• Matildalinea

    Rädsla att föda stort barn

    Vill bara skriva av mig lite.. ber redan nu om ursäkt för den långa texten och hoppas att det är någon som kanske orkar läsa..

    Som rubriken visar har jag rädsla för att mitt barn i magen skall vara större. Och jag vet att större inte alltid betyder svårare förlossning eller komplikationer, detta är bara något som jag är rädd för och har varit väldigt öppen med närjag har samtalat med min bm.. jag har alltid känt att hon förstår hur jag har känt mig. Jag är idag i v 36+5 och frågade idag min bm hur det fungerade med hinnsvepning, om detta är något man kan få testa om någon vecka för att se om det sätter igång, alltså när jag har kommit in i v 37+. Då säger hon till mig att det är absolut inget man gör förrän man gått 40 hela veckor om äns då. Och sen säger hon att man ska helst gå hela 40 veckor oavsett, då frågar jag hur det kommer sig eftersom bebis ör klar i v 37+0 och då borde det vara okej att testa, fungerar det inte så är inte bebis redo att komma ut. Har inte bett om igpngsättning med dropp eller snitt.. men hon menar att bebis ör klar i v 38+0? Och säger att jag måste ha missuppfattat den bm jag pratade med i helgen nör jag va inne på akut mottagning för gravida/precis förlösta, den bm sa nämligen att det gör absolut inget att bebis kommer nu då jag ända går in i v 38 nu på torsdag (37+0) klart det är bäst att stanna inne tills torsdag men annars inga problem alls. Och min bm idag utrycker istället att det absolut inte ska komma någon bebis nu för det är för tidigt och jag ?ser önda ut? som jag har ett bäcken som klarar av ett större barn..

    anledningen till att jag ör rädd och tror det kan bli ett större barn är för det första är pappan till barnet väldigt stor, föddes 2 veckor tidigt och vägde 5 kg.. vi har diabetes i släkten på min sida, jag gjorde göukosbelastning som visade på gränsen (hon glömde av mig i 20 min så kan likagärna visat att jag har grav diabetes..) vi gjorde tul på akuten i slutet av feb och då visade det på 17% större än normalt för den dagen samt att min mage nu har rusat iväg och ligger över kurvan..

    Är jag ensam om denna rädsla, hur har ni gjort och hur har eran bm hanterat detta, har ni fått hjälp eller är det bara för mig att försöka jobba med denna rädslan och hoppas på att barnet inte blir stort och att jag kanske inte gör över tiden ändå ..? Könner mig så nedstämd efter detta besöket :(

  • Svar på tråden Rädsla att föda stort barn
  • Johanna1986

    Hon vägde 4100g när hon kom. Så hon va ibte överdrivet stor ändå:)


    Matildalinea skrev 2019-04-24 10:16:44 följande:

    Hej ! Jag ör förstföderska.. jag har nu lyckats efter lite om och men få ett till tul, fanns inga tider så jag skall åka till akuten och sätta mig å vänta tills dom får tid. Inte superkul men är ändå glad att jag får göra ett till.. hur stor va hon nör hon valde att kika ut ? :)


  • nernu

    Lyssna på podcasten vattnet går avsnitt 37. En kvinna som var livrädd innan och som sprack mycket. Men det är verkligen en positiv berättelse. Det är inte farligt att spricka. Det är inget man känner och sjukvården är faktiskt väldigt bra trots allt som står i tidningarna.

  • Johanna1986

    Jag kan säga att jag kände när jag sprack! Jag skrek rakt ut å frågade om de klippte mig. Men de va de inte. Nu e de troligen så att jag fick en del förlossningsskadir som de inte skrev om. Ska till speciallist för att kolla hur de ligger till. Dock kom dessa skadorna av mitt minsta barn. Så att de behöver ibte alltid bli mer skador för att barnet e stort. Ett litet barn hjälper till sämre plus att jag har haft störtförlossningar med alla.

    Vill inte skrämma dig ts men att säga att man inte känner de kan man inte göra för vissa gör de. De e dock ovanligt.


    nernu skrev 2019-04-24 12:04:33 följande:

    Lyssna på podcasten vattnet går avsnitt 37. En kvinna som var livrädd innan och som sprack mycket. Men det är verkligen en positiv berättelse. Det är inte farligt att spricka. Det är inget man känner och sjukvården är faktiskt väldigt bra trots allt som står i tidningarna.


  • nernu
    Johanna1986 skrev 2019-04-24 12:39:19 följande:

    Jag kan säga att jag kände när jag sprack! Jag skrek rakt ut å frågade om de klippte mig. Men de va de inte. Nu e de troligen så att jag fick en del förlossningsskadir som de inte skrev om. Ska till speciallist för att kolla hur de ligger till. Dock kom dessa skadorna av mitt minsta barn. Så att de behöver ibte alltid bli mer skador för att barnet e stort. Ett litet barn hjälper till sämre plus att jag har haft störtförlossningar med alla.

    Vill inte skrämma dig ts men att säga att man inte känner de kan man inte göra för vissa gör de. De e dock ovanligt.


    Kände du att du var hjälpsam nu eller?
  • Aniara II
    Matildalinea skrev 2019-04-24 10:33:11 följande:

    Detta visste jag faktiskt inte, det sägs ju att allt skall vara färdigutvecklat efter 37+0, sen att resten utvecklas vidare på utsidan ex tarmar m.m. Tänker då att det inkluderar hjärnan men så kanske inte ör fallet ? Oavsett vill jag ju givetvis inte ha ut bebis nu på direkten, men jag har varit väldigt tydlig med min bm att jag vill helst inte gå över tiden. Jag tänkte mer att jag kan föda från v 39, då har bebis lite extra tid på sig i magen efter att den är färdig och sen kanske inte behöver bli så mycket större om det nu är ett stort barn. Fick som tur ett extra tul så får se vad det visar imorgon


    Har för mig att den tidigare gränsen för vad som räknas som för tidigt född var allt före 38+0 men att man flyttat det en vecka, kanske för att barn födda i 37+ normalt inte behöver kuvös etc.

    Det är flera som skriver om att spricka och få skador mm. Det är vanligare att få svåra skador om man är bedövad för då känner man inte ifall något är på väg att brista. Du har bättre kontroll över kroppen också obedövad. Själv körde jag bara lustgas och det gick bra, fick en light grad 2-skada för att barnet inte roterade som det skulle (modekakan var i vägen) men det var läkt på en månad. När jag kände att det började spricka sade jag åt bm att göra det där greppet vad-det-nu-heter sedan vågade jag ta i på riktigt. Smärtan var det sista jag tänkte på, fokus låg på att få ut ungen välbehållen. Dessutom är man så pumpad på adrenalin och andra naturliga smärtstillande hormoner. Jag var förvånad över att det inte gjorde mer ont faktiskt. Gick en profylaxkurs innan som var till stor hjälp.
  • Körsbärsdalen
    Aniara II skrev 2019-04-24 19:29:32 följande:

    Har för mig att den tidigare gränsen för vad som räknas som för tidigt född var allt före 38+0 men att man flyttat det en vecka, kanske för att barn födda i 37+ normalt inte behöver kuvös etc.

    Det är flera som skriver om att spricka och få skador mm. Det är vanligare att få svåra skador om man är bedövad för då känner man inte ifall något är på väg att brista. Du har bättre kontroll över kroppen också obedövad. Själv körde jag bara lustgas och det gick bra, fick en light grad 2-skada för att barnet inte roterade som det skulle (modekakan var i vägen) men det var läkt på en månad. När jag kände att det började spricka sade jag åt bm att göra det där greppet vad-det-nu-heter sedan vågade jag ta i på riktigt. Smärtan var det sista jag tänkte på, fokus låg på att få ut ungen välbehållen. Dessutom är man så pumpad på adrenalin och andra naturliga smärtstillande hormoner. Jag var förvånad över att det inte gjorde mer ont faktiskt. Gick en profylaxkurs innan som var till stor hjälp.


    Jag hade all bedövning som gick att få med båda mina och sprack ingenting.
  • Aniara II
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-24 19:39:09 följande:

    Jag hade all bedövning som gick att få med båda mina och sprack ingenting.


    Ja det är det många som har men tyvärr har inte alla den turen.
  • Körsbärsdalen
    Aniara II skrev 2019-04-24 20:14:36 följande:

    Ja det är det många som har men tyvärr har inte alla den turen.


    Många har lättare att hålla igen när barnmorskan säger till när de är bedövade, kontra när ingen bedövning finns och därför krystar ändå för att det ska gå snabbare (ökad risk att spricka). Det går inte att säga att ena sättet är mycket säkrare för att slippa sprickor än det andra.

    För övrigt skulle jag gärna se dina källor om ökad risk för npf om man föds i vecka 37-38 och ökad chans för hög IQ om man föds nära inpå överburen.
  • Matildalinea
    närkommertrean skrev 2019-04-23 21:31:48 följande:

    Jag hade samma oro när jag väntade mitt andra barn. Jag kände tidigt att barnet var stort, vet inte riktigt hur men graviditeten kändes så annorlunda jämfört med min första. Min bm tog inte min oro på allvar eftersom sf-måttet hela tiden låg mitt på mittenkurvan. Jag fick ingen extra undersökning alls utan hon ansåg att det bara satt i mitt huvud. Jag var livrädd för att gå över tiden och för att spricka vid förlossningen. I v 38+1 bröt jag ihop hos min bm för jag var så säker på att barnet var stort och att jag inte skulle klara förlossningen men inte ens då tog hon min oro på allvar. Tre dagar senare gick vattnet och 6 timmar senare var sonen född. Han vägde 4,6 kg, hade ett stort huvud och jag fick en total sfinkterruptur grad 4. Jag är rätt liten och bm som förlöste mig sa att varken hon eller jag hade kunnat förhindra den skadan. Han var helt enkelt för stor för mig. Hon sa även att ett tul hade visat att han var stor och då hade jag med största sannolikhet fått planerat snitt eller blivit igångsatt tidigare. Jag vill inte skrämma dig, alla som föder stora barn får inte stora förlossningsskador, men att föda ett stort barn är en riskfaktor för att få det. Om jag var du skulle jag stå på mig för att få ett nytt tul och efter det fundera på hur du vill gå vidare. Jag skulle även fundera på att byta bm (eller iaf boka tid hos en annan bara för ett besök) för att se om hen skulle säga samma sak som din ordinarie bm. Jag ångrar att jag inte gjorde det!

    Nu är jag gravid med vårt tredje barn och är i v 29. Jag har fått göra glukosbelastning och kommer göra ett första tul i v 33. Jag har även fått remiss till spec mödravården för att göra en förlossningsplan. Det jag vet hittills är att jag inte kommer behöva gå över tiden och att jag får ks om jag vill. Jag vill dock helst föda vaginalt men inte om det visar sig att barnet är stort. Den bm jag har nu är väldigt förstående och är ett stort stöd. Hon har fått mig att känna ett lugn i den här graviditeten som från början startade med en stor oro inför förlossningen redan när jag plussade.

    Jag hoppas du får den hjälp och stöd du behöver och önskar dig lycka till!


    Hej och tack för att du delar med dig ! Usch så hemskt när man inte blir tagen på allvar och så ska det absolut inte vara.. Hoppas att allt gått bra med läkning efter och skönt att du nu har en bm som lyssnar på dig!

    Jag har nu lyckats få till mig ett tul som jag skall göra imorgon, jag börjar där så får vi se, har dock hört att det är svårare att uppskatta vikt på större barn. Undra om det brukar uppskattas fel åt mindre eller större hållet ... aja hur som hoppas jag det går bra imorgon och att jag kanske kan få lie vägledning av läkaren som gör tul
  • Matildalinea
    Kronärtskockan skrev 2019-04-23 23:32:30 följande:

    Lita inte på tul. Jag gjorde två tul med 10 veckors mellanrum där båda sa att bebis skulle väga 3,6kg vid födsel. Det sista tul gjordes i vecka 41. Bebis föddes med akut snitt och vägde 5,2kg och var 56cm. Blev igångsatt i 56h innan beslut om snitt togs. Inte mening att skrämmas, men så ser min sanning ut!


    Fy låter inte alls kul och detta är en stor del jag är rädd för, att ligga där och krysta i x antal h för att sedan inse att det inte går, eller i värsta fall att bm ber en fortsätta köra så man spricker mellan himmel och jord :( tog dom beslutet om snitt för lång igångsättning eller insåg dom tillslut att bebis var för stor ?

    Jag har hört att vikten är svårare att uppskatta på större barn, kan det vara så att dom lättare uppskattas mindre då så man blir lurad ? Eller kan de uppskattas fel åt både mindre eller större ? Något du har hört om ? Tack för att du delar med dig .
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn