• Smiskmaskinen

    Hur ofta lämnar män sexlösa förhållanden?

    Det dyker upp trådar då och då där någon man är missnöjd med sexlivet i sitt förhållande. Mannen kämpar med alla medel för att försöka få kvinnan attraherad av honom och gör detta under flera år. Men inget förändras och tiden bara går och går..

    Men hur många män lämnar egentligen sexlösa förhållanden? Känner ni till någon man som gjort det eller har du själv gjort det?

    Berätta gärna hur det kändes och hur länge du stod ut innan du tog beslutet. 

  • Svar på tråden Hur ofta lämnar män sexlösa förhållanden?
  • Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2019-04-22 10:07:04 följande:

    Läs trådstarten.


    Finns inget där som indikerar att felet inte skulle kunna vara kvinnans.
  • Anonym (Tolkningsfråga)
    Anonym (G) skrev 2019-04-22 10:05:11 följande:

    Varför är det självklart mannen som gör fel och inte kvinnan?


    Så skrev hen inte, snarare så att den med högre sexdrift (oftare mannen) betraktar sexbristen som själva problemet när den troligen snarare är ett symtom på något annat i relationen som inte fungerar. Den med lägre sexbrott (oftare kvinnan) lämnar i regel förhållandet av den orsaken, och pratar om obefintligt sexliv till följd av avsaknad av könslor/attraktion som en av faktorerna.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-04-21 18:05:35 följande:

    Jag känner ingen och har ingen egen erfarenhet. Men jag tror att om förhållandet i övrigt är bra och det finns barn med i bilden är det vanliga att mannen faller till föga och vänjer sig vid sexbristen. Att prata om det vid eventuell skilsmässa är inte heller så vanligt, det kan slå tillbaka på mannen så han betraktas som en dålig älskare.

    Tyvärr har den partner som inte vill ha sex ett övertag i dessa situationer. Fler borde lämna vid sexbrist istället för att leva olyckliga och inte fullt ut.


    Tecum skrev 2019-04-21 22:22:19 följande:

    Ett bra utseende och god självkänsla gör också att du lätt hittar en ny. Därför är sådana personer mer benägna att lämna ett dåligt förhållande. Mitt intryck är att många av de män som lider av sexbrist och stannar är typen som inte vill eller har lätt för att hitta någon, varken att vara otrogen med eller skapa en ny relation. Gäller kvinnor i motsvarande situation också, bortsett från att de inte har några problem att hitta någon för sex. Och som lök på laxen är mer osäkra män de som deras kvinna lättare tappar attraktionen till och inte längre vill ha sex med. Så det blir en ond cirkel...


    Fast om nu många av dessa sexlösa män du skriver om ändå förblir utan sex och riskerar ensamhet förstår jag inte varför DU anser att de "borde" lämna.

    Jag tycker iofs det är dumt att leva kvar i dåliga relationer, men det är ändå helheten man måste se på. Ibland kan det säkert vara mer värt att stanna i en relation än att lämna.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Light) skrev 2019-04-21 23:28:24 följande:

    Min sambo stannade i nästan 5 år hos sin fru innan han vågade ta steget och säga att han ville skiljas. Då hade han försökt i flera år tala om för henne att han inte trivdes med det nästan sexlösa äktenskapet. Kan ju också då passa på att tala för er, att det här är en oerhört snäll och omtänksam man. En riktigt ta-hand-om man. Å sådan har han alltid varit så det är inte bara mot mig.


    Fast jag tror de flesta stannar länge i relationer innan man till slut tar steget att skiljas. Oavsett om man har sex, om man är den som inte vill, eller den som vill. Det handlar inte om att människor måste vara "dåliga" för att relationer inte funkar. Omtänksamhet ger inga garantier i sig....
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (G) skrev 2019-04-22 10:05:11 följande:

    Varför är det självklart mannen som gör fel och inte kvinnan?


    Om relationen är dålig, oavsett orsak, blir det fel att försöka "hålla på i flera år för att få ligga". Om det uteblivna sexet beror på större brister blir det ju fel. (vilket jag också tror att det ofta handlar om) Sedan kan det vara så att relationen inte går att rädda, det är en annan sak.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Tecum
    Anonym (inte ofta) skrev 2019-04-21 22:51:15 följande:
    Ja det ligger nog mycket i dina ord. Med vissa undantag så klart. Har dejtat ett gäng utseendemässigt ganska perfekta män som varit pajade på andra sätt och haft osund beroendeproblematik eller haft extremt promiskuös livsstil och inte klarat känslor och intimitet alls så det finns ju den varianten också. Men de med bra självkänsla och kärnfamiljsbarn har det lätt för sig i livet om de samtidigt ser bra ut.

    Kvinnor uppskattar ju inte sex med män de inte attraheras av så därför är det en irrelevant upplysning. Kvinnor funkar inte som män där. Sex är mindre intressant än en bok eller romantisk komedi alla dar i veckan för stora flertalet, plus att de har bättre fantasi och ofta skapar fiktiva älskare varför de riktiga blir överflödiga.
    De är bara män som för över och projicerar sina egna behov på kvinnor och gör det till en slags kvinnligt kapital som de dessutom tar sig rätten att bli avundsjuka och bittra på..Så funkar de inte.

    Men visst är det just de männen som blir förlorarna ofta eftersom kvinnorna inte vågat sikta på guldgossarna. Tror i och för sig samma gäller många män...även de nöjer ju sig hellre än att utsätta sig för konkurrens.


    Jag vet att kvinnor inte fungerar lika som män och att de inte söker eller uppskattar sex med en random man. Men det är ändå en relevant upplysning för att visa på att män och kvinnor fungerar olika i samma situation. Väldigt få män föredrar en bok eller film istället för sex, även om de givetvis finns. De flesta oavsett kön som lider av sexbrist vill mer än  något annat ha sex med sin partner. Men kvinnor har ett kapital och en fördel att de faktiskt KAN få sex på annat håll även om de inte vill.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2019-04-22 10:25:36 följande:
    Fast om nu många av dessa sexlösa män du skriver om ändå förblir utan sex och riskerar ensamhet förstår jag inte varför DU anser att de "borde" lämna.
    Jag tycker iofs det är dumt att leva kvar i dåliga relationer, men det är ändå helheten man måste se på. Ibland kan det säkert vara mer värt att stanna i en relation än att lämna.
    Visst, många ser till helheten och väljer att stanna, som du skriver. Det är deras val. Men de lever faktiskt ett liv som inte är fullödigt och de är knappast lyckliga. De ser sitt val som det minst dåliga istället för det bästa. Att leva och vara nära någon som man vill ha sex med men förnekas det skapar obönhörligen frustration även om de klarar att trycka ner den. 
    Menar du att de männen är helt odugliga och aldrig kan träffa någon som älskar dem fullt ut? Du har isf fel, det finns någon för dem också och chansen att träffa henne ökar betydligt om de lever ensamma och kan "jaga". Därför kan det vara bättre att lämna komfortzonen och våga söka ett fullödigt liv. Du citerar ju själv #5 som visar just det!
  • Anonym (Tolkningsfråga)
    Tecum skrev 2019-04-22 11:08:59 följande:

    Jag vet att kvinnor inte fungerar lika som män och att de inte söker eller uppskattar sex med en random man. Men det är ändå en relevant upplysning för att visa på att män och kvinnor fungerar olika i samma situation. Väldigt få män föredrar en bok eller film istället för sex, även om de givetvis finns. De flesta oavsett kön som lider av sexbrist vill mer än  något annat ha sex med sin partner. Men kvinnor har ett kapital och en fördel att de faktiskt KAN få sex på annat håll även om de inte vill.


    Så du menar att en random man inte skulle kunna få helt tillfredställande sex med en person de inte tänder på? Problemet är att män (liksom kvinnor) inte vill ha sex med oattraktiva personer som bara vill använda dem som hål...

    På valfri sajt för homosexuella skulle i princip vilken man helst kunna få ynnesten att bli hårt tagen "bakifrån" och en smutsig kuk i munnen. Men i just det fallet kanske många föredrar en bok.

    Om man däremot vill ha ut något av sexet så är det svårare, men det är ju sällan någon man som verkar förstå att just den biten är precis lika svår för kvinnor.
  • Tecum
    Anonym (Tolkningsfråga) skrev 2019-04-22 11:18:12 följande:
    Så du menar att en random man inte skulle kunna få helt tillfredställande sex med en person de inte tänder på? Problemet är att män (liksom kvinnor) inte vill ha sex med oattraktiva personer som bara vill använda dem som hål...
    På valfri sajt för homosexuella skulle i princip vilken man helst kunna få ynnesten att bli hårt tagen "bakifrån" och en smutsig kuk i munnen. Men i just det fallet kanske många föredrar en bok.
    Om man däremot vill ha ut något av sexet så är det svårare, men det är ju sällan någon man som verkar förstå att just den biten är precis lika svår för kvinnor.
    Nej jag menar att en random kvinna inte skulle kunna få helt tillfredsställande sex med någon de inte tänder på. Män är mer flexibla på den punkten.
  • Anonym (Hmm)
    Tecum skrev 2019-04-21 22:22:19 följande:

    Ett bra utseende och god självkänsla gör också att du lätt hittar en ny. Därför är sådana personer mer benägna att lämna ett dåligt förhållande. Mitt intryck är att många av de män som lider av sexbrist och stannar är typen som inte vill eller har lätt för att hitta någon, varken att vara otrogen med eller skapa en ny relation. Gäller kvinnor i motsvarande situation också, bortsett från att de inte har några problem att hitta någon för sex. Och som lök på laxen är mer osäkra män de som deras kvinna lättare tappar attraktionen till och inte längre vill ha sex med. Så det blir en ond cirkel...


    Men om dessa män inte får sex så kan jag tänka mig att både dem och partnern upplever lite attraktion för varandra = ingen kärlek, kanske. Är det inte ren självbevarelsedrift att lämna då? Det enda skälet annars är väl att man stannar bara för barnens skull, men därutöver? Nä, man får ju ha lite självrespekt...
Svar på tråden Hur ofta lämnar män sexlösa förhållanden?