14 00:19:35 följande:

    Ok. Så om en kvinna bär hijab, vad är syftet tror du? Syftet med hijab är att bära den inför andra främmande män för att skyla sin skönhet och inte dra uppmärksamhet till sig från andra män. Hijab behövs inte runt kvinnor. Så att välja att göra något av fri vilja, kanske hör ganska mycket ihop med det andra könet och vad dessa ser och inte ser och kvinnan VÄLJER då, av fri vilja att inte se sig jämnlik med det andra länet eftersom det är hennes uppgift att skyla sig, oavsett om hon väljer det själv eller om någon tvingar henne. Det är knappast feministiskt att anse att sitt eget kön bör bli behandlat olikt än det andra pga utseendet...


    Just därför är det inte feministiskt. Mitt exempel scenario var strikt hypotetiskt och knappast vanligt förekommande.
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-14 00:25:34 följande:
    Just därför är det inte feministiskt. Mitt exempel scenario var strikt hypotetiskt och knappast vanligt förekommande.
    "Det enda som kan vara feministiskt är om kvinna bär den egen vilja utan något som helst inflytande av någon man. Och då endast pga att oavsett plagg är det upp till kvinnan att bära det eller inte."

  • Kapten Krok
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:10:41 följande:
    Ja, vissa muslimska feminister kanske anser det. Menar du att de är representativa för feminismen i allmänhet?
    nej även tex Veronica Palm 

    Sen så är det ju inte bara feminister som tycker så utan många på vänsterflanken (och inte bara där). Man väljer att blunda vad gäller islam. Det förekommer hedersmord och kvinnlig omskärelse i Sverige och det görs i princip inget alls (mer än komma med tomma ord). Jag tror inte att de är så korkade (el tja kanske) att de inte förstår vad som händer men att hatet mot det västerländska kapitalistiska samhället med sina "patriarkala strukturer" är starkare än vad man bryr sig om kvinnor (el fattiga, homosexuella el trans). 

    Jag är ganska säker på att vi kommer få höra många ångerfulla uttalande när det väl går upp för dessa männsikor vilken skada de åstadkommit när de legitimerat  islamister och låtit dem infiltrera samhällsstrukturen i än högre grad än idag. "Vi har varit naiva" är ingen ursäkt. Inte när så många (och då pratar jag inte om SD) som försökt varna för konsekvenserna har blivit kallade för rasister, islamofober etc. 
  • Kapten Krok
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:40:41 följande:
    DDR ansåg sig vara en demokratisk republik. Gick du på det också?
    Tja "många" i Sverige tyckte det. Dåvarande VPK (numera V) var trogna gäster hos Honnecker och andra diktaturledare. Samma människor som nu ställer sig bakom islamister el för den delen vänsterdiktaturer som Venuezela. Vissa lär sig aldrig av sina misstag tyvärr.
  • Xenia
    Kapten Krok skrev 2019-04-13 13:26:39 följande:

    Det är lite märkligt att i väst där man är fri att bära vilka plagg man önskar så är det "modigt" och feministiskt att bära Hijab. Det tom firas Hijabens dag då västerländska vänsterfeminister trillar över varandra för att visa hur "inkluderande" de är att bära Hijab för att stödja sina muslimska "systrar". Samtidigt som kvinnor i muslimska länder tar av sig slöjan i protest och riskerar misshandel, förföljelse och långa fängelsestraff. 

    Men i väst tycker man det vara viktigare att försvara kvinnors rätt att bära Hijab än rätten att slippa. 

    Att se det som ett feministiskt uttryck är horribelt. Jag är inte emot religiös klädsel och symboler så länge det inte går emot andra krav som kan finnas i samhället t.ex. vad gäller möjligheten till identifikation, hygienskäl etc. Inom judendom och kristendom är att täcka sitt hår ett sätt att visa vördnad för Gud men i islam är anledningen ett moralisk påbud. Kvinnor skall vara "anständiga" och inte visa sitt hår och ansikte för andra män. Det är "dåliga" och promiskuösa kvinnor som inte bär slöjor. Imamer jämför kvinnor med och utan slöjor som godisbitar med eller utan papper och jämför obeslöjade kvinnor som smutsiga som alla flugor (dvs andra män) har varit på. 

    Feministiskt uttryck !??


    Då är det väl fel att bära en svensk folkdräkt också. Då anser man också att det är skillnad på kvinnor och kvinnor, t ex ska ofta gifta kvinnor bära en huvudbonad.

    Det viktiga är att kvinnor får klä sig som de vill. Om de bär hijab av fri vilja så är det inte din sak att pådyvla henne varför. Hon kanske bara vill visa att hon är muslim. Men det är just det som är fel då. Vi har religionsfrihet men den ska inte gälla alla?

    Det är inte feministiskt i sig att bära hijab. Men en kvinna kan samtidigt vara feminist och bära hijab. Det är inte din sak att definiera vad som är "feminism" heller. Hon kan bära hijab och samtidigt utbilda sig, välja yrke och försörja sig själv och välja make själv och anse att det är feminism. Dvs ha samma rättigheter som män.

    Jag har än så länge inte hört att feminism kräver att man klär sig och ser ut som män.
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-18 01:41:46 följande:
    Då är det väl fel att bära en svensk folkdräkt också. Då anser man också att det är skillnad på kvinnor och kvinnor, t ex ska ofta gifta kvinnor bära en huvudbonad.

    Det viktiga är att kvinnor får klä sig som de vill. Om de bär hijab av fri vilja så är det inte din sak att pådyvla henne varför. Hon kanske bara vill visa att hon är muslim. Men det är just det som är fel då. Vi har religionsfrihet men den ska inte gälla alla?

    Det är inte feministiskt i sig att bära hijab. Men en kvinna kan samtidigt vara feminist och bära hijab. Det är inte din sak att definiera vad som är "feminism" heller. Hon kan bära hijab och samtidigt utbilda sig, välja yrke och försörja sig själv och välja make själv och anse att det är feminism. Dvs ha samma rättigheter som män.

    Jag har än så länge inte hört att feminism kräver att man klär sig och ser ut som män.
    Du tycker det är väldigt viktigt att kvinnor får bära vad de vill, samtidigt som du antagligen är medveten om att det går runt tusentals kvinnor som ej bär slöja/hijab för att de själva vill, dvs att de har blivit tvingade att bära en religiös symbol pga familjemedlemmars tvång.
    Varje diskussion med detta ämne läser man exakt samma sak, att det hela tiden är kvinnans egna val som ingen borde bestämma över, men när det är exakt det motsatta som händer vissa pga att vi ska vara så toleranta och endast fightas för de som får välja, och då skita i de som tvingas och som lever under hot om de inte tar den på.
    Oavsett om de kan utbilda sig, välja yrke    och göra det som männen kan, ser de sig ändå inte ha samma frihet som en man, utan gör det till en skyldighet att dölja det som en man inte behöver göra. Då kan man aldrig kalla sig feminist och stå för jämnlikhet.
  • viktorjohan

    Jag tycker att begreppet feminist har fått en innebörd som närmast motverkar sitt egna syfte. Det finns en del tongivande feminister som är lika mycket fundamentalister som extrema inom vissa trosinriktningar. Detta menar jag motverkar själva jämlikhetstanken som väl ändå torde vara grunden för feminism.

    Så till själva frågan som ställs i ts: Det är syftet med bärandet av hijab som avgör om det är feministiskt (jämlikt) eller inte. Så länge syftet är att skyla det kvinnliga för män kan det aldrig betraktas som feministiskt eller jämlikt. Det är ju också det som är det ursprungliga syftet. Att det sen finns vissa kvinnor som ser hijaben som en symbol för sin egen självständighet är en annan sak. Dock en väldigt märklig symbol om du frågar mig. Symboler är ju tänkta att förmedla ett budskap. Hijaben signalerar knappast självständighet för de flesta. Snarast det motsatta. Mest beklämd blir jag när jag ser mycket unga kvinnor bära hijab. Jag brukar tänka att de knappast skulle klätt sig så om de tillmätts samma värde som sina bröder av sin närmsta omgivning.

  • Xenia
    Maya84 skrev 2019-04-22 19:17:13 följande:
    Du tycker det är väldigt viktigt att kvinnor får bära vad de vill, samtidigt som du antagligen är medveten om att det går runt tusentals kvinnor som ej bär slöja/hijab för att de själva vill, dvs att de har blivit tvingade att bära en religiös symbol pga familjemedlemmars tvång.
    Varje diskussion med detta ämne läser man exakt samma sak, att det hela tiden är kvinnans egna val som ingen borde bestämma över, men när det är exakt det motsatta som händer vissa pga att vi ska vara så toleranta och endast fightas för de som får välja, och då skita i de som tvingas och som lever under hot om de inte tar den på.
    Oavsett om de kan utbilda sig, välja yrke    och göra det som männen kan, ser de sig ändå inte ha samma frihet som en man, utan gör det till en skyldighet att dölja det som en man inte behöver göra. Då kan man aldrig kalla sig feminist och stå för jämnlikhet.
    Jag tycker väldigt illa om när kvinnor bestämmar att andra kvinnor inte får kalla sig feminister. Låter som den feminism de förespråkar är en sorts sekt. Följer man inte sektens bud när det gäller att klä sig så duger man inte.

    Den feminism jag vill tillhöra välkomnar kvinnor även muslimska kvinnor. 

    Den kvinna som utbildat sig, försörjer sig själv och inte valt en förtryckande man till make, varför skulle hon inte kunna välja själv även hur hon klär sig? 

    Sedan är det givetvis illa om andra kvinnor tvingas bära hijab. Men löser man det genom att förbjuda hijab? Eller se snett på alla kvinnor som bär hijab?
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-22 23:03:30 följande:
    Jag tycker väldigt illa om när kvinnor bestämmar att andra kvinnor inte får kalla sig feminister. Låter som den feminism de förespråkar är en sorts sekt. Följer man inte sektens bud när det gäller att klä sig så duger man inte.

    Den feminism jag vill tillhöra välkomnar kvinnor även muslimska kvinnor. 

    Den kvinna som utbildat sig, försörjer sig själv och inte valt en förtryckande man till make, varför skulle hon inte kunna välja själv även hur hon klär sig? 

    Sedan är det givetvis illa om andra kvinnor tvingas bära hijab. Men löser man det genom att förbjuda hijab? Eller se snett på alla kvinnor som bär hijab?
    feminism per definition är väl en ideologi att kämpa för jämnlikhet mellan könen. Om muslimer nu står för detta förstår jag inte varför man bär något för att visa sig att man är olik det andra könet och har andra skyldigheter.
  • Xenia
    Maya84 skrev 2019-04-22 23:26:31 följande:
    feminism per definition är väl en ideologi att kämpa för jämnlikhet mellan könen. Om muslimer nu står för detta förstår jag inte varför man bär något för att visa sig att man är olik det andra könet och har andra skyldigheter.
    Jag antar att du badar enbart i badbyxor och aldrig bär kjol el klänning då? Som din slags feminist får man tydligen inte bära något som skiljer en från det andra könet.

    Du har en präktig dubbelmoral. 
  • Xenia
    Maya84 skrev 2019-04-22 23:26:31 följande:
    feminism per definition är väl en ideologi att kämpa för jämnlikhet mellan könen. Om muslimer nu står för detta förstår jag inte varför man bär något för att visa sig att man är olik det andra könet och har andra skyldigheter.
    Jag antar att du badar enbart i badbyxor och aldrig bär kjol el klänning då? Som din slags feminist får man tydligen inte bära något som skiljer en från det andra könet.

    Du har en präktig dubbelmoral. 
  • Xenia
    Maya84 skrev 2019-04-22 23:26:31 följande:
    feminism per definition är väl en ideologi att kämpa för jämnlikhet mellan könen. Om muslimer nu står för detta förstår jag inte varför man bär något för att visa sig att man är olik det andra könet och har andra skyldigheter.
    Jag antar att du badar enbart i badbyxor och aldrig bär kjol el klänning då? Som din slags feminist får man tydligen inte bära något som skiljer en från det andra könet.

    Du har en präktig dubbelmoral. 
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-22 23:57:43 följande:
    Jag antar att du badar enbart i badbyxor och aldrig bär kjol el klänning då? Som din slags feminist får man tydligen inte bära något som skiljer en från det andra könet.

    Du har en präktig dubbelmoral. 
    badbyxor och kjol visar exakt like mycket eller lika lite! Det är inte plagg som det motsatta könet bestämt åt dig!!!!!!!! Det är skillnad på ett plagg menat för kvinnan som har som uppgift att skyla sig inför mannen och kvinnokläder och herrkläder i ett vanligt samhälle!!!! Det finns heller ingen man som riskera att bli tvingad eller straffad för att han ej bär badbyxor!!! Hur svårt är det för dig att förstå skillnaden??
  • Xenia
    Maya84 skrev 2019-04-23 00:12:54 följande:
    badbyxor och kjol visar exakt like mycket eller lika lite! Det är inte plagg som det motsatta könet bestämt åt dig!!!!!!!! Det är skillnad på ett plagg menat för kvinnan som har som uppgift att skyla sig inför mannen och kvinnokläder och herrkläder i ett vanligt samhälle!!!! Det finns heller ingen man som riskera att bli tvingad eller straffad för att han ej bär badbyxor!!! Hur svårt är det för dig att förstå skillnaden??
    Du motsatte dig att kvinnor bar ett plagg som inte män bär. 

    Vem säger att "motsatta könet" bestämt att en viss kvinna bär hijab, hon kan ha valt det själv.

    En huvudbonad i en folkdräkt betyder också att en gift kvinna skulle skyla sitt hår. Förbjud alla folkdräkter!

    Du utgår helt fördomsfullt från att alla kvinnor som bär hijab är tvingade. Hur svårt är det för dig att förstå att alla kvinnor inte tänker som du?
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-23 00:45:38 följande:
    Du motsatte dig att kvinnor bar ett plagg som inte män bär. 

    Vem säger att "motsatta könet" bestämt att en viss kvinna bär hijab, hon kan ha valt det själv.

    En huvudbonad i en folkdräkt betyder också att en gift kvinna skulle skyla sitt hår. Förbjud alla folkdräkter!

    Du utgår helt fördomsfullt från att alla kvinnor som bär hijab är tvingade. Hur svårt är det för dig att förstå att alla kvinnor inte tänker som du?
    Men alltså står det rätt till i huvudet på dig?

    Jag har nu 17 gånger sagt det finns EN grupp som frivilligt har det, och EN grupp som inte har det frivilligt och dessa kan man inte göra skillnad på bara på att titta på dom. Folkdräkt är en väldigt gammal tradition och inga kvinnor idag tar på sig folkdräkt dagligen för att någon tvingar de till det, ELLER väljer att bära folkdräkt frivilligt om de så har lust. Dra inte till med en sån dum jämförelse för det verkar desperat att försöka hitta såna liknelser. 

    Du verkar inte läsa mina tidigare inlägg angående ämnet eftersom du anklagar mig för saker en normalt funtad människa inte skulle behöva om de verkligen läst vad jag skrivit tidigare. Eller så kanske du inte förstår, vilket är mer troligt ..Om du inte läser mina inlägg så ser jag ingen vits med en vidare diskussion och då behöver du inte heller svara på detta, eftersom det inte leder någon vart att skriva fram och tillbaka med dig.
  • poppa01
    Xenia skrev 2019-04-22 23:03:30 följande:
    Jag tycker väldigt illa om när kvinnor bestämmar att andra kvinnor inte får kalla sig feminister. Låter som den feminism de förespråkar är en sorts sekt. Följer man inte sektens bud när det gäller att klä sig så duger man inte.

    Den feminism jag vill tillhöra välkomnar kvinnor även muslimska kvinnor. 

    Den kvinna som utbildat sig, försörjer sig själv och inte valt en förtryckande man till make, varför skulle hon inte kunna välja själv även hur hon klär sig? 

    Sedan är det givetvis illa om andra kvinnor tvingas bära hijab. Men löser man det genom att förbjuda hijab? Eller se snett på alla kvinnor som bär hijab?
    varför välkomnna muslimska kvinnor men inte kristna kvinnor?
  • BurningDiamond
    poppa01 skrev 2019-04-24 04:50:01 följande:
    varför välkomnna muslimska kvinnor men inte kristna kvinnor?
    Var utläser du detta?
    Xenia skrev 2019-04-22 23:03:30 följande:
    Den feminism jag vill tillhöra välkomnar kvinnor även muslimska kvinnor.

    Xenia skrev vad jag kan se "även", inte "enbart".
  • Xenia
    Kapten Krok skrev 2019-04-14 12:02:00 följande:
    nej även tex Veronica Palm 

    Sen så är det ju inte bara feminister som tycker så utan många på vänsterflanken (och inte bara där). Man väljer att blunda vad gäller islam. Det förekommer hedersmord och kvinnlig omskärelse i Sverige och det görs i princip inget alls (mer än komma med tomma ord). 
    Vad du ljuger! Givetvis straffas hedersmord. Fadimes far blev dömd för mordet på sin dotter.

    Kvinnlig omskärelse förekommer i Sverige, hur vet du det? Däremot förekommer det i de gamla hemländerna där familjerna utsätts för påtryckningar. Vad ska vi göra menar du, det är knappast så att flickorna anger sina föräldrar?
Svar på tråden På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?