• hmhm01

    Falskt positivt av RFSU?

    Hej!

    I måndags så tog jag ett graviditetstest från RFSU, de där röda stickorna, och det var ett svagt positivt. Jag vart väldigt chockad och bestämde mig för att vänta någon dag för att se om jag fick positivt igen. Nu på morgonen provade jag med Babyplan och det vart negativt.

    Så... Jag undrar om det är RFSU som gett mig ett falskt positiv eller om Babyplan inte är så bra haha.

  • Svar på tråden Falskt positivt av RFSU?
  • Johanna1986

    Just nu e de en del som får svagt positivt med rsfu men inte e gravida ja. Kolla in den stora tråden om spökstreck. Många där inneskon upplevt samma.

  • Anonym (My)

    Jag upplever att dessa stickor oavsett märke är helt missvisande och nästan alla visar streck som går att tolka positivt (fast det egentligen bara är missfärgning av urinet som fastnar i färgen på stickan)

    Mitt tips är att alltid köpa ett riktigt gravtest, ett helt inplastat i någon variant.

  • Anonym (Babben)

    Om det verkligen är ett streck. Alltså rätt tjocklek och färg och du kan se det på en meters avstånd utan att vinkla testet, men bara svagt så skulle jag säga att det är positivt.

    De kan nämligen ge falska negativa resultat men ska inte kunna ge falska positiva. Förutsatt att det verkligen är ett utslag på testremsan du ser.

    Däremot om du måste kisa, vrålstirra, vinkla testet i ljuset, titta supernära för att se nåt eller bara ser en tunn grå skugga utan färg, så är det ett spökstreck (dvs inget riktigt streck).

Svar på tråden Falskt positivt av RFSU?